2008-07-24 - 18:32
TBMM Genel Kurulunda, Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununun da aralarında bulunduğu bazı kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde değişiklik öngören tasarı kabul edilerek yasalaştı.
TBMM Genel Kurulunda, Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununun da aralarında bulunduğu bazı kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde (KHK) değişiklik öngören tasarı kabul edilerek yasalaştı.
Yasaya göre, Telekomünikasyon Kurumu tarafından sayısı
sınırlandırılarak, ulusal çapta, kamuya açık mobil telekomünikasyon
hizmeti sunmak üzere; yetkilendirilen işletmeciler ile bu işletmecilerin
şebekeleri üzerinden telekomünikasyon hizmeti sunan diğer işletmeciler,
süresinde ödenmeyen bedeller için abonelerine tahakkuk ettirdikleri
gecikme faizi ile vasıtalı vergiler, harç ve resim gibi mali
yükümlülükler ve raporlama amacıyla muhasebeleştirdikleri tahakkuk
tutarları hariç olmak üzere, aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine
payı olarak ödeyecek.
Sanal mobil şebeke hizmeti işletmecilerinden alınacak hazine payı,
gelecek dönemde lisans verilecek olan 3. nesil mobil telefon
işletmecilerinden de tahsil edilecek.
Hazine Müsteşarlığı; Hazine payı ödemekle yükümlü işletmecilerden
açıklama isteme ve her türlü bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip
olacak. Lisans ve kanundan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
konularında da istemde bulunabilecek olan Hazine Müsteşarlığı, söz
konusu işletmeciler ile bunların distribütörleri ve bayileri nezdinde
bilgi sistemleri dahil her türlü inceleme ve denetim yapmaya yetkili
olacak.
İşletmecilerin, Hazine payını yetkilendirme tarihinden itibaren her 1
yıllık süre içinde 3 defa süresinde ödememesi halinde, yapılmayan üçüncü
ödemenin vadesinin bitimini müteakip, Hazine Müsteşarlığının bildirimi
üzerine, yetkilendirmesi 1 ay içinde iptal edilecek.
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi veya rütbe kıdemliliği
onanan subay ve astsubaylara rütbe terfi veya rütbe kıdemliliğinin
onaylandığı tarihten itibaren, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait
aylık farkları ödenecek. Uzman jandarmalar da aynı düzenlemeden
yararlanacak.
-MEB TAHSİSLİ TAŞINMAZLAR-
Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) tahsisli Hazine mülkiyetindeki
taşınmazların, Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini
kaldırmaya ve satışına Maliye Bakanı yetkili olacak.
Ayrıca bu taşınmazlardan Milli Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler,
Maliye Bakanlığı tarafından özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek.
Bunun üzerine söz konusu taşınmazlar Özelleştirme Yüksek Kurulunca,
özelleştirme kapsam ve programına alınacak. Bunların özelleştirilmesi
sonucu elde edilecek gelirler, özelleştirme giderleri düşüldükten sonra
Hazineye aktarılacak.
Maliye Bakanı, taşınmazların satışından elde edilen gelirleri, bir
yandan genel bütçeye gelir, diğer yandan ihtiyaç duyulan yerlerde okul
yapımı ve onarımı amacıyla kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı
bütçesine ödenek kaydetme yetkisine sahip olacak.
-DÖNER SERMAYEDEN VERİLEN PAYLAR-
Her eğitim-öğretim, araştırma veya uygulama birimi veya bölümü ile
ilgili öğretim elemanlarının katkısıyla toplanan döner sermaye,
gayrisafi hasılatının en az yüzde 35'i o kuruluş veya birimin araç,
gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına ayrılacak.
Kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar
çerçevesinde bağlı bulunduğu üniversitenin bilimsel araştırma projeleri
ile döner sermaye gelirinin elde edildiği fakülte, enstitü, yüksek okul,
konservatuvar ile uygulama ve araştırma merkezlerinde görevli öğretim
elemanları ve aynı birimlerde görevli personele paylaştırılacak.
Öğretim üyeleri ile Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine
Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen sağlık, teknik ve sanatla ilgili
birimlerde görevli öğretim elemanlarına döner sermayeden bir ayda
ayrılacak payın tutarı, bunların bir ayda alacakları aylık, yan ödeme,
ödenek ve her türlü tazminat toplamının yüzde 200'ünü, diğer öğretim
elemanları ile personel için ise yüzde 100'ünü geçemeyecek.
Bu oran; tıp ve diş hekimliği fakültelerine bağlı uygulama ve araştırma
merkezlerinde (hastaneler dahil) görev yapan personelden başhemşire için
yüzde 200, diğerleri için yüzde 150, işin ve hizmetin özelliği dikkate
alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz,
ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil serviste çalışan sağlık
personeli için yüzde 200 olarak uygulanabilecek.
