2012-11-19 - 11:20
TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU...
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile bağlı kuruluşlarından Karayolları Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 2013 yılı bütçesi ve Komisyonda, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü ile Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı'nın 2013 yılı bütçesi kabul edildi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün 2013 yılı bütçesinin görüşülmesine başlandı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, bütçe üzerinde sunum yapıyor.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, inşa edilen bölünmüş yol uzunluğunun 16 bin kilometre kareye ulaştığını belirterek,
''Yapılan bu bölünmüş yolların yakıt ve zaman tasarrufu katkısı 14,4 milyar lirayı aşmaktadır'' dedi.

Bakan Yıldırım, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda Bakanlığının 2013 yılı bütçesini sundu.

Yıldırım, ulaştırma ve haberleşmenin; sanayi, tarım, turizm gibi sektörlerin altyapısını oluşturarak, ekonomik gelişme yanında köy-kent entegrasyonunu, kültür birliğini ve dengeli nüfus dağılımı gibi birçok sosyal faydayı da sağlayan önemli fonksiyonlara sahip stratejik bir sektör olduğunu söyledi.

2013 yılı için Bakanlık Merkez ve bağlı kuruluşlarının bütçe teklifinin toplamının 19 milyar 182 milyon lira olduğunu ifade eden Yıldırım, şehir içi metro yatırımları da dahil olmak üzere toplam yatırımlara ayrılan kısmının 8,5 lirayı bulduğunu vurguladı.

2013 yılı için Bakanlık merkezi ile bakanlığa bağlı ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşların yatırım ve diğer harcamaları ile birlikte bakıldığında toplam bütçe büyüklüğünün 35 milyar liraya ulaştığını anlatan Yıldırım, bunun da 14 milyar 436 milyon liralık kısmının doğrudan yatırım ödeneği olarak ayrıldığını anımsattı.

Ulaştırma yatırımlarının yüksek finansman ihtiyacı yanında, fiziki zorlukları, çeşitli sürprizleri olan ve uzun yıllar alan projelerin bulunduğu bir sektör olduğunu vurgulayan Yıldırım, birçok engellerle karşılaşılan Ankara-İstanbul Hızlı Demiryolu, Marmaray geçişi gibi büyük demiryolu projelerinde ise son aşamaya gelindiğini hatırlattı.

Türkiye'nin, Avrupa'da 6'ıncı, dünyada ise 8'inci Yüksek Hızlı Tren işletmeciliğine geçen ülke haline gelmesinin tesadüf olmadığına işaret eden Yıldırım, ''Ankara-Eskişehir hattından sonra, yapım itibariyle dünyanın en hızlı, en ekonomik Yüksek Hızlı Tren güzergahı olan Ankara-Konya hattı, tamamen Türk mühendis ve girişimcilerinin, Türk işçilerinin alın ve akıl teriyle inşa edildi ve hizmete verildi. Halkımızın yarım asırlık rüyası gerçekleştirildi'' dedi.

İstanbul, Bursa, Yozgat, Sivas, İzmir, Bilecik, Sakarya, Kocaeli, Afyon, Uşak ve Manisa'yı hızlı trene kavuşturmak için yoğun şekilde çalıştıklarını belirten Yıldırım, şunları kaydetti:

''Dünyada örnek gösterilen ve 'Türk Modeli' diye anılan havaalanlarımız, uzmanların tahminlerini altüst eden havayolu taşımacılığımızdaki gelişmeler, boğazı demiryolu ve karayoluyla geçen tüp geçit projelerimiz ve her ilimizi bölünmüş yol ile birbirine bağlayan karayollarımızın başarısı işte bu kararlı ve planlı çalışmalarımızın sonucudur.

Sadece 6 ilini bölünmüş yol ile bağlayan Türkiye'den, bugün 74 iline bölünmüş yol götüren, hızlı demiryolunu birçok iline yayma çabasında olan bir Türkiye'ye geldik.

İnşa ettiğimiz bölünmüş yol uzunluğu 16 bin kilometreye ulaştı. Yapılan bu bölünmüş yolların yakıt ve zaman tasarrufu katkısı 14,4 milyar lirayı aşmaktadır. Ayrıca sağladığı konfor ve can güvenliğinin bedeli maddi olarak değerlendirilemez, ölçülemez.

2003 yılında yurt dışında 60 noktaya uçuyor iken, bugün yurt dışında 92 ülkede 192 noktaya uçuyoruz. Nokta sayısı itibariyle dünyada ilk 10 ülkesi içine girdik. AB'de 3. havayolu, dünyada 10. sıraya geldik.

