
2008-07-23 - 14:13
Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğünün kaldırılarak yerine Afet ve Acil Yönetimi Başkanlığı kurulmasını öngören
tasarı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
AK Parti Afyonkarahisar Milletvekili Sait Açba başkanlığında toplanan
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi
Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğünün
kaldırılarak yerine Afet ve Acil Yönetimi Başkanlığı kurulmasını öngören
tasarı ele alındı.
Cemil Çiçek, afet ve acil durum hallerinde devlet içinde 3 ayrı
örgütlenmenin bulunduğunu, bu sistemin de iyi işlemediğini söyledi.
Yaşanan tecrübelerden dolayı yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu
belirten Çiçek, ''Yeni bir yapılanmayla afet ve acil yönetimi tek çatı
altında toplanıyor. Türkiye, kaynak sıkıntısı çeken ülke, verimlilik en
çok üzerinde durulan bir konu. 150 kişiyle yapılmak istenen işe 350 kişi
istihdam edilirse diğer ihtiyaç duyulan yerlerde eksik olur'' diye
konuştu.
Bazı olumsuzluk hallerinde sorumlunun bulunamadığını ifade eden Bakan
Çiçek, ''Olumlu işlerde herkes, 'Ben yaptım' diyor. Sorun varsa bir
sorumlusu bazen bulunamıyor. Bir tek sorumlu olmalı, imkan ve yetki
verip hesap sorulması gerekir'' dedi.
Deprem sigortasıyla ilgili uygulamalarda eksikliklerin bulunduğuna vurgu
yapan Cemil Çiçek, ''Zorunlu deprem sigortası çıktı, sigorta yapılması
gereken yerlerden sigortalı olan yüzde 5'i geçmiyor. Hükümet olarak
çalışma yaptık. Afet Sigortası Kanunu tasarısı hazırladık. İmzaya
açıldı. Sigortayı özendirici tedbirler getiriyoruz. İşleyen bir
mekanizma olacak'' diye konuştu.
Ankara'nın Bala ilçesinde yaşanan depremden sonra deprem yerinde
incelemelerde bulunduğunu anlatan Çiçek, deprem bölgesine çok sayıda
ilgili kurum, kuruluşun gittiğini, Bala'ya gidiş dönüşleri için harcanan
benzin parasıyla oradaki okulun onarılabileceğini söyledi.
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Çiçek, ''3-5 kişiyle yapılacak işte
bir sürü insan. Ortada yüzlerce adam... Olası afetlerde yapılacak
işlerin tek elden yürütülmesinde fayda olur'' dedi.
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek, Afet ve Acil Yönetimi
Başkanlığı personeline ek ödeme verilmesine ilişkin düzenlemenin tasarıdan çıkarılmasını istedi.
Ek ödeme alamayan personele ilişkin çalışmanın yapıldığını bildiren
Çiçek, ''Ek ödeme alamayan 1 milyon 300 bin personelle ilgili düzenleme
yapıyoruz. Bu düzenlemeyi Meclis tatile girmeden yapmayı düşünüyoruz.
Bugün Bayındırlık ve İskan Bakanlığındaki bir mühendisle Adalet
Bakanlığındaki, Denizcilik Müsteşarlığındaki mühendis farklı maaş
alıyor. Hangi bakanlığın maaşı üç kuruş fazlaysa personel oraya kayıyor.
Yüksek kurullara bir şey demiyorum ama 100-200 YTL ücret farkı var diye
çalışanlar oraya geçmek istiyor, hepimizi meşgul ediyor'' diye konuştu.
Söz konusu düzenlemenin TBMM Genel Kurul gündeminin ilk sırasında yer
alan Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda değişiklik öngören
tasarıyla yapılması bekleniyor.
Yapılması düşünülen düzenlemeyle Bakanlar Kuruluna, ek ödeme almayan
personele en yüksek devlet memuru aylığının yüzde 200'ünü geçmemek üzere
ek ödeme yapılması konusunda yetki verileceği öğrenildi.
Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi
Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğünün
kaldırılarak yerine Afet ve Acil Yönetimi Başkanlığı kurulmasını öngören
tasarı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
Tasarıya göre, kurulacak olan Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
bünyesinde, Planlama ve Zarar Azaltma Dairesi Başkanlığı, Müdahale
Dairesi Başkanlığı, İyileştirme Dairesi Başkanlığı, Sivil Savunma
Dairesi Başkanlığı, Deprem Dairesi Başkanlığı ile Yönetim Hizmetleri
Dairesi Başkanlığı oluşturulacak.