-SÖZLEŞMELİ PERSONELE YAPILAN ÖDEME-
Sözleşmeli personele yapılacak ödeme tutarı, sözleşmeli personelin
çalıştığı birim ve bulunduğu pozisyon unvanı itibariyle aynı veya benzer
unvanlı memur kadrosunda çalışan, hizmet yılı ve öğrenim durumu aynı
olan emsali personel dikkate alınarak belirlenecek. Emsali bulunmayan
sözleşmeli personele yapılacak ödeme tutarı ise brüt sözleşme
ücretlerinin yüzde 25'ini geçemeyecek. Rektörler ve rektör yardımcıları,
üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerindeki döner sermaye
gelirinin elde edildiği birimlerin birinden katkılarına bakılmaksızın bu
maddedeki esaslara göre her ay pay alabilecek ve bunlara bir ayda
ödenebilecek pay, bir ayda alacakları aylık, ödenek ve her türlü
tazminat toplamının iki katını geçemeyecek.
Öğretim üyelerine saat 14.00'den sonra döner sermayeye yaptıkları
doğrudan gelir getirici katkılarından dolayı ilave olarak, almakta
oldukları aylık, ödenek ve her türlü tazminat toplamının 10 katına kadar
pay verilebilecek. Rektör ve rektör yardımcıları ile bu kapsamdaki
gelirin elde edildiği fakültelerin dekan ve dekan yardımcıları ile
başhekim ve başhekim yardımcılarına doğrudan gelir getirici katkılarına
bakılmaksızın bu kapsamda elde edilen gelirlerden karşılanmak üzere, bir
ayda alacakları aylık, ödenek ve her türlü tazminat toplamının yüzde
10'una kadar ayrıca pay verilebilecek.
-EMEKLİLİK İKRAMİYESİ-
İş Kanununa tabi olarak geçen hizmet sürelerine karşılık emekli
ikramiyesi ödenebilmesi için iş sözleşmesinin İş Kanunu hükümlerine göre
kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş olması;
sözleşmeli personel olarak geçen sürelere karşılık olarak emekli
ikramiyesi ödenebilmesi için de hizmet sözleşmesinin ilgili mevzuatına
göre iş sonu tazminatına veya aynı mahiyette olmakla birlikte başka bir
adla ödenen tazminata hak kazanılmasına uygun olarak sona ermiş olması
şart olacak.
Ancak ilgililere, her ne suretle olursa olsun daha önce iş sonu
tazminatı veya bu mahiyette olmakla birlikte başka bir adla tazminat
ödenen süreler ile kıdem tazminatı ya da emekli ikramiyesi ödenmiş olan
süreler, emekli ikramiyesinin hesabında dikkate alınmayacak.
-TOKİ'YE İMAR PLANI YETKİSİ-
TOKİ Başkanlığı, gecekondu dönüşüm projesi uygulayacağı alanlarda veya
mülkiyeti kendisine ait arsa ve arazilerde veya valiliklerce toplu konut
iskan sahası olarak belirlenen alanlarda çevre ve imar bütünlüğünü
bozmayacak şekilde her tür ve ölçekteki planlar ile imar planları
yapmaya, yaptırmaya ve tadil etmeye yetkili olacak. Bu planlar,
planların belediyelere veya valiliğe intikal ettirildiği tarihten
itibaren 3 ay içinde aynen veya değiştirilerek onaylanacak.
Belediyeler ve valilik tarafından 3 ay içerisinde onaylanmayan planlar,
Başkanlık tarafından resen onaylanacak.
TOKİ Başkanlığı tarafından yapılan yapılan taşınmaz mülkiyetinin devrini
amaçlayan gayrimenkul satış sözleşmeleri ile gayrimenkul satış vaadi
sözleşmelerinde şekil şartı aranmayacak.
TOKİ, bakanlıkların talebi ve kendisinin bağlı olduğu Bakanın onayı
halinde talep konusu proje ve uygulamaları yapacak veya yaptıracak.
Ayrıca TOKİ, depremle ilgili dönüşüm projeleri de gerçekleştirebilecek.
TOKİ'ye 1'i daire başkanı olmak üzere toplam 17 kadro ihdas edilecek.
-TOKİ'YE 140 MİLYON YTL'LİK ARSA-
TOKİ'nin afetzedelere yaptığı konutlar dolayısıyla oluşan alacakları ile
Hazineye ait taşınmazların devri nedeniyle oluşan borçları, bütçenin
gelir ve giderleriyle ilişkilendirilmeksizin mahsup edilecek. Mahsup
işlemleri sonucunda oluşacağı belirtilen yaklaşık 140 milyon YTL'lik
fark, Hazineye ait taşınmazların TOKİ'ye devredilmesiyle kapatılacak.
-ÖİB'NİN ELİNDEKİ TAŞINMAZLAR-
Hazinenin özel mülkiyetinde veya evletin hüküm ve tasarrufu altında
bulunan ve ağaçlandırılmak üzere izin verilen taşınmazlardan projesine
uygun olarak ağaçlandırılanlar, imar lanı kararlarıyla başka amaca
ayrılmayacak.
Özelleştirme programındaki kuruluşlara ait veya kuruluş lehine irtifak
ve kullanım hakkı alınmış arsa ve araziler ile özel kanunları uyarınca
özelleştirilmek üzere özelleştirme programına alınan arsa ve araziler,
çevre imar bütünlüğünü bozmayacak her tür ve ölçekte plan, imar planı
ile değişiklik ve revizyonları müellifi şehir plancısı olmak üzere
Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca yapılarak veya
yaptırılarak Özelleştirme Yüksek Kurulunca onaylanmak ve Resmi Gazetede
yayımlanmak suretiyle kesinleşecek.
