
2016-01-26 - 11:52
Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Cumhurbaşkanlığı, TBMM, Sayıştay ile Kamu Denetçiliği Kurumu'nun 2016 yılı bütçeleri kabul edildi.
Plan ve Bütçe Komisyonunda, Cumhurbaşkanlığı, TBMM, Sayıştay ile Kamu Denetçiliği Kurumu'nun 2016 yılı bütçelerinin görüşmelerine başlandı.
İlk olarak TBMM bütçesi üzerinde TBMM Başkanı İsmail Kahraman sunuma başladı. TBMM Başkanı Kahraman, Türkiye?nin yeni bir anayasaya acilen ihtiyacının bulunduğuna işaret etti.
1982 Anayasası'nın gerek hazırlanış şartları, gerekse hedeflediği düzen ve yol açtığı sonuçlar itibariyle Türkiye?ye yakışmadığını belirten Kahraman, "Bu konuda siyasal partilerin, akademik camianın ve iş dünyasının ortak şikayet ve duyarlılıklara sahip bulunduğu herkesin malumudur. 26. Dönemde toplumumuzun ihtiyacı olan yeni bir anayasa talebine cevap verilmelidir" ifadesini kullandı.
Kahraman, siyasi partilerin seçim beyannamelerinde bunu vaat ettiklerini vurgulayarak, şunları söyledi:
"Toplumda, ülkenin yeni bir anayasaya ihtiyacının bulunduğu yönünde genel bir uzlaşma mevcuttur. Halihazırda 1982 Anayasa'sı yamalı bohçaya dönmüş, 34 yılda 17 kere değişikliğe uğramıştır. 113 maddesi, yani yüzde 63?ü değiştirilmiş durumdadır. Günümüze cevap vermekten, Türkiye?yi geleceğe taşıma yeterliliğinden uzaktır. İnancım odur ki Türkiye?miz, taklit olmayan, toplumun ruh köküne, manevi ve milli değerlerine dayanan, hak ve hürriyetleri teminat altına alan, toplumla uzlaşan, tarihi köklerimize ve içtimai yapımıza uygun, günün şartlarına cevap veren özlü, yalın, ikide bir değişiklik yapılmasını gerektirmeyen kalıcı nitelikte yeni bir anayasaya kavuşacaktır. Günümüz Türkiye?sine yakışır yeni bir anayasanın kabulü konusu da Meclisin bu dönem yürütmeye çalışacağı en önemli çalışmalardan birisi olacaktır."
Kahraman, üç tane ana sistemin olduğuna dikkati çekerek, bunlar, başkanlık sistemi, yarı başkanlık sistemi ve bugünkü parlamenter sistem olduğunu bildirdi. Hepsinde esas olanın kuvvetler ayrılığı olduğunu vurgulayan Kahraman, kuvvetler ayrılığının ise demokrasinin vazgeçilmez unsuru olduğuna değindi.
"Anayasamızın, toplumumuzun ve devletimizin ihtiyaçlarına cevap veren yeni bir Anayasa olması hususunda genel bir mutabakat ve uzlaşma ortaya çıkmış bulunmaktadır" diyen Kahraman, şöyle devam etti:
"Bu doğrultuda çoğulcu, demokratik bir yapıya kavuşmamızı sağlayacak, hukuk devleti ilkelerini özümsemiş, insan hak ve hürriyetlerine dayalı, insana öncelik tanıyan yeni bir anayasa inşa etmemiz gerekir. Yüce Meclisimiz, bu konuda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmek ve milletimizin beklentileri doğrultusunda özgür, sivil ve demokratik bir anayasa yapmak için TBMM 24. yasama döneminde bir adım atmış, Meclis'te grubu bulunan partilerin katılımıyla Anayasa Uzlaşma Komisyonu kurulmuştu. 19 Ekim 2011'de çalışmalarına başlayan komisyon 25 ay çalışarak önemli mesafeler aldı. Anayasa Uzlaşma Komisyonu 40, yazım komisyonları ise 211 toplantı gerçekleştirmiştir. Komisyon 160 kamu ve sivil toplum kuruluşunu dinlemiş, ayrıca 165 üniversiteden, 78 il barosundan, 60 siyasi partiden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından, yüksek yargı organlarından ve sendikalardan, 19 bin dernek ve vakıftan, 197 ulusal ve yerel televizyon kanalı ve 1700 ulusal ve yerel radyodan görüş istemiştir. Bu çalışmalardan yeni dönemde, Meclisimiz ve kurmakta olduğumuz Anayasa Mutabakat Komisyonunda azami ölçüde faydalanılacağı ve kalınan noktadan yola çıkılarak zaman kaybının önleneceği açıktır. Sayın genel başkanların, yeni bir Mutabakat Komisyonu kurmamız ve bir Anayasa metni ortaya koyabilmemiz için yardım ve destekleri büyük önem taşımaktadır."
Kahraman, bu dönemde yeni İçtüzük konusunun da üstesinden gelinebileceğini ümit ettiğini belirterek, "İnanıyorum ki TBMM inşallah ortak aklı, demokratik diyalog ve konuşma kanallarını kullanarak, ülkemizin demokratik birikimini harekete geçirerek sorunlarımızı çözecektir" diye konuştu.
