2008-07-03 - 18:13
TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU...
Bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnameler ile Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda değişiklik öngören kanun tasarısı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda yapılan değişikliklerle kabul edildi.
Bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnameler ile Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununda değişiklik öngören kanun tasarısı, TBMM Plan ve Bütçe
Komisyonunda yapılan değişikliklerle kabul edildi.
Tasarıya göre, Telekomünikasyon Kurumu tarafından sayısı
sınırlandırılarak, ulusal çapta, kamuya açık mobil telekomünikasyon
hizmeti sunmak üzere; yetkilendirilen işletmeciler ile bu işletmecilerin
şebekeleri üzerinden telekomünikasyon hizmeti sunan diğer işletmeciler,
süresinde ödenmeyen bedeller için abonelerine tahakkuk ettirdikleri
gecikme faizi ile vasıtalı vergiler, harç ve resim gibi mali
yükümlülükler ve raporlama amacıyla muhasebeleştirdikleri tahakkuk
tutarları hariç olmak üzere, aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine
payı olarak ödeyecek.
Sanal mobil şebeke hizmeti işletmecilerinden alınacak hazine payı,
gelecek dönemde lisans verilecek olan 3. nesil mobil telefon
işletmecilerinden de tahsil edilecek.
Hazine Müsteşarlığı; Hazine payı ödemekle yükümlü işletmecilerden
açıklama isteme ve her türlü bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip
olacak. Lisans ve kanundan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
konularında da istemde bulunabilecek olan Hazine Müsteşarlığı, söz
konusu işletmeciler ile bunların distribütörleri ve bayileri nezdinde
bilgi sistemleri dahil her türlü inceleme ve denetim yapmaya yetkili
olacak.
İşletmecilerin, Hazine payını yetkilendirme tarihinden itibaren her 1
yıllık süre içinde 3 defa süresinde ödememesi halinde, yapılmayan üçüncü
ödemenin vadesinin bitimini müteakip, Hazine Müsteşarlığının bildirimi
üzerine, yetkilendirmesi 1 ay içinde iptal edilecek.

-TOKİ'YE 140 MİLYON YTL'LİK ARSA-

TOKİ'ye 1'i daire başkanı olmak üzere toplam 17 kadro ihdas edilecek.
TOKİ'nin afetzedelere yaptığı konutlar dolayısıyla oluşan alacakları ile
Hazineye ait taşınmazların devri nedeniyle oluşan borçları, bütçenin
gelir ve giderleriyle ilişkilendirilmeksizin mahsup edilecek. Mahsup
işlemleri sonucunda oluşacağı belirtilen yaklaşık 140 milyon YTL'lik
fark, Hazineye ait taşınmazların TOKİ'ye devredilmesiyle kapatılacak.

-VATANİ HİZMET AYLIĞI-

Hiçbir karşılık ve menfaat gözetmeksizin üstün başarı ve gayretle Türk
vatanına hizmet etmiş Türk vatandaşlarına veya bu kişilerin ölümü
halinde muhtaç duruma düşen aile fertlerine, ilgili kamu kuruluşunun
görüşü doğrultusunda vatani hizmet tertibinden aylık bağlanacak.

