2025-04-30 - 23:55
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİKLER YAPILMASINI İÇEREN KANUN TEKLİFİ TBMM GENEL KURULU'NDA
TBMM Genel Kurulunda, Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ilk 5 maddesi kabul edildi.

Birinci bölüm üzerinde söz alan Yeni Yol Partisi Grup Başkanvekili Selçuk Özdağ, kanun teklifinin ismine işaret ederek, "Böyle ne olduğu, ne anlattığı, neyi kapsadığı belli olmayan bir kanun düzenlemesi olur mu hiç?" sorusunu yöneltti.

Özdağ, "torba yasa" uygulamasına karşı olduğunu ve bu şekilde hazırlanan kanun tekliflerine içeriğine bakmadan "ret" oyu verdiğini, bundan sonra da "ret" oyu vereceğini söyledi.

İYİ Parti İzmir Milletvekili Hüsmen Kırkpınar ise 703 sayılı KHK ile getirilen düzenlemelerin Anayasa Mahkemesi (AYM) tarafından iptal edildiğini anımsatarak, "Peki iptal edilen kaç madde bu zamana kadar Meclis gündemine taşındı? Bizler, bundan sonra asıl meseleler dururken daha kaç torba teklifle iptal edilen maddeleri görüşmek zorunda kalacağız? Kaldı ki AYM'nin reddettiği maddeleri torba teklifin içine koyarak 'uyum düzenlemesi' adı altında kanuni bir çerçeve oluşturmanızı doğru bir davranış olarak görmüyoruz." sözlerini sarf etti.

MHP Konya Milletvekili Mustafa Kalaycı, kanun teklifinin, 703 sayılı KHK hükümlerinin önemli bir kısmının AYM tarafından iptal edilmesi nedeniyle, bu hükümlerin kanunla düzenlenmesini öngördüğünü belirtti.

Uzman, müfettiş, denetçi, denetmen, kontrolör, aktüer ve stenograf gibi kariyer meslek mensuplarının özlük haklarının iyileştirilmesi gerektiğini, kendi aralarında dahi ücret adaletsizliği yaşandığını ve buna bağlı olarak meslek itibarlarının önemli ölçüde sarsıldığını dile getiren Kalaycı, bu durumun kariyer meslek personelinin kamudan ayrılmasına neden olduğuna dikkati çekti.

Kalaycı, "MHP olarak kariyer meslek mensuplarının özlük haklarının mutlaka iyileştirilmesi ve beklentilerin zaman geçirilmeden artık karşılanması gerektiği görüşündeyiz." diye konuştu.

Kamuda ücret adaletinin sağlanması, ücret sisteminin sadeleştirilerek görev ve sorumluluk esasına dayalı olarak yeniden belirlenmesi ve kamuda istihdam karmaşasının giderilmesi için köklü bir düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunu kaydeden Kalaycı, "Halen uygulanmakta olan gerek personel sistemi gerekse ücret sistemi karmakarışık bir yapıya dönüşmüş, had safhada statü ve maaş kargaşası yaşanmaktadır." değerlendirmesinde bulundu.

DEM Parti Şanlıurfa Milletvekili Ömer Öcalan, barış ve kardeşlik adına umutlu oldukları olumlu bir süreci yaşadıklarını belirterek, Terörsüz Türkiye hedefine yönelik toplumun büyük bir beklenti içerisinde olduğunu anlattı.

Meclisin görevinin Terörsüz Türkiye hedefine yönelik umudu büyütmek ve ivme kazandırmak olduğunu söyleyen Öcalan, "Parlamentonun bu noktada önemli görev ve sorumlulukları var. Artık bu süreci, son 5-6 aydır yaşananları parlamento zeminine çekmek gibi bir sorumluluğumuz vardır. Grubu olan ve olmayan partiler bu sürece katkı sunmalıdır." ifadesini kullandı.

- "Personel rejiminde adalet ve dengenin sağlanması amaçlanmaktadır"

CHP Karabük Milletvekili Cevdet Akay, düzenlemeyi eleştirerek, 32 maddelik kanun teklifindeki 29 madde AYM tarafından iptal edildiği için tekrar düzenlendiğini söyledi.