İlgili kuruluşlar, bu madde kapsamında yapılan planları devir tarihinden
itibaren 5 yıl süreyle değiştiremeyecek. Bu süre içerisinde imar
planlarına ilişkin olarak, verilecek mahkeme kararlarının gereklerinin
yerine getirilmesini teminen yapılacak imar planı değikliğine ilişkin iş
ve işlemler, Özelleştirme İdaresi Bakanlığınca gerçekleştirilecek.
Özelleştirme sürecinde ihtiyaç duyulması halinde, bu planlara göre
yapılacak imar uygulamasına ilişkin parselasyon planları, Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacak. Bu
parselasyon planları Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca onaylanacak. Bu
planlara göre yapılacak yapılarda her türlü ruhsat ve diğer belgeler ile
izinler, ilgili mevzuat çerçevesinde yetkili kurum ve kuruluşlarca
verilecek.
-VATANİ HİZMET AYLIĞI-
Hiçbir karşılık ve menfaat gözetmeksizin üstün başarı ve gayretle Türk
vatanına hizmet etmiş Türk vatandaşlarına veya bu kişilerin ölümü
halinde muhtaç duruma düşen aile fertlerine, ilgili kamu kuruluşunun
görüşü doğrultusunda vatani hizmet tertibinden aylık bağlanacak.
Vatani hizmet tertibinden aylık bağlanmış olanlardan, herhangi bir
sosyal güvenlik kurumundan gelir veya aylık bağlanmadığı gibi, zorunlu
olarak sosyal güvenlik kurumlarından birine tabi olmayı gerektiren bir
işte de çalışmayanlara, 30 günlük net asgari ücret tutarı esas alınarak,
dul eşlere, bu tutarın yüzde 75'i, diğer yakınlarına ise yüzde 50'si
ödenecek.
-MİLLİ PİYANGO VE ŞANS OYUNLARI-
Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamede, ''Hasılat'' ve ''Net hasılat'' tanımı
yapılacak.
Hasılat, ''Şans oyunlarının oynatılması karşılığı iştirakçilerden tahsil
edilen tutardan KDV düşüldükten sonra kalan tutar'' olarak
tanımlanırken, ''Net hasılat'' ise ''Hasılattan Şans Oyunları Vergisi
ile oyun planlarına göre hesaplanan ödenecek ikramiyeler düşüldükten
sonra kalan tutarı'' ifade edecek.
Lisansın verilmesinden elde edilecek bedelden, Özelleştirme Fonundan
karşılanan harcamalar düşüldükten sonra kalan tutar, Hazineye
aktarılacak. Lisans sözleşmesi süresince elde edilen aylık hasılatın
yüzde 3'ü lisans sahibi tarafından en geç izleyen ayın 15. günü mesai
saati bitimine kadar idareye bildirim verilerek ödenecek. Lisans
verilmesine ilişkin işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan muaf
tutulacak.
İdarece, lisans sahibi tarafından hasılatın veya diğer gelirlerin
gizlendiğinin tespit edilmesi halinde, gizlenen tutar 2 kat olarak ve
söz konusu tutarların bildirilmesi gereken son gün ile ödemenin
yapıldığı güne kadar geçen süre gecikme zammı oranında hesaplanacak faiz
ile birlikte lisans sahibinden tahsil edilecek.
Lisans sahibi, gizlenen tutar üzerinden pay alamayacak.
İdare, lisansın verilmesine ilişkin yapılacak sözleşmelerin kamu
yararını ve tüketici haklarını koruyacak şekilde uygulanmasının
sağlanması için gereken tedbirleri almaya, şans oyunları faaliyetlerinin
ilgili mevzuat ile sözleşme hükümlerine uygun yürütülmesini izlemeye ve
denetlemeye, ilgili mevzuat ve sözleşme hükümlerine aykırılık halinde,
bir önceki takvim yılında elde edilen hasılatın yüzde 5'ine kadar idari
para cezası uygulamaya ve lisans sözleşmesini feshetmeye yetkili olacak.
İlk yıl için idari para cezalarının uygulanmasında, İdarenin lisans
sözleşmesinin imzalandığı tarihten önceki takvim yılına ait hasılatı
esas alınacak.
-KAYYUM TAYİNİ-
Vesayet makamı; bir kimsenin uzun süreden beri bulunamaması ve oturduğu
yerin bilinememesi veya ortada bulunmayan ve miras açıldığında sağ olup
olmadığı ispatlanamayan mirasçının payının resmen yönetilmesi amacıyla
kayyum atanmasının gerektiği hallerde, bu kimselerin malları üzerinde
Hazinenin hak ve menfaati bulunup bulunmadığını mahallin en büyük mal
memurluğundan araştıracak. Hazinenin hak ve menfaatinin söz konusu
olduğunun anlaşılması halinde, mahallin en büyük mal memurunu yönetim
kayyumu tayin edecek.
Mallar üzerindeki yönetim görevi sona erinceye kadar, yönetim kayyumu
tayin edilen en büyük mal memuru yerine vekalet eden veya atanan kimse
de bir karara gerek kalmadan o makama tayin edilmiş sayılacak. Mal
memuru kayyumluk yetki ve görevlerinin bir bölümünü, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirlemek şartıyla astlarına devredebilecek. Yetki devri,
yetki devreden kayyumun sorumluluğunu kaldırmayacak.
