İç Tüzük

Genel Hükümler
Madde 1

GDAÜ Parlamenter Asamblesi; GDAÜ parlamenter boyutunun kurulması, devamlı olarak geliştirilmesi ve daha da ilerletilmesi hususunda ortak iradeye işaret eden 2000 yılında Bükreş'te imzalanan Güney Doğu Avrupa'da İyi Komşuluk İlişkileri, İstikrar, Güvenlik ve İş Birliği Şartı, 2008 yılında Sofya'da imzalanan Güney Doğu Avrupa'da Parlamentolar Arası İş Birliği Hakkında Mutabakat Zaptı ve GDAÜ katılımcı ülkeleri Parlamento Başkanları Konferansları Nihai Bildirgeleri doğrultusunda kurulmuştur.
2013 yılında Ohri'de yapılan GDAÜ katılımcı ülkeleri Parlamento Başkanları Konferansında GDAÜ parlamenter boyutunun, tecrübelerin paylaşılması, diyalog ve iş birliği için daimi bir parlamenter forum olarak GDAÜ Parlamenter Asamblesi'ne dönüştürülmesi kararlaştırılmıştır.

Amaç ve Hedefler
Madde 2

GDAÜ Parlamenter Asamblesi'nin öncelikli amacı bölgenin vatandaşlar, insanlar ve devletler ile genel olarak Avrupa'nın çıkarı için bir barış, güvenlik, istikrar ve iyi komşuluk ilişkileri alanı olması amacıyla tüm katılımcı ülke parlamentolarının çabalarının koordinasyonu ve iş birliğinin güçlendirilmesidir.
Bölgesel sahiplik ilkesini göz önüne alarak ve Güney Doğu Avrupa ülkelerinin geleceğinin Avrupa Birliği'nde olduğunu da akılda tutarak GDAÜ PA şu hususlar için çalışır:

  • Yasama alanındaki tecrübelerin değişik şekillerde paylaşılmasının ve AB müktesebatı ile uyumlu hale getirilmesinin yolunu açmak, GDAÜ hükümet boyutu ile ilgili uygulamalar ve pozisyonların koordinesini sağlamak ve bölgede sivil toplum ile diyaloğu güçlendirmek;
  • Bölgesel girişimlerin faaliyetleri, ekonomik ve sosyal kalkınma alanında iş birliği yolları, altyapı, enerji, içişleri ve hukuk ve güvenlik alanlarında iş birliği yapılması ve insan sermayesinin geliştirilmesi noktasında sinerji sağlanması için şemsiye görevi yapmak;
  • Dönüşümlü GDAÜ dönem başkanlıkları ve siyasi bildiriler ile kararların spesifik proje ve programlara dönüştürülmesi için kurumsal bir yapı olan Bölgesel İş Birliği Konseyi tarafından belirlenen amaç ve önceliklerin gerçekleştirilmesini teşvik etmek, izlemek ve takip etmek;
  • Parlamenter diplomatik faaliyetlerin artırılmasını ve bölgesel, Avrupalı ve uluslararası örgütler, kurumlar ve vakıflarla temaslar kurulmasını sağlamak.

Üyelik ve Oluşum
Madde 3

Asamblenin üyeleri GDAÜ katılımcı ülkeleri parlamentolarıdır.
Delegasyonlara Parlamento/Kamara Başkanı başkanlık eder ve her delegasyon 3 ila 5 temsilciden oluşur.
Bir Meclis Başkanı GDAÜ PA toplantılarına katılamayacak olursa Asamble Başkanı'nı zamanında bilgilendirmek kaydıyla yerine toplantıya katılmak üzere kendi ulusal meclisinin bir üyesini ulusal delegasyonunun başkan vekili olarak belirler. Bu durumda Meclis Başkanı başkan vekilini kendi ulusal meclisinin GDAÜ ulusal delegasyonu üyesi olmayan üyeleri arasından belirleyebilir.
Her delegasyonun en az %30'u daha az temsil edilen cinsiyetten olacak ve temsil ettiği parlamentonun çoğulcu karakterini yansıtacaktır.
Yeni bir Parlamento dönemi başladığında delegasyon üyelerinin listesi Parlamento Başkanı tarafından imzalanarak GDAÜ PA Başkanına gönderilecektir. Bir yasama dönemi sırasında seçilen bu delegasyonda bir değişiklik olması durumunda da aynı prosedür izlenecektir.
Her üye için, katılımı mümkün olmadığı durumlarda yerine toplantılara katılmak üzere, bir yedek üye belirlenecektir.
Ulusal parlamento üyeliğinin sona ermesi durumunda GDAÜ PA üyeliği de sona erecektir. Bu kişinin üyeliği, yerine önerilecek üye belirlenene kadar, en fazla altı aylık bir süre için devam edebilecektir.
Her delegasyonun sekretarya hizmetini yürütmek üzere ulusal koordinatörleri olacaktır. Ulusal koordinatörler GDAÜ PA Sekretaryası ile koordineli olarak GDAÜ PA'nın lojistik destek ağını oluşturacaklardır.

