2017-05-10 - 16:06
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU...
Plan ve Bütçe Komisyonunda, daha önceki yapılandırmaya başvurmayan vatandaşlara ikinci bir şans tanıyan bazı kamu alacaklarının yeniden yapılandırılmasını öngören teklifin 7 maddesi kabul edildi.
Plan ve Bütçe Komisyonu, dün tümü üzerindeki görüşmeleri tamamlanan Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifini maddeleri üzerinden görüşmeye başladı.

Bakan Ağbal, teklif üzerinde milletvekillerinin sorularını yanıtladı.

Geçen yılın ağustos ayındaki yeniden yapılandırma kapsamında yapılandırmaya tabi olabilecek alacak tutarın 90,7 milyar lira olduğunu belirten Ağbal, "90,7 milyar liraya karşılık, 47,4 milyar lira kesinleşmiş alacak yapılandırıldı. Bu yapılandırma içerisinde kesinleşmiş alacaklar dışında da bazı alacaklar vardı. 47,4 milyar lira vergi aslı. Bunun yurt içi ÜFE üzerinden faizleriyle beraber hesaplanan tutarı 55 milyar lira. Dolayısıyla fer'ileri ile beraber yapılandırılmış kesinleşmiş alacak tutarı 55 milyar lira." diye konuştu.

Naci Ağbal, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bunun dışında ihtilaflı alacaklardan yaklaşık 3,1 milyar liralık yapılandırma yapıldı. Bunun karşılığında 1,5 milyar lira tahsilat yapıldı. İnceleme ve tarhiyat safhasında bulunan 1,2 milyar liralık alacak yapılandırıldı, bunun karşılığında 707 milyon lira tahsilat yapıldı. Pişmanlıkla veya kendiliğinden yapılan beyanlar üzerine 551 milyon liralık yapılandırma yapıldı, 267 milyon lira buradan tahsilat yapıldı. Matrah artırımı kapsamında 16,6 milyar liralık yapılandırma yapıldı, bunun karşılığında 3,9 milyar lira tahsilat yapıldı. İşletme kayıtlarının düzeltilmesi kapsamında 3,2 milyar lira yapılandırma yapıldı, bunun karşılığında 2,7 milyar lira tahsilat yapıldı. Dolayısıyla fer'ileri ile beraber 55 milyar lira kesinleştirilmiş alacak yapılandırıldı, buna karşılık 6,1 milyar lira tahsilat yapıldı. Sadece maliyenin yeniden yapılandırılmasından bugüne kadar 15,3 milyar lira tahsilat yapılmış oldu. 90,7 milyar liralık kesinleşmiş alacağa karşılık 47,4 milyar lira yapılandırma için müracaat edildi, aradaki fark 43 milyar lira. Vatandaşlar, 43 milyar liralık alacakla ilgili olarak başvuruda bulunmadı."

Ağbal, şu andaki yapılandırma kanun teklifi bakımından, 1 temmuz 2016-31 mart 2017 tarihleri arasında ferileri ile beraber yapılandırmaya tabi tutulacak alacak tutarının 47 milyar lira olduğunu belirtti.

Bunun 30,5 milyar lirası vergi aslı, geri kalan kısmının ise ceza, zam ve faizleri olduğunu anlatan Ağbal, şu bilgileri verdi:

"Bu kanunun çıkması durumunda ne olacak? 1 Temmuz 2016-31 Mart 2017 tarihleri arasında fer'ileri dahil, 47 milyar lira. Geçmiş yapılandırmadan, hiç müracaat edilmemiş kesinleşmiş alacak olarak 43 milyar lira var. Yaklaşık 74 milyar lira hem eski dönemlerden gelen hem de yeni dönemi kapsayan yapılandırılabilecek alacak tutarı var."

Maliye Bakanı Ağbal, kesinleşmiş alacaklardan 2,6 milyar liranın peşin olarak ödendiğini kaydetti.

Sosyal Güvenlik Kurumuna ait yeniden yapılandırma hakkında da bilgi veren Ağbal, "Yapılandırma öncesi toplam borç tutarı 43,3 milyar lira. Yapılandırma sonrası borç tutarı toplam 41 milyar lira, bugüne kadar yapılan toplam tahsilat tutarı 3 milyar lira. Bu 3 milyar liranın 1,6 milyar lirası peşin olarak ödendi." dedi.