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı; çalışma gruplarını kurup koordine
edecek; yıllık çalışma raporu ve eylem planını hazırlayacak; kurum ve
kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla ilişkileri yürütecek; afet,
deprem ve acil durumlar hakkında bilgi alma, bilgilendirme, toplama,
değerlendirme ve kullanıma sunma amacıyla bilgi sistemi kuracak. Başkan
ayrıca afet, deprem ve acil durum hallerinde müdahaleyi koordine edecek
ve üst makamları bilgilendirmek. Sivil savunma arama ve kurtarma birlik
müdürlüklerinin görev yerlerini, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ve
Türkiye Kızılay Derneği ile koordine ederek belirleyecek.
-AFET VE ACİL DURUM YÜKSEK KURULU...-
Afet ve acil durumlarla ilgili olarak hazırlanan çalışma hedeflerini,
politikalarını, yıllık çalışma raporunu ve yıllık eylem planını
onaylamakla görevli, Başbakan veya görevlendireceği başbakan
yardımcısının başkanlığında, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri, Maliye,
Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Ulaştırma, Enerji ve Tabii
Kaynaklar ile Çevre ve Orman Bakanlarından oluşan Afet ve Acil Durum
Yüksek Kurulu kurulacak. Kurul, yılda en az 2 kez toplanacak.
-AFET VE ACİL DURUM KOORDİNASYON KURULU-
Afet ve acil durum hallerinde bilgileri değerlendirmek, alınacak
önlemleri belirlemek, sivil toplum kuruluşları arasındaki koordinasyonu
sağlamak amacıyla, Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında, Milli
Savunma, İçişleri, Dışişleri, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık ve
İskan, Sağlık, Ulaştırma, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Çevre ve Orman
bakanlıkları müsteşarları, Türkiye Kızılay Derneği Genel Başkanı ile
afet, deprem veya acil durumun türüne göre diğer bakanlık ve
kuruluşların üst yöneticilerinden oluşan Afet ve Acil Durum Koordinasyon
Kurulu kurulacak. Koordinasyon Kurulu ise yılda en az 4 kez toplanacak.
-DEPREM DANIŞMA KURULU...-
Depremden korunmak, deprem zararlarını azaltmak, deprem sonrası
yapılacak faaliyetler hakkında öneriler sunmak ve depremle ilgili
araştırmalar için politikaları ve öncelikleri belirlemek amacıyla
Başkanın başkanlığında, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı temsilcisi,
Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü
Müdürü, Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü Genel Müdürü, Türkiye Bilimsel
ve Teknolojik Araştırma Kurumu Başkanı, Türkiye Kızılay Derneği Genel
Başkanı, deprem konusunda çalışmaları bulunan ve YÖK tarafından
bildirilecek en az 10 öğretim üyesi arasından Başkan tarafından
belirlenecek 5 üye ile akredite edilmiş ilgili sivil toplum kuruluşları
belirlenecek 3 üyeden Deprem Danışma Kurulu oluşturulacak.
Yılda en az 4 kez toplanacak olan Kurul, başkanın çağrısı üzerine
olağanüstü toplantı da yapabilecek.
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, kamu kurum ve kuruluşları,
üniversiteler, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör
ve uluslar arası kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla
yetkili ve sorumlu olacak.
-İL AFET VE ACİL DURUM MÜDÜRLÜKLERİ-
İllerde, il özel idaresi bünyesinde, valiye bağlı il afet ve acil durum
müdürlükleri kurulacak. İl afet ve acil durum müdürlükleri görevleri
arasında, ilin afet, deprem ve acil durum tehlike ve risklerini
belirlemek; afet, deprem ve acil durum önleme ve müdahale il planlarını,
mahalli idareler ile kamu kurum ve kuruşlarıyla işbirliği ve
koordinasyon içinde yapmak ve uygulamak yer alacak.
İl afet ve acil durum müdürlüklerin harcamaları, il özel idarelerinin
bütçelerine bu amaçla konulacak ödenekten yapılacak.
-303 KADRO İHDAS EDİLECEK-
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı için 303 kadro ihdas edilirken,
Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, İçişleri
Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ile Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü kadroları iptal edilecek.
