2018-02-14 - 17:26
Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde (KHK) Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine devam ediliyor. Komisyonun bugünkü görüşmelerinde, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 33 maddesi kabul edildi.
Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde (KHK) Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine devam ediliyor.
Maliye Bakanı Ağbal, tasarının, Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'na, 'motor gücü' tanımının eklenmesini ve elektrikli araçlardan muadillerinin yüzde 25?i oranında vergi alınmasını öngören maddeleriyle ilgili açıklamalarda bulundu.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'nda motor silindir hacmine bağlı bir vergileme sistemi olduğunu, tasarıyla, kanuna "motor gücü" tanımı eklediklerini belirten Ağbal, şöyle konuştu:
"Bu tanımı eklemekle, vergileme ölçütleri arasına motor gücünü de ekliyoruz. Kanunda, böyle bir tanım ve elektrikli araçlarda da motor silindir hacmi olmadığı için, motorlu taşıtlar vergisi alma ile ilgili bir boşluk var. Böylece hem kanundaki bu boşluğu düzenliyoruz hem de elektrikli araçlar bakımından teşvik edici, destekleyici şekilde, muadili olan araçların motorlu taşıtlar vergisinin dörtte biri oranında motorlu taşıtlar vergisi alınmasını öngörüyoruz.
Bu düzenleme, Türkiye'de elektrikli araçların satışına, üretimine destek veren yeni bir düzenleme. Bundan önce de Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda, elektrikli ve hibrit araçların ülkede üretimini ve satışını desteklemek amacıyla, Özel Tüketim Vergisi oranlarını diğer muadil olan araçlardan çok daha düşük belirlemiştik. Aynı yaklaşımı Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde de sürdürüyoruz. Eğer muadil olan aracın Motorlu Taşıtlar Vergisi 2 bin lira ise elektrikli araç için 500 lira vergi alınacak."
Ağbal, elektrikli araçlardan hiç vergi alınmaması yönünde talepler olduğunu ifade ederek, "Biz bu vergide yüzde 75 oranında indirim yapmak suretiyle önemli bir teşviği vermiş oluyoruz." dedi.
Türkiye'de 452 elektrikli otomobil olduğunu söyleyen Ağbal, "Elektrikli otobüs veya kamyon için böyle bir sorun yok. Çünkü bu araçların vergilendirilmesinde motor silindir hacmi vergileme ölçütü değil. Onlar için vergileme ölçütü istiap haddi, koltuk sayısı. Biz kanundaki boşluğu doldurmuş oluyoruz." diye konuştu.
Naci Ağbal, şunları kaydetti:
"Sektörün şu konuda talebi var; bence üzerinde çalışmamız lazım. Araçlarda, motor silindir hacminin yanına motor gücünü de vergileme ölçütü olarak koymakta fayda var. Çünkü, burada esas olan, motor silindir hacmi teknolojinin geldiği nokta itibariyle, vergide ödeme gücü ilkesini çok kavramıyor.
Türkiye'de satılan araçların, sanıyorum yüzde 96'sı 1.600 cc araçlar. Neden? Çünkü bizim vergileme sistemimiz, ithal edilen araçlar da dahil olmak üzere hep Türkiye'ye 1.600 cc araç gelmesine teşvik ediyor. Çünkü, motor silindir hacmi arttıkça vergileme artıyor. Onun için birçok firma 1.600 cc motora sahip ama beygir gücü çok daha yüksek araçları piyasaya sokarak rekabette avantaj elde etmeye çalışıyor."
Naci Ağbal, CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer'in, "Elektrikli araçlardan şu anda vergi alınmıyor. Bu düzenleme ile aslında vergi getiriliyor." eleştirisine şu yanıtı verdi:
"Vergi alınmadığı için değil, vergilemeye imkan veren kanuni düzenleme olmadığı için kanunda boşluk var. Elektrikli otobüs, münibüs ve kamyondan vergi alıyoruz. O araçlardaki vergileme ölçütü, aracın motor silindir hacmine, gücüne, elektrik olup olmadığına bakmıyor. İstiap haddi ve koltuk sayısına göre vergilendiriliyor. Burada vergi olmayan bir şeye vergi koyuyor değiliz. Teknolojinin değişimine bağlı olarak, vergileme ölçütü olarak belirlenen bir unsurun ölçüt olarak fiilen uygulanamamasının doğurduğu boşluğu dolduruyoruz. Bunu yaparken de aynı oranda motorlu taşıtlar vergisi almak yerine yüzde 75 oranında indirimli vergi alınmasını öngörüyoruz."