-KAYYUM TAYİNİ-

Vesayet makamı; bir kimsenin uzun süreden beri bulunamaması ve oturduğu
yerin bilinememesi veya ortada bulunmayan ve miras açıldığında sağ olup
olmadığı ispatlanamayan mirasçının payının resmen yönetilmesi amacıyla
kayyum atanmasının gerektiği hallerde, bu kimselerin malları üzerinde
Hazinenin hak ve menfaati bulunup bulunmadığını mahallin en büyük mal
memurluğundan araştıracak. Hazinenin hak ve menfaatinin söz konusu
olduğunun anlaşılması halinde, mahallin en büyük mal memurunu yönetim
kayyumu tayin edecek.
Mallar üzerindeki yönetim görevi sona erinceye kadar, yönetim kayyumu
tayin edilen en büyük mal memuru yerine vekalet eden veya atanan kimse
de bir karara gerek kalmadan o makama tayin edilmiş sayılacak. Mal
memuru kayyumluk yetki ve görevlerinin bir bölümünü, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirlemek şartıyla astlarına devredebilecek. Yetki devri,
yetki devreden kayyumun sorumluluğunu kaldırmayacak.
Kayyum tayin edilen mal memuru, Hazine avukatı bulunan yerlerdeki dava
ve icra işlerinde vereceği yetki belgesi ile Hazine avukatı tarafından
temsil olunacak.
Kayyumlukla ilgili işlemler, her türlü vergi, resim, harç, katkı payı
gibi mali yükümlülüklerden müstesna tutulacak.
Taşınır ve taşınmazlarla hakların yönetim gelirlerinin yüzde 35'i; para,
hisse senedi, tahvil ve benzeri menkul varlıkların yönetim gelirlerinin
ise yüzde 5'i oranında yönetim gideri kesilerek kayyum tarafından bir
bankada açılacak hesaba yatırılacak. Bu hesapta toplanan paralar, kayyum
ve yetki devrettiği görevliler, davalara katılacak Hazine avukatları,
ihtiyaç halinde kurulacak kayyumluk bürosu görevlileri ile bu konuda
görevlendirilenlere verilecek ücret ödemeleri ve kayyumluk bürosunun
diğer giderleri için kullanılacak.
Mal memurlarının kayyumlukla ilgili görev ve yetkileri, ödenecek
ücretler, kayyumluk mallarının yönetimi ile diğer hususlara ilişkin usul
ve esaslar, Maliye Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenecek.

-ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİM GİDERLERİ-

Sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari
yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen ve özel eğitim değerlendirme
kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak
özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
verilen destek eğitimini almaları uygun görülen; görme, işitme,
dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü bireylerin;
Bakanlık tarafından hazırlanan eğitim programları kapsamında özür
grupları ve dereceleri ile özür niteliğine bağlı olarak tespit edilen
eğitim süreleriyle sınırlı olan kısmına ilişkin eğitim giderleri, Milli
Eğitim Bakanlığı bütçesinden karşılanacak.
Özürlülerin eğitim giderlerinin karşılanabileceği eğitim sürelerinin
toplamı, eğitim programları ile belirlenen süreleri geçemeyecek. Söz
konusu eğitim hizmetini sunan veya yararlananların, gerçek dışı beyanda
bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri durumunda bu
tutarlar, 2 katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden müteselsilen
geri tahsil edilecek.

-TCDD LİMANLARININ ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ-

Kanunun yürürlüğe girmesinden önce özelleştirilen TCDD limanlarından
elde edilen gelirlerin (Mersin Limanı-775 milyon dolar) yüzde 60'ını
karayollarının, yüzde 40'ını da demiryollarının yapım ve bakımı
için ilgili kuruluşlarının bütçelerine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra TCDD'ye ait limanların
özelleştirilmesinden elde edilecek gelirlerin tamamı ise tahsilini
izleyen 15 gün içinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca (ÖİB) Ulaştırma
Bakanlığı hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, aynı birim
tarafından genel bütçeye özel gelir kaydedilecek. Kaydedilen bu
tutarların yüzde 60'ını karayolu yapımı ile bu amaçla yapılacak
kamulaştırma, karayolu bakımı ve onarımı amacıyla Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine, yüzde 40'ını ise demiryolu yapımı ile bu amaçla
yapılacak kamulaştırma, demiryolu bakımı, onarımı ve demiryolu
araçlarının alımı amacıyla TCDD'ye sermayesini artırmak suretiyle
ödenmek üzere Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı karar verecek.
Maliye Bakanı, ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içerisinde
kullanılamayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren gelir ve ödenek
kaydedilmesinde de yetkili olacak.