Kadroların tespiti, ihdası, kullanımı ve iptali ile kadrolara ilişkin
diğer hususlar, Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine göre düzenlenecek. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı
müşterek kararla, kurum personeli ise Başkan tarafından atanacak.
-AFET, DEPREM VE ACİL DURUMLARDA KAYNAK KULLANIMI-
Afet ve acil durum hallerinde ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması
amacıyla, Başkanlık bütçesinde afet, deprem ve acil durum faaliyetleri
ödeneği tefrik edilecek. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
bütçesinde gider kaydedilmek suretiyle özel hesaba aktarılarak
kullanılacak bu kaynaktan, Başkanlıkça uygun görülen hallerde, kamu
kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin hesaplarına da aktarma
yapılabilecek.
Kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idareler de afet, deprem ve acil
durum hallerinde, Başkanlık hesabına aktarma yapabilecek. Aktarılan
tutarlar, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerine gelir
kaydedilmeksizin özel hesaplarda izlenecek. Bu hesaptan yapılacak
harcamalar, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu İhale Kanunu
hükümlerine tabi olmayacak.
Genel bütçeli idarelerin afet, deprem ve acil durum yönetimi ile ilgili
genel bütçeden yapacakları her türlü yatırımlar Başkanlıkça izlenecek ve
koordine edilecek. Özel bütçeli kuruluşlar ile mahalli idarelerin kendi
bütçelerinde afet, deprem ve acil durumlarda kullanılmak üzere, bu
kurumlarca belirlenecek tutarda ödenek ayrılabilecek.
Başkanlık, hizmet satın alımı yapabilecek.
Kaldırılan Sivil Savunma Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatında yer alan
Sivil Savunma Kolejinin adı, Sivil Korunma Koleji olarak değiştirilecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilatını düzenleyen mevzuatta yer alan
''Savunma Sekreterliği'' ve ''Savunma Uzmanlığı'' birimleri
kaldırılacak. Buradaki 78 kişilik kadro iptal edilerek, Başkanlık
kadrolarına tahsis edilecek.
Bu kurum ve kuruluşlar ile İçişleri Bakanlığında sivil korunma ve
seferberlik hizmetlerini planlama ve yürütme görevleri, idari ve mali
işler veya destek hizmetleri birimleri tarafından yürütülecek.
-KANUNDAN 6 AY SONRA FAALİYETE GEÇECEK-
Kanunun yayımını takip eden 6 ay içinde; Afet ve Acil Durum Yüksek
Kurulu kararıyla Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Afet
İşleri Genel Müdürlüğü ve Sivil Savunma Genel Müdürlüğü kaldırılacak;
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı faaliyete geçecek.
-DEVİR İŞLEMLERİ-
Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Afet İşleri Genel Müdürlüğü
ve Sivil Savunma Genel Müdürlüğünde 31 Aralık 2007 tarihi itibarıyla
çalışanlardan uygun görülenler, muvafakat aranmaksızın, Başbakan
onayıyla Başkanlık kadrolarına atanabilecek. Söz konusu personelden bu
tarihe kadar Başkanlık kadrolarına atamaları yapılmayanlar, kadrolarının
bulundukları bakanlıklarda uygun görülen birimlerde görevlendirilecek.
Kaldırılması öngörülen birimler tarafından 31 Aralık 2007 tarihi
itibarıyla kullanılan her türlü taşınır ve taşınmazlar, taşıt, araç,
gereç ve malzeme, lojman, hizmet binaları, varsa her türlü borç ve
alacakları, yapılan bağışlar, dosyaları, yazılı ve elektronik ortamdaki
her türlü kayıtları ve diğer dokümanlar, Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığına devredilecek. Kaldırılan birimlerle ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarına; sözleşmeler, kredi anlaşmaları, yatırım projeleri ve
davalar dolayısıyla bankalarca verilmiş olan teminat mektupları ile
ipotek belgeleri hiçbir işleme gerek olmadan Başkanlık muhatap alınarak
verilmiş sayılacak.
Kaldırılan Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Sivil Savunma
Genel Müdürlüğü ve Afet İşleri Genel Müdürlüğünde; Genel Müdür, Genel
Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanı kadro unvanlı görevlerde bulunanların
görevleri, Başkanın atamasının yapıldığı tarihte sona erecek. Bu
kadrolarda bulunanlar en geç 1 yıl içinde kaldırılan birimlerinin
bulunduğu bakanlıkta durumlarına uygun boş kadrolara atanacaklar.
