2007-03-21 - 12:30
TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in bazı maddelerinin bir kez daha görüşülmesi için Meclise iade ettiği Enerji Verimliliği Kanununu aynen kabul etti.
AK Parti Kütahya Milletvekili Soner Aksoy'un başkanlığında toplanan
Komisyon, Cumhurbaşkanı Sezer'in ''5, 7 ve 10. maddelerindeki düzenlemeleri suç
ve cezada yasallık ilkesi ve hukuk devleti niteliğiyle bağdaştırmadığı''
gerekçesiyle iade ettiği Enerji Verimliliği Kanununu ele aldı.
CHP'li üyelerin, Sezer'in iade gerekçeleri doğrultusunda değişiklik
yapılması istemleri kabul edilmedi.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, Cumhurbaşkanı Sezer'in yasaya
teknik bir itirazının bulunmadığını, hukuki olarak ele aldığını söyledi.
Kanunun, ülke çıkarları için yararlı olduğunu dile getiren Güler,
''Kanaatimiz, yasada herhangi bir sorun olmadığı şeklindedir. İşlemeyen kanun
yapmak istemeyiz'' dedi.
Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü Hukuk Müşaviri Hikmet Esenhil
de bu maddelerin Anayasaya aykırı olmadığını söyledi.
Yönetmeliklerle sadece teknik standartları belirlediklerini, suç ve cezaları
düzenlemediklerini ifade eden Esenhil, bu maddelerdeki uygulamaların Enerji
Piyasası, Petrol Piyasası ve Çevre kanunlarında da olduğunu söyledi.
Maliye Bakanlığı Hukuk Müşavirliği yetkilisi ise iade gerekçelerinin doğru
olduğunu, bu çerçevede düzenleme yapılmaması halinde, yasanın Anayasa
Mahkemesinde iptal edileceğini kaydetti.
Yapılan görüşmelerin ardından 5,7 ve 10. maddeleri aynen benimsenen yasa,
enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında endüstriyel
işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım
şebekelerinde ve ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasının desteklenmesine,
toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine, yenilenebilir enerji
kaynaklarından yararlanılmasına yönelik usul ve esasları kapsıyor.
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanmasında;
özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan binalar, koruma
altındaki bina veya anıtlar, ibadet yeri olarak kullanılan binalar, planlanan
kullanım süresi 2 yıldan az olan geçici binalar, sanayi alanlarında işletme ve
üretim faaliyetlerinin yürütüldüğü binalar, atölyeler, tarımsal binalar, yılın 4
ayından daha az kullanılan binalar ile toplam kullanım alanı 50 metrekarenin
altında olan binalar, kanunun kapsamı dışında tutuluyor.
-ENERJİ VERİMLİLİĞİ KOORDİNASYON KURULU-
Enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde ilgili kuruluşlarca etkin
olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi ve koordinasyonu amacıyla Enerji
Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulacak.
Elektrik İşleri Etüt İdaresi (EİE) Genel Müdürlüğü, meslek odalarına ve
üniversitelere, uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve şirketleri
yetkilendirebilmeleri için kurul onayıyla yetki belgesi verecek.
Şirketlere de genel müdürlük ve yetkilendirilmiş kurumlarca eğitim, etüt,
danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilecek.
Enerji verimliliği hizmetlerindeki etkinliği ve enerji bilincini artırmak
amacıyla eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri yapılacak.
Enerjinin verimli kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik olarak; ulusal
ve bölgesel yayın yapan televizyon ve radyolar, bilinçlendirme ve bilgilendirme
amaçlı hazırlanan ve hazırlattırılan yarışma, kısa süreli film veya çizgi
filmler, toplam yayın süresi ayda asgari 30 dakikadan az olmamak üzere
yayınlayacak.
-ENERJİ YÖNETİCİSİ-
Endüstriyel işletmeler, çalışanları arasından enerji yöneticisi
görevlendirecek.
Toplam inşaat alanı en az 20 bin metrekare veya yıllık tüketimi 500 ton
eşdeğer petrol (TEP) ve üzerinde olan binaların yönetimleri, yönetimlerin
olmadığı yerlerde binaların sahipleri, enerji yöneticisi görevlendirecek.
