2006-05-04 - 22:00
Komisyon Konut Finansmanı Kanunu Tasarısını (tutsat-Mortgage) kabul etti. Tasarıya göre, faiz oranının sabit belirlenmesi halinde
sözleşmede, başlangıçta belirlenen oran her iki tarafın rızası dışında değiştirilemeyecek.
Tasarıya göre, faiz oranının sabit belirlenmesi halinde
sözleşmede, başlangıçta belirlenen oran her iki tarafın rızası dışında
değiştirilemeyecek.
Faizin değişken olarak belirlenmesi durumunda ise başlangıçta
sözleşmede belirlenen oran; dönemsel geri ödeme tutarı yine
başlangıçta sözleşmede belirlenecek azami dönemsel geri ödeme tutarını
aşmamak koşuluyla ve yine sözleşmede belirtilecek genel kabul görmüş
ve yaygın olarak kullanılan bir endeks baz alınarak
değiştirilebilecek.
Oranların değişken olarak belirlenmesi halinde, bu yöntemin
muhtemel etkileri konusunda tüketicilerin bilgilendirilmeleri şart
olacak. Bu amaçla kullanılacak referans faizler ve endeksler, Merkez
Bankası, tüketicilerin bilgilendirme yöntemlerine ilişkin usul ve
esaslar ise Bakanlık tarafından belirlenecek.
-DEĞERLEME BİRLİĞİ KURULACAK-
Tasarıyla Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği statüsünün
oluşturulmasına ilişkin esaslar belirleniyor ve bu birliğin
statüsünün, kanun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içinde
yürürlüğe konulacağı hükmü getiriliyor.
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kredi ve finansal kiralama
sözleşmesi imzalayan tüketiciler, kanunun yayımlanmasından sonra 3 ay
içinde konut finansmanı kuruluşuna başvurarak, sözleşmelerinin, bu
kanun kapsamına dışında değerlendirilmesini isteyebilecek. Süresi
içinde talepte bulunmayan tüketicilerin, kanunun yürürlüğe girmesinden
önceki sözleşmeleri kanun kapsamında kabul edilecek.
Kanundan önce konut finansmanı kuruluşuyla sözleşme imzalayan
tüketiciler, borcunu vadesinden önce ödemesi durumunda, yüzde 2 erken
ödeme ücretini ödemeyecek.
Finansal kiralama şirketleri kanunun yürürlük tarihinden itibaren
6 ay içinde, konut finansmanı faaliyetinde bulunamayacak.
Tasarı ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda, konut
finansmanı kullanan tüketicileri korumak amacıyla tanımlar arasına,
''Konut Finansmanı Kuruluşu'' eklendi. Böylelikle konut finansmanı
faaliyetini yürüten kuruluşlar, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla
ilgili hükümlere de tabi olacak.
-AYIPLI MAL-
Aynı kanunun ayıplı mal hususunu düzenleyen maddesinde yapılan
değişiklikle konut finansmanı kuruluşu; imalatçı-üretici, satıcı,
bayi, acente, ithalatçı ile ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede
yer alan seçimlik haklarından dolayı tüketiciye karşı teslim
tarihinden itibaren 1 yıl süreyle, kullandırdığı kredi miktarı kadar
müteselsilen sorumlu olacak.
Konut finansmanı kuruluşları, tüketicilere sözleşme öncesinde
kredi veya finansal kiralama işlemleriyle ilgili genel bilgiler vermek
ve tüketiciye teklif ettikleri kredi sözleşmesinin koşullarını içeren
sözleşme öncesi bilgi formu vermek zorunda olacak.
-TEMERRÜDE DÜŞME DURUMU-
Borçlunun temerrüde düşmesi halinde konut finansmanı kuruluşu,
borçluya temerrüt tarihinden itibaren 5 iş günü içinde iadeli
taahhütlü posta yoluyla bildirimde bulunmakla yükümlü olacak.
Kredi kuruluşu, geri ödemelerin yapılmaması halinde kalan borcun
tümünün ödenmesi talep hakkını saklı tutmuşsa bu hak, ancak birbirini
izleyen en az iki ödemede temerrüde düşme halinde kullanılabilecek.
Finans sağlayan kuruluşun bu hakkını kullanabilmesi için en az 1
ay süre vererek muacceliyet uyarısında bulunması gerekecek.
Kullanılan finansmanın teminatı olarak şahsi teminat verildiği
hallerde, konut finansman kuruluşu asıl borçluya ve diğer teminatlara
başvurmadan, kefilden borcun ödemesini isteyemeyecek.