Kayyum tayin edilen mal memuru, Hazine avukatı bulunan yerlerdeki dava
ve icra işlerinde vereceği yetki belgesi ile Hazine avukatı tarafından
temsil olunacak.
Kayyumlukla ilgili işlemler, her türlü vergi, resim, harç, katkı payı
gibi mali yükümlülüklerden müstesna tutulacak.
Taşınır ve taşınmazlarla hakların yönetim gelirlerinin yüzde 35'i; para,
hisse senedi, tahvil ve benzeri menkul varlıkların yönetim gelirlerinin
ise yüzde 5'i oranında yönetim gideri kesilerek kayyum tarafından bir
bankada açılacak hesaba yatırılacak. Bu hesapta toplanan paralar, kayyum
ve yetki devrettiği görevliler, davalara katılacak Hazine avukatları,
ihtiyaç halinde kurulacak kayyumluk bürosu görevlileri ile bu konuda
görevlendirilenlere verilecek ücret ödemeleri ve kayyumluk bürosunun
diğer giderleri için kullanılacak.
Mal memurlarının kayyumlukla ilgili görev ve yetkileri, ödenecek
ücretler, kayyumluk mallarının yönetimi ile diğer hususlara ilişkin usul
ve esaslar, Maliye Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının bilgi işlem merkezlerinde, bilişim
hizmetini yürütmek ve 20 kişiyi geçmemek üzere tam zamanlı, kısmi
zamanlı veya kurumların bilişim projeleri sınırlı, sözleşmeli olarak
bilişim personeli çalıştırılabilecek.
Milli Eğitim Bakanlığı Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığı,
ihtiyaç duyulan okul, eğitim yerleşkesi gibi eğitim tesislerini,
Hazinenin mülkiyetinde bulunan arazi ve arsaların gerçek bedeli
üzerinden devri karşılığında, TOKİ Başkanlığı ile düzenlenecek protokol
esasları çerçevesinde yaptırmakla görevli olacak.
-ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİM GİDERLERİ-
Sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari
yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen ve özel eğitim değerlendirme
kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak
özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
verilen destek eğitimini almaları uygun görülen; görme, işitme,
dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü bireylerin
eğitim giderleri, Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden karşılanacak.
Bu özürlü bireylerin eğitim programlarının kapsamı ve eğitim süreleri,
Özürlüler İdaresi Başkanlığının görüşü alınarak, bakanlıkça hazırlanacak
yönetmelikle belirlenecek.
Söz konusu eğitim hizmetini sunan veya yararlananların, gerçek dışı
beyanda bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri
durumunda bu tutarlar, 2 katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden
müteselsilen geri tahsil edilecek. Bu fiiler, özel eğitim okulları ile
özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerince tekrar edilmesi halinde,
kurum açma izinleri iptal edilecek.
-TCDD LİMANLARININ ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ-
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce özelleştirilen TCDD limanlarından
elde edilen gelirlerin (Mersin Limanı-775 milyon dolar) yüzde 60'ını
karayollarının, yüzde 40'ını da demiryollarının yapım ve bakımı için
ilgili kuruluşlarının bütçelerine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra TCDD'ye ait limanların
özelleştirilmesinden elde edilecek gelirlerin tamamı ise tahsilini
izleyen 15 gün içinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca (ÖİB) Ulaştırma
Bakanlığı hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, aynı birim
tarafından genel bütçeye özel gelir kaydedilecek. Kaydedilen bu
tutarların yüzde 60'ını karayolu yapımı ile bu amaçla yapılacak
kamulaştırma, karayolu bakımı ve onarımı amacıyla Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine, yüzde 40'ını ise demiryolu yapımı ile bu amaçla
yapılacak kamulaştırma, demiryolu bakımı, onarımı ve demiryolu
araçlarının alımı amacıyla TCDD'ye sermayesini artırmak suretiyle
ödenmek üzere Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı karar verecek.
Maliye Bakanı, ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içerisinde
kullanılamayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren gelir ve ödenek
kaydedilmesinde de yetkili olacak.
-YÜZDE 1 PAY ALINACAK-
Hazineye ait taşınmazlar üzerinde tesis edilecek irtifak hakları ile
devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler üzerinde verilecek
kullanma izinlerinde, irtifak hakkı veya kullanma izni bedellerine ilave
olarak, bu alanlarda yürütülen faaliyetlerden elde edilecek tüm
hasılatın yüzde 1'i oranında pay alınacak.
Tarım ve hayvancılık ile sanayi ve tersane yatırımı yapmak amacıyla
tesis edilen irtifak hakları ile verilen kullanım izinlerinde, bu oran
binde 1 olacak.
Kamu yararına çalışan dernek ve vergi muafiyeti tanınan vakıflar lehine
sağlık, eğitim ve spor tesisi yapılması amacıyla tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinleri ile vakıflarca kurulan yüksek
öğretim kurumlarına ve Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümlerine göre gerçek ve tüzel kişiler lehine tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinlerinde hasılat payı alınmayacak.