Organizasyon Yapısı
Madde 4

GDAÜ Parlamenter Asamblesi'nin organları şunlardır:

  • Başkan;
  • Başkanlık;
  • Daimi Komite;
  • Genel Komiteler;
  • Geçici Çalışma Grupları;
  • Sekretarya.

GDAÜ dönem başkanlığını yürüten ülkenin Parlamento/Kamara Başkanı bir yıllık bir süre için GDAÜ Parlamenter Asamblesinin Başkanı olarak görev yapar. Başkan, toplantı çağrılarını yapar ve toplantılara başkanlık eder, İçtüzüğe uyulmasını sağlar ve GDAÜ PA'nın uluslararası alanda ana temsilcisi olarak görev yapar.
Başkanlık Divanı, Troyka ilkesi doğrultusunda teşekkül eder (GDAÜ'nün bir önceki, mevcut ve bir sonraki dönem başkanlıklarını yürüten ülke parlamentolarının başkanları Başkan Yardımcısı olarak görev yaparlar) ve GDAÜ PA'nın faaliyetlerinin koordinasyonunu sağlar. Başkan ile fikir birliğine varılması halinde Başkanlık Divanı Başkanlık görevi Troyka'nın diğer üyeleri tarafından da yerine getirilebilir.
Daimi Komite; Troyka üyeleri, GDAÜ PA Genel Komitelerinin başkanları ve her ulusal delegasyondan bir üyenin katılımıyla oluşur. Troyka üyesi Meclis Başkanlarından herhangi biri Daimi Komite toplantılarına katılamayacak durumda olursa mevcut İçtüzük hükümleri doğrultusunda yerine vekâleten toplantıya katılmak üzere bir Başkan belirleyebilir. Genel Sekreter de Daimi Komite çalışmalarına oy hakkı olmaksızın katılabilir. Daimi Komite iki genel kurul arasında GDAÜ PA'nın çalışmalarını yürütmesinden ve düzgün çalışmasından sorumludur. Bu amaçla Daimi Komite yılda iki kez toplantı düzenler ve Genel Kurul için taslak program ve taslak gündemi kabul eder ve taslak belgeleri hazırlamak üzere raportörler atar.
1)Ekonomi, Altyapı ve Enerji, 2)Adalet, İçişleri ve Güvenlik İş Birliği ve 3)Sosyal Kalkınma, Eğitim, Araştırma ve Bilim Komiteleri ulusal delegasyonların üyelerinden oluşur. Bu Komitelerin raporları ve raportörler tarafından sunulan taslak belgeler Genel Kurulda değerlendirilir. Bu Genel Komiteler toplantılarını GDAÜ dönem başkanlığını yürüten ülkedeki yıllık toplantılar sırasında ya da GDAÜ katılımcısı ülkelerden birisinde yapabilirler.GDAÜ Parlamenter Asamblesi'ne çalışmalarında Genel Sekreter yönetimindeki Sekretarya yardımcı olur. Sekretarya GDAÜ PA'nın yürütme ve teknik işlerden sorumlu organıdır. Genel Sekreter GDAÜ Parlamenter Asamblesi tarafından seçilir.Genel Sekreter görevlerini GDAÜ PA otoritesi altında yürütür ve GDAÜ PA'ya ve Başkanlık Divanına karşı sorumludur ve onlara hesap verir.Genel Sekreter ve diğer yetkililerin seçimi, görevleri ile Sekretaryanın oluşumu ve bütçesine ilişkin tüm prosedürel hususlar özel bir karar ile ve mutabakatla kabul edilecek Sekretarya Tüzüğü ile belirlenir.

Genel Kurul
Madde 5

GDAÜ Parlamenter Asamblesi olağan genel kurul için yılda bir kez GDAÜ dönem başkanlığını yürüten ülkede toplanır. GDAÜ dönem başkanlığını yürüten ülke parlamentosunun/kamarasının başkanı Genel Kurul oturumuna başkanlık eder. Başkan olağan üstü toplantı çağrısı yapabilir ve mutabakata varılırsa bu toplantıyı yapar.Oturumlarda toplantı yeter sayısı için ulusal delegasyonların en az üçte ikisinin katılımı gereklidir. Oturumlar gündemin kabulü ile başlar. Ulusal delegasyonların her bir üyesi gündeme ek bir madde eklenmesini önerebilir.
         