TBMM Başkanı İsmail Kahraman, Meclis'in teknolojik imkanlardan en iyi şekilde faydalanarak daha etkin, daha verimli ve daha hızlı hizmet üretebilmesi için bu alandaki çalışmalara büyük önem verdiklerini bildirdi.
Kahraman, komisyonda 25. Yasama Dönemindeki kanun tasarı ve teklifleri ile Genel Kurul çalışmaları, sözlü ve yazılı soru önergeleriyle ilgili bilgi verdi.
26. Yasama Döneminde, 31 Aralık 2015 tarihine kadar, TBMM Başkanlığına 169 kanun tasarısı sunulduğunu, bu kanun tasarılarından 18?inin Genel Kurul gündemine girdiğini ve 3?ünün kanunlaştığını belirten Kahraman, bu dönemle ilgili şu bilgileri verdi:
"Başkanlığa 363 kanun teklifi sunulmuştur. Bu kanun tekliflerinden biri Genel Kurul gündemine girmiş ve kanunlaşmıştır. Biri uluslararası anlaşmaların onaylanmasına ilişkin olmak üzere 4, kanun kabul edilmiştir.
Denetim Faaliyetleri kapsamında, 149 sözlü soru önergesi verilmiş olup, bunlardan 2'si Gelen Kağıtlar Listesine girmeden geri alınmıştır. İşleme alınan 147 sözlü soru önergesinin 34?ü cevaplanmış, 15?i ise Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemektedir. 82 önerge Genel Kurul Gündeminde yer almakta, 16 önerge ise işlem aşamasındadır.
Bin 471 yazılı soru önergesi verilmiştir. Bunlardan 5'i Gelen Kağıtlar Listesine girmeden geri alınmış, 53?ü Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiş, 11?i mükerrer geldiğinden işleme konulmamıştır. İşleme alınan bin 402 yazılı soru önergesinin; 20?si süresi içinde ve biri süresi geçtikten sonra olmak üzere toplam 21?i cevaplanmış olup 79?u cevaplandırılmamıştır. Bin 302 yazılı soru önergesi ise işlemdedir.
277 Meclis araştırması önergesi verilmiş ve bunlardan, 27?si Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir. İşleme alınan 250 Meclis araştırması önergesinin, konusu aynı olan 13?ünün birleştirilerek görüşülmesi sonucunda bir Meclis araştırması komisyonu kurulması kabul edilmiştir. 205 önerge Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemekte olup 32 önerge ise gündemdedir.
6 genel görüşme önergesi verilmiş ve bunlardan biri Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir. İşleme alınan 5 genel görüşme önergesinin 2?si Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemekte olup 3 önerge gündemdedir. 1 Meclis soruşturması önergesi verilmiş ve Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir."
TBMM'nin, 2015 yılında da diğer ülke parlamentoları, parlamenter asambleler ve uluslararası kuruluşlar ile temaslarını yoğun biçimde sürdürmeye devam ettiğini anlatan Kahraman, TBMM?nin üye olduğu 12 parlamenter asamble ile bölgesel ilişkilerin, Türkiye-AB Karma Parlamento Komisyonu ile de AB nezdindeki ilişkilerin yeni bir hız ve ivme kazandığını ifade etti.
2014 yılı bütçesinin 774 Milyon 393 bin TL olarak kanunlaştığını, yıl içinde yapılan aktarmalarla 779 Milyon 516 bin TL olduğunu, yıl sonu itibarıyla 689 Milyon 220 bin TL harcandığını, yaklaşık yüzde 89 oranında bir gerçekleşme sağlandığını ifade eden Kahraman, 2015 yılı bütçesinin, 763 Milyon 216 bin TL olarak kanunlaştığını, yıl içinde yapılan aktarmalar ve ödenek ilaveleriyle yıl sonu itibariyle toplam ödeneğin 800 Milyon 466 bin 948 TL olduğunu, bu ödeneğin 725 Milyon 757 bin 40 TL'sinin harcandığını kaydetti.
Kahraman, 840 Milyon TL'lik 2016 yılı bütçesinin yüzde 58'inin personel giderlerine, yüzde 7,5'inin sosyal güvenlik prim giderlerine, yüzde 15,8'inin mal ve hizmet alımı giderlerine, yüzde 13,1'inin cari transferlere, yüzde 5,4'ünün sermaye giderlerine ayrıldığını açıkladı.
Kahraman, fiziki alt yapı ve çalışma ortamını iyileştirmeye yönelik faaliyetlere ilişkin bilgi verdi.
TBMM Ana Binasında 25. dönemde halk günü kapsamında 1517, öğrenci grupları kapsamında da 6 bin 301 olmak üzere toplamda 7 bin 818 kişiye rehberlik hizmeti verildiğini, bu dönemde Meclis'e 49 bin 806 ziyaretçi geldiğini ifade eden Kahraman, 26. dönemde ise halk gününde 1669, öğrenci grupları kapsamında 11 bin 271 olmak üzere toplamda 12 bin 940 kişiye rehberlik hizmeti verildiğini, bu dönemde Meclis'e 122 bin 910 ziyaretçi geldiğini bildirdi.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişme, küreselleşme, demokrasinin ve katılımcılığın artan önemi, milletvekillerinin kurumdan beklentilerindeki değişim gibi hususların TBMM'de anlayış, hedef, araç, yöntem ve işleyiş değişimlerini de gerekli kıldığını vurgulayan Kahraman, "TBMM'nin teknolojik imkanlardan en iyi şekilde faydalanarak daha etkin, daha verimli ve daha hızlı hizmet üretebilmesi için bu alandaki çalışmalarımıza büyük önem veriyoruz. Bu kapsamda 2016 yılı bütçe hedefimiz, yasama yetkisini kullanan değerli milletvekillerimizin çalışma şartlarını iyileştirmek, yasama sürecini ve kalitesini geliştirmek olacaktır" diye konuştu.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Fahri Kasırga, Cumhurbaşkanlığının 2016 Mali Yılı Bütçesi için öngörülen miktarın 434 milyon 96 bin lira olarak tespit edildiğini belirterek, "Bu bütçeyle Cumhurbaşkanlığı, Anayasa'da belirtilen ve milletimizin kendisinden beklediği görevleri layıkıyla yerine getirmenin çabası içinde olacaktır" dedi.