*** haberin devamını ilgili dokümanlar bölümünde bulabilirsiniz.
Kontrol Kanununun da aralarında bulunduğu bazı kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde (KHK) değişiklik öngören tasarı kabul edilerek yasalaştı.
Yasaya göre, Telekomünikasyon Kurumu tarafından sayısı
sınırlandırılarak, ulusal çapta, kamuya açık mobil telekomünikasyon
hizmeti sunmak üzere; yetkilendirilen işletmeciler ile bu işletmecilerin
şebekeleri üzerinden telekomünikasyon hizmeti sunan diğer işletmeciler,
süresinde ödenmeyen bedeller için abonelerine tahakkuk ettirdikleri
gecikme faizi ile vasıtalı vergiler, harç ve resim gibi mali
yükümlülükler ve raporlama amacıyla muhasebeleştirdikleri tahakkuk
tutarları hariç olmak üzere, aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine
payı olarak ödeyecek.
Sanal mobil şebeke hizmeti işletmecilerinden alınacak hazine payı,
gelecek dönemde lisans verilecek olan 3. nesil mobil telefon
işletmecilerinden de tahsil edilecek.
Hazine Müsteşarlığı; Hazine payı ödemekle yükümlü işletmecilerden
açıklama isteme ve her türlü bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip
olacak. Lisans ve kanundan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
konularında da istemde bulunabilecek olan Hazine Müsteşarlığı, söz
konusu işletmeciler ile bunların distribütörleri ve bayileri nezdinde
bilgi sistemleri dahil her türlü inceleme ve denetim yapmaya yetkili
olacak.
İşletmecilerin, Hazine payını yetkilendirme tarihinden itibaren her 1
yıllık süre içinde 3 defa süresinde ödememesi halinde, yapılmayan üçüncü
ödemenin vadesinin bitimini müteakip, Hazine Müsteşarlığının bildirimi
üzerine, yetkilendirmesi 1 ay içinde iptal edilecek.
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi veya rütbe kıdemliliği
onanan subay ve astsubaylara rütbe terfi veya rütbe kıdemliliğinin
onaylandığı tarihten itibaren, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait
aylık farkları ödenecek. Uzman jandarmalar da aynı düzenlemeden
yararlanacak.
-MEB TAHSİSLİ TAŞINMAZLAR-
Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) tahsisli Hazine mülkiyetindeki
taşınmazların, Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini
kaldırmaya ve satışına Maliye Bakanı yetkili olacak.
Ayrıca bu taşınmazlardan Milli Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler,
Maliye Bakanlığı tarafından özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek.
Bunun üzerine söz konusu taşınmazlar Özelleştirme Yüksek Kurulunca,
özelleştirme kapsam ve programına alınacak. Bunların özelleştirilmesi
sonucu elde edilecek gelirler, özelleştirme giderleri düşüldükten sonra
Hazineye aktarılacak.
Maliye Bakanı, taşınmazların satışından elde edilen gelirleri, bir
yandan genel bütçeye gelir, diğer yandan ihtiyaç duyulan yerlerde okul
yapımı ve onarımı amacıyla kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı
bütçesine ödenek kaydetme yetkisine sahip olacak.
-DÖNER SERMAYEDEN VERİLEN PAYLAR-
Her eğitim-öğretim, araştırma veya uygulama birimi veya bölümü ile
ilgili öğretim elemanlarının katkısıyla toplanan döner sermaye,
gayrisafi hasılatının en az yüzde 35'i o kuruluş veya birimin araç,
gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına ayrılacak.
Kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar
çerçevesinde bağlı bulunduğu üniversitenin bilimsel araştırma projeleri
ile döner sermaye gelirinin elde edildiği fakülte, enstitü, yüksek okul,
konservatuvar ile uygulama ve araştırma merkezlerinde görevli öğretim
elemanları ve aynı birimlerde görevli personele paylaştırılacak.
Öğretim üyeleri ile Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine
Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen sağlık, teknik ve sanatla ilgili
birimlerde görevli öğretim elemanlarına döner sermayeden bir ayda
ayrılacak payın tutarı, bunların bir ayda alacakları aylık, yan ödeme,
ödenek ve her türlü tazminat toplamının yüzde 200'ünü, diğer öğretim
elemanları ile personel için ise yüzde 100'ünü geçemeyecek.
Bu oran; tıp ve diş hekimliği fakültelerine bağlı uygulama ve araştırma
merkezlerinde (hastaneler dahil) görev yapan personelden başhemşire için
yüzde 200, diğerleri için yüzde 150, işin ve hizmetin özelliği dikkate
alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz,
ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil serviste çalışan sağlık
personeli için yüzde 200 olarak uygulanabilecek.
-SÖZLEŞMELİ PERSONELE YAPILAN ÖDEME-
Sözleşmeli personele yapılacak ödeme tutarı, sözleşmeli personelin
çalıştığı birim ve bulunduğu pozisyon unvanı itibariyle aynı veya benzer
unvanlı memur kadrosunda çalışan, hizmet yılı ve öğrenim durumu aynı
olan emsali personel dikkate alınarak belirlenecek. Emsali bulunmayan
sözleşmeli personele yapılacak ödeme tutarı ise brüt sözleşme
ücretlerinin yüzde 25'ini geçemeyecek. Rektörler ve rektör yardımcıları,
üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerindeki döner sermaye
gelirinin elde edildiği birimlerin birinden katkılarına bakılmaksızın bu
maddedeki esaslara göre her ay pay alabilecek ve bunlara bir ayda
ödenebilecek pay, bir ayda alacakları aylık, ödenek ve her türlü
tazminat toplamının iki katını geçemeyecek.