Maliye Bakanı Naci Ağbal, Gençlik ve Spor Bakanlığının, sporla ilgili hazırladığı kanun tasarısını çok yakın bir zamanda Bakanlar Kuruluna getireceğini, bu düzenlemenin daha sonra da Meclise geleceğini söyledi.
Ağbal, Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülen, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'nın, "Türk sporunun geliştirilmesini ve desteklenmesini" öngören maddesi üzerinde açıklamalarda bulundu.
Bu düzenlemenin, sporun teşviki bakımından son derece önemli ve yenilikçi bir düzenleme olduğunu belirten Ağbal, Gençlik ve Spor Bakanlığının gerek ayni gerekse nakdi olarak, çeşitli kanallardan amatör spor kulüplerini desteklediğini kaydetti.
Bakan Ağbal, spor kulüplerinin uzun soluklu bir şekilde altyapıya daha fazla yatırım yapması gerektiğini belirtti.
Naci Ağbal, "Tabii ki kendi futbolcularımız futbol sahalarında daha fazla koşsun, ekranlarda daha fazla onları görelim istiyoruz ama bu ciddi anlamda altyapı harcamasını, emeğini gerektirir. 'Futbolculardan alınan vergi ile düzenlemeyi yapalım da gerisini siz düşünün' demiyoruz." dedi.
Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak ile geçen hafta toplantı yaptıklarını anlatan Ağbal, "Amatör sporu ben de önemsiyorum ve destekliyorum. Amatör spora tahsis edilen kaynakların artırılması konusunda da bakanlık olarak kendilerine destek olacağız." ifadesini kullandı.
Maliye Bakanı Ağbal, geçmişten bu tarafa bütün kulüplerin iki konuda yakındıklarını ifade ederek, şöyle konuştu:
"Kulüplerimiz, sporcular üzerinden kesilen vergileri bile ödemekte zorlanmaktadır. Tahakkuk, tahsilat oranı genel olarak yüzde 50'nin altında. Sporun finansmanı veya kulüplerin kuruluşu, çalışma esas ve usulleri, bu konuyla ilgili yöneticilerin sorumluluğu dahil olmak üzere, kapsamlı bir düzenleme yapılması ihtiyaç.
Mutlaka ve mutlaka sporun bütüncül bir yaklaşımla düzenlenmesi lazım ki bugün karşılaştığımız sorunları gelecekte tekrar yaşamayalım. Vergi borcu meselesi böyledir. Yapmayız ama bugün varsayalım sporcuların vergi borçlarını sildik, peki 6 ay sonra aynı sorunla tekrar karşılaşacak mıyız? Büyük bir ihtimalle karşılaşacağız. Vergi borcunun silinmesi veya indirilmesi meseleyi çözmez. Esas olarak, kulüplerin ve sporun finansmanına kaynaklar oluşturmak, bu kaynakların da yöneticiler tarafından sorumluluk bilinci içerisinde kullanılmasını sağlamak lazım. Sorumlu bir şekilde görevini yapmayanlar hakkında da gerekli denetimleri ve yaptırımları da yapmak lazım."
Naci Ağbal, öncelikle spordaki yeni sistemin kurulması gerektiğini ifade ederek, "Gençlik ve Spor Bakanının yakın bir zamanda, hazırladıkları kanun tasarısı üzerinde ilgili taraflarla görüştüğünü biliyorum. Bu tasarıyı çok yakın bir zamanda Bakanlar Kuruluna getirecek, ardından da bu düzenleme Meclise gelecek." dedi.