Denizcilikte 22,5 milyon DWT'luk filo kapasitesi ile dünyada 15. sıraya geldik, kara listedeki denizciliğimiz, 5 yıldır artık beyaz listede yer alıyor.''

Haberleşme sektörüne bakıldığında da çarpıcı gelişmelerin görüldüğünü kaydeden Bakan Yıldırım, telekomünikasyon sektörünü rekabete açtıklarını, şimdi sektörde 645 lisans ve 406 işletmeci faaliyet gösterdiğini açıkladı. 2003'te 23 milyon GSM abonesi bulunurken, bugün 68 milyon GSM abonesine ulaşıldığını anlatan Yıldırım, ''Genişbant erişim yoktu, şimdi 20 milyon civarında abone var. 3G abonesi 40 milyona ulaştı'' diye konuştu.

İletişim alt yapısının dünyada 12'inci Avrupa'da 5'inci sıraya yükseldiğini belirten Yıldırım, 57 kurumun ve yaklaşık 484 adet hizmetin e-Devlet kapısından verir hale getirdiklerini söyledi. Yıldırım, e-Devlet kapısında 13,7 milyon kayıtlı kullanıcı bulunduğunu ifade etti.

PTT işyerlerini yenileyerek çağdaş bir çehreye kavuşturduklarını ve yaygınlaştırdıklarını anlatan Yıldırım, şöyle konuştu:

''Üçte ikisi dağlık ve engebeli olan ülkemizde, coğrafi zorluklara ve iklimsel şartların olumsuzluğuna sığınmadık. Tünel yaptık, viyadük yaptık, demiryolu yaptık, bölünmüş yol yaptık, havaalanı yaptık, liman yaptık, fiber kablo döşedik, uydu fırlattık. Büyük Atatürk'ün emrine uyduk. Türk milletine ve çalışanımıza güvendik ve çalıştık.

Ülke insanımızı layık olduğu yaşam seviyesine çıkarmaya ve AB standartlarına uygun, modern bir ulaştırma ve haberleşme hizmet ile tanıştırmaya gayret ettik, ediyoruz.''

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'a, bakan oluşunun 10. yıldönümü nedeniyle pasta sürprizi yapıldı.

Komisyonun AK Parti'li milletvekilleri, bakanlık bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, 19 Kasım 2002'de bakan olan Yıldırım için sürpriz hazırladı. Binali Yıldırım, komisyon toplantı salonuna getirilen ve üzerinde ''10. yıl, Binali Yıldırım'' yazan; tren, gemi ve taşıt resmi olan pastayı kesti.

Pasta kestikten sonra kısa bir açıklama yapan Yıldırım, ''Benim için sürpriz oldu, beklemiyordum. Çok ince bir düşünce'' dedi.

Binali Yıldırım, pastadan kestiği ilk dilimi, Komisyon Başkanı Lütfi Elvan ile CHP İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'na ikram etti.

Yıldırım, AK Parti'li bir milletvekilinin, ''Nice 10 yıllara Sayın Bakanım'' sözleri üzerine, şöyle konuştu:

''Biz onu şimdilik almayalım. Yıllar geçiyor ama yılların nasıl geçtiği önemlidir. Saçlarımız ağardı, beyazların miktarı daha azdı, şimdi siyahların miktarı daha az. 10 yılı boşuna geçirmedik. Ülkemize, insanımıza hizmet etmenin mutluluğunu ve gururunu yaşıyoruz. Burada yapılan konuşmaları çok önemsiyorum. Hiç bir zaman yapılanları küçümseme, inkar etme, görmezden gelme alışkanlığımız olmadı. Bu bizim kültürümüze de uymaz. Bu ülkede taş üstüne taş koyan, emek veren, hizmet yapan bütün bakanları, bürokratları şükranla anıyorum.

Her dönemde herkes hizmet yapmak isteyebilir, kimse görev yaptığında, hizmet yapmadan anılmak istemez ama Türkiye'nin bir gerçeği var. Eğer istikrar ve güven olmazsa, güçlü iktidarlar olmuyor. Güçlü iktidarlar olmazsa da hizmet yapmak isteseniz bile zamanınız olmuyor. 1939'dan bu yana Ulaştırma Bakanlarının görevde kalma süresi ortalama 8 ay. 8 ayda hangi bakan, hangi hizmeti yapabilir ki- 10 yıl doya doya hizmet ettik. Bundan sonra da aynı anlayışla bizler, bizlerden sonra da gelecekler hizmet etmeye devam edecektir.''

