
2006-11-13 - 14:20
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Kemal Nehrozoğlu, Cumhurbaşkanlığının 1998-2005 yılları bütçelerinde ödeneklerin düştüğünü, ancak önemli olanın bütçelerde değil, giderlerdeki azalma olduğunu belirterek, ''Giderler yapılırken, ödenekleri tasarruflu ve verimli kullanma, önemli ilkemizdir'' dedi.
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Kemal Nehrozoğlu, Cumhurbaşkanlığının
1998-2005 yılları bütçelerinde ödeneklerin düştüğünü, ancak önemli olanın
bütçelerde değil, giderlerdeki azalma olduğunu belirterek, ''Giderler yapılırken,
ödenekleri tasarruflu ve verimli kullanma, önemli ilkemizdir'' dedi.
Nehrozoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Cumhurbaşkanlığı 2007 yılı
bütçesini sunarken, 2000'den bu yana yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Görevde bulundukları dönemde, bazı projeler üzerinde yoğunlaşıldığını ifade
eden Nehrozoğlu, bunların; Atatürk Arşivi, Cumhurbaşkanları Arşivi ve Atatürk
Müze Köşkü Restorasyon projeleri ile Cumhurbaşkanlığı tarihi başta olmak üzere
yayın çalışmaları olduğunu söyledi.
ATATÜRK FOTOĞRAFLARI
Projeler hakkında bilgi veren Nehrozoğlu, Atatürk fotoğrafları çalışmasına
envanterlerindeki 300 fotoğraf ile başlandığını, 67 ayrı yapıt, kişi ve kurumdan
edinilen yaklaşık 57 bin fotoğrafın gözden geçirilerek 34 bin 632 örnek
derlendiğini kaydetti. Nehrozoğlu, bunlar arasından seçilen 4 bin 991 fotoğrafın,
özgün ve tarihi bir albüm olarak yayımlanabilmesi için konusal ve tarih sıralı
sınıflandırması yapıldığını belirtti. Nehrozoğlu, fotoğrafların DVD ortamında
yayımlanması için gerekli çalışmaların son aşamasında olduğunu, yakında
çoğaltılarak dağıtılacağını bildirdi.
Cumhurbaşkanları dönemine ilişkin arşiv belgelerinin derlenip, düzenlenmesi
ve elektronik ortama aktarılması çalışmalarının da yapıldığını ifade eden
Nehrozoğlu,Cumhurbaşkanlığı Arşivi'nde yaklaşık 1,5 milyon belge bulunduğunu,
Atatürk'ten bugüne kadarki cumhurbaşkanları dönemlerini kapsayan belgeleri
ayrıştırma ve tanımlama işlemlerinin tamamlanmak üzere olduğunu kaydetti.
''ÜLKENİN EKONOMİK KOŞULLARI GÖZETİLİYOR''
Nehrozoğlu, 7 yıllık bütçeler hazırlanırken öncelikli ilkelerinin,
Cumhurbaşkanlığı hizmetlerinin aksatılmadan yürütülmesi için gerekli ve yeterli
ödeneğin bütçeye konulması olduğunu dile getirdi.
Bu ödeneklere hiçbir zaman tümüyle kullanılacak ödenekler olarak
bakılmadığını vurgulayan Nehrozoğlu, yıl içinde giderler yapılırken ödenekleri
tasarruflu ve verimli kullanmanın, ikinci önemli ilkeleri olduğunu belirtti.
Nehrozoğlu, ''Bunun sonucunda oluşturulan ödenek artıkları tenkis edilmiştir''
dedi.
Ödeneklerin kullanılmasında, öncelikle ülkenin ekonomik koşullarının
gözetildiğine işaret eden Nehrozoğlu, şöyle devam etti:
''Başka bir deyişle, ödeneklerin, tutumluluk, verimlilik, saydamlık ilkeleri
çerçevesinde, mali yönetim anlayışı ve ilgili kurallara uygun olarak yerinde
kullanılmasına özen gösterilmiştir.