Kaldırılan genel müdürlüklerde görev yapmaktayken, kadro ve görev
unvanları değişen yahut kaldırılan veya gerekli şartları taşımayan
personel, kazanılmış hak aylık dereceleri dikkate alınarak durumlarına
uygun boş kadrolara en geç 1 yıl içinde atanacak ve atama işlemi
yapılıncaya kadar Başkanlıkça ihtiyaç duyulan işlerde
görevlendirilebilecek.
-SİVİL SAVUNMA MÜDÜRLÜKLERİ-
Taşradaki sivil savunma müdürlükleri ile afet işleri şube müdürlükleri,
il özel idarelerine devredilecek.
İl sivil savunma müdürleri ve ilçe sivil savunma müdürlerinin görevleri,
Başkanlığın faaliyete geçmesiyle sona erecek. İl sivil savunma
müdürlükleri, ilçe sivil savunma müdürlükleri, sivil savunma arama ve
kurtarma birlik müdürlüklerinde çalışan personel ile bayındırlık ve
iskan il müdürlüklerinde afet işleriyle görevli personel, Kanunun
yayımını takip eden 6 ay içerisinde il özel idarelerine devredilecek.
Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Sivil Savunma Genel
Müdürlüğü ve Afet İşleri Genel Müdürlüğünün 2008 yılı bütçeleri mevcut
esas ve usuller çerçevesinde, yıl sonuna kadar uygulanmaya devam
edilecek.
Başkanlık, kaldırılan genel müdürlüklerin envanterinde kayıtlı bulunan
makine, teçhizat, araç, gereç ve diğer malzemelerden uygun görülenleri
Türkiye Kızılay Derneğine devredilebilecek.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, AK Parti Kocaeli Milletvekili Eyüp Ayar
ile Konya Milletvekili Hasan Angı'nın, bazı kanunlarda değişiklik
öngören kanun teklifini değişikliklerle kabul etti.
Buna göre, ikinci el araç satış sözleşmelerinin, 1 Ağustos 2008
tarihinden itibaren noterlikler yerine trafik tescil şube
müdürlüklerince yapılmasına ilişkin düzenlemenin yürürlük tarihi, 1 Ocak
2009'a erteleniyor. Erteleme gerekçesi olarak, trafik tescil şube
müdürlüklerinin henüz hazırlıklarını tamamlayamamış olmaları gösterildi.
-HATA DÜZELTİLİYOR-
Teklifle, Mecliste 23 Ocak 2008 tarihinde kabul edilen Temel Ceza
Kanunlarına Uyum Amacıyla Çeşitli Kanunlarda ve Diğer Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
ile Odalar ve Borsalar Kanunda yapılan değişiklikte yer alan ''hata''
düzeltiliyor.
Oda ve borsa genel sekreteri olabilmek için bazı suçlardan ''mahkum
olmamak'' şeklinde yazılması gerekirken, sehven ''mahkum olma'' şeklinde
yazılan ifade değiştirilerek madde yeniden düzenleniyor.
Buna göre, oda ve borsa genel sekreteri seçilmek için, ''kasten işlenen
bir suçtan dolayı 5 yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin
güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve
casusluk, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal
edinme'' suçlarından hapis cezasına mahkum olmama şartı aranacak.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunun, oda,
borsa ve birlik seçimlerine katılma niteliklerini düzenlenen maddesinde
de değişiklik yapan teklife göre, oda ve borsa üyelerinin seçme ve
seçilme haklarını kullanabilmeleri için şirketin; sahibi, ortağı,
yönetim kurulu üyesi, genel müdürü, murahhas azası seviyesinde üst düzey
yöneticisi olmaları, şirketi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili
olmaları ve bu durumun seçimden en az 6 ay öncesini kapsaması şart
olacak.
Karayolları Trafik Kanununda yapılan değişiklikle de G sınıfı sürücü
belgesi kapsamında iş makinelerinin sürücülerinin ve operatörlerinin
eğitimleri ve sınav başarı belgeleri Milli Eğitim Bakanlığınca veya
bakanlıkça yetkilendirilen kurumlarca verilecek. Bu kurumların
işleyişine ilişkin esasları ve uygulanacak eğitim programlarını, Milli
Eğitim Bakanlığı belirleyecek.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi
Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğünün
kaldırılarak yerine Afet ve Acil Yönetimi Başkanlığı kurulmasını öngören
tasarı ele alındı.