AK Parti Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi, Yıldırım'a, ''Son çılgın projeniz var mı-'' diye sordu. Yıldırım, bu soruya, ''Çılgın proje belki kulağa hoş geliyor ama yapacağımız her türlü işin, projenin, eğer insanımızın yaşam kalitesine bir katkısı varsa, hayatını kolaylaştırıyorsa o zaman bir anlam ifade eder. Yoksa hangi projeyi yaparsanız yapın, ülkenin geleceğine katkı sağlamıyorsa, o mutluluk vermez'' yanıtını verdi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, gelecek yıl 3 bin kilometre yol ağında çalışma yapacaklarını, bin kilometre bölünmüş yol bitireceklerini, 5 bin 400 kilometre sıcak karışım yapacaklarını, 45 köprüyü hizmete sokacaklarını ve 130 kaza kara noktasını iyileştireceklerini bildirdi.

Yıldırım, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda bakanlığının 2013 yılı bütçesini sundu. Bakanlık ile ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşlarının bütçelerinin, 2013 bütçe büyüklüklerinin bu yıla oranla ortalama yüzde 15 civarında arttığını ifade eden Yıldırım, artışların doğrudan yatırım ile ilgili kalemlerde olduğunu belirtti.

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün (KGM), 2003 yılında başlangıç ödeneğinin bütün ödeneklerin yüzde 65'ini oluşturduğunu, ancak 2012 yılına gelindiğinde en büyük payın demiryollarına ayrıldığını vurgulayan Yıldırım, bunun da yıllardan bu yana ihmale uğrayan demiryollarının yatırım ihtiyacını ve politika değişikliğini ortaya koyduğunu kaydetti.

Son 10 yıl içinde ulaştırma sektörüne bugünkü değerlerle 134 milyar lira yatırım gerçekleştiğini ifade eden Yıldırım, bunun 21 milyar lirasını, bütçe dışı yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapıldığının anlattı.

Bakanlığın toplam 168,6 milyar lira tutarında 3 bin 668 projesi bulunduğunu belirten Yıldırım, gelecek yıl 434 projede çalışmaya devam edeceklerini, 111 projeyi gelecek yıl tamamlayacaklarını, 102 yeni projeye de başlayacaklarını bildirdi.

Bakanlığın toplam merkezi bütçeli kamu yatırımları içindeki payının yıllar itibarıyla artmaya devam ettiğini vurgulayan Yıldırım, 2003'te yüzde 17 payları varken, 2011'de bu oranın yüzde 46'ya çıktığını, bu yıl ise yüzde 42 olarak gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini belirtti.

Ulaştırma yatırımlarının sadece kamu eliyle değil, özel sektör eliyle de yapıldığının altını çizen Yıldırım, bunlar da dikkate alındığında ulaştırma yatırımlarının son 10 yılda 192 milyar liraya yaklaştığını belirtti.

Karayollarında yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Bakan Yıldırım, 2012 itibarıyla yetki belgesine bağlanan taşıt sayısının 1 milyon 295 bin 62'ye ulaştığını, yetki belgesi sayısının da 487 bin 640 olduğunu bildirdi.

Yol kenarı denetim istasyonlarının sayısını artırdıklarını anlatan Yıldırım, 2003'te 20 bin, 2012'de de 11 milyona yakın aracın denetlendiğini kaydetti.

Türkiye'de oluşturulan araç muayene sisteminin, dünyada örnek olduğunu ifade eden Yıldırım, bugüne kadar 22 milyon aracın muayeneden geçtiğini belirtti.

Yıldırım, araç muayene istasyonlarının 5 yıl içerisinde kamuya katkısının 10 milyar dolar seviyesine ulaşacağını bildirdi.

Hurdaya ayrılan araç sayısının da 76 bini geçtiğini anlatan Yıldırım, yeni bir karar aldıklarını, bundan sonra 1990 ve öncesine ait araçları sistemden çekeceklerini söyledi. Bunun da yaklaşık 100 bin araç anlamına geldiğini belirten Yıldırım, bu şekilde araç filosunun yenilenmiş olacağını, hizmet kalitesinin artacağını vurguladı.

Uluslararası taşımacılıkta da önemli mesafeler alındığını anlatan Yıldırım, 2002'de 400 bin olan uluslararası sefer sayısının, neredeyse 4 kat artarak 1,5 milyona ulaştığını bildirdi.

Yıldırım, Türkiye genelinde yollar yaparak bölgesel gelişmişlik farklarını azaltmayı hedeflediklerini ifade etti.

Toplam 2 bin 806 kilometre bölünmüş yol üzerinde çalışma yaptıklarını belirten Yıldırım, bu yıl sonuna kadar bunun 873 kilometresini tamamlayacaklarını açıkladı.