Kasırga, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Cumhurbaşkanlığı 2016 yılı bütçesi sunumunda yaptığı konuşmada, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın çalışmalarını Anayasa'da belirtilen çerçevede yürüttüğünü ifade ederek, Erdoğan'ın cumhurbaşkanı seçilmesinin ardından, Türkiye'de pek çok alanda yaşanan yeniden yapılanma sürecinin Cumhurbaşkanlığında da başlatıldığını belirtti.
Cumhurbaşkanlığının gerek teşkilat yapısının reorganizasyonu gerekse, yürütülen çalışmaların kapsamı ve hedef kitlesinin genişlemesiyle yeni bir çalışma dönemine girdiğine işaret eden Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın toplumun her kesiminin temsilcilerini Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde ağırladığını, Külliye'nin randevu sistemiyle halka açıldığını, gelen tüm yerli ve yabancı misafirden çok olumlu tepkiler alındığını anlattı.
"Geçmişte 4,5 yıl İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve 11 yılı aşkın bir süre Başbakanlık görevlerini büyük başarıyla yürüten Sayın Cumhurbaşkanımız, bu engin birikimini Cumhurbaşkanlığına da taşımıştır" ifadesini kullanan Kasırga, şöyle devam etti:
"Dünyanın, bölgemizin ve ülkemizin tarihi nitelikte gelişmeler ve çok ciddi sorunlar yaşadığı bir dönemde, Türkiye'nin bu şekilde güçlü bir Cumhurbaşkanı tarafından yönetiliyor olması, devletimiz ve milletimiz adına büyük bir kazançtır. Cumhurbaşkanının doğrudan halk tarafından seçilmesi, bu makama gelen ve gelecek olan herkese, anayasal görevleri yanında, millete karşı da hesap verme sorumluluğu yüklemektedir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin en yüksek temsil makamı olan Cumhurbaşkanlığı kurumundaki hizmetlerin en iyi şekilde sürdürülmesi, ülkemizin itibarının bir gereğidir."
Fahri Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın geçen yıl toplu açılış törenleri, valilik ve belediye programları vesilesiyle milletle kucaklaştığını, 50 farklı şehre 60, 28 ülkeye de 33 yurt dışı ziyaret gerçekleştirdiğini anımsatarak, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde de 20 devlet başkanı, 9 meclis başkanı, 15 başbakanın aralarında bulunduğu bin 158 yabancı misafiri ağırladığını kaydetti.
Resepsiyonlar, iftar yemekleri, ödül törenleri, kanaat önderlerini kabul, heyet kabulleri ve Cumhurbaşkanlığı Sofrası vesilesiyle milletin tüm kesimlerinden 26 bin 884 kişinin Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından kabul edildiğini vurgulayan Kasırga, 2015 yılı sonu itibarıyla vatandaşlardan Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi'ne (CİMER) 310 bin 915 e-posta iletildiğini, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ziyaretlerinde de kendisine 12 bin 710 mektup verildiğini aktardı.
Kasırga, bu taleplerin ilgili birimlerce incelenerek, en kısa sürede vatandaşlara geri dönüş yapıldığını kaydetti.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Fahri Kasırga, 15-16 Kasım 2015 tarihlerinde Antalya'da düzenlenen G20 Liderler Zirvesi'nin Türkiye'nin uluslararası alanda geldiği konumu göstermesi açısından özel bir öneme sahip olduğuna vurgu yaparak, Türkiye'nin ilk defa böyle önemli bir zirveye ev sahipliği yaptığını, katılımcılardan Türkiye için iftihar vesilesi olacak geri dönüşler alındığını belirtti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından himaye altına alınan projelerin, kurumlara ve kişilere moral, motivasyon olduğunu, genişletilen ve güçlendirilen teşkilat yapısıyla Cumhurbaşkanlığının gelecek dönemde de bu yöndeki çalışmalarını artırarak devam ettireceğini belirten Kasırga, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi bünyesinde Türkiye'nin en büyük kütüphanesinin inşasına bu yıl başlamayı planladıklarını, Ankara'daki en büyük ve modern tesis olacak kongre ve kültür merkezinin inşasının büyük ölçüde tamamlandığını anlattı.
Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın tarihi ve kültürel değerlere büyük önem atfettiğini ve bunun bir tezahürü olarak Yıldız Sarayı Kompleksi'nin Cumhurbaşkanlığı bünyesine alındığını ifade ederek, "Tüm faaliyetlerimiz Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatları, önderliği ve titiz takipleriyle yürütülmekte ve yönetilmekte, yakın çalışma arkadaşları olarak bizler ise onun bitmek tükenmek bilmeyen enerjisine ve temposuna ayak uydurmaya çalışmaktayız, bu onuru yaşamaktayız" diye konuştu.
Fahri Kasırga, "Cumhurbaşkanlığının 2016 Mali Yılı Bütçesi için öngörüler miktar, 434 milyon 96 bin lira olarak tespit edilmiştir. Bu bütçenin 83 milyon 943 bin lirası personel giderleri, 6 milyon 760 bin lirası sosyal güvenlik prim giderleri, 165 milyon 393 bin lirası mal ve hizmet alımı giderleri, 8 milyon lirası cari transfer ödeneği ve 170 milyon lirası da sermaye (yatırım) ödeneği olarak belirlenmiştir. Bu bütçeyle Cumhurbaşkanlığı, Anayasa'da belirtilen ve milletimizin kendisinden beklediği görevleri layıkıyla yerine getirmenin çabası içinde olacaktır" dedi.
Cumhurbaşkanlığı 2016 Mali Yılı Bütçesi'nin azami tasarruf ilkelerine uyularak hazırlandığını aktaran Fahri Kasırga, kaynakların akılcı ve verimli kullanımı ilkesine uygun olarak harcanacağını belirtti.
Kasırga, bütçenin Türkiye ve millete hayırlı olması temennisinde bulunarak, konuşmasını tamamladı.
Komisyon Başkanı Sırrı Süreyya Bilgiç, toplantının başında yaptığı konuşmada, komisyon toplantı salonunun, etkin çalışma yapılmasına engel olduğunu, teknik donanımı ve yerleşiminin gözden geçirilmesi gerektiğini, bunu Meclis Başkanı'nın bilgisine sunduğunu söyledi.
Muhalefet milletvekilleri de sunumdan önce söz alarak usule ilişkin itirazlarda bulundu.
HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, bütçenin tümü üzerinde dün yapılan görüşmelerde 10 dakikalık konuşma süresinin yeterli olmadığını, bakanlıktan verilen cevapların kendisini tatmin etmediğini dile getirdi.
MHP Antalya Milletvekili Mehmet Günal, Sayıştay raporlarının eksik geldiğini, bununla ilgili gerekli girişimlerin yapılmasını istedi. Günal, "Bize göstermelik rapor geliyor. Bana mali rapor lazım ama bunun dışında her şey geliyor" dedi.
CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, dün Maliye Bakanının, sordukları hiçbir soruya cevap vermediğini, komisyonda sadece propaganda yapıldığını savundu.
"Bu anlayışla çalışma doğru değil" diyen Kuşoğlu, kesin hesap ile ilgili ayrı bir komisyon kurulması gerektiğini bildirdi.
MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta da Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın dün bütçenin tümü üzerinde sorulan sorulara yanıt vermediğini öne sürdü. Usta, Sayıştay raporlarına ilişkin eleştirilerde bulundu.
AK PARTİ Nevşehir Milletvekili Ebubekir Gizligider, AK PARTİ'nin "vesayet altında olduğuna" ilişkin ithamı kabul etmediklerini kaydetti.
Sayıştay'ın 2016 bütçesi üzerinde sunum yapan Akyel, 2014 yılındaki denetimlere bakıldığı zaman 6 genel rapor, 482 kurum raporu, 74 KİT raporu, 77 siyasi parti mali denetim raporu ve 911 yargılamaya esas rapor olmak üzere, 1550 raporun ilgili mercilere sunulduğunu bildirdi.
Ayrıca, 140 performans raporu düzenlendiğini, bunların da ilgili raporlarına dercedildiğini, Sayıştay olarak 1690 rapor hazırlandığını belirten Akyel, bunlardan TBMM'ye 6 genel rapor, 208 kurum raporu ve 74 KİT raporu olmak üzere 288 rapor sunulduğunu ifade etti.
Mali denetimler sonucunda, raporlarda 4 bin civarında mali denetimle ilgili bulguya rastlandığını aktaran Akyel, performans denetimine ilişkin de 926 bulgu elde edildiğini ve bunların ilgili dairelere sunulduğunu belirtti.
Akyel, "2014 yılı denetimleriyle ilgili 618 adet yargılamaya esas rapor düzenlenmiş ve bunda da 1772 adet sorgu yer almaktadır. Genel raporlarımızda 197 bulgu bulunmaktadır. Görüş verme olarak,
kurumların mali konulardaki düzenlemelerle ilgili olarak da Sayıştay 284 adet görüş
bildirmiştir" dedi.
Recai Akyel, yargılama faaliyetlerinin 2015 yılında devam etttiğini ve ayrıca 5237 sayılı TCK'ya göre suç teşkil eden fiillere ilişkin olarak gereği yapılmak üzere 6 konunun ilgili kamu idarelerine veya savcılıklara gönderilmesine karar verildiğini anlattı.
Akyel, "293'ü geçmiş yıllar denetimlerine ilişkin, 618 adedi 2014 yılı denetimlerine ilişkin olmak üzere, 911 adet yargılamaya esas rapor intikal etmiş ve bu raporların 586?sının yargılaması yapılarak ilamı düzenlenmiştir" diye konuştu.