-YÜZDE 1 PAY ALINACAK-

Hazineye ait taşınmazlar üzerinde tesis edilecek irtifak hakları ile
devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler üzerinde verilecek
kullanma izinlerinde, irtifak hakkı veya kullanma izni bedellerine ilave
olarak, bu alanlarda yürütülen faaliyetlerden elde edilecek tüm
hasılatın yüzde 1'i oranında pay alınacak.
Tarım ve hayvancılık ile sanayi ve tersane yatırımı yapmak amacıyla
tesis edilen irtifak hakları ile verilen kullanım izinlerinde, bu oran
binde 1 olacak.
Kamu yararına çalışan dernek ve vergi muafiyeti tanınan vakıflar lehine
sağlık, eğitim ve spor tesisi yapılması amacıyla tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinleri ile vakıflarca kurulan yüksek
öğretim kurumlarına ve Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümlerine göre gerçek ve tüzel kişiler lehine tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinlerinde hasılat payı alınmayacak.

-LİMAN İÇİN TESİS EDİLEN İRTİFAK HAKKI-

Hazinenin özel mülkiyetinde ve devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlar üzerinde münhasıran liman yapılmak amacıyla tesis edilen
irtifak hakları ile verilen kullanma izinlerine ait sözleşmelerdeki
üçüncü kişilere ait yüklerin yükleme ve boşaltılması ile gemi konaklama
bedellerinden elde edilecek hasılattan Hazineye nispi pay ödeneceğine
dair hüküm, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 6 ay
içinde başvuruda bulunulması ve sözleşmeden doğan mali yükümlülüklerin
yerine getirilmesi gibi şartlarla 1 Ocak 2008 tarihinden itibaren yüzde
1 olarak uygulanacak.

-KIYI TESİSLERİNDE İRTİFAK HAKKI-

Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlar ile kıyı kenar
çizgisinin deniz yönünde (kıyıda) bulunan devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler ve deniz, göl ve akarsularda doldurma veya
kurutma yoluyla elde edilen alanlar üzerinde tersane, yat limanı,
kuruvaziyer limanı, dolfen, iskele, dolgu, rıhtım, boru hattı,
şamandıra, platform ve benzeri kıyı yapıları yapılmak amacıyla özel
düzenlemeler hariç olmak üzere lehlerine ''49 yıldan az süreli'' olarak
irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma izni verilen yatırımcılar,
belli koşulları yerine getirirse bu süreler uzatılacak.
Yatırımcılar tarafından, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en
geç 6 ay içinde başvuruda bulunmaları ve sözleşmeden doğan mali
yükümlülüklerini yerine getirmeleri, idare aleyhine açılmış davalardan
feragat etmeleri ve rayiç bedel esas alınarak tespit edilecek irtifak
hakkı ve kullanma izni bedeli üzerinden yeni sözleşme düzenlenmesi
şartıyla, irtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmelerinin süresi hakkın
başlangıç tarihinden itibaren 49 yıl olarak değiştirilecek.

-DHMİ'YE BEDELSİZ DEVİR-

Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan ve DHMİ Genel Müdürlüğüne tahsis
edilen veya kullanımına bırakılan ya da kurum tarafından fiilen
kullanılan taşınmazlar, Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülen ve
devrinde hukuki ve fiili engel bulunmamama koşuluyla DHMİ'ye bedelsiz
devredilecek.
Özel mevzuat hükümlerine göre tescili mümkün olmayanlar ile ormanlar
hariç olmak üzere, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
taşınmazlardan meydan işletmeciliği için DHMİ tarafından kullanılmakta
olanlardan Maliye Bakanlığınca uygun görülen ve devrinde hukuki ve fiili
engel bulunmayanlar, kurumun talebi üzerine Maliye Bakanlığı tarafından
Hazineye tescil edildikten sonra üzerindeki yapı ve tesislerle birlikte,
kuruluş amaçlarında kullanılmak üzere bedelsiz olarak yine DHMİ'ye
verilecek.
Milli Savunma Bakanlığına tahsisli olanlar ile Türk Silahlı Kuvvetleri
envanterinde olup DHMİ Genel Müdürlüğü ile ortak kullanılan taşınmazlar,
düzenleme kapsamı dışında olacak.