Kanun teklifinin, 13 kanunda ve bir kanun hükmünde kararnamede değişiklik yaptığını anlatan Akay, "Yetki kanununda olmayan ve Anayasa'ya aykırı olan hususlar nedeniyle maalesef bu maddeleri tekrar görüşmek zorunda kalıyoruz. Bu teklif, hem Plan ve Bütçe Komisyonunun hem de Genel Kurulun mesaisini alıp, daha nitelikli kanun yapma imkanımızı da ortadan kaldırmakta." eleştirilerini dile getirdi.

Akay, 112 Acil Çağrı Merkezi'ni meşgul etmek amacıyla arayarak görevlilerle konuşan veya ısrarla çağrı bırakanlara uygulanan idari para cezasının artırılmasını olumlu bulduklarını da belirtti.

AK Parti Tokat Milletvekili Cüneyt Aldemir, kanun teklifinin, AYM'nin iptal kararlarının doğurabileceği hukuki güçlükleri gidermek amacıyla hazırlandığına dikkati çekti.

703 sayılı KHK ile getirilen düzenlemelerin önemli bir kısmının aynen korunduğunu, bir kısmının ise düzenleme tarihi esas alınarak güncellendiğini belirten Aldemir, "Yapılan her bir düzenleme, uygulamada karşılaşılan hukuki boşlukları doldurmakta, yürütme ve idare mekanizmasındaki görev tanımlarını güncellemekte ve kurumlar arası uyumu güçlendirmektedir. Teklifimiz kapsamında bazı kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarına ilişkin düzenlemelerle birlikte personel rejiminde adalet ve dengenin sağlanması amaçlanmaktadır." diye konuştu.

Teklifte, doğrudan vatandaşın hayatına dokunan, kamu güvenliği ve kaynak yönetimi açısından kritik bir düzenlemenin yer aldığını anlatan Aldemir, "112 Acil Çağrı Merkezi'ni bilerek meşgul edenlere 1500 lira, ekiplerin sahaya yönlendirildiği asılsız ihbarlarda ise 15 bin lira idari para cezası uygulanacağını" vurguladı.

Dünyada acil çağrı sistemlerine yönelik yapılan asılsız çağrı ve ihbarlarla mücadele kapsamında birçok ülkenin ciddi cezai yaptırımlar uyguladığına dikkati çeken Aldemir, "2021 yılından bu yana 112 hattını gereksiz yere meşgul eden, asılsız ihbarda bulunan veya hakaret içerikli çağrılar gerçekleştiren toplam 3 bin 950 kişiye 4,5 milyon lira tutarında idari para cezası uygulanmıştır. Kabahatler Kanunu gereğince idari para cezaları yalnızca asılsız ihbar için kesilebilmekte olup yapılan kanun değişikliğiyle asılsız çağrı ve asılsız ihbar tanımları ve bunlara uygulanan idari para cezası tutarlarının değişmesi söz konusu olacaktır." dedi.

Genel Kurul'da daha sonra teklifin maddeleri üzerinde görüşmelere geçildi.

TBMM Genel Kurulunda, Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ilk 5 maddesi kabul edildi.

Kabul edilen maddelere göre, Anayasa Mahkemesinin 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin bazı hükümlerini iptal etmesi dolayısıyla yasal düzenlemelere gidiliyor. Buna göre, Devlet Memurları Kanunu'ndaki değişiklikle bakanlıklarda, özel önem ve öncelik taşıyan konularda bakana danışmanlık yapmak üzere bakan müşaviri atanabilecek.

Bakan müşavirleri doğrudan bakana bağlı çalışacak. Bakan müşavirleri, bakanın görev süresiyle sınırlı olarak görev yapacak. Bakanın görevi sona erdiğinde, bakan müşavirlerinin görevi de sona erecek. Bakan müşavirleri gerektiğinde bakanın görev süresi dolmadan da görevden alınabilecek.

Bakan müşaviri kadrolarına atanma, sınavlar, kademe ilerlemesi ve dereceye yükselme hükümlerine bağlı olmaksızın atama yapılabilecek. Ancak bu şekilde atanmış olmak, kamu kurum ve kuruluşlarındaki diğer herhangi bir kadro, pozisyon ve göreve atanma veya kamuda herhangi bir statüde çalışma açısından kazanılmış hak teşkil etmeyecek.

Bakan müşaviri kadrolarına açıktan atananlardan görevi sona erenlerin veya görevden alınanların memuriyetle ilişikleri kesilecek.