Öğretim üyelerine saat 14.00'den sonra döner sermayeye yaptıkları
doğrudan gelir getirici katkılarından dolayı ilave olarak, almakta
oldukları aylık, ödenek ve her türlü tazminat toplamının 10 katına kadar
pay verilebilecek. Rektör ve rektör yardımcıları ile bu kapsamdaki
gelirin elde edildiği fakültelerin dekan ve dekan yardımcıları ile
başhekim ve başhekim yardımcılarına doğrudan gelir getirici katkılarına
bakılmaksızın bu kapsamda elde edilen gelirlerden karşılanmak üzere, bir
ayda alacakları aylık, ödenek ve her türlü tazminat toplamının yüzde
10'una kadar ayrıca pay verilebilecek.
-EMEKLİLİK İKRAMİYESİ-
İş Kanununa tabi olarak geçen hizmet sürelerine karşılık emekli
ikramiyesi ödenebilmesi için iş sözleşmesinin İş Kanunu hükümlerine göre
kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş olması;
sözleşmeli personel olarak geçen sürelere karşılık olarak emekli
ikramiyesi ödenebilmesi için de hizmet sözleşmesinin ilgili mevzuatına
göre iş sonu tazminatına veya aynı mahiyette olmakla birlikte başka bir
adla ödenen tazminata hak kazanılmasına uygun olarak sona ermiş olması
şart olacak.
Ancak ilgililere, her ne suretle olursa olsun daha önce iş sonu
tazminatı veya bu mahiyette olmakla birlikte başka bir adla tazminat
ödenen süreler ile kıdem tazminatı ya da emekli ikramiyesi ödenmiş olan
süreler, emekli ikramiyesinin hesabında dikkate alınmayacak.
-TOKİ'YE İMAR PLANI YETKİSİ-
TOKİ Başkanlığı, gecekondu dönüşüm projesi uygulayacağı alanlarda veya
mülkiyeti kendisine ait arsa ve arazilerde veya valiliklerce toplu konut
iskan sahası olarak belirlenen alanlarda çevre ve imar bütünlüğünü
bozmayacak şekilde her tür ve ölçekteki planlar ile imar planları
yapmaya, yaptırmaya ve tadil etmeye yetkili olacak. Bu planlar,
planların belediyelere veya valiliğe intikal ettirildiği tarihten
itibaren 3 ay içinde aynen veya değiştirilerek onaylanacak.
Belediyeler ve valilik tarafından 3 ay içerisinde onaylanmayan planlar,
Başkanlık tarafından resen onaylanacak.
TOKİ Başkanlığı tarafından yapılan yapılan taşınmaz mülkiyetinin devrini
amaçlayan gayrimenkul satış sözleşmeleri ile gayrimenkul satış vaadi
sözleşmelerinde şekil şartı aranmayacak.
TOKİ, bakanlıkların talebi ve kendisinin bağlı olduğu Bakanın onayı
halinde talep konusu proje ve uygulamaları yapacak veya yaptıracak.
Ayrıca TOKİ, depremle ilgili dönüşüm projeleri de gerçekleştirebilecek.
TOKİ'ye 1'i daire başkanı olmak üzere toplam 17 kadro ihdas edilecek.
-TOKİ'YE 140 MİLYON YTL'LİK ARSA-
TOKİ'nin afetzedelere yaptığı konutlar dolayısıyla oluşan alacakları ile
Hazineye ait taşınmazların devri nedeniyle oluşan borçları, bütçenin
gelir ve giderleriyle ilişkilendirilmeksizin mahsup edilecek. Mahsup
işlemleri sonucunda oluşacağı belirtilen yaklaşık 140 milyon YTL'lik
fark, Hazineye ait taşınmazların TOKİ'ye devredilmesiyle kapatılacak.
-ÖİB'NİN ELİNDEKİ TAŞINMAZLAR-
Hazinenin özel mülkiyetinde veya evletin hüküm ve tasarrufu altında
bulunan ve ağaçlandırılmak üzere izin verilen taşınmazlardan projesine
uygun olarak ağaçlandırılanlar, imar lanı kararlarıyla başka amaca
ayrılmayacak.
Özelleştirme programındaki kuruluşlara ait veya kuruluş lehine irtifak
ve kullanım hakkı alınmış arsa ve araziler ile özel kanunları uyarınca
özelleştirilmek üzere özelleştirme programına alınan arsa ve araziler,
çevre imar bütünlüğünü bozmayacak her tür ve ölçekte plan, imar planı
ile değişiklik ve revizyonları müellifi şehir plancısı olmak üzere
Başbakanlık Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca yapılarak veya
yaptırılarak Özelleştirme Yüksek Kurulunca onaylanmak ve Resmi Gazetede
yayımlanmak suretiyle kesinleşecek.