Sporcularla ilgili vergi stopaj oranlarının diğerlerine göre düşük olduğunu, bu oranların yüzde 15, yüzde 10 ve yüzde 5 olarak düzenlendiğini kaydeden Ağbal, tahakkuk ve tahsilat oranlarının düşük olduğunu bildirdi.
Bakan Ağbal, spor kulüplerinden bazı talepler geldiğini belirterek, "Kulüpler; 'Biz maddi imkanlar noktasında yoksunluk çekiyoruz ve amatör spora kendi iç kaynaklarımızdan daha fazla kaynak ayırmak istiyoruz.' diyor. İç kaynaklardan birisi de sporculara ödenen vergiler. Talep çok yalın bir talep. Biz aslında kulüplere diyoruz ki; bir şekilde kendi vergilerinizi tam olarak ve zamanında öderseniz, o vergileri sadece amatör branşlarda kullanmak üzere tekrar size iade edeceğiz." dedi.
Plan ve Bütçe Komisyonunun bugünkü görüşmelerinde, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 33 maddesi kabul edildi.
Tasarıyla, apartmanlarda yer alanlar da dahil olmak üzere; konutların çatı veya cephelerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretimi amaçlı kullanılması teşvik ediliyor. Bu suretle üretilen elektrik enerjisinin ihtiyaç fazlasını son kaynak tedarik şirketine satanlar vergiden muaf esnaf kapsamına alınacak.
Bu şekilde kurulacak üretim tesisinin kurulum gücü 10 kW'ı geçmeyecek, üretim ve tüketim tesisi aynı noktada olacak.
Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında ana gayrimenkulün ortak elektrik ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla çatı veya cephelerde kurulacak elektrik enerjisi üretim tesisinden kat maliklerince elde edilecek gelirler de muafiyet kapsamında olacak.
Bu tesisten üretilen enerjiyi satanların belge düzenleme, defter tutma, beyanname verme yükümlülüğü olmayacak.
Gıda veya ilaç gibi bozulma, çürüme veya son kullanma tarihinin geçmesi gibi nedenlerle imha edilmesi gereken emtianın emsal bedeli, takdir komisyonu kararı olmaksızın mükelleflerce değerlendirilebilecek. Mükellefler, bu mahiyetteki imha işlemleri için Maliye Bakanlığına başvuracak.
Tasarıyla, yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım yapacak tam mükellef sermaye şirketlerine, işe başladıkları hesap dönemi ve bu dönemi takip eden hesap döneminde sermaye olarak yurt dışından getirilen yabancı paralar için yeni bir değerleme müessesesi getiriliyor.
Böylece, bu amaçla getirilen yabancı paraların, işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar kullanılmayan kısmı ile yatırım teşvik belgesinde öngörülen yatırımları gerçekleştirmek üzere kullanılan kısmı için, yabancı para değerlemesi nedeniyle ortaya çıkacak vergisel sonuçların önlenmesi amaçlanıyor.
Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere, verilmesi ve alınması gereken fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlenmesi ya da hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine, her bir belge için 240 liradan aşağı olmamak üzere, bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının yüzde 10?u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilecek.
Bir takvim yılı içinde, her bir belgede tespit edilen usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 120 bin lirayı geçemeyecek.
Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin, gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin veya elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlendiğinin tespiti ya da bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması halinde, her bir belge için 240 lira özel usulsüzlük cezası kesilecek. Ancak, her bir belge için kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için 12 bin lirayı, bir takvim yılı içinde ise 120 bin lirayı geçemeyecek.
Vergi Usul Kanunu kapsamında kesilen usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında, ilgili kanunda yer alan şartlara uyulması durumunda, kesilen cezanın üçte biri yerine yarısı oranında indirim uygulanacak.
Tasarıyla, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları, tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamından çıkarılıyor.
Tasarıya göre; üretim, yatırım, Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinin teşvik edilmesi amacıyla; sanayi sicil belgesini haiz mükelleflerin münhasıran imalat, ilgili kanunlar kapsamında faaliyette bulunan mükelleflerin ise münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanmak üzere iktisap etikleri yeni nitelikteki makina ve teçhizat ile yatırım teşvik belgesini haiz mükelleflerin belge kapsamında iktisap ettikleri makina ve teçhizat, Maliye Bakanlığınca ilan edilen faydalı ömür süresinin yarısı dikkate alınmak suretiyle bulunacak amortisman oranlarına göre daha kısa sürelerde ödeyebilecek.