En önemli YİD projelerinden birinin de İstanbul-İzmir otoyolu projesi olduğuna dikkati çeken Yıldırım, bu projeyle 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu hayata geçtiğinde, akaryakıt ve işgücü tasarrufu olarak bir yılda 1,7 milyar lira ekonomik fayda sağlanmasının beklendiğini söyledi.

Yıldırım, 2013'te 3 bin kilometre yol ağında çalışma yapacaklarını, bin kilometre bölünmüş yol bitireceklerini, 5 bin 400 kilometre sıcak karışım yapacaklarını, 45 köprü hizmete sokacaklarını ve 130 kaza kara notlarında 130 noktasını iyileştireceklerini bildirdi.

Demiryollarında yatırımların ciddi oranda arttığını ifade eden Yıldırım, 2003'te 480 milyon lira bütçe ayrılırken, bugün 2013 yılı bütçesinin neredeyse 8 milyar lirayı bulduğunu belirtti.

Ankara-Eskişehir hattında bugüne kadar 6 milyon 600 bin seyahat yapıldığını dile getiren Yıldırım, ''Burada bir çok insanın hayatının kurtulmuş olması belki de yapılan işlerin en kıymetlisidir. YHT Eskişehir'e başlamadan önce trenin toplam taşımalardaki payı yüzde 8'di, şimdi yüzde 72'ye çıktı. Konya hattında ise bugüne kadar 1 milyon 600 bin seyahat oldu. YHT, Ankara-Konya trafiğinde yüzde 65 paya sahip'' diye konuştu.

Bakan Yıldırım, yerel yönetimlerle birlikte şehir içi raylı sistem çalışmalarının da devam ettiğini belirterek, gelecek yıl için İstanbul, İzmir ve Adana'da belediyeler ile birlikte proje gerçekleştireceklerini ifade etti.

AK Parti Bursa Milletvekili Hüseyin Şahin, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın, ikinci 15 bin kilometre duble yol hedefini ortaya koyduğunu belirterek, ''2023 yılına kadar bu hedefe ulaşacağız'' dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün 2013 yılı bütçesi üzerinde milletvekilleri görüşlerini dile getirdi. Milletvekilleri, illerinin ulaşım sorunlarını anlattı.

CHP İstanbul Milletvekili Aydın Ayaydın, şehirlerarası yolcu taşımacılığının çoğunun karayolu ile yapıldığını belirterek, ''Bunun ülkemize getirdiği pek çok sakınca ve risk vardır'' dedi.

Demiryolu taşımacılığı alanında yapılan atılımların görüldüğünü vurgulayan Ayaydın, bölünmüş yollarla ilgili yapılan çalışmaları takdir ettiklerini, ancak bu yolların kalitesiz ve malzemeden çalınarak yapıldığını, bu yüzden de çok çabuk bozulduğunu iddia etti. Ayaydın, bölünmüş yolların, yapılırken iyi denetlenmesi gerektiğini söyledi.

Ayaydın, denizyolu taşımacılığının istenilen düzeyde olmadığını kaydetti.

CHP'li Ayaydın, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım'a, ''Adınız İzmir Büyükşehir Belediye başkanlığı adaylığı için geçiyor. Kaybedeceğiniz belli olan İzmir yerine, İstanbul ya da başka bir yerden aday olun'' dedi.

CHP Muğla Milletvekili Nurettin Demir, ilinde kaçırılan tekneler ile insan, silah ve uyuşturucu kaçakçılığı yapıldığını ileri sürerek, bunun önlenmesini istedi.

BDP Şırnak Milletvekili Hasip Kaplan, ''Gayretleriniz var ama demiryolu taşımacılığı az'' dedi.

Hava taşımacılığında aşama kaydedildiğini dile getiren Kaplan, önemli bir güzergah olduğunu belirttiği Şanlıurfa-Habur otobanının yapılması gerektiğini söyledi.

CHP İzmir Milletvekili Musa Çam, ''En uzun süre görev yapan bakan oldunuz. Sizi tebrik ediyorum'' dedi.

Mısır'daki tren kazasından sonra Ulaştırma Bakanlarının istifa ettiğini, Türkiye'de ise hızlandırılmış tren kazasından sonra bakanın istifayı düşünmediğini ifade eden Çam, kaza sonrasında makinistlerin suçlu olduğunun söylendiğini bildirdi.

AK Parti'li Hüseyin Şahin, Başbakan Erdoğan'ın göreve gelir gelmez ''15 bin kilometre duble yol hedefini'' ortaya koyduğunu belirterek, ''Bu hedefe ulaşmak için geceli gündüzlü çalışıldı ve 15 bin kilometre yol hedefi tamamlandı'' dedi.