Bu bağlamda, yerleşkedeki binaların, elektrik ve su tesisatı ile ısı
merkezinin bakım-onarımı çalışmaları teknik birimimiz iş ocaklarında, hizmete
hazır durumda tutulması gereken taşıtların bakım ve onarımları ulaştırma
birimimiz oto tamir atölyesinde, ağaç, çiçek ve diğer bitkilerin korunma, bakım,
gübreleme, budama, sulama, dikim, söküm, ilaçlama, temizlik, düzenleme ve
üretimleri, fidelik ve seralarımızda Park ve Bahçeler birimimizde, bilgi
teknolojileri donanımı bakım-onarımları elektronik ve bilgi sistemleri
birimimizde, gerek duyulan bilgisayar yazılımları ve bu yazılımların
geliştirilmesinde dış kaynak bağımlılığı en az düzeyde tutulmuştur.''
BÜTÇELERDEKİ DÜŞÜŞ
Nehrozoğlu, 1998-2005 yılları Cumhurbaşkanlığı bütçelerine bakıldığında,
ödeneklerde yıllar itibariyle önemli düşüşler olduğunun görüleceğini ifade etti.
Önemli olanın ise bütçelerde değil, giderlerdeki azalma olduğuna işaret eden
Nehrozoğlu, şöyle konuştu:
''Cumhurbaşkanlığı 1998-2005 yılları kesinhesap cetvelleri incelediğinde,
bütçelerden sırasıyla toplam ve yaklaşık olarak 19, 22, 13, 11, 16, 18, 20 ve 23
milyon YTL gider yapıldığı görülmektedir. Bu rakamlar güncellendiğinde karşımıza,
aynı yıllar itibariyle ve sırasıyla 230, 161, 55, 33, 30, 25, 24 ve 25 milyon YTL
toplam gider yapıldığı gerçeği çıkmaktadır.
Yıllık gider toplamlarını güncellenen rakamlarla irdelediğimizde, giderlerin
1999 yılından itibaren bir önceki yıla göre 2005 yılına kadar sürekli düştüğünü
görüyoruz.''
KÖŞKTE 460 PERSONEL
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in titizlikle durduğu konuların başında
personel politikası geldiğini belirten Nehrozoğlu, Sezer'in göreve başladığı gün,
Köşkte 620 personel bulunduğunu, 2006 Ekim ayı sonu itibariyle bu sayının 460
olduğunu bildirdi. Nehrozoğlu, bu sayının norm kadro çalışması ile bulunan
527'nin çok altında olduğunu söyledi.
Mayıs 2000'den Ekim 2006 sonuna kadar Genel Sekreterliğe yaklaşık 206 bin
başvuru yapıldığını belirten Nehrozoğlu, bunlardan yaklaşık 107 bininin kurumsal,
97 binin kişisel başvuru olduğunu kaydetti.
CUMHURBAŞKANI ÖDENEĞİ 284 BİN 100 YTL
Cumhurbaşkanlığı 2007 Mali Yılı bütçe öngörüsünün 33 milyon 893 bin 30 YTL
olduğunu ifade eden Nehrozoğlu, ''2007 için öngörülen toplam ödenek tutarı, 2006
Mali Yılı Bütçesi başlangıç ödenekleri toplamına göre yüzde 4 fazladır. Ancak bu
ödenek toplamı, bütçe çağrısında öngörülen tavan tutarından yüzde 3.76 oranında
azdır'' diye konuştu.
Cumhurbaşkanı ödeneği için 284 bin 100 YTL öngörüldüğüne dikkati çeken
Nehrozoğlu, 2006'ya göre artış oranının yüzde 12.20 olduğunu bildirdi.
Nehrozoğlu, bütçenin, ülkenin ekonomik durumu ve sürdürülebilir istikrar
programı göz önünde bulundurularak hazırlandığını kaydetti.
SAYIŞTAY BÜTÇESİ?