HABERİN DEVAMINI "İLGİLİ DÖKÜMANLAR" BÖLÜMÜNDE BULABİLİRSİNİZ.****
İlk olarak TBMM bütçesi üzerinde TBMM Başkanı İsmail Kahraman sunuma başladı. TBMM Başkanı Kahraman, Türkiye?nin yeni bir anayasaya acilen ihtiyacının bulunduğuna işaret etti.
1982 Anayasası'nın gerek hazırlanış şartları, gerekse hedeflediği düzen ve yol açtığı sonuçlar itibariyle Türkiye?ye yakışmadığını belirten Kahraman, "Bu konuda siyasal partilerin, akademik camianın ve iş dünyasının ortak şikayet ve duyarlılıklara sahip bulunduğu herkesin malumudur. 26. Dönemde toplumumuzun ihtiyacı olan yeni bir anayasa talebine cevap verilmelidir" ifadesini kullandı.
Kahraman, siyasi partilerin seçim beyannamelerinde bunu vaat ettiklerini vurgulayarak, şunları söyledi:
"Toplumda, ülkenin yeni bir anayasaya ihtiyacının bulunduğu yönünde genel bir uzlaşma mevcuttur. Halihazırda 1982 Anayasa'sı yamalı bohçaya dönmüş, 34 yılda 17 kere değişikliğe uğramıştır. 113 maddesi, yani yüzde 63?ü değiştirilmiş durumdadır. Günümüze cevap vermekten, Türkiye?yi geleceğe taşıma yeterliliğinden uzaktır. İnancım odur ki Türkiye?miz, taklit olmayan, toplumun ruh köküne, manevi ve milli değerlerine dayanan, hak ve hürriyetleri teminat altına alan, toplumla uzlaşan, tarihi köklerimize ve içtimai yapımıza uygun, günün şartlarına cevap veren özlü, yalın, ikide bir değişiklik yapılmasını gerektirmeyen kalıcı nitelikte yeni bir anayasaya kavuşacaktır. Günümüz Türkiye?sine yakışır yeni bir anayasanın kabulü konusu da Meclisin bu dönem yürütmeye çalışacağı en önemli çalışmalardan birisi olacaktır."
Kahraman, üç tane ana sistemin olduğuna dikkati çekerek, bunlar, başkanlık sistemi, yarı başkanlık sistemi ve bugünkü parlamenter sistem olduğunu bildirdi. Hepsinde esas olanın kuvvetler ayrılığı olduğunu vurgulayan Kahraman, kuvvetler ayrılığının ise demokrasinin vazgeçilmez unsuru olduğuna değindi.
"Anayasamızın, toplumumuzun ve devletimizin ihtiyaçlarına cevap veren yeni bir Anayasa olması hususunda genel bir mutabakat ve uzlaşma ortaya çıkmış bulunmaktadır" diyen Kahraman, şöyle devam etti:
"Bu doğrultuda çoğulcu, demokratik bir yapıya kavuşmamızı sağlayacak, hukuk devleti ilkelerini özümsemiş, insan hak ve hürriyetlerine dayalı, insana öncelik tanıyan yeni bir anayasa inşa etmemiz gerekir. Yüce Meclisimiz, bu konuda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmek ve milletimizin beklentileri doğrultusunda özgür, sivil ve demokratik bir anayasa yapmak için TBMM 24. yasama döneminde bir adım atmış, Meclis'te grubu bulunan partilerin katılımıyla Anayasa Uzlaşma Komisyonu kurulmuştu. 19 Ekim 2011'de çalışmalarına başlayan komisyon 25 ay çalışarak önemli mesafeler aldı. Anayasa Uzlaşma Komisyonu 40, yazım komisyonları ise 211 toplantı gerçekleştirmiştir. Komisyon 160 kamu ve sivil toplum kuruluşunu dinlemiş, ayrıca 165 üniversiteden, 78 il barosundan, 60 siyasi partiden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından, yüksek yargı organlarından ve sendikalardan, 19 bin dernek ve vakıftan, 197 ulusal ve yerel televizyon kanalı ve 1700 ulusal ve yerel radyodan görüş istemiştir. Bu çalışmalardan yeni dönemde, Meclisimiz ve kurmakta olduğumuz Anayasa Mutabakat Komisyonunda azami ölçüde faydalanılacağı ve kalınan noktadan yola çıkılarak zaman kaybının önleneceği açıktır. Sayın genel başkanların, yeni bir Mutabakat Komisyonu kurmamız ve bir Anayasa metni ortaya koyabilmemiz için yardım ve destekleri büyük önem taşımaktadır."
Kahraman, bu dönemde yeni İçtüzük konusunun da üstesinden gelinebileceğini ümit ettiğini belirterek, "İnanıyorum ki TBMM inşallah ortak aklı, demokratik diyalog ve konuşma kanallarını kullanarak, ülkemizin demokratik birikimini harekete geçirerek sorunlarımızı çözecektir" diye konuştu.
TBMM Başkanı İsmail Kahraman, Meclis'in teknolojik imkanlardan en iyi şekilde faydalanarak daha etkin, daha verimli ve daha hızlı hizmet üretebilmesi için bu alandaki çalışmalara büyük önem verdiklerini bildirdi.