Merkezi ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezi veya lokal ısı ve sıcaklık
kontrol cihazları ve ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak
paylaşımını sağlayan sistemler kullanılacak. Buna aykırı hazırlanan projeler
onaylanmayacak.
Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre, yapı
projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenecek.
Belgede, binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve soğutma
sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırmasıyla ilgili bilgiler
bulunacak. Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az
olan binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu olmayacak.
Endüstriyel işletmeler tarafından sunulan ve onaylanan, geri ödeme süresi en
fazla 5 yıl ve projede belirlenen bedelleri en fazla 500 bin YTL olan uygulama
projeleri, bedellerinin en fazla yüzde 20'si oranında desteklenecek.
Verimlilik artırıcı projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini
işletmelerinde 2 yıl içinde uygulayacak. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı
yapılan uygulamalar desteklenmeyecek.
Yetkilendirmelerle ilgili yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket edilmesi halinde, kurumların yetki belgesi Enerji Verimliliği
Koordinasyon Kurulunun onayıyla, EİE Genel Müdürlüğü tarafından; şirketlerin
yetki belgesi ise anlaşma yaptıkları kurum tarafından iptal edilecek. Bu kurum ve
şirketlere, en az 5 yıl süreyle yetki belgesi verilmeyecek.
-BAKANLIĞIN YETKİLERİ-
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, kurul vasıtasıyla kanun kapsamındaki
yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi, değerlendirilmesi, alınacak
tedbirlerin planlanması ve uygulanmasında koordinasyonu sağlayacak.
Ayrıca Bakanlık, kanun kapsamında, enerji yöneticisi görevlendirilmesine ve
enerji yönetimi birimi kurulmasına ilişkin olarak tanımlanan rakamsal sınır
değerlerini yarısına kadar azaltmaya veya iki katına kadar artırmaya yetkili
olacak.
-EİE'NİN GÖREVLERİ-
EİE, ülkenin tüm enerji kaynaklarının değerlendirilmesine yönelik ölçümler
yapacak, projeler hazırlayacak; diğer kurumlarla işbirliğiyle pilot sistemler
geliştirecek.
EİE İdaresi, sanayide ve binalarda enerjinin rasyonel kullanımıyla ilgili
eğitim hizmetleri verecek; üniversite, meslek odası ve tüzel kişileri aynı
hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirecek. Enerjinin etkin ve verimli
kullanımı yönünde yürütülen çalışmaları izleyecek, enerji tüketim noktalarında
çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların gelişimini izleyip
değerlendirecek, önlem önerileri hazırlayacak.
-EİE, HER TÜRLÜ BİLGİYİ İSTEYEBİLECEK-
EİE İdaresi, görevleri kapsamında gerekli gördüğü her türlü bilgiyi, gerçek
ve tüzel kişilerden istemeye yetkili; bilgi istenenler ise gerekli bilgileri
vermekle yükümlü olacak. İdare, sağladığı bilgilerden ülkenin emniyetine,
güvenliğine ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel kişilerin ticari
ilişkilerine zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine uyacak.
İdare, rüzgar enerjisine dayalı lisans almak için yapılan başvurulara
ilişkin görüş oluşturacak.
-DİĞER KURUMLARDAN UZMAN ALIMI-
İdarede uzmanlık isteyen projelerde, bakanlık ile ilgili ve bağlı
kuruluşlardan, üniversitelerden ve diğer kamu kuruluşlarından personel, bakan
onayıyla görevlendirilebilecek. Projelerin 2 yılı aşması halinde, çalışma süresi
bir katına kadar artırılabilecek.
EİE İdaresi, bu görevlerini yerine getirirken, hidrometrik ölçüm
istasyonları kuracak; işletip sondajlar yapacak.
-KOJENERASYON TESİSİ KURULMASI-
Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan
kojenerasyon tesisi (ısı, elektrik ve mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı
olarak üretimi) kuran gerçek ve tüzel kişilerin lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf tutulması, yönetmelikle düzenlenecek.
Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yenilenebilir enerji
kaynaklarına dayalı, kurulu gücü azami 200 kilowatlık üretim tesisi ile mikro
kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisan alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf olacak. Kurum, mevcut üretim lisanlarından ve lisan
başvurularında teminat isteyecek.
-ISITMA SİSTEMİNDE DÖNÜŞÜM-
Kat maliklerinden birinin isteğiyle ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt
dönüşümü ve ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi
sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı
çoğunluğuyla verecekleri karar üzerine yapılacak.