Bütçenin sunumunda konuşan Sayıştay Başkanı Mehmet Damar, Sayıştayın,
Meclis adına denetim yaptığını anımsatarak, Sayıştayın denetim alanına
getirilecek bir kısıtlamanın, Meclisin denetim alanına getirilen bir kısıtlama
anlamına geleceğini söyledi.
TBMM'ye sunulan Sayıştay Yasa Teklifine işaret eden Damar, teklifin en kısa
sürede yasalaşmasının hayati önem taşıdığını kaydetti. Damar, Türkiye'de dış
denetim alanında yaşanan gelişmeler, değişen mevzuat ve AB ile ilişkiler
çerçevesinde hazırlanan belgelerde yer alan ifadelerin, teklifin yasalaşması
zorunluluğuna vurgu yaptığını anlattı.
''DENETİM BOŞLUĞU DOĞDU''
Damar, kanunlarda yapılan değişikliklerle kamu mali yönetiminde tam bir
denetim boşluğu doğduğunu belirterek, ''Bundan böyle, 2006 da dahil tüm
hesapların Sayıştay tarafından denetlenmesi, yargılanması ve kesin hükme
bağlanmasının ne denli sağlıklı olabileceğini takdirlerinize sunuyorum'' diye
konuştu. Damar, ortaya çıkan denetim boşluğunun doldurulması için de bu teklifin
yasalaşmasını istedi.
Sayıştay'ın, bugünkü kapasitesiyle ve mevcut yasal mevzuatla üzerine düşen
yükümlülükleri en iyi şekilde yapabilme imkanının kısıtlı olduğunu vurgulayan
Damar, bunun için teklifin yasalaşması, ikincil mevzuatta yapılması gerekenlerin
de en kısa sürede yapılması gerektiğini söyledi.
Damar, Sayıştay'ın gerçekleştireceği denetim faaliyetlerinin etkin
olabilmesinin en önemli şartlarından birisinin, Meclisin, Sayıştay raporlarına
gerekli özeni göstermesi olduğunu vurguladı.
TBMM İçtüzüğünde, Sayıştay raporlarının hangi işleme tabi tutulacağına
yönelik düzenleme olmadığını anımsatan Damar, Sayıştay'ın denetimleri sonucunda
hazırlanacak raporları görüşmek üzere özel bir komisyon oluşturulmasının,
parlamenter denetiminin etkinliği bakımından yararlı olacağını kaydetti.
1998-2005 yılları bütçelerinde ödeneklerin düştüğünü, ancak önemli olanın
bütçelerde değil, giderlerdeki azalma olduğunu belirterek, ''Giderler yapılırken,
ödenekleri tasarruflu ve verimli kullanma, önemli ilkemizdir'' dedi.
Nehrozoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Cumhurbaşkanlığı 2007 yılı
bütçesini sunarken, 2000'den bu yana yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Görevde bulundukları dönemde, bazı projeler üzerinde yoğunlaşıldığını ifade
eden Nehrozoğlu, bunların; Atatürk Arşivi, Cumhurbaşkanları Arşivi ve Atatürk
Müze Köşkü Restorasyon projeleri ile Cumhurbaşkanlığı tarihi başta olmak üzere
yayın çalışmaları olduğunu söyledi.
ATATÜRK FOTOĞRAFLARI
Projeler hakkında bilgi veren Nehrozoğlu, Atatürk fotoğrafları çalışmasına
envanterlerindeki 300 fotoğraf ile başlandığını, 67 ayrı yapıt, kişi ve kurumdan
edinilen yaklaşık 57 bin fotoğrafın gözden geçirilerek 34 bin 632 örnek
derlendiğini kaydetti. Nehrozoğlu, bunlar arasından seçilen 4 bin 991 fotoğrafın,
özgün ve tarihi bir albüm olarak yayımlanabilmesi için konusal ve tarih sıralı
sınıflandırması yapıldığını belirtti. Nehrozoğlu, fotoğrafların DVD ortamında
yayımlanması için gerekli çalışmaların son aşamasında olduğunu, yakında
çoğaltılarak dağıtılacağını bildirdi.