Başbakan Erdoğan'ın şimdi de ikinci 15 bin kilometre duble yol hedefini belirlediğini dile getiren Şahin, ''Kısa zamanda çok işler yaptık, bu ikinci hedefe de 2023 yılına kadar ulaşacağız'' diye konuştu.

CHP Balıkesir Milletvekili Haluk Ahmet Gümüş, ''Genelkurmay kavşağında neler oluyor- Bir kişi öldü. Orada metro çalışması var. Metroda bir sorun mu var, Melih beyin gitmesini mi bekliyorsunuz-'' sorusunu yöneltti.

MHP Konya Milletvekili Mustafa Kalaycı, ilinde hava ulaşımında yaşandığını belirttiği sorunları anlattı.

Uçuşlarda sık sık tehirler yaşandığını iddia eden Kalaycı, Konya'ya yeni bir sivil havalimanı yapılmasını istedi. Kalaycı, Konya'nın yeni otoyol projeleri arasında yer almasını da talep etti.

CHP Ankara Milletvekili İzzet Çetin, ''Türk Hava Yolları (THY) adeta, Hamdi Topçu'nun çiftliği'' dedi. Yüzlerce kişinin işten atıldığını ifade eden Çetin, ''Hamdi Topçu sizden, diğer bakanlardan daha yukarıda mı da ona söz geçirilemiyor- Topçu'nun çiftliğinde genel müdürler, daire başkanları ne kadar maaş alıyor- Basına yansıyan rakamlar, sizin, Cumhurbaşkanı'nın ulaşamadığı rakamlar'' diye konuştu.

Çetin, ''İmralı'ya gidecek olan koster yenilendi mi, açlık grevleri koster karşılığı mı bitirildi-'' diye sordu.

CHP Ankara Milletvekili Aylin Nazlıaka, Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın önünde meydana gelen, bir vatandaşın hayatını kaybettiği göçüğü gündeme getirdi.

Vatandaşın, birinci göçüğe müdahale edilmemesi sonucu meydan gelen ikinci göçük sonrasında hayatını kaybettiğini iddia eden Nazlıaka, göçük sonrasında hemen olay yerine gittiğini söyledi. ''Orada bürokratların, sizin, valinin, belediye başkanının olmaması düşündürücüdür'' diyen Nazlıaka, böyle bir göçüğün batı ülkesinde yaşanması durumunda, o şehrin belediye başkanının istifa edeceğini, hatta bakanın bile istifa edebileceğini öne sürdü.

Başkentte artık insanların yolda yürürken ''Başıma bir şey gelir mi-'' diye düşündüğünü kaydeden Nazlıka, göçükte hayatını kaybeden vatandaşın ailesine tazminat ödenip ödenmediğini sordu.

Aylin Nazlıaka, raylı sistemlerin, Ankara'da toplu taşıma içindeki payının yüzde 11 gibi düşük bir oran olduğunu söyleyerek, yarım kalan metro hatlarının ne zaman tamamlanacağını öğrenmek istedi.

CHP Malatya Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu, uçak biletlerinin pahalı olduğunu iddia ederek, ''Bir uçakta bir bilet 99 liraysa ve o uçakta başka bir yolcu 350 liraya uçuyorsa, burada haksızlık var demektir. Sizi yanıltıyorlar, uçak biletleri çok çok pahalı. Uçuştan bir gün önce bilet alındığında 350-400 liraya geliyor bilet, hatta Bodrum gibi turizm merkezine olursa uçuş, 500 lirayı bulabiliyor'' dedi.

''THY'de grevden dolayı işten atılan 300 kişiyi hazmedemiyoruz'' diyen Aslanoğlu, bu kişilerin haksız yere atıldığını söyledi. Aslanoğlu, Bakan Yıldırım'dan bu işe el koyarak çözmesini istedi.

Aslanoğlu, Ankara'da otobanda bir çıkışta bir de girişte turnikeler olduğunu belirterek ''İstanbul'un suçu ne- İstanbul'a haksızlık yapamazsınız. İstanbul içinde para alamazsınız, turnike bir İstanbul'un girişinde bir de çıkışında olmalı'' diye konuştu. Aslanoğlu, İstanbul'da boğaz köprülerinden para alınamayacağını ifade etti.

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü ile Türkiye Yazma Eserler Başkanlığının 2013 yılı bütçesinin görüşülmesine başlandı.

Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, bakanlığının bütçesi üzerinde sunumunu yapmaya başladı.

*** DEVAMINI İLGİLİ DÖKÜMANLAR KISMINDA BULABİLİRSİNİZ***