Kamu görevlisiyken bakan müşavirliğine atananlar, görevleri sona erdiğinde veya görevden alındıklarında, yönetici kadro, pozisyon ve görevleri hariç olmak üzere önceki kadro veya pozisyonlarına en geç bir ay içinde atanacak. Bu şekilde atanacaklar için uygun boş kadro veya pozisyon bulunmaması halinde, söz konusu kadro veya pozisyonlar başka bir işleme gerek kalmaksızın ihdas edilmiş ve kurumların kadro veya pozisyon cetvellerinin ilgili bölümlerine eklenmiş sayılacak. Atama işlemi tamamlanıncaya kadar bunların her türlü mali ve sosyal hak ve yardımları kurumları tarafından ödenecek.

Bakan müşaviri kadrolarında görev yapanlara, bakanlık müşaviri kadrosuna bağlı mali, sosyal hak ve yardımlar aynı usul ve esaslar dahilinde ödenecek.

- Uzman ve uzman yardımcısı istihdamı

Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun (TMSF) uzman ve uzman yardımcıları da sınav, yeterlilik, tez ve uzmanlığa atanma gibi hususlar bakımından Devlet Memurları Kanunu'nun ek 41. maddesindeki hükümlere tabi olarak istihdam edilecek.

Bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilatlanmalarına ilişkin Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde öngörülmesi kaydıyla kurumun görev alanına giren konularda çalıştırılmak üzere merkez teşkilatlarında, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığında, Yükseköğretim Kalite Kurulunda, Genelkurmay Başkanlığı ve kuvvet komutanlıklarının merkez karargahlarında uzman ve uzman yardımcısı istihdam edilebilecek.

İstihdam edilen uzman ve uzman yardımcılarına teşkilatlanmaya ilişkin Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde öngörülmesi kaydıyla diğer görevlerinin yanı sıra yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde araştırma, analiz, teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yaptırılabilecek.

Denetime tabi gerçek ve tüzel kişilerin, denetim için gereken gizli dahi olsa bütün belge, defter ve bilgileri talep edildiği takdirde ibraz etmeleri, para ve para hükmündeki evrakı ve ayniyatı ilk talep halinde denetimle görevli uzman ve uzman yardımcılarına göstermeleri, sayılmasına ve incelemesine yardımcı olmaları zorunlu olacak.

Araştırma, analiz, teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma ile görevli uzman ve uzman yardımcıları, görevleri sırasında tüm resmi daire, kurum, kuruluş ve kamuya yararlı derneklerle, gerçek ve tüzel kişilerden gerekli yardım, bilgi, evrak, kayıt ve belgeleri istemeye yetkili olacak, kanuni bir engel olmadıkça bu isteğin yerine getirilmesi zorunlu tutulacak.

Düzenlemeyle, taşra teşkilatlarındaki uzman ve uzman yardımcısı istihdamına ilişkin düzenlemelere gidilecek.

- Cumhurbaşkanlığı hizmetlerine yönelik düzenlemeler

Danıştay Kanunu'nda yapılan değişikliğe göre, bakmakla yükümlü oldukları aile fertleri dahil olmak üzere; kapatılan Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin askeri hakim sınıfından başkan, başsavcı, daire başkanı ve üyelerinden emekliye ayrılmış olanların sağlık giderleri Danıştay bütçesinden karşılanacak.

Düzenlemeyle "Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun"un adı "Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği Teşkilatına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun" şeklinde değiştirilecek.

Cumhurbaşkanlığı hizmetlerinin özelliği ve güvenlik şartına uygun şekilde yerine getirilmesini sağlamak amacıyla Harcırah Kanunu, Taşıt Kanunu, Devlet İhale Kanunu, Kamu Konutları Kanunu, Kamu İhale Kanunu, Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, Cumhurbaşkanlığı Merkez Teşkilatı ile Devlet Denetleme Kurulu hakkında uygulanmayacak. Söz konusu kanunlarda düzenlenen hususlar ile mali iş ve işlemlere ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanlığınca belirlenecek.

TBMM Başkanvekili Bekir Bozdağ, 5. maddenin kabul edilmesinin ardından, 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü'ne işaret ederek, "Başkanlık Divanı olarak 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü'nü kutluyor, emekçi kardeşlerimize aileleriyle birlikte sağlık, huzur ve mutluluklar diliyoruz." dedi.

Bozdağ, daha sonra birleşime ara verdi. Aranın ardından komisyonun yerini almaması üzerine Bozdağ, birleşimi, 6 Mayıs Salı saat 15.00'te toplanmak üzere kapattı.