Naci Ağbal, SGK tarafında 47 milyar lira, maliye tarafında da 74 milyar liralık yeniden yapılandırma olacağını aktardı.

Maliye Bakanı Ağbal, toplantıya verilen arada, gazetecilerin, "Maliye Bakanlığı TRT'ye şans oyunlarından kaynak aktaracak mı?" sorusuna, "Böyle bir çalışmamız yok." karşılığını verdi.

Teklifin görüşmeleri, maddeleri üzerinde devam ediyor.

Maliye Bakanı Naci Ağbal, Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin kapsamının bir önceki yapılandırma kanununun kapsamı ile aynı olduğunu belirterek, "Öncekinden farklı olarak sadece bir konu var. TRT'nin bandrol ücretleri kapsamdaki alacakları teklife dahil edildi." dedi.

Ağbal, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülen teklif üzerinde milletvekillerinin sorularını yanıtladı.

Bu teklifin kapsamının bir önceki yapılandırma kanunun kapsamı ile aynı olduğunu ifade eden Ağbal, önceki kanundan tek farkının, TRT'nin bandrol ücretleri konusunda gelen talepler üzerine, TRT'nin bu kapsamdaki alacaklarının dahil edilmesi olduğunu söyledi.

Naci Ağbal, önceki ve bu yapılandırmada da geniş toplum kesimlerini ilgilendiren, kamusal yükümlülük arzeden alacakları yapılandırma kapsamına aldıklarını, özel hukuk sözleşmelerinden doğan kira alacaklarını kapsama dahil etmediklerini bildirdi.

Bir kısım idari para cezalarını da kapsama dahil etmediklerini aktaran Ağbal, şöyle konuştu:

"Bazı idari para cezaları var ki bunlar hiçbir şekilde yapılandırma kapsamında indirime tabi tutulamaz. Bağımsız kurulların denetim yaptığı alanlarda, sektörel veya yerel nitelikli ve toplumun genelini etkileyen aykırılıklara ilişkin kesilen idari para cezalarının da bu kanuna dahil edilmemesi gerektiğini düşünüyoruz. Trafik para cezalarını dahil etmek mümkün ama büyük ölçekli şirketlerin yaptığı birtakım aykırılıklara ilişkin kesilmiş idari para cezalarını bu kanuna konu etmenin doğru olmadığını düşünüyoruz."

Maliye Bakanı Ağbal, bütün yapılandırma kanunlarında gecikme zammı oranı yerine yurt içi ÜFE oranını esas aldıklarını anımsattı.

Bu dönemde, 1 Temmuz 2016-31 mart 2017 arasında yurt içi ÜFE'de toplam değişim oranının yüzde 12,68 olduğunu belirten Ağbal, "Bu teklif yasalaştığı zaman, ilgili aylarda gerçekleşen yurt içi ÜFE oranı yerine, ortalama olan yüzde 0,35'i esas alacağız." dedi.

Naci Ağbal, varlık barışı kapsamında ülkeye giren kaynak hakkında, bankalardan şu ana kadar herhangi bir bilgi almadıklarını ifade ederek, vergi geliri ve türleri itibariyle Türkiye'de ortalama tahakkuk ve tahsilat oranının yüzde 90'lar düzeyinde olduğunu kaydetti.

Teklifin görüşmeleri, maddeleri üzerinde sürüyor.

Plan ve Bütçe Komisyonunda, daha önceki yapılandırmaya başvurmayan vatandaşlara ikinci bir şans tanıyan bazı kamu alacaklarının yeniden yapılandırılmasını öngören teklifin 7 maddesi kabul edildi.

Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin kabul edilen maddelerine göre, 19 Ağustos 2016'da yürürlüğe giren Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun kapsamına giren alacak türleri ve alacaklı idareler esas alınarak, bu idarelerin 31 Mart 2017 tarihine kadar olan kesinleşmiş alacaklarını yapılandırıyor.

Daha önceki yapılandırma kapsamında başvuru yapamamış borçlulara da yeni bir imkan tanınıyor. Ancak yapılandırmadan yararlanan ve taksit ödemeleri devam edenlerin yapılandırılan borçları kapsam dışında tutuluyor.