  Madde 6

  • İlgili organlar tarafından benimsenen taslak belgeler değerlendirilip, kabul edilmek üzere Genel Kurul toplantısına sunulur.
  • Taslak belgelerle ilgili Raportörler tartışmayı Genel Kurul gündeminde yer alan meselelerden başlatırlar.
  • Tartışmalar sırasında Raportörlere toplam 10 dakika süre verilir.
  • Tartışmaya katılmak isteyen ulusal delegasyonların üyeleri oturum başlamadan önce gündemdeki somut başlığa atıf yapmak suretiyle Sekretarya nezdinde kayıt yaptırırlar.
  • Kayıtlı konuşmacıların listesi yayınlanır ve dağıtılır ve Başkan listeye göre söz verir.
  • GDAÜ PA ulusal delegasyonları üyeleri çalışma toplantıları, çalışma organlarının toplantıları ve Genel Kuruldaki tartışmalarda bireysel olarak yer alma hakkına sahiptirler.
  • GDAÜ PA ulusal delegasyonları üyelerinin tartışmalarda en fazla beş dakika süreleri vardır.
  • Madde 7

    Başkanlık Divanı üyeleri ile istişare edildikten sonra Başkanın daveti ile üye ülkelerin hükümet temsilcileri, uluslararası örgütlerin, iş dünyasının ve sivil toplum örgütlerinin temsilcileri Genel Kurula hitap edebilirler.
    Konuşmalardan sonra, eğer zaman müsait olursa, GDAÜ PA ulusal delegasyonları üyelerine soruları için iki dakika süre verilir.

    Madde 8

    Genel Kurul sırasında ulusal delegasyonların üyeleri, en az iki delegasyon tarafından desteklenmesi durumunda, Komitelerin taslak belgeleri üzerinde yazılı olarak değişiklik teklifi verebilirler. Ulusal delegasyonların üyeleri değişiklik teklifleri üzerinde bir dakikalık açıklama yapma hakkına sahiptirler.

    Belgeler
    Madde 9

    Genel Kurul, gündemdeki konuları değerlendirdikten sonra şunları kabul edebilir:

    • Kararlar (Resolutions),
    • Tavsiyeler,
    • Kararlar (Decisions),
    • Raporlar,
    • Görüşler ve diğer tavsiye kararları.

    Genel Kurul GDAÜ PA faaliyetleri hakkında yıllık bir Çalışma Planı ve bütçe ile Yıllık Rapor benimseyebilir.
    Kabul edilen kararlar ve raporlar üye ülke parlamentolarına ve bölgesel ve uluslararası örgütlerin parlamentolarına gönderilir. Tavsiyeler ve görüşler de GDAÜ PA Genel Kurulu aksi yünde bir karar almadıkça üye ülke hükümetlerine ve bölgesel ve uluslararası örgütlere gönderilir. Çalışma organlarının kararları GDAÜ Parlamenter Asamblesi'ne gönderilir.
    Yukarıda belirtilen belgelere ek olarak gündem, katılımcı listeleri ile tartışmaya açılan raporlar ve değişiklik teklifleri de resmî belge niteliğindedir.
    Resmî belgelerde başlıkta sadece ülkenin başkentinin adı ve katılımcıların adları yer alır. Ülkeler sadece ulusal bayrakları ile gösterilir.
    Resmî belgelere numara verilir ve kabul yeri ve tarihi belirtilir. Bu belgelerin arşivlenmesi ve delegasyonları dağıtılmasından Sekretarya sorumludur.
    Oturumlar,  GDAÜ Parlamenter Asamblesi aksi yönde karar vermedikçe halka açıktır.

    Karar Alma
    Madde 10

    Her delegasyon bir oy hakkına sahiptir. 9. maddede sayılan GDAÜ Parlamenter Asamblesi'nin amaç ve hedeflerinin gerçekleştirilmesine ilişkin tüm belgeler mutabakat ile kabul edilir. GDAÜ PA'nın faaliyetlerine dair örgütsel, teknik ve prosedürel konularla ilgili kararlar hazır bulunan delegasyonların salt çoğunluğu ile alınır. Diğer tüm kararlar mutabakat ile alınır. Herhangi bir ulusal delegasyondan itiraz gelmediği takdirde mutabakat sağlanmış kabul edilir.