Cemil Çiçek, afet ve acil durum hallerinde devlet içinde 3 ayrı
örgütlenmenin bulunduğunu, bu sistemin de iyi işlemediğini söyledi.
Yaşanan tecrübelerden dolayı yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu
belirten Çiçek, ''Yeni bir yapılanmayla afet ve acil yönetimi tek çatı
altında toplanıyor. Türkiye, kaynak sıkıntısı çeken ülke, verimlilik en
çok üzerinde durulan bir konu. 150 kişiyle yapılmak istenen işe 350 kişi
istihdam edilirse diğer ihtiyaç duyulan yerlerde eksik olur'' diye
konuştu.
Bazı olumsuzluk hallerinde sorumlunun bulunamadığını ifade eden Bakan
Çiçek, ''Olumlu işlerde herkes, 'Ben yaptım' diyor. Sorun varsa bir
sorumlusu bazen bulunamıyor. Bir tek sorumlu olmalı, imkan ve yetki
verip hesap sorulması gerekir'' dedi.
Deprem sigortasıyla ilgili uygulamalarda eksikliklerin bulunduğuna vurgu
yapan Cemil Çiçek, ''Zorunlu deprem sigortası çıktı, sigorta yapılması
gereken yerlerden sigortalı olan yüzde 5'i geçmiyor. Hükümet olarak
çalışma yaptık. Afet Sigortası Kanunu tasarısı hazırladık. İmzaya
açıldı. Sigortayı özendirici tedbirler getiriyoruz. İşleyen bir
mekanizma olacak'' diye konuştu.
Ankara'nın Bala ilçesinde yaşanan depremden sonra deprem yerinde
incelemelerde bulunduğunu anlatan Çiçek, deprem bölgesine çok sayıda
ilgili kurum, kuruluşun gittiğini, Bala'ya gidiş dönüşleri için harcanan
benzin parasıyla oradaki okulun onarılabileceğini söyledi.
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Çiçek, ''3-5 kişiyle yapılacak işte
bir sürü insan. Ortada yüzlerce adam... Olası afetlerde yapılacak
işlerin tek elden yürütülmesinde fayda olur'' dedi.
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek, Afet ve Acil Yönetimi
Başkanlığı personeline ek ödeme verilmesine ilişkin düzenlemenin tasarıdan çıkarılmasını istedi.
Ek ödeme alamayan personele ilişkin çalışmanın yapıldığını bildiren
Çiçek, ''Ek ödeme alamayan 1 milyon 300 bin personelle ilgili düzenleme
yapıyoruz. Bu düzenlemeyi Meclis tatile girmeden yapmayı düşünüyoruz.
Bugün Bayındırlık ve İskan Bakanlığındaki bir mühendisle Adalet
Bakanlığındaki, Denizcilik Müsteşarlığındaki mühendis farklı maaş
alıyor. Hangi bakanlığın maaşı üç kuruş fazlaysa personel oraya kayıyor.
Yüksek kurullara bir şey demiyorum ama 100-200 YTL ücret farkı var diye
çalışanlar oraya geçmek istiyor, hepimizi meşgul ediyor'' diye konuştu.
Söz konusu düzenlemenin TBMM Genel Kurul gündeminin ilk sırasında yer
alan Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda değişiklik öngören
tasarıyla yapılması bekleniyor.
Yapılması düşünülen düzenlemeyle Bakanlar Kuruluna, ek ödeme almayan
personele en yüksek devlet memuru aylığının yüzde 200'ünü geçmemek üzere
ek ödeme yapılması konusunda yetki verileceği öğrenildi.
Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi
Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ve
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğünün
kaldırılarak yerine Afet ve Acil Yönetimi Başkanlığı kurulmasını öngören
tasarı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
Tasarıya göre, kurulacak olan Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
bünyesinde, Planlama ve Zarar Azaltma Dairesi Başkanlığı, Müdahale
Dairesi Başkanlığı, İyileştirme Dairesi Başkanlığı, Sivil Savunma
Dairesi Başkanlığı, Deprem Dairesi Başkanlığı ile Yönetim Hizmetleri
Dairesi Başkanlığı oluşturulacak.