Ancak toplam inşaat alanı 2 bin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi
ısıtma sisteminin ferdi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa
payı olarak oybirliğiyle verecekleri karar üzerine yapılacak.
-FİYAT, 5 CENTTEN AZ OLAMAYACAK-
Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler, yenilenebilir enerji
kaynaklarından elektrik enerjisi üreten YEK belgeli tesislerin 10 yılını
tamamlamamış olanlarından da elektrik enerjisi satın alacak.
Satın alınacak elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat, her yıl için,
EPDK'nın belirlediği bir önceki yıla ait Türkiye ortalama elektrik toptan satış
fiyatı olacak. Ancak bu fiyat, 5 centten az, 5.5 centten fazla olamayacak. Ancak,
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişilere, serbest
piyasada 5.5 cent sınırının üzerinde satış imkanı tanınıyor.
Bu konudaki uygulamalar, 31 Aralık 2011 tarihinden önce işletmeye giren
tesisleri kapsayacak. Bakanlar Kurulu, uygulamanın sona ereceği tarihi, 31 Aralık
2009'a kadar Resmi Gazetede yayınlamak şartıyla en fazla 2 yıl uzatabilecek.
-YÜZDE 85 İNDİRİM-
Orman veya Hazinenin özel mülkiyetinde ya da devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan her türlü taşınmazın, yenilenebilir enerji kaynaklarından
elektrik enerjisi üretimi yapmak amacıyla kullanılması halinde, tesis, ulaşım
yolları ve şebekeye bağlantı noktasına kadarki nakil hattı için kullanılacak
arazilere ilişkin olarak Çevre ve Orman ya da Maliye bakanlıkları tarafından izin
verilecek, kiralama yapılacak, irtifak hakkı tesis edilecek veya kullanma izni
verilecek.
2011 sonuna kadar devreye alınacak bu tesislerden ulaşım yollarından ve
şebeke bağlantı yollarına kadarki enerji nakil hatlarından, yatırım ve işletme
dönemlerinin ilk 10 yılında izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni
bedellerine yüzde 85 indirim uygulanacak. Orman arazilerinde ORKÖY ve
ağaçlandırma özel ödenek gelirleri alınmayacak.
Komisyon, Cumhurbaşkanı Sezer'in ''5, 7 ve 10. maddelerindeki düzenlemeleri suç
ve cezada yasallık ilkesi ve hukuk devleti niteliğiyle bağdaştırmadığı''
gerekçesiyle iade ettiği Enerji Verimliliği Kanununu ele aldı.
CHP'li üyelerin, Sezer'in iade gerekçeleri doğrultusunda değişiklik
yapılması istemleri kabul edilmedi.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, Cumhurbaşkanı Sezer'in yasaya
teknik bir itirazının bulunmadığını, hukuki olarak ele aldığını söyledi.
Kanunun, ülke çıkarları için yararlı olduğunu dile getiren Güler,
''Kanaatimiz, yasada herhangi bir sorun olmadığı şeklindedir. İşlemeyen kanun
yapmak istemeyiz'' dedi.
Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğü Hukuk Müşaviri Hikmet Esenhil
de bu maddelerin Anayasaya aykırı olmadığını söyledi.
Yönetmeliklerle sadece teknik standartları belirlediklerini, suç ve cezaları
düzenlemediklerini ifade eden Esenhil, bu maddelerdeki uygulamaların Enerji
Piyasası, Petrol Piyasası ve Çevre kanunlarında da olduğunu söyledi.
Maliye Bakanlığı Hukuk Müşavirliği yetkilisi ise iade gerekçelerinin doğru
olduğunu, bu çerçevede düzenleme yapılmaması halinde, yasanın Anayasa
Mahkemesinde iptal edileceğini kaydetti.
Yapılan görüşmelerin ardından 5,7 ve 10. maddeleri aynen benimsenen yasa,
enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında endüstriyel
işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım
şebekelerinde ve ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasının desteklenmesine,
toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine, yenilenebilir enerji
kaynaklarından yararlanılmasına yönelik usul ve esasları kapsıyor.