    Genel Komiteler ve Geçici Çalışma Grupları
    Madde 11

  • Komitelerin oluşumu ve Başkanları yıllık toplantılarda kararlaştırılır.
  • Her ulusal delegasyonun her genel komitede en az bir üyesi bulunur.
  • Her ulusal parlamento her komite için en az bir yedek üye belirler. Genel Komite toplantılarında ulusal delegasyonlar tarafından aday gösterilen üyelerin en az üçte ikisinin bulunması toplantı yeter sayısını oluşturur.
  • Genel Komitelerin başkanları üyeleri arasından kullanılan oyların salt çoğunluğu ile ve gizli oyla bir yıllık dönem için seçilir.
  • Hiçbir aday çoğunluğu sağlayamazsa ilk oylamada en fazla oyu alan iki adayın katılımıyla ikinci bir oylama yapılır. Sadece bir aday varsa bu aday kabul oyu ile seçilmiş sayılır.
  • Daimi Komitenin teklifi ve Genel Kurulun kararı ile belli bir konudaki durumun değerlendirilmesi ya da belli olaylarla ilgili gerçeklerin ortaya konulması amacıyla geçici çalışma grupları kurulabilir. Geçici çalışma grupları kuruldukları konudaki raporlarını sunana kadar çalışırlar.
  • Komiteler değerlendirmeye aldıkları her konu için Daimi Komiteye bir Raportör önerirler.
  • Genel Kurul toplantıları için belirlenen prosedürler genel ve geçici komitelerin çalışmaları için de geçerlidir.
  • Komitelerin çalışma toplantıları ve belgeleri halka açık olamaz.

    Gözlemci Statüsü
    Madde 12

    GDAÜ Parlamenter Asamblesi'nde gözlemci statüsü, talep üzerine ve Asamble Genel Kurulunun kararıyla diğer parlamentolar ile uluslararası ve bölgesel örgütlere açıktır.
    Gözlemci statüsü için başvurular Genel Kurul toplantısından en az iki ay önce Asamble Başkanına yapılır.
    Sekretarya bu başvuruyu toplantıdan en az 30 gün önce tüm GDAÜ PA ulusal delegasyonlarına gönderir.

    Özel Misafirlerin davet edilmesi
    Madde 13

    Özel misafirler Asamble Divanı'nın daveti ile toplantılara katılabilirler ve Asamble Divanı bundan üye meclisleri bilgilendirir.
    GDAÜ'nün hükümetler arası boyutu dönem başkanı kanalıyla GDAÜ Parlamenter Asamblesi toplantılarına katılmak üzere davet edilir.

    Üçüncü Taraflarla İş Birliği
    Madde 14

    GDAÜ Parlamenter Asamblesi kendisi ile iş birliği yapmaya ilgi duyan uluslararası örgütler, kurumlar ve bölgesel girişimler ile iş birliğini teşvik eder.
    Üçüncü taraflarla iş birliği iş birliği anlaşmalarına ya da geçici olarak sunulan davetlere dayanılarak yürütülür.
    Diğer uluslararası asamblelerin çalışmalarına katılacak olan GDAÜ Parlamenter Asamblesi heyetlerinin oluşumunda Troyka temsilcilerine öncelik verilir.

    Çalışma Dili
    Madde 15

    Genel Kurul ve toplantılar ile belgelerde resmi dil İngilizcedir.
    Ev sahibi ülkenin dili İngilizceye simultane çeviri yapılmak suretiyle çalışma dili olarak kullanılabilir.
    Resmi dil ya da çalışma dili dışındaki bir dilde yapılacak konuşmalar önceden haber vermek ve İngilizceye tercüme sağlamak şartıyla yapılabilir.

    Güvenlik
    Madde 16

    Genel Kurul ve çalışma organlarının toplantılarında ve delegasyonların ikametleri sırasında alınacak güvenlik önlemleri ev sahibi ülkenin sorumluluğundadır.
    Bu etkinliklere katılan tüm kişiler isimlik takmak zorundadır.

    Geçici Hükümler
    Madde 17

    Bu İçtüzük GDAÜ Parlamenter Asamblesi Genel Kurulu tarafından onaylanması ile yürürlüğe girer.
    İçtüzük değişikliği Daimi Komite ya da en az iki ulusal delegasyonun bir araya gelmesiyle teklif edilebilir. Teklif Genel Kurulda tartışılır ve karara bağlanır.
    Sekretarya kurulana kadar:

    • Asamble Genel Kurulu, Daimi Komite, Başkanlık ve Asamble Divanı'nın sekretarya hizmetleri Asamble'nin Dönem Başkanlığını üstlenen ulusal parlamento tarafından
    • Komitelerin veya Geçici Çalışma Gruplarının sekretarya hizmetleri de bunların başkanlığını üstlenen ulusal parlamentolar tarafından yürütülecektir.

    Asamble'nin Dönem Başkanlığını üstlenen ulusal parlamento Asamble Genel Kurulu ve Daimi Komite toplantılarının düzenlenmesi için tüm gerekli tertibatları sağlayacaktır.
    Temsilcileri Komitelerin veya Geçici Çalışma Gruplarının başkanlığını üstlenen ulusal parlamentolar da bunların toplantılarının düzenlenmesi için tüm gerekli tertibatları sağlayacaktır.
    Bu içtüzük, Sekretarya ile ilgili hükümleri de dâhil, 2015 yılından önce tekrar düzenlenecektir.