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı; çalışma gruplarını kurup koordine
edecek; yıllık çalışma raporu ve eylem planını hazırlayacak; kurum ve
kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla ilişkileri yürütecek; afet,
deprem ve acil durumlar hakkında bilgi alma, bilgilendirme, toplama,
değerlendirme ve kullanıma sunma amacıyla bilgi sistemi kuracak. Başkan
ayrıca afet, deprem ve acil durum hallerinde müdahaleyi koordine edecek
ve üst makamları bilgilendirmek. Sivil savunma arama ve kurtarma birlik
müdürlüklerinin görev yerlerini, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ve
Türkiye Kızılay Derneği ile koordine ederek belirleyecek.
-AFET VE ACİL DURUM YÜKSEK KURULU...-
Afet ve acil durumlarla ilgili olarak hazırlanan çalışma hedeflerini,
politikalarını, yıllık çalışma raporunu ve yıllık eylem planını
onaylamakla görevli, Başbakan veya görevlendireceği başbakan
yardımcısının başkanlığında, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri, Maliye,
Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Ulaştırma, Enerji ve Tabii
Kaynaklar ile Çevre ve Orman Bakanlarından oluşan Afet ve Acil Durum
Yüksek Kurulu kurulacak. Kurul, yılda en az 2 kez toplanacak.
-AFET VE ACİL DURUM KOORDİNASYON KURULU-
Afet ve acil durum hallerinde bilgileri değerlendirmek, alınacak
önlemleri belirlemek, sivil toplum kuruluşları arasındaki koordinasyonu
sağlamak amacıyla, Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında, Milli
Savunma, İçişleri, Dışişleri, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık ve
İskan, Sağlık, Ulaştırma, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Çevre ve Orman
bakanlıkları müsteşarları, Türkiye Kızılay Derneği Genel Başkanı ile
afet, deprem veya acil durumun türüne göre diğer bakanlık ve
kuruluşların üst yöneticilerinden oluşan Afet ve Acil Durum Koordinasyon
Kurulu kurulacak. Koordinasyon Kurulu ise yılda en az 4 kez toplanacak.
-DEPREM DANIŞMA KURULU...-
Depremden korunmak, deprem zararlarını azaltmak, deprem sonrası
yapılacak faaliyetler hakkında öneriler sunmak ve depremle ilgili
araştırmalar için politikaları ve öncelikleri belirlemek amacıyla
Başkanın başkanlığında, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı temsilcisi,
Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü
Müdürü, Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü Genel Müdürü, Türkiye Bilimsel
ve Teknolojik Araştırma Kurumu Başkanı, Türkiye Kızılay Derneği Genel
Başkanı, deprem konusunda çalışmaları bulunan ve YÖK tarafından
bildirilecek en az 10 öğretim üyesi arasından Başkan tarafından
belirlenecek 5 üye ile akredite edilmiş ilgili sivil toplum kuruluşları
belirlenecek 3 üyeden Deprem Danışma Kurulu oluşturulacak.
Yılda en az 4 kez toplanacak olan Kurul, başkanın çağrısı üzerine
olağanüstü toplantı da yapabilecek.
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, kamu kurum ve kuruluşları,
üniversiteler, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör
ve uluslar arası kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla
yetkili ve sorumlu olacak.
-İL AFET VE ACİL DURUM MÜDÜRLÜKLERİ-
İllerde, il özel idaresi bünyesinde, valiye bağlı il afet ve acil durum
müdürlükleri kurulacak. İl afet ve acil durum müdürlükleri görevleri
arasında, ilin afet, deprem ve acil durum tehlike ve risklerini
belirlemek; afet, deprem ve acil durum önleme ve müdahale il planlarını,
mahalli idareler ile kamu kurum ve kuruşlarıyla işbirliği ve
koordinasyon içinde yapmak ve uygulamak yer alacak.
İl afet ve acil durum müdürlüklerin harcamaları, il özel idarelerinin
bütçelerine bu amaçla konulacak ödenekten yapılacak.
-303 KADRO İHDAS EDİLECEK-
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı için 303 kadro ihdas edilirken,
Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, İçişleri
Bakanlığı Sivil Savunma Genel Müdürlüğü ile Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü kadroları iptal edilecek.