Cumhurbaşkanları dönemine ilişkin arşiv belgelerinin derlenip, düzenlenmesi
ve elektronik ortama aktarılması çalışmalarının da yapıldığını ifade eden
Nehrozoğlu,Cumhurbaşkanlığı Arşivi'nde yaklaşık 1,5 milyon belge bulunduğunu,
Atatürk'ten bugüne kadarki cumhurbaşkanları dönemlerini kapsayan belgeleri
ayrıştırma ve tanımlama işlemlerinin tamamlanmak üzere olduğunu kaydetti.
''ÜLKENİN EKONOMİK KOŞULLARI GÖZETİLİYOR''
Nehrozoğlu, 7 yıllık bütçeler hazırlanırken öncelikli ilkelerinin,
Cumhurbaşkanlığı hizmetlerinin aksatılmadan yürütülmesi için gerekli ve yeterli
ödeneğin bütçeye konulması olduğunu dile getirdi.
Bu ödeneklere hiçbir zaman tümüyle kullanılacak ödenekler olarak
bakılmadığını vurgulayan Nehrozoğlu, yıl içinde giderler yapılırken ödenekleri
tasarruflu ve verimli kullanmanın, ikinci önemli ilkeleri olduğunu belirtti.
Nehrozoğlu, ''Bunun sonucunda oluşturulan ödenek artıkları tenkis edilmiştir''
dedi.
Ödeneklerin kullanılmasında, öncelikle ülkenin ekonomik koşullarının
gözetildiğine işaret eden Nehrozoğlu, şöyle devam etti:
''Başka bir deyişle, ödeneklerin, tutumluluk, verimlilik, saydamlık ilkeleri
çerçevesinde, mali yönetim anlayışı ve ilgili kurallara uygun olarak yerinde
kullanılmasına özen gösterilmiştir.
Bu bağlamda, yerleşkedeki binaların, elektrik ve su tesisatı ile ısı
merkezinin bakım-onarımı çalışmaları teknik birimimiz iş ocaklarında, hizmete
hazır durumda tutulması gereken taşıtların bakım ve onarımları ulaştırma
birimimiz oto tamir atölyesinde, ağaç, çiçek ve diğer bitkilerin korunma, bakım,
gübreleme, budama, sulama, dikim, söküm, ilaçlama, temizlik, düzenleme ve
üretimleri, fidelik ve seralarımızda Park ve Bahçeler birimimizde, bilgi
teknolojileri donanımı bakım-onarımları elektronik ve bilgi sistemleri
birimimizde, gerek duyulan bilgisayar yazılımları ve bu yazılımların
geliştirilmesinde dış kaynak bağımlılığı en az düzeyde tutulmuştur.''
BÜTÇELERDEKİ DÜŞÜŞ
Nehrozoğlu, 1998-2005 yılları Cumhurbaşkanlığı bütçelerine bakıldığında,
ödeneklerde yıllar itibariyle önemli düşüşler olduğunun görüleceğini ifade etti.
Önemli olanın ise bütçelerde değil, giderlerdeki azalma olduğuna işaret eden
Nehrozoğlu, şöyle konuştu:
''Cumhurbaşkanlığı 1998-2005 yılları kesinhesap cetvelleri incelediğinde,
bütçelerden sırasıyla toplam ve yaklaşık olarak 19, 22, 13, 11, 16, 18, 20 ve 23
milyon YTL gider yapıldığı görülmektedir. Bu rakamlar güncellendiğinde karşımıza,
aynı yıllar itibariyle ve sırasıyla 230, 161, 55, 33, 30, 25, 24 ve 25 milyon YTL
toplam gider yapıldığı gerçeği çıkmaktadır.
Yıllık gider toplamlarını güncellenen rakamlarla irdelediğimizde, giderlerin
1999 yılından itibaren bir önceki yıla göre 2005 yılına kadar sürekli düştüğünü
görüyoruz.''