-İMAR MEVZUATINDAKİ KISITLAMALAR UYGULANMAYACAK-

Taşınmazların DHMİ'ye devrinden önce tescil, parselizasyon, ifraz,
tevhit ve terkin işlemleriyle sınırlı olarak, imar mevzuatı ile diğer
mevzuattaki kısıtlamalar uygulanmayacak.
Tapuda DHMİ adına tescil ve tahsis edilecek taşınmazların, kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları nedeniyle kurum adına
tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden henüz tahsil edilmemiş
olarlar, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek. Tahsil edilmiş
ecrimisil bedelleri iade edilmeyecek.
Bu taşınmazlardan DHMİ tarafından üçüncü kişilere kiraya verilenler
hakkında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları
nedeniyle, kiracılar adına tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden
henüz tahsil edilmemiş olanlarsa kira bedellerinin tahsil edilmiş olması
kaydıyla, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek.

LOKMAN AYVA'NIN SÖZLERİ...

Bazı kanun ve KHK'ler ile Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Kanununda Değişiklik Öngören yasa tasarısı, TBMM Plan ve
Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
AK Parti İstanbul Milletvekili Lokman Ayva, tasarıda, özürlülerin
eğitimiyle ilgili düzenlemeye tepki gösterdi. Özürlülerin eğitiminin
önemini vurgulayan Ayva, ''190 bin özürlü çocuğa ne diyeceğiz? 'Haydi
kızlar okula' diyoruz. Bu durumda özürlülere, 'Haydi evine' mi
diyeceğiz? Bunun açıklamasını nasıl yapacağım? Tekriri müzakereyle bu
daha hayırlı hale gelse..'' dedi.
Muhalefet milletvekillerinin de destek vermesi üzerine verilen tekriri
müzakere önergesi kabul edildi. AK Parti'li bazı üyelerin imzasıyla,
''Özel eğitim okullarında verilen örgün ve destek eğitimini'' de
kapsayan değişiklik önergesi verildi. Maliye Bakanlığı Müsteşarı Hasan
Basri Aktan'ın önergeye katılmaması üzerine birleşime ara verildi.
Komisyon Başkanı Sait Açba, verilen aranın ardından birleşimi açarken
değişiklik önergesinin geri çekildiğini söyledi.
Yeniden söz isteyen AK Parti'li Ayva, önergenin neden geri çekildiğini
anlayamadığını belirterek, ''190 bin özürlü çocuğu eve mi kapatacağız?
Ben inanıyorum ki bu hak eninde sonunda verilir'' dedi.
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, özel okulda eğitimin bir tercih olduğunu
belirterek, çocuğunu özel okula gönderenlerin bunun bedelini de
ödediğini kaydetti. Özürlülerin rehabilitasyon merkezlerindeki
harcamasını devlet olarak karşıladıklarını, bunun da 2006 yılında kendi
dönemlerinde uygulanmaya başladığını anlatan Bakan Unakıtan, 194 bin
öğrencinin bu hizmetten faydalandığını söyledi.
Bunun üzerine Lokman Ayva, ''Sayın Bakan ile koridorda karşılaştım.
Kendisine, 'Beni Maliye Bakanı olarak değil, Kemal Unakıtan olarak
görün. Çünkü Maliyeci olarak görmek, sünnetçinin erkek çocuk görmesi
gibidir' dedim'' sözleri, Komisyonda gülüşmelere neden oldu.
Maliye Bakanı Unakıtan, ''Sayın Lokma'yı her zaman görüyorum. Bu
konuda da kendisiyle oturup, hesap yapacağız. Bizi de sünnetçi gibi
görmesin'' dedi.
Görüşmelerin ardından tasarı kabul edildi.