Teklifle, 31 Mart 2017 dikkate alınarak belirlenen vergiler, gümrük vergileri, vergi cezaları, bazı idari para cezaları, sigorta primleri, topluluk sigortası primleri, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bu alacaklara ilişkin her türlü faiz, zam, gecikme zammı, gecikme faizi, cezai faiz, gecikme cezası gibi feri alacaklar yapılandırma kapsamına alınıyor.

Ayrıca Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun kapsamında takip ve tahsil edilen bazı alacaklar ile belediyelerin su, atık su ve katı atık gibi alacakları da kapsama dahil ediliyor.

Teklifle yapılandırılan borçlar şöyle:

- Maliye Bakanlığınca tahsil edilen, Vergi Usul Kanunu kapsamına giren, 31 Mart 2017 tarihi de dahil bundan önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri ile gecikme zamları (gelir ve kurumlar vergisine mahsuben 2017'de ödenmesi gereken geçici vergi ile 2017 yılında ödenmesi gereken gelir vergisi ikinci taksitleri hariç).

- 2017'ye ilişkin olarak 31 Mart 2017'den önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri ile gecikme zamları (2017 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksidi hariç).

- 31 Mart 2017'den önce yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları.

- 31 Mart 2017'den önce Askerlik Kanunu, Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, Milletvekili Seçimi Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanun, Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun, Karayolu Taşıma Kanunu, Nüfus Hizmetleri Kanunu, Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun gereğince verilen idari para cezaları.

- Bunların dışında kalan Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında takip edilen, bazı istisnalar hariç Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında olup tahsil dairesine takip için ulaşan amme alacakları dahil olmak üzere asli ve feri amme alacakları.

- Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun hükümlerine göre takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri ile gecikme zammı alacakları.

- SGK'ya bağlı tahsil dairelerince takip edilen, tahakkuk ettiği halde ödenmemiş 2017 yılı Mart ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi, isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi, yaşlılık aylığı, emekli aylığı veya malullük aylığı bağlandıktan sonra sigortalı sayılmasını gerektirir nitelikte çalışması nedeniyle ilgili mevzuatına göre ödenmesi gereken 2016 yılı Şubat ayı ve önceki aylara ilişkin sosyal güvenlik destek primi, Mart 2017 sonuna kadar bitirilen özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapıların ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bütün bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları.

- Mart 2017 sonuna kadar işlenen fiillere ilişkin idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları.

- Mart 2017 ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları.

- İş kazası ve meslek hastalığı, malullük, adi malullük ve ölüm halleri ile genel sağlık sigortalısına ve bunların bakmakla yükümlü olduğu kişilere yönelik fiiller nedeniyle ödemekle yükümlü bulundukları her türlü borçları.

- İl özel idarelerinin, takip edilen ve vadesi 31 Mart 2017'den önce olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş asli ve fer'i amme alacakları (İdari para cezaları ve özel idare payı hariç).

- Belediyelerin, 31 Mart 2017'den önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi, 2017 yılına ilişkin tahakkuk eden emlak vergisi ile işyeri ve diğer şekillerde kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi hariç 2017'ye ilişkin olarak tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, bunların dışında kalan ödenmemiş bulunan asli ve feri amme alacakları.

- Belediye Gelirleri Kanunu'na göre tahsili gereken ve vadesi 31 Mart 2017 tarihinden önce olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan ücret alacakları ile bunlara bağlı fer'i alacakları.

- Belediyelerin su abonelerinden olan ve vadesi 31 Mart 2017 tarihinden önce olduğu halde ödenmeyen su, atık su ve katı atık ücreti alacakları.

- Büyükşehir belediyelerinin katı atık ücreti alacakları ve bunlara bağlı feri alacakları.

- İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun kapsamındaki büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin ödenmemiş su ve atık su bedeli alacakları ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dahil) alacakları.

- Bu düzenlemede belirtilen diğer alacaklardan kesinleşmiş olup, bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla vadesi geldiği halde, ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan alacaklar.

****HABERİN DEVAMINI "İLGİLİ DOKÜMANLAR" BÖLÜMÜNDE BULABİLİRSİNİZ.****