Bu düzenlemeden, düzenlemenin yürürlük tarihinden 2019 yılı sonuna kadar iktisap edilecek makina ve teçhizat için yararlanılabilecek.
Bu imkandan, sanayi sicil belgesine haiz mükellefler de yararlanabilecek.
Motorlu Taşıtlar Vergisi kapsamında olan minibüs tanımındaki "9 ile 15 oturma yeri" ifadesi "9 ile 17 oturma yeri"; otobüs tanımındaki "en az 16 oturma yeri" ifadesi de "en az 18 oturma yeri" olarak değiştirilecek.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununa, "taşıtların elektrik motorlarını imal eden fabrikalarca uluslararası normlara göre tespit edilen ve kilovat (kW) olarak ifade olunan azami güç" ifadesi, "motor gücü" tanımı olarak ekleniyor.
Tasarıyla, elektrik motorlu otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtı ve benzeri taşıtlar ile elektrik motorlu motosikletler Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu kapsamına alınıyor ve bu araçlar, ilgili kanunun tarifesindeki vergi tutarlarının yüzde 25?i oranında vergilendirilecek.
Tasarıya göre, elektrik motorlu panelvan ve motorlu karavanlar Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu kapsamına alınacak. Bu araçlar, kanunda yer alan vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
Elektrikli minibüs, otobüs, kamyonet, kamyon, çekici ve benzeri taşıtlar, muadili araçların vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
Sadece elektrik motorlu taşıtların vergilendirilmesi için Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununda yer alan vergilendirmeye etki eden değişkenler arasına "motor gücü" ibaresi eklenecek.
Sadece elektrik motorlu otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtı ve benzeri taşıtlar, motor silindir hacmine göre vergilendirilen muadil araçların vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
***HABERİN DEVAMINA İLGİLİ DOKÜMANLAR KISMINDAN ULAŞABİLİRSİNİZ***
Maliye Bakanı Ağbal, tasarının, Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'na, 'motor gücü' tanımının eklenmesini ve elektrikli araçlardan muadillerinin yüzde 25?i oranında vergi alınmasını öngören maddeleriyle ilgili açıklamalarda bulundu.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'nda motor silindir hacmine bağlı bir vergileme sistemi olduğunu, tasarıyla, kanuna "motor gücü" tanımı eklediklerini belirten Ağbal, şöyle konuştu:
"Bu tanımı eklemekle, vergileme ölçütleri arasına motor gücünü de ekliyoruz. Kanunda, böyle bir tanım ve elektrikli araçlarda da motor silindir hacmi olmadığı için, motorlu taşıtlar vergisi alma ile ilgili bir boşluk var. Böylece hem kanundaki bu boşluğu düzenliyoruz hem de elektrikli araçlar bakımından teşvik edici, destekleyici şekilde, muadili olan araçların motorlu taşıtlar vergisinin dörtte biri oranında motorlu taşıtlar vergisi alınmasını öngörüyoruz.
Bu düzenleme, Türkiye'de elektrikli araçların satışına, üretimine destek veren yeni bir düzenleme. Bundan önce de Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda, elektrikli ve hibrit araçların ülkede üretimini ve satışını desteklemek amacıyla, Özel Tüketim Vergisi oranlarını diğer muadil olan araçlardan çok daha düşük belirlemiştik. Aynı yaklaşımı Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde de sürdürüyoruz. Eğer muadil olan aracın Motorlu Taşıtlar Vergisi 2 bin lira ise elektrikli araç için 500 lira vergi alınacak."
Ağbal, elektrikli araçlardan hiç vergi alınmaması yönünde talepler olduğunu ifade ederek, "Biz bu vergide yüzde 75 oranında indirim yapmak suretiyle önemli bir teşviği vermiş oluyoruz." dedi.
