2007-02-15 - 17:30
ŞİDDET GÖRÜNTÜSÜNE REKLAM VERİLMEYECEK..
Çocuk ve gençlerdeki şiddet eğilimi ile okullarda meydana gelen şiddet olaylarını araştıran Meclis Araştırma Komisyonu, Reklamverenler Derneği Başkanı Hakan Uyanık'ı dinledi.
Uyanık, bir dizinin kimler tarafından, ne sıklıkla izlendiğine dikkat
ettiklerini, içeriğine, işlerinin gereği bakmadıklarını söyledi.
Ana haber bültenlerindeki şiddet görüntülerinin insan sağlığına etkilerini
araştırdıklarını bildiren Uyanık, bu çerçevede 4 televizyon kanalını kayıt altına
aldıklarını ifade etti.
Uyanık, psikolog gözetiminde bu araştırmanın yapıldığını belirterek,
haberlerdeki bir şiddet görüntüsünün 5 kez tekrarlandığını kaydetti. Uyanık,
araştırma sonuçlarına göre, haberlere verilecek reklamın kesilmesine yönelik
çalışma başlatacağını bildirdi. Uyanık, araştırma sonuçlarını yakın bir zamanda
açıklayacaklarını ifade etti.

-''ŞİDDETİ SİZ ARTIRIYORSUNUZ'' ELEŞTİRİLERİ-

Televizyon yayıncılarının, ''ama insanlar bunu istiyor'' diyeceğini belirten
Uyanık, haberlerin reytinglerinin yayınlanmaması, haberde yarış olmamasını
istediklerini ancak bu konuda karşı tarafı ikna edemediklerini anlattı.
Derneğin, bir konsensüs sağlayarak, 1995'te reality showlara reklam
vermediğini anlatan Uyanık, ancak şimdi bunun yapılmasının daha zor olduğunu
kaydetti.
''Niye şiddet içeren filmlere reklam veriyorsunuz, bu şiddeti siz
artırıyorsunuz'' yönünde kendisine eleştiriler geldiğini bildiren Uyanık, neyin
şiddet, neyin şiddet olmadığının belirlenmesinin kendilerinin misyonu olmadığını
söyledi.

-''BABA, ŞİDDETİN ÖNDE GİDENİ''-

Uyanık, Kurtlar Vadisi dizisinin, şiddet konusunda ''marka'' olduğunu ifade
ederek, ancak Mario Puzo'nun yazdığı ve sinemaya aktarılan ''Baba'' filminin
şiddetin daha ''önde gideni'' olduğunu söyledi. Uyanık, ''(Kurtlar Vadisi'ne
reklam verirsem bu sorun, vermeyeceğim ama Baba'ya vereceğim) Bu ayırımın
yapılması lazım. Bu diziye, bizim üyemiz bazı kuruluşlar reklam vermedi'' diye
konuştu.

-''ARAŞTIRMA SONUÇLARI AÇIKLANMASIN''-

AGB'nin 40 ilde 2 bin 500 hane üzerinde izleyici araştırması yaptığına
işaret eden Uyanık, bu araştırmaların sonuçlarının açıklanmasını eleştirdi.
Uyanık, bunun sonuçlarının açıklanmasıyla AGB'nin inanırlığını kaybettiğini,
değerini düşürdüğünü savunarak, ''Bu araştırmaların tüketiciyle ilgisi yok.
İzleyici, en çok izleniyor diye, izlemiyor'' dedi.
AK Parti Siirt Milletvekili Öner Ergenç, araba reklamlarının ''yarı çıplak
bayanlar'', lastik reklamlarının ''bikinili bayanlar'' ile yapıldığını ifade
ederek, reklamların içeriğinde cinsel, fiziksel ve duygusal şiddet olduğunu
söyledi.
Ergenç, reklamların içeriği konusunda bir çalışma olup olmadığını sorması
üzerine Uyanık, Reklam Özdenetim Kurulunun şikayet üzerine reklamları
incelediğini ve bunun sonucunda kuruluşların, bu reklamı yayınlamadığını ifade
etti. Uyanık, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulunun da ciddi
para cezaları uyguladığını anlattı.
Komisyon Başkanı, AK Parti İstanbul Milletvekili Halide İncekara da
''Bakmasalar, yapılmaz. Arabadan çok o hatunları izleriz, sonra da yapmasınlar
deriz'' diyerek, espri yaptı.