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanmasında;
özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan binalar, koruma
altındaki bina veya anıtlar, ibadet yeri olarak kullanılan binalar, planlanan
kullanım süresi 2 yıldan az olan geçici binalar, sanayi alanlarında işletme ve
üretim faaliyetlerinin yürütüldüğü binalar, atölyeler, tarımsal binalar, yılın 4
ayından daha az kullanılan binalar ile toplam kullanım alanı 50 metrekarenin
altında olan binalar, kanunun kapsamı dışında tutuluyor.
-ENERJİ VERİMLİLİĞİ KOORDİNASYON KURULU-
Enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde ilgili kuruluşlarca etkin
olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi ve koordinasyonu amacıyla Enerji
Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulacak.
Elektrik İşleri Etüt İdaresi (EİE) Genel Müdürlüğü, meslek odalarına ve
üniversitelere, uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve şirketleri
yetkilendirebilmeleri için kurul onayıyla yetki belgesi verecek.
Şirketlere de genel müdürlük ve yetkilendirilmiş kurumlarca eğitim, etüt,
danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilecek.
Enerji verimliliği hizmetlerindeki etkinliği ve enerji bilincini artırmak
amacıyla eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri yapılacak.
Enerjinin verimli kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik olarak; ulusal
ve bölgesel yayın yapan televizyon ve radyolar, bilinçlendirme ve bilgilendirme
amaçlı hazırlanan ve hazırlattırılan yarışma, kısa süreli film veya çizgi
filmler, toplam yayın süresi ayda asgari 30 dakikadan az olmamak üzere
yayınlayacak.
-ENERJİ YÖNETİCİSİ-
Endüstriyel işletmeler, çalışanları arasından enerji yöneticisi
görevlendirecek.
Toplam inşaat alanı en az 20 bin metrekare veya yıllık tüketimi 500 ton
eşdeğer petrol (TEP) ve üzerinde olan binaların yönetimleri, yönetimlerin
olmadığı yerlerde binaların sahipleri, enerji yöneticisi görevlendirecek.
Merkezi ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezi veya lokal ısı ve sıcaklık
kontrol cihazları ve ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak
paylaşımını sağlayan sistemler kullanılacak. Buna aykırı hazırlanan projeler
onaylanmayacak.
Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre, yapı
projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenecek.
Belgede, binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve soğutma
sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırmasıyla ilgili bilgiler
bulunacak. Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az
olan binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu olmayacak.
Endüstriyel işletmeler tarafından sunulan ve onaylanan, geri ödeme süresi en
fazla 5 yıl ve projede belirlenen bedelleri en fazla 500 bin YTL olan uygulama
projeleri, bedellerinin en fazla yüzde 20'si oranında desteklenecek.
Verimlilik artırıcı projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini
işletmelerinde 2 yıl içinde uygulayacak. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı
yapılan uygulamalar desteklenmeyecek.
Yetkilendirmelerle ilgili yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket edilmesi halinde, kurumların yetki belgesi Enerji Verimliliği
Koordinasyon Kurulunun onayıyla, EİE Genel Müdürlüğü tarafından; şirketlerin
yetki belgesi ise anlaşma yaptıkları kurum tarafından iptal edilecek. Bu kurum ve
şirketlere, en az 5 yıl süreyle yetki belgesi verilmeyecek.
-BAKANLIĞIN YETKİLERİ-
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, kurul vasıtasıyla kanun kapsamındaki
yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi, değerlendirilmesi, alınacak
tedbirlerin planlanması ve uygulanmasında koordinasyonu sağlayacak.
Ayrıca Bakanlık, kanun kapsamında, enerji yöneticisi görevlendirilmesine ve
enerji yönetimi birimi kurulmasına ilişkin olarak tanımlanan rakamsal sınır
değerlerini yarısına kadar azaltmaya veya iki katına kadar artırmaya yetkili
olacak.
-EİE'NİN GÖREVLERİ-
EİE, ülkenin tüm enerji kaynaklarının değerlendirilmesine yönelik ölçümler
yapacak, projeler hazırlayacak; diğer kurumlarla işbirliğiyle pilot sistemler
geliştirecek.
EİE İdaresi, sanayide ve binalarda enerjinin rasyonel kullanımıyla ilgili
eğitim hizmetleri verecek; üniversite, meslek odası ve tüzel kişileri aynı
hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirecek. Enerjinin etkin ve verimli
kullanımı yönünde yürütülen çalışmaları izleyecek, enerji tüketim noktalarında
çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların gelişimini izleyip
değerlendirecek, önlem önerileri hazırlayacak.