Kadroların tespiti, ihdası, kullanımı ve iptali ile kadrolara ilişkin
diğer hususlar, Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerine göre düzenlenecek. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı
müşterek kararla, kurum personeli ise Başkan tarafından atanacak.
-AFET, DEPREM VE ACİL DURUMLARDA KAYNAK KULLANIMI-
Afet ve acil durum hallerinde ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması
amacıyla, Başkanlık bütçesinde afet, deprem ve acil durum faaliyetleri
ödeneği tefrik edilecek. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
bütçesinde gider kaydedilmek suretiyle özel hesaba aktarılarak
kullanılacak bu kaynaktan, Başkanlıkça uygun görülen hallerde, kamu
kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin hesaplarına da aktarma
yapılabilecek.
Kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idareler de afet, deprem ve acil
durum hallerinde, Başkanlık hesabına aktarma yapabilecek. Aktarılan
tutarlar, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerine gelir
kaydedilmeksizin özel hesaplarda izlenecek. Bu hesaptan yapılacak
harcamalar, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu İhale Kanunu
hükümlerine tabi olmayacak.
Genel bütçeli idarelerin afet, deprem ve acil durum yönetimi ile ilgili
genel bütçeden yapacakları her türlü yatırımlar Başkanlıkça izlenecek ve
koordine edilecek. Özel bütçeli kuruluşlar ile mahalli idarelerin kendi
bütçelerinde afet, deprem ve acil durumlarda kullanılmak üzere, bu
kurumlarca belirlenecek tutarda ödenek ayrılabilecek.
Başkanlık, hizmet satın alımı yapabilecek.
Kaldırılan Sivil Savunma Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatında yer alan
Sivil Savunma Kolejinin adı, Sivil Korunma Koleji olarak değiştirilecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilatını düzenleyen mevzuatta yer alan
''Savunma Sekreterliği'' ve ''Savunma Uzmanlığı'' birimleri
kaldırılacak. Buradaki 78 kişilik kadro iptal edilerek, Başkanlık
kadrolarına tahsis edilecek.
Bu kurum ve kuruluşlar ile İçişleri Bakanlığında sivil korunma ve
seferberlik hizmetlerini planlama ve yürütme görevleri, idari ve mali
işler veya destek hizmetleri birimleri tarafından yürütülecek.
-KANUNDAN 6 AY SONRA FAALİYETE GEÇECEK-
Kanunun yayımını takip eden 6 ay içinde; Afet ve Acil Durum Yüksek
Kurulu kararıyla Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Afet
İşleri Genel Müdürlüğü ve Sivil Savunma Genel Müdürlüğü kaldırılacak;
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı faaliyete geçecek.
-DEVİR İŞLEMLERİ-
Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Afet İşleri Genel Müdürlüğü
ve Sivil Savunma Genel Müdürlüğünde 31 Aralık 2007 tarihi itibarıyla
çalışanlardan uygun görülenler, muvafakat aranmaksızın, Başbakan
onayıyla Başkanlık kadrolarına atanabilecek. Söz konusu personelden bu
tarihe kadar Başkanlık kadrolarına atamaları yapılmayanlar, kadrolarının
bulundukları bakanlıklarda uygun görülen birimlerde görevlendirilecek.
Kaldırılması öngörülen birimler tarafından 31 Aralık 2007 tarihi
itibarıyla kullanılan her türlü taşınır ve taşınmazlar, taşıt, araç,
gereç ve malzeme, lojman, hizmet binaları, varsa her türlü borç ve
alacakları, yapılan bağışlar, dosyaları, yazılı ve elektronik ortamdaki
her türlü kayıtları ve diğer dokümanlar, Afet ve Acil Durum Yönetimi
Başkanlığına devredilecek. Kaldırılan birimlerle ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarına; sözleşmeler, kredi anlaşmaları, yatırım projeleri ve
davalar dolayısıyla bankalarca verilmiş olan teminat mektupları ile
ipotek belgeleri hiçbir işleme gerek olmadan Başkanlık muhatap alınarak
verilmiş sayılacak.
Kaldırılan Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Sivil Savunma
Genel Müdürlüğü ve Afet İşleri Genel Müdürlüğünde; Genel Müdür, Genel
Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanı kadro unvanlı görevlerde bulunanların
görevleri, Başkanın atamasının yapıldığı tarihte sona erecek. Bu
kadrolarda bulunanlar en geç 1 yıl içinde kaldırılan birimlerinin
bulunduğu bakanlıkta durumlarına uygun boş kadrolara atanacaklar.