Kahraman, komisyonda 25. Yasama Dönemindeki kanun tasarı ve teklifleri ile Genel Kurul çalışmaları, sözlü ve yazılı soru önergeleriyle ilgili bilgi verdi.
26. Yasama Döneminde, 31 Aralık 2015 tarihine kadar, TBMM Başkanlığına 169 kanun tasarısı sunulduğunu, bu kanun tasarılarından 18?inin Genel Kurul gündemine girdiğini ve 3?ünün kanunlaştığını belirten Kahraman, bu dönemle ilgili şu bilgileri verdi:
"Başkanlığa 363 kanun teklifi sunulmuştur. Bu kanun tekliflerinden biri Genel Kurul gündemine girmiş ve kanunlaşmıştır. Biri uluslararası anlaşmaların onaylanmasına ilişkin olmak üzere 4, kanun kabul edilmiştir.
Denetim Faaliyetleri kapsamında, 149 sözlü soru önergesi verilmiş olup, bunlardan 2'si Gelen Kağıtlar Listesine girmeden geri alınmıştır. İşleme alınan 147 sözlü soru önergesinin 34?ü cevaplanmış, 15?i ise Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemektedir. 82 önerge Genel Kurul Gündeminde yer almakta, 16 önerge ise işlem aşamasındadır.
Bin 471 yazılı soru önergesi verilmiştir. Bunlardan 5'i Gelen Kağıtlar Listesine girmeden geri alınmış, 53?ü Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiş, 11?i mükerrer geldiğinden işleme konulmamıştır. İşleme alınan bin 402 yazılı soru önergesinin; 20?si süresi içinde ve biri süresi geçtikten sonra olmak üzere toplam 21?i cevaplanmış olup 79?u cevaplandırılmamıştır. Bin 302 yazılı soru önergesi ise işlemdedir.
277 Meclis araştırması önergesi verilmiş ve bunlardan, 27?si Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir. İşleme alınan 250 Meclis araştırması önergesinin, konusu aynı olan 13?ünün birleştirilerek görüşülmesi sonucunda bir Meclis araştırması komisyonu kurulması kabul edilmiştir. 205 önerge Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemekte olup 32 önerge ise gündemdedir.
6 genel görüşme önergesi verilmiş ve bunlardan biri Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir. İşleme alınan 5 genel görüşme önergesinin 2?si Genel Kurul Gündemine girmeyi beklemekte olup 3 önerge gündemdedir. 1 Meclis soruşturması önergesi verilmiş ve Anayasa ve İçtüzük hükümlerine uygun bulunmadığından iade edilmiştir."
TBMM'nin, 2015 yılında da diğer ülke parlamentoları, parlamenter asambleler ve uluslararası kuruluşlar ile temaslarını yoğun biçimde sürdürmeye devam ettiğini anlatan Kahraman, TBMM?nin üye olduğu 12 parlamenter asamble ile bölgesel ilişkilerin, Türkiye-AB Karma Parlamento Komisyonu ile de AB nezdindeki ilişkilerin yeni bir hız ve ivme kazandığını ifade etti.
2014 yılı bütçesinin 774 Milyon 393 bin TL olarak kanunlaştığını, yıl içinde yapılan aktarmalarla 779 Milyon 516 bin TL olduğunu, yıl sonu itibarıyla 689 Milyon 220 bin TL harcandığını, yaklaşık yüzde 89 oranında bir gerçekleşme sağlandığını ifade eden Kahraman, 2015 yılı bütçesinin, 763 Milyon 216 bin TL olarak kanunlaştığını, yıl içinde yapılan aktarmalar ve ödenek ilaveleriyle yıl sonu itibariyle toplam ödeneğin 800 Milyon 466 bin 948 TL olduğunu, bu ödeneğin 725 Milyon 757 bin 40 TL'sinin harcandığını kaydetti.
Kahraman, 840 Milyon TL'lik 2016 yılı bütçesinin yüzde 58'inin personel giderlerine, yüzde 7,5'inin sosyal güvenlik prim giderlerine, yüzde 15,8'inin mal ve hizmet alımı giderlerine, yüzde 13,1'inin cari transferlere, yüzde 5,4'ünün sermaye giderlerine ayrıldığını açıkladı.
Kahraman, fiziki alt yapı ve çalışma ortamını iyileştirmeye yönelik faaliyetlere ilişkin bilgi verdi.
TBMM Ana Binasında 25. dönemde halk günü kapsamında 1517, öğrenci grupları kapsamında da 6 bin 301 olmak üzere toplamda 7 bin 818 kişiye rehberlik hizmeti verildiğini, bu dönemde Meclis'e 49 bin 806 ziyaretçi geldiğini ifade eden Kahraman, 26. dönemde ise halk gününde 1669, öğrenci grupları kapsamında 11 bin 271 olmak üzere toplamda 12 bin 940 kişiye rehberlik hizmeti verildiğini, bu dönemde Meclis'e 122 bin 910 ziyaretçi geldiğini bildirdi.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişme, küreselleşme, demokrasinin ve katılımcılığın artan önemi, milletvekillerinin kurumdan beklentilerindeki değişim gibi hususların TBMM'de anlayış, hedef, araç, yöntem ve işleyiş değişimlerini de gerekli kıldığını vurgulayan Kahraman, "TBMM'nin teknolojik imkanlardan en iyi şekilde faydalanarak daha etkin, daha verimli ve daha hızlı hizmet üretebilmesi için bu alandaki çalışmalarımıza büyük önem veriyoruz. Bu kapsamda 2016 yılı bütçe hedefimiz, yasama yetkisini kullanan değerli milletvekillerimizin çalışma şartlarını iyileştirmek, yasama sürecini ve kalitesini geliştirmek olacaktır" diye konuştu.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Fahri Kasırga, Cumhurbaşkanlığının 2016 Mali Yılı Bütçesi için öngörülen miktarın 434 milyon 96 bin lira olarak tespit edildiğini belirterek, "Bu bütçeyle Cumhurbaşkanlığı, Anayasa'da belirtilen ve milletimizin kendisinden beklediği görevleri layıkıyla yerine getirmenin çabası içinde olacaktır" dedi.