Türkiye'de 452 elektrikli otomobil olduğunu söyleyen Ağbal, "Elektrikli otobüs veya kamyon için böyle bir sorun yok. Çünkü bu araçların vergilendirilmesinde motor silindir hacmi vergileme ölçütü değil. Onlar için vergileme ölçütü istiap haddi, koltuk sayısı. Biz kanundaki boşluğu doldurmuş oluyoruz." diye konuştu.
Naci Ağbal, şunları kaydetti:
"Sektörün şu konuda talebi var; bence üzerinde çalışmamız lazım. Araçlarda, motor silindir hacminin yanına motor gücünü de vergileme ölçütü olarak koymakta fayda var. Çünkü, burada esas olan, motor silindir hacmi teknolojinin geldiği nokta itibariyle, vergide ödeme gücü ilkesini çok kavramıyor.
Türkiye'de satılan araçların, sanıyorum yüzde 96'sı 1.600 cc araçlar. Neden? Çünkü bizim vergileme sistemimiz, ithal edilen araçlar da dahil olmak üzere hep Türkiye'ye 1.600 cc araç gelmesine teşvik ediyor. Çünkü, motor silindir hacmi arttıkça vergileme artıyor. Onun için birçok firma 1.600 cc motora sahip ama beygir gücü çok daha yüksek araçları piyasaya sokarak rekabette avantaj elde etmeye çalışıyor."
Naci Ağbal, CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer'in, "Elektrikli araçlardan şu anda vergi alınmıyor. Bu düzenleme ile aslında vergi getiriliyor." eleştirisine şu yanıtı verdi:
"Vergi alınmadığı için değil, vergilemeye imkan veren kanuni düzenleme olmadığı için kanunda boşluk var. Elektrikli otobüs, münibüs ve kamyondan vergi alıyoruz. O araçlardaki vergileme ölçütü, aracın motor silindir hacmine, gücüne, elektrik olup olmadığına bakmıyor. İstiap haddi ve koltuk sayısına göre vergilendiriliyor. Burada vergi olmayan bir şeye vergi koyuyor değiliz. Teknolojinin değişimine bağlı olarak, vergileme ölçütü olarak belirlenen bir unsurun ölçüt olarak fiilen uygulanamamasının doğurduğu boşluğu dolduruyoruz. Bunu yaparken de aynı oranda motorlu taşıtlar vergisi almak yerine yüzde 75 oranında indirimli vergi alınmasını öngörüyoruz."
Maliye Bakanı Naci Ağbal, Gençlik ve Spor Bakanlığının, sporla ilgili hazırladığı kanun tasarısını çok yakın bir zamanda Bakanlar Kuruluna getireceğini, bu düzenlemenin daha sonra da Meclise geleceğini söyledi.
Ağbal, Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülen, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'nın, "Türk sporunun geliştirilmesini ve desteklenmesini" öngören maddesi üzerinde açıklamalarda bulundu.
Bu düzenlemenin, sporun teşviki bakımından son derece önemli ve yenilikçi bir düzenleme olduğunu belirten Ağbal, Gençlik ve Spor Bakanlığının gerek ayni gerekse nakdi olarak, çeşitli kanallardan amatör spor kulüplerini desteklediğini kaydetti.
Bakan Ağbal, spor kulüplerinin uzun soluklu bir şekilde altyapıya daha fazla yatırım yapması gerektiğini belirtti.
Naci Ağbal, "Tabii ki kendi futbolcularımız futbol sahalarında daha fazla koşsun, ekranlarda daha fazla onları görelim istiyoruz ama bu ciddi anlamda altyapı harcamasını, emeğini gerektirir. 'Futbolculardan alınan vergi ile düzenlemeyi yapalım da gerisini siz düşünün' demiyoruz." dedi.
Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak ile geçen hafta toplantı yaptıklarını anlatan Ağbal, "Amatör sporu ben de önemsiyorum ve destekliyorum. Amatör spora tahsis edilen kaynakların artırılması konusunda da bakanlık olarak kendilerine destek olacağız." ifadesini kullandı.