İlgili kuruluşlar, bu madde kapsamında yapılan planları devir tarihinden
itibaren 5 yıl süreyle değiştiremeyecek. Bu süre içerisinde imar
planlarına ilişkin olarak, verilecek mahkeme kararlarının gereklerinin
yerine getirilmesini teminen yapılacak imar planı değikliğine ilişkin iş
ve işlemler, Özelleştirme İdaresi Bakanlığınca gerçekleştirilecek.
Özelleştirme sürecinde ihtiyaç duyulması halinde, bu planlara göre
yapılacak imar uygulamasına ilişkin parselasyon planları, Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacak. Bu
parselasyon planları Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca onaylanacak. Bu
planlara göre yapılacak yapılarda her türlü ruhsat ve diğer belgeler ile
izinler, ilgili mevzuat çerçevesinde yetkili kurum ve kuruluşlarca
verilecek.
-VATANİ HİZMET AYLIĞI-
Hiçbir karşılık ve menfaat gözetmeksizin üstün başarı ve gayretle Türk
vatanına hizmet etmiş Türk vatandaşlarına veya bu kişilerin ölümü
halinde muhtaç duruma düşen aile fertlerine, ilgili kamu kuruluşunun
görüşü doğrultusunda vatani hizmet tertibinden aylık bağlanacak.
Vatani hizmet tertibinden aylık bağlanmış olanlardan, herhangi bir
sosyal güvenlik kurumundan gelir veya aylık bağlanmadığı gibi, zorunlu
olarak sosyal güvenlik kurumlarından birine tabi olmayı gerektiren bir
işte de çalışmayanlara, 30 günlük net asgari ücret tutarı esas alınarak,
dul eşlere, bu tutarın yüzde 75'i, diğer yakınlarına ise yüzde 50'si
ödenecek.
-MİLLİ PİYANGO VE ŞANS OYUNLARI-
Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamede, ''Hasılat'' ve ''Net hasılat'' tanımı
yapılacak.
Hasılat, ''Şans oyunlarının oynatılması karşılığı iştirakçilerden tahsil
edilen tutardan KDV düşüldükten sonra kalan tutar'' olarak
tanımlanırken, ''Net hasılat'' ise ''Hasılattan Şans Oyunları Vergisi
ile oyun planlarına göre hesaplanan ödenecek ikramiyeler düşüldükten
sonra kalan tutarı'' ifade edecek.
Lisansın verilmesinden elde edilecek bedelden, Özelleştirme Fonundan
karşılanan harcamalar düşüldükten sonra kalan tutar, Hazineye
aktarılacak. Lisans sözleşmesi süresince elde edilen aylık hasılatın
yüzde 3'ü lisans sahibi tarafından en geç izleyen ayın 15. günü mesai
saati bitimine kadar idareye bildirim verilerek ödenecek. Lisans
verilmesine ilişkin işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan muaf
tutulacak.
İdarece, lisans sahibi tarafından hasılatın veya diğer gelirlerin
gizlendiğinin tespit edilmesi halinde, gizlenen tutar 2 kat olarak ve
söz konusu tutarların bildirilmesi gereken son gün ile ödemenin
yapıldığı güne kadar geçen süre gecikme zammı oranında hesaplanacak faiz
ile birlikte lisans sahibinden tahsil edilecek.
Lisans sahibi, gizlenen tutar üzerinden pay alamayacak.
İdare, lisansın verilmesine ilişkin yapılacak sözleşmelerin kamu
yararını ve tüketici haklarını koruyacak şekilde uygulanmasının
sağlanması için gereken tedbirleri almaya, şans oyunları faaliyetlerinin
ilgili mevzuat ile sözleşme hükümlerine uygun yürütülmesini izlemeye ve
denetlemeye, ilgili mevzuat ve sözleşme hükümlerine aykırılık halinde,
bir önceki takvim yılında elde edilen hasılatın yüzde 5'ine kadar idari
para cezası uygulamaya ve lisans sözleşmesini feshetmeye yetkili olacak.
İlk yıl için idari para cezalarının uygulanmasında, İdarenin lisans
sözleşmesinin imzalandığı tarihten önceki takvim yılına ait hasılatı
esas alınacak.
-KAYYUM TAYİNİ-
Vesayet makamı; bir kimsenin uzun süreden beri bulunamaması ve oturduğu
yerin bilinememesi veya ortada bulunmayan ve miras açıldığında sağ olup
olmadığı ispatlanamayan mirasçının payının resmen yönetilmesi amacıyla
kayyum atanmasının gerektiği hallerde, bu kimselerin malları üzerinde
Hazinenin hak ve menfaati bulunup bulunmadığını mahallin en büyük mal
memurluğundan araştıracak. Hazinenin hak ve menfaatinin söz konusu
olduğunun anlaşılması halinde, mahallin en büyük mal memurunu yönetim
kayyumu tayin edecek.
Mallar üzerindeki yönetim görevi sona erinceye kadar, yönetim kayyumu
tayin edilen en büyük mal memuru yerine vekalet eden veya atanan kimse
de bir karara gerek kalmadan o makama tayin edilmiş sayılacak. Mal
memuru kayyumluk yetki ve görevlerinin bir bölümünü, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirlemek şartıyla astlarına devredebilecek. Yetki devri,
yetki devreden kayyumun sorumluluğunu kaldırmayacak.