Kaldırılan genel müdürlüklerde görev yapmaktayken, kadro ve görev
unvanları değişen yahut kaldırılan veya gerekli şartları taşımayan
personel, kazanılmış hak aylık dereceleri dikkate alınarak durumlarına
uygun boş kadrolara en geç 1 yıl içinde atanacak ve atama işlemi
yapılıncaya kadar Başkanlıkça ihtiyaç duyulan işlerde
görevlendirilebilecek.
-SİVİL SAVUNMA MÜDÜRLÜKLERİ-
Taşradaki sivil savunma müdürlükleri ile afet işleri şube müdürlükleri,
il özel idarelerine devredilecek.
İl sivil savunma müdürleri ve ilçe sivil savunma müdürlerinin görevleri,
Başkanlığın faaliyete geçmesiyle sona erecek. İl sivil savunma
müdürlükleri, ilçe sivil savunma müdürlükleri, sivil savunma arama ve
kurtarma birlik müdürlüklerinde çalışan personel ile bayındırlık ve
iskan il müdürlüklerinde afet işleriyle görevli personel, Kanunun
yayımını takip eden 6 ay içerisinde il özel idarelerine devredilecek.
Türkiye Acil Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü, Sivil Savunma Genel
Müdürlüğü ve Afet İşleri Genel Müdürlüğünün 2008 yılı bütçeleri mevcut
esas ve usuller çerçevesinde, yıl sonuna kadar uygulanmaya devam
edilecek.
Başkanlık, kaldırılan genel müdürlüklerin envanterinde kayıtlı bulunan
makine, teçhizat, araç, gereç ve diğer malzemelerden uygun görülenleri
Türkiye Kızılay Derneğine devredilebilecek.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, AK Parti Kocaeli Milletvekili Eyüp Ayar
ile Konya Milletvekili Hasan Angı'nın, bazı kanunlarda değişiklik
öngören kanun teklifini değişikliklerle kabul etti.
Buna göre, ikinci el araç satış sözleşmelerinin, 1 Ağustos 2008
tarihinden itibaren noterlikler yerine trafik tescil şube
müdürlüklerince yapılmasına ilişkin düzenlemenin yürürlük tarihi, 1 Ocak
2009'a erteleniyor. Erteleme gerekçesi olarak, trafik tescil şube
müdürlüklerinin henüz hazırlıklarını tamamlayamamış olmaları gösterildi.
-HATA DÜZELTİLİYOR-
Teklifle, Mecliste 23 Ocak 2008 tarihinde kabul edilen Temel Ceza
Kanunlarına Uyum Amacıyla Çeşitli Kanunlarda ve Diğer Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
ile Odalar ve Borsalar Kanunda yapılan değişiklikte yer alan ''hata''
düzeltiliyor.
Oda ve borsa genel sekreteri olabilmek için bazı suçlardan ''mahkum
olmamak'' şeklinde yazılması gerekirken, sehven ''mahkum olma'' şeklinde
yazılan ifade değiştirilerek madde yeniden düzenleniyor.
Buna göre, oda ve borsa genel sekreteri seçilmek için, ''kasten işlenen
bir suçtan dolayı 5 yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin
güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve
casusluk, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal
edinme'' suçlarından hapis cezasına mahkum olmama şartı aranacak.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunun, oda,
borsa ve birlik seçimlerine katılma niteliklerini düzenlenen maddesinde
de değişiklik yapan teklife göre, oda ve borsa üyelerinin seçme ve
seçilme haklarını kullanabilmeleri için şirketin; sahibi, ortağı,
yönetim kurulu üyesi, genel müdürü, murahhas azası seviyesinde üst düzey
yöneticisi olmaları, şirketi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili
olmaları ve bu durumun seçimden en az 6 ay öncesini kapsaması şart
olacak.
Karayolları Trafik Kanununda yapılan değişiklikle de G sınıfı sürücü
belgesi kapsamında iş makinelerinin sürücülerinin ve operatörlerinin
eğitimleri ve sınav başarı belgeleri Milli Eğitim Bakanlığınca veya
bakanlıkça yetkilendirilen kurumlarca verilecek. Bu kurumların
işleyişine ilişkin esasları ve uygulanacak eğitim programlarını, Milli
Eğitim Bakanlığı belirleyecek.