Maliye Bakanı Ağbal, geçmişten bu tarafa bütün kulüplerin iki konuda yakındıklarını ifade ederek, şöyle konuştu:
"Kulüplerimiz, sporcular üzerinden kesilen vergileri bile ödemekte zorlanmaktadır. Tahakkuk, tahsilat oranı genel olarak yüzde 50'nin altında. Sporun finansmanı veya kulüplerin kuruluşu, çalışma esas ve usulleri, bu konuyla ilgili yöneticilerin sorumluluğu dahil olmak üzere, kapsamlı bir düzenleme yapılması ihtiyaç.
Mutlaka ve mutlaka sporun bütüncül bir yaklaşımla düzenlenmesi lazım ki bugün karşılaştığımız sorunları gelecekte tekrar yaşamayalım. Vergi borcu meselesi böyledir. Yapmayız ama bugün varsayalım sporcuların vergi borçlarını sildik, peki 6 ay sonra aynı sorunla tekrar karşılaşacak mıyız? Büyük bir ihtimalle karşılaşacağız. Vergi borcunun silinmesi veya indirilmesi meseleyi çözmez. Esas olarak, kulüplerin ve sporun finansmanına kaynaklar oluşturmak, bu kaynakların da yöneticiler tarafından sorumluluk bilinci içerisinde kullanılmasını sağlamak lazım. Sorumlu bir şekilde görevini yapmayanlar hakkında da gerekli denetimleri ve yaptırımları da yapmak lazım."
Naci Ağbal, öncelikle spordaki yeni sistemin kurulması gerektiğini ifade ederek, "Gençlik ve Spor Bakanının yakın bir zamanda, hazırladıkları kanun tasarısı üzerinde ilgili taraflarla görüştüğünü biliyorum. Bu tasarıyı çok yakın bir zamanda Bakanlar Kuruluna getirecek, ardından da bu düzenleme Meclise gelecek." dedi.
Sporcularla ilgili vergi stopaj oranlarının diğerlerine göre düşük olduğunu, bu oranların yüzde 15, yüzde 10 ve yüzde 5 olarak düzenlendiğini kaydeden Ağbal, tahakkuk ve tahsilat oranlarının düşük olduğunu bildirdi.
Bakan Ağbal, spor kulüplerinden bazı talepler geldiğini belirterek, "Kulüpler; 'Biz maddi imkanlar noktasında yoksunluk çekiyoruz ve amatör spora kendi iç kaynaklarımızdan daha fazla kaynak ayırmak istiyoruz.' diyor. İç kaynaklardan birisi de sporculara ödenen vergiler. Talep çok yalın bir talep. Biz aslında kulüplere diyoruz ki; bir şekilde kendi vergilerinizi tam olarak ve zamanında öderseniz, o vergileri sadece amatör branşlarda kullanmak üzere tekrar size iade edeceğiz." dedi.
Plan ve Bütçe Komisyonunun bugünkü görüşmelerinde, Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 33 maddesi kabul edildi.
Tasarıyla, apartmanlarda yer alanlar da dahil olmak üzere; konutların çatı veya cephelerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretimi amaçlı kullanılması teşvik ediliyor. Bu suretle üretilen elektrik enerjisinin ihtiyaç fazlasını son kaynak tedarik şirketine satanlar vergiden muaf esnaf kapsamına alınacak.
Bu şekilde kurulacak üretim tesisinin kurulum gücü 10 kW'ı geçmeyecek, üretim ve tüketim tesisi aynı noktada olacak.
Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında ana gayrimenkulün ortak elektrik ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla çatı veya cephelerde kurulacak elektrik enerjisi üretim tesisinden kat maliklerince elde edilecek gelirler de muafiyet kapsamında olacak.
Bu tesisten üretilen enerjiyi satanların belge düzenleme, defter tutma, beyanname verme yükümlülüğü olmayacak.
Gıda veya ilaç gibi bozulma, çürüme veya son kullanma tarihinin geçmesi gibi nedenlerle imha edilmesi gereken emtianın emsal bedeli, takdir komisyonu kararı olmaksızın mükelleflerce değerlendirilebilecek. Mükellefler, bu mahiyetteki imha işlemleri için Maliye Bakanlığına başvuracak.