Kasırga, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Cumhurbaşkanlığı 2016 yılı bütçesi sunumunda yaptığı konuşmada, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın çalışmalarını Anayasa'da belirtilen çerçevede yürüttüğünü ifade ederek, Erdoğan'ın cumhurbaşkanı seçilmesinin ardından, Türkiye'de pek çok alanda yaşanan yeniden yapılanma sürecinin Cumhurbaşkanlığında da başlatıldığını belirtti.
Cumhurbaşkanlığının gerek teşkilat yapısının reorganizasyonu gerekse, yürütülen çalışmaların kapsamı ve hedef kitlesinin genişlemesiyle yeni bir çalışma dönemine girdiğine işaret eden Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın toplumun her kesiminin temsilcilerini Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde ağırladığını, Külliye'nin randevu sistemiyle halka açıldığını, gelen tüm yerli ve yabancı misafirden çok olumlu tepkiler alındığını anlattı.
"Geçmişte 4,5 yıl İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ve 11 yılı aşkın bir süre Başbakanlık görevlerini büyük başarıyla yürüten Sayın Cumhurbaşkanımız, bu engin birikimini Cumhurbaşkanlığına da taşımıştır" ifadesini kullanan Kasırga, şöyle devam etti:
"Dünyanın, bölgemizin ve ülkemizin tarihi nitelikte gelişmeler ve çok ciddi sorunlar yaşadığı bir dönemde, Türkiye'nin bu şekilde güçlü bir Cumhurbaşkanı tarafından yönetiliyor olması, devletimiz ve milletimiz adına büyük bir kazançtır. Cumhurbaşkanının doğrudan halk tarafından seçilmesi, bu makama gelen ve gelecek olan herkese, anayasal görevleri yanında, millete karşı da hesap verme sorumluluğu yüklemektedir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin en yüksek temsil makamı olan Cumhurbaşkanlığı kurumundaki hizmetlerin en iyi şekilde sürdürülmesi, ülkemizin itibarının bir gereğidir."
Fahri Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın geçen yıl toplu açılış törenleri, valilik ve belediye programları vesilesiyle milletle kucaklaştığını, 50 farklı şehre 60, 28 ülkeye de 33 yurt dışı ziyaret gerçekleştirdiğini anımsatarak, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde de 20 devlet başkanı, 9 meclis başkanı, 15 başbakanın aralarında bulunduğu bin 158 yabancı misafiri ağırladığını kaydetti.
Resepsiyonlar, iftar yemekleri, ödül törenleri, kanaat önderlerini kabul, heyet kabulleri ve Cumhurbaşkanlığı Sofrası vesilesiyle milletin tüm kesimlerinden 26 bin 884 kişinin Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından kabul edildiğini vurgulayan Kasırga, 2015 yılı sonu itibarıyla vatandaşlardan Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi'ne (CİMER) 310 bin 915 e-posta iletildiğini, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ziyaretlerinde de kendisine 12 bin 710 mektup verildiğini aktardı.
Kasırga, bu taleplerin ilgili birimlerce incelenerek, en kısa sürede vatandaşlara geri dönüş yapıldığını kaydetti.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Fahri Kasırga, 15-16 Kasım 2015 tarihlerinde Antalya'da düzenlenen G20 Liderler Zirvesi'nin Türkiye'nin uluslararası alanda geldiği konumu göstermesi açısından özel bir öneme sahip olduğuna vurgu yaparak, Türkiye'nin ilk defa böyle önemli bir zirveye ev sahipliği yaptığını, katılımcılardan Türkiye için iftihar vesilesi olacak geri dönüşler alındığını belirtti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından himaye altına alınan projelerin, kurumlara ve kişilere moral, motivasyon olduğunu, genişletilen ve güçlendirilen teşkilat yapısıyla Cumhurbaşkanlığının gelecek dönemde de bu yöndeki çalışmalarını artırarak devam ettireceğini belirten Kasırga, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi bünyesinde Türkiye'nin en büyük kütüphanesinin inşasına bu yıl başlamayı planladıklarını, Ankara'daki en büyük ve modern tesis olacak kongre ve kültür merkezinin inşasının büyük ölçüde tamamlandığını anlattı.
Kasırga, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın tarihi ve kültürel değerlere büyük önem atfettiğini ve bunun bir tezahürü olarak Yıldız Sarayı Kompleksi'nin Cumhurbaşkanlığı bünyesine alındığını ifade ederek, "Tüm faaliyetlerimiz Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatları, önderliği ve titiz takipleriyle yürütülmekte ve yönetilmekte, yakın çalışma arkadaşları olarak bizler ise onun bitmek tükenmek bilmeyen enerjisine ve temposuna ayak uydurmaya çalışmaktayız, bu onuru yaşamaktayız" diye konuştu.