KÖŞKTE 460 PERSONEL
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in titizlikle durduğu konuların başında
personel politikası geldiğini belirten Nehrozoğlu, Sezer'in göreve başladığı gün,
Köşkte 620 personel bulunduğunu, 2006 Ekim ayı sonu itibariyle bu sayının 460
olduğunu bildirdi. Nehrozoğlu, bu sayının norm kadro çalışması ile bulunan
527'nin çok altında olduğunu söyledi.
Mayıs 2000'den Ekim 2006 sonuna kadar Genel Sekreterliğe yaklaşık 206 bin
başvuru yapıldığını belirten Nehrozoğlu, bunlardan yaklaşık 107 bininin kurumsal,
97 binin kişisel başvuru olduğunu kaydetti.
CUMHURBAŞKANI ÖDENEĞİ 284 BİN 100 YTL
Cumhurbaşkanlığı 2007 Mali Yılı bütçe öngörüsünün 33 milyon 893 bin 30 YTL
olduğunu ifade eden Nehrozoğlu, ''2007 için öngörülen toplam ödenek tutarı, 2006
Mali Yılı Bütçesi başlangıç ödenekleri toplamına göre yüzde 4 fazladır. Ancak bu
ödenek toplamı, bütçe çağrısında öngörülen tavan tutarından yüzde 3.76 oranında
azdır'' diye konuştu.
Cumhurbaşkanı ödeneği için 284 bin 100 YTL öngörüldüğüne dikkati çeken
Nehrozoğlu, 2006'ya göre artış oranının yüzde 12.20 olduğunu bildirdi.
Nehrozoğlu, bütçenin, ülkenin ekonomik durumu ve sürdürülebilir istikrar
programı göz önünde bulundurularak hazırlandığını kaydetti.
SAYIŞTAY BÜTÇESİ?
Bütçenin sunumunda konuşan Sayıştay Başkanı Mehmet Damar, Sayıştayın,
Meclis adına denetim yaptığını anımsatarak, Sayıştayın denetim alanına
getirilecek bir kısıtlamanın, Meclisin denetim alanına getirilen bir kısıtlama
anlamına geleceğini söyledi.
TBMM'ye sunulan Sayıştay Yasa Teklifine işaret eden Damar, teklifin en kısa
sürede yasalaşmasının hayati önem taşıdığını kaydetti. Damar, Türkiye'de dış
denetim alanında yaşanan gelişmeler, değişen mevzuat ve AB ile ilişkiler
çerçevesinde hazırlanan belgelerde yer alan ifadelerin, teklifin yasalaşması
zorunluluğuna vurgu yaptığını anlattı.
''DENETİM BOŞLUĞU DOĞDU''
Damar, kanunlarda yapılan değişikliklerle kamu mali yönetiminde tam bir
denetim boşluğu doğduğunu belirterek, ''Bundan böyle, 2006 da dahil tüm
hesapların Sayıştay tarafından denetlenmesi, yargılanması ve kesin hükme
bağlanmasının ne denli sağlıklı olabileceğini takdirlerinize sunuyorum'' diye
konuştu. Damar, ortaya çıkan denetim boşluğunun doldurulması için de bu teklifin
yasalaşmasını istedi.
Sayıştay'ın, bugünkü kapasitesiyle ve mevcut yasal mevzuatla üzerine düşen
yükümlülükleri en iyi şekilde yapabilme imkanının kısıtlı olduğunu vurgulayan
Damar, bunun için teklifin yasalaşması, ikincil mevzuatta yapılması gerekenlerin
de en kısa sürede yapılması gerektiğini söyledi.
Damar, Sayıştay'ın gerçekleştireceği denetim faaliyetlerinin etkin
olabilmesinin en önemli şartlarından birisinin, Meclisin, Sayıştay raporlarına
gerekli özeni göstermesi olduğunu vurguladı.
TBMM İçtüzüğünde, Sayıştay raporlarının hangi işleme tabi tutulacağına
yönelik düzenleme olmadığını anımsatan Damar, Sayıştay'ın denetimleri sonucunda
hazırlanacak raporları görüşmek üzere özel bir komisyon oluşturulmasının,
parlamenter denetiminin etkinliği bakımından yararlı olacağını kaydetti.