Kayyum tayin edilen mal memuru, Hazine avukatı bulunan yerlerdeki dava
ve icra işlerinde vereceği yetki belgesi ile Hazine avukatı tarafından
temsil olunacak.
Kayyumlukla ilgili işlemler, her türlü vergi, resim, harç, katkı payı
gibi mali yükümlülüklerden müstesna tutulacak.
Taşınır ve taşınmazlarla hakların yönetim gelirlerinin yüzde 35'i; para,
hisse senedi, tahvil ve benzeri menkul varlıkların yönetim gelirlerinin
ise yüzde 5'i oranında yönetim gideri kesilerek kayyum tarafından bir
bankada açılacak hesaba yatırılacak. Bu hesapta toplanan paralar, kayyum
ve yetki devrettiği görevliler, davalara katılacak Hazine avukatları,
ihtiyaç halinde kurulacak kayyumluk bürosu görevlileri ile bu konuda
görevlendirilenlere verilecek ücret ödemeleri ve kayyumluk bürosunun
diğer giderleri için kullanılacak.
Mal memurlarının kayyumlukla ilgili görev ve yetkileri, ödenecek
ücretler, kayyumluk mallarının yönetimi ile diğer hususlara ilişkin usul
ve esaslar, Maliye Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının bilgi işlem merkezlerinde, bilişim
hizmetini yürütmek ve 20 kişiyi geçmemek üzere tam zamanlı, kısmi
zamanlı veya kurumların bilişim projeleri sınırlı, sözleşmeli olarak
bilişim personeli çalıştırılabilecek.
Milli Eğitim Bakanlığı Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığı,
ihtiyaç duyulan okul, eğitim yerleşkesi gibi eğitim tesislerini,
Hazinenin mülkiyetinde bulunan arazi ve arsaların gerçek bedeli
üzerinden devri karşılığında, TOKİ Başkanlığı ile düzenlenecek protokol
esasları çerçevesinde yaptırmakla görevli olacak.
-ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİM GİDERLERİ-
Sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari
yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen ve özel eğitim değerlendirme
kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak
özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
verilen destek eğitimini almaları uygun görülen; görme, işitme,
dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü bireylerin
eğitim giderleri, Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden karşılanacak.
Bu özürlü bireylerin eğitim programlarının kapsamı ve eğitim süreleri,
Özürlüler İdaresi Başkanlığının görüşü alınarak, bakanlıkça hazırlanacak
yönetmelikle belirlenecek.
Söz konusu eğitim hizmetini sunan veya yararlananların, gerçek dışı
beyanda bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri
durumunda bu tutarlar, 2 katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden
müteselsilen geri tahsil edilecek. Bu fiiler, özel eğitim okulları ile
özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerince tekrar edilmesi halinde,
kurum açma izinleri iptal edilecek.
-TCDD LİMANLARININ ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ-
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce özelleştirilen TCDD limanlarından
elde edilen gelirlerin (Mersin Limanı-775 milyon dolar) yüzde 60'ını
karayollarının, yüzde 40'ını da demiryollarının yapım ve bakımı için
ilgili kuruluşlarının bütçelerine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra TCDD'ye ait limanların
özelleştirilmesinden elde edilecek gelirlerin tamamı ise tahsilini
izleyen 15 gün içinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca (ÖİB) Ulaştırma
Bakanlığı hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, aynı birim
tarafından genel bütçeye özel gelir kaydedilecek. Kaydedilen bu
tutarların yüzde 60'ını karayolu yapımı ile bu amaçla yapılacak
kamulaştırma, karayolu bakımı ve onarımı amacıyla Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine, yüzde 40'ını ise demiryolu yapımı ile bu amaçla
yapılacak kamulaştırma, demiryolu bakımı, onarımı ve demiryolu
araçlarının alımı amacıyla TCDD'ye sermayesini artırmak suretiyle
ödenmek üzere Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı karar verecek.
Maliye Bakanı, ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içerisinde
kullanılamayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren gelir ve ödenek
kaydedilmesinde de yetkili olacak.
-YÜZDE 1 PAY ALINACAK-
Hazineye ait taşınmazlar üzerinde tesis edilecek irtifak hakları ile
devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler üzerinde verilecek
kullanma izinlerinde, irtifak hakkı veya kullanma izni bedellerine ilave
olarak, bu alanlarda yürütülen faaliyetlerden elde edilecek tüm
hasılatın yüzde 1'i oranında pay alınacak.
Tarım ve hayvancılık ile sanayi ve tersane yatırımı yapmak amacıyla
tesis edilen irtifak hakları ile verilen kullanım izinlerinde, bu oran
binde 1 olacak.
Kamu yararına çalışan dernek ve vergi muafiyeti tanınan vakıflar lehine
sağlık, eğitim ve spor tesisi yapılması amacıyla tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinleri ile vakıflarca kurulan yüksek
öğretim kurumlarına ve Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümlerine göre gerçek ve tüzel kişiler lehine tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinlerinde hasılat payı alınmayacak.
*** haberin devamını ilgili dokümanlar bölümünde bulabilirsiniz.