Tasarıyla, yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım yapacak tam mükellef sermaye şirketlerine, işe başladıkları hesap dönemi ve bu dönemi takip eden hesap döneminde sermaye olarak yurt dışından getirilen yabancı paralar için yeni bir değerleme müessesesi getiriliyor.
Böylece, bu amaçla getirilen yabancı paraların, işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar kullanılmayan kısmı ile yatırım teşvik belgesinde öngörülen yatırımları gerçekleştirmek üzere kullanılan kısmı için, yabancı para değerlemesi nedeniyle ortaya çıkacak vergisel sonuçların önlenmesi amaçlanıyor.
Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere, verilmesi ve alınması gereken fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlenmesi ya da hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine, her bir belge için 240 liradan aşağı olmamak üzere, bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının yüzde 10?u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilecek.
Bir takvim yılı içinde, her bir belgede tespit edilen usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 120 bin lirayı geçemeyecek.
Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin, gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin veya elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlendiğinin tespiti ya da bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması halinde, her bir belge için 240 lira özel usulsüzlük cezası kesilecek. Ancak, her bir belge için kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için 12 bin lirayı, bir takvim yılı içinde ise 120 bin lirayı geçemeyecek.
Vergi Usul Kanunu kapsamında kesilen usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında, ilgili kanunda yer alan şartlara uyulması durumunda, kesilen cezanın üçte biri yerine yarısı oranında indirim uygulanacak.
Tasarıyla, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları, tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamından çıkarılıyor.
Tasarıya göre; üretim, yatırım, Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinin teşvik edilmesi amacıyla; sanayi sicil belgesini haiz mükelleflerin münhasıran imalat, ilgili kanunlar kapsamında faaliyette bulunan mükelleflerin ise münhasıran Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde kullanmak üzere iktisap etikleri yeni nitelikteki makina ve teçhizat ile yatırım teşvik belgesini haiz mükelleflerin belge kapsamında iktisap ettikleri makina ve teçhizat, Maliye Bakanlığınca ilan edilen faydalı ömür süresinin yarısı dikkate alınmak suretiyle bulunacak amortisman oranlarına göre daha kısa sürelerde ödeyebilecek.
Bu düzenlemeden, düzenlemenin yürürlük tarihinden 2019 yılı sonuna kadar iktisap edilecek makina ve teçhizat için yararlanılabilecek.
Bu imkandan, sanayi sicil belgesine haiz mükellefler de yararlanabilecek.
Motorlu Taşıtlar Vergisi kapsamında olan minibüs tanımındaki "9 ile 15 oturma yeri" ifadesi "9 ile 17 oturma yeri"; otobüs tanımındaki "en az 16 oturma yeri" ifadesi de "en az 18 oturma yeri" olarak değiştirilecek.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununa, "taşıtların elektrik motorlarını imal eden fabrikalarca uluslararası normlara göre tespit edilen ve kilovat (kW) olarak ifade olunan azami güç" ifadesi, "motor gücü" tanımı olarak ekleniyor.
Tasarıyla, elektrik motorlu otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtı ve benzeri taşıtlar ile elektrik motorlu motosikletler Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu kapsamına alınıyor ve bu araçlar, ilgili kanunun tarifesindeki vergi tutarlarının yüzde 25?i oranında vergilendirilecek.
Tasarıya göre, elektrik motorlu panelvan ve motorlu karavanlar Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu kapsamına alınacak. Bu araçlar, kanunda yer alan vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
Elektrikli minibüs, otobüs, kamyonet, kamyon, çekici ve benzeri taşıtlar, muadili araçların vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
Sadece elektrik motorlu taşıtların vergilendirilmesi için Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununda yer alan vergilendirmeye etki eden değişkenler arasına "motor gücü" ibaresi eklenecek.
Sadece elektrik motorlu otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtı ve benzeri taşıtlar, motor silindir hacmine göre vergilendirilen muadil araçların vergi tutarlarının yüzde 25'i oranında vergilendirilecek.
***HABERİN DEVAMINA İLGİLİ DOKÜMANLAR KISMINDAN ULAŞABİLİRSİNİZ***