-EİE, HER TÜRLÜ BİLGİYİ İSTEYEBİLECEK-
EİE İdaresi, görevleri kapsamında gerekli gördüğü her türlü bilgiyi, gerçek
ve tüzel kişilerden istemeye yetkili; bilgi istenenler ise gerekli bilgileri
vermekle yükümlü olacak. İdare, sağladığı bilgilerden ülkenin emniyetine,
güvenliğine ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel kişilerin ticari
ilişkilerine zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine uyacak.
İdare, rüzgar enerjisine dayalı lisans almak için yapılan başvurulara
ilişkin görüş oluşturacak.
-DİĞER KURUMLARDAN UZMAN ALIMI-
İdarede uzmanlık isteyen projelerde, bakanlık ile ilgili ve bağlı
kuruluşlardan, üniversitelerden ve diğer kamu kuruluşlarından personel, bakan
onayıyla görevlendirilebilecek. Projelerin 2 yılı aşması halinde, çalışma süresi
bir katına kadar artırılabilecek.
EİE İdaresi, bu görevlerini yerine getirirken, hidrometrik ölçüm
istasyonları kuracak; işletip sondajlar yapacak.
-KOJENERASYON TESİSİ KURULMASI-
Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan
kojenerasyon tesisi (ısı, elektrik ve mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı
olarak üretimi) kuran gerçek ve tüzel kişilerin lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf tutulması, yönetmelikle düzenlenecek.
Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yenilenebilir enerji
kaynaklarına dayalı, kurulu gücü azami 200 kilowatlık üretim tesisi ile mikro
kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisan alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf olacak. Kurum, mevcut üretim lisanlarından ve lisan
başvurularında teminat isteyecek.
-ISITMA SİSTEMİNDE DÖNÜŞÜM-
Kat maliklerinden birinin isteğiyle ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt
dönüşümü ve ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi
sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı
çoğunluğuyla verecekleri karar üzerine yapılacak.
Ancak toplam inşaat alanı 2 bin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi
ısıtma sisteminin ferdi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa
payı olarak oybirliğiyle verecekleri karar üzerine yapılacak.
-FİYAT, 5 CENTTEN AZ OLAMAYACAK-
Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler, yenilenebilir enerji
kaynaklarından elektrik enerjisi üreten YEK belgeli tesislerin 10 yılını
tamamlamamış olanlarından da elektrik enerjisi satın alacak.
Satın alınacak elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat, her yıl için,
EPDK'nın belirlediği bir önceki yıla ait Türkiye ortalama elektrik toptan satış
fiyatı olacak. Ancak bu fiyat, 5 centten az, 5.5 centten fazla olamayacak. Ancak,
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişilere, serbest
piyasada 5.5 cent sınırının üzerinde satış imkanı tanınıyor.
Bu konudaki uygulamalar, 31 Aralık 2011 tarihinden önce işletmeye giren
tesisleri kapsayacak. Bakanlar Kurulu, uygulamanın sona ereceği tarihi, 31 Aralık
2009'a kadar Resmi Gazetede yayınlamak şartıyla en fazla 2 yıl uzatabilecek.
-YÜZDE 85 İNDİRİM-
Orman veya Hazinenin özel mülkiyetinde ya da devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan her türlü taşınmazın, yenilenebilir enerji kaynaklarından
elektrik enerjisi üretimi yapmak amacıyla kullanılması halinde, tesis, ulaşım
yolları ve şebekeye bağlantı noktasına kadarki nakil hattı için kullanılacak
arazilere ilişkin olarak Çevre ve Orman ya da Maliye bakanlıkları tarafından izin
verilecek, kiralama yapılacak, irtifak hakkı tesis edilecek veya kullanma izni
verilecek.
2011 sonuna kadar devreye alınacak bu tesislerden ulaşım yollarından ve
şebeke bağlantı yollarına kadarki enerji nakil hatlarından, yatırım ve işletme
dönemlerinin ilk 10 yılında izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni
bedellerine yüzde 85 indirim uygulanacak. Orman arazilerinde ORKÖY ve
ağaçlandırma özel ödenek gelirleri alınmayacak.