Fahri Kasırga, "Cumhurbaşkanlığının 2016 Mali Yılı Bütçesi için öngörüler miktar, 434 milyon 96 bin lira olarak tespit edilmiştir. Bu bütçenin 83 milyon 943 bin lirası personel giderleri, 6 milyon 760 bin lirası sosyal güvenlik prim giderleri, 165 milyon 393 bin lirası mal ve hizmet alımı giderleri, 8 milyon lirası cari transfer ödeneği ve 170 milyon lirası da sermaye (yatırım) ödeneği olarak belirlenmiştir. Bu bütçeyle Cumhurbaşkanlığı, Anayasa'da belirtilen ve milletimizin kendisinden beklediği görevleri layıkıyla yerine getirmenin çabası içinde olacaktır" dedi.
Cumhurbaşkanlığı 2016 Mali Yılı Bütçesi'nin azami tasarruf ilkelerine uyularak hazırlandığını aktaran Fahri Kasırga, kaynakların akılcı ve verimli kullanımı ilkesine uygun olarak harcanacağını belirtti.
Kasırga, bütçenin Türkiye ve millete hayırlı olması temennisinde bulunarak, konuşmasını tamamladı.
Komisyon Başkanı Sırrı Süreyya Bilgiç, toplantının başında yaptığı konuşmada, komisyon toplantı salonunun, etkin çalışma yapılmasına engel olduğunu, teknik donanımı ve yerleşiminin gözden geçirilmesi gerektiğini, bunu Meclis Başkanı'nın bilgisine sunduğunu söyledi.
Muhalefet milletvekilleri de sunumdan önce söz alarak usule ilişkin itirazlarda bulundu.
HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, bütçenin tümü üzerinde dün yapılan görüşmelerde 10 dakikalık konuşma süresinin yeterli olmadığını, bakanlıktan verilen cevapların kendisini tatmin etmediğini dile getirdi.
MHP Antalya Milletvekili Mehmet Günal, Sayıştay raporlarının eksik geldiğini, bununla ilgili gerekli girişimlerin yapılmasını istedi. Günal, "Bize göstermelik rapor geliyor. Bana mali rapor lazım ama bunun dışında her şey geliyor" dedi.
CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, dün Maliye Bakanının, sordukları hiçbir soruya cevap vermediğini, komisyonda sadece propaganda yapıldığını savundu.
"Bu anlayışla çalışma doğru değil" diyen Kuşoğlu, kesin hesap ile ilgili ayrı bir komisyon kurulması gerektiğini bildirdi.
MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta da Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın dün bütçenin tümü üzerinde sorulan sorulara yanıt vermediğini öne sürdü. Usta, Sayıştay raporlarına ilişkin eleştirilerde bulundu.
AK PARTİ Nevşehir Milletvekili Ebubekir Gizligider, AK PARTİ'nin "vesayet altında olduğuna" ilişkin ithamı kabul etmediklerini kaydetti.
Sayıştay'ın 2016 bütçesi üzerinde sunum yapan Akyel, 2014 yılındaki denetimlere bakıldığı zaman 6 genel rapor, 482 kurum raporu, 74 KİT raporu, 77 siyasi parti mali denetim raporu ve 911 yargılamaya esas rapor olmak üzere, 1550 raporun ilgili mercilere sunulduğunu bildirdi.
Ayrıca, 140 performans raporu düzenlendiğini, bunların da ilgili raporlarına dercedildiğini, Sayıştay olarak 1690 rapor hazırlandığını belirten Akyel, bunlardan TBMM'ye 6 genel rapor, 208 kurum raporu ve 74 KİT raporu olmak üzere 288 rapor sunulduğunu ifade etti.
Mali denetimler sonucunda, raporlarda 4 bin civarında mali denetimle ilgili bulguya rastlandığını aktaran Akyel, performans denetimine ilişkin de 926 bulgu elde edildiğini ve bunların ilgili dairelere sunulduğunu belirtti.
Akyel, "2014 yılı denetimleriyle ilgili 618 adet yargılamaya esas rapor düzenlenmiş ve bunda da 1772 adet sorgu yer almaktadır. Genel raporlarımızda 197 bulgu bulunmaktadır. Görüş verme olarak,
kurumların mali konulardaki düzenlemelerle ilgili olarak da Sayıştay 284 adet görüş
bildirmiştir" dedi.
Recai Akyel, yargılama faaliyetlerinin 2015 yılında devam etttiğini ve ayrıca 5237 sayılı TCK'ya göre suç teşkil eden fiillere ilişkin olarak gereği yapılmak üzere 6 konunun ilgili kamu idarelerine veya savcılıklara gönderilmesine karar verildiğini anlattı.
Akyel, "293'ü geçmiş yıllar denetimlerine ilişkin, 618 adedi 2014 yılı denetimlerine ilişkin olmak üzere, 911 adet yargılamaya esas rapor intikal etmiş ve bu raporların 586?sının yargılaması yapılarak ilamı düzenlenmiştir" diye konuştu.
HABERİN DEVAMINI "İLGİLİ DÖKÜMANLAR" BÖLÜMÜNDE BULABİLİRSİNİZ.****