-SÖZLEŞMELERDE NELER YER ALACAK-
Sözleşmelerde; kredi tutarı, finansal kiralama sözleşmeleri için
toplam kira bedeli, ipotek tesis edilen konuta ilişkin bilgiler,
yıllık faiz oranı, toplam borcun ana para, faiz ve diğer giderler
itibariyle dağılımı, değişken faiz ödemeli olan sözleşmelerde baz
alınacak endeks gibi bilgiler yer alacak.
Ayrıca, ödeme planı, istenecek teminatlar, temerrüde düşülmesi
durumunda kredi sözleşmeleri için akdi faiz oranının yüzde 30
fazlasını geçmeyecek şekilde gecikme faizi ve varsa konuta ait sigorta
bilgileri gibi bilgiler de sözleşmelerde yer bulacak.
Kiracı, finansal kiralama işlemlerinde, kiracılık sıfatını veya
sözleşmeden doğan haklarını, kiralayandan yazılı izin alarak
devredebilecek.
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığının konut satışından
kaynaklanan ipotekli veya ipoteksiz alacakları, ipotek finansmanı
kuruluşlarınca devredilebilecek.
-FON KAZANÇLARI-
Konut finansmanı fonları ile varlık finansmanı fonlarının
kazançları, kurumlar vergisi ve gelir vergisi stopajından istisna
olacak.
Kendisine ait tapuya kayıtlı bir konutu bulunmayan ücretlilerin,
konut almaları amacıyla, yapı kullanma izni alınmış konutlar üzerine
ipotek tesis edilmek suretiyle kredi kullandırılmasından ve yine bu
özellikteki konutların finansal kiralama yoluyla kiralanmasından
kaynaklanan borçlarının 100 bin YTL'ye kadar olan kısmına isabet eden
faiz ödemeleri, gelir vergisi matrahından düşülebilecek.
Konutları karşılığında kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri
kapsamında konut edinmek amacıyla kredi kullanan veya finansal
kiralama işlemi yapan ücretlilerin bu işlemlerden kaynaklanan
borçlarının 100 bin YTL'ye kadar olan kısmına isabet eden faiz
ödemeleri de gelir vergisi matrahından düşülebilecek.
-1 OCAK 2008'TE YÜRÜRLÜĞE GİRECEK-
Tasarının, ücretliye faiz ödemelerini gelir vergisi matrahından
düşebilme imkanı getiren hüküm, 1 Ocak 2008'te yürürlüğe girecek.
Tasarı ile ipotek ve konut finansmanı kuruluşları tarafından ihraç
edilen ipotekli sermaye piyasası araçlarından elde edilecek gelirler
üzerinden yapılacak vergi tevkifatının, Gelir Vergisi Kanununun 94.
maddesi kapsamında belirlenmesi öngörülüyor.
Bir başka değişiklikle, bankalar, sigorta şirketleri, emeklilik
şirketleri ve ipotek finansmanı kuruluşlarının sermayelerini
artırdıkları sırada çıkardıkları hisse senetlerinden elde ettikleri
gelirlerin, banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaf olması
öngörüldü.
-VERGİLERDEN MUAF-
Emeklilik sözleşmeleri, hayat sigortaları, sağlık sigortaları ile
ihracata ait nakliyat sigortalarında sözleşme ve poliçe üzerinden
alınan paralar; ipotek ve konut finansmanı kuruluşlarının, konut
finansmanı fonlarının yaptıkları tüm işlemler dolayısıyla lehe alınan
paralar da banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaf olacak.
Konut ve ipotek finansmanı kuruluşlarınca konut finansmanı
kapsamında tesis olunacak ipotek işlemleri, konutların kiracıya devri
ile TOKİ'nin sattığı konutlardaki ipotek işlemlerinden harç vergisi
alınmayacak.
Sermaye piyasası araçları, konut finansmanı kuruluşları ve fonları
ile TOKİ'nin menkul kıymet ihracatı ve ihraca konu teminatlardan
kaynaklanan her türlü işlemleriyle ilgili makbuz ve kağıtlar, damga
vergisinden muaf tutulacak.
Konut finansmanı amacıyla teminat gösterilen veya ipotek konulan
konutun, konut finansman kuruluşları veya ipotek finansmanı
kuruluşları ya da 3. kişilere teslimi (müzayede mahallinde yapılan
satışlar dahil) ile bu şekilde alınan konutun teslimi (müzayede
mahallinde yapılan satışı dahil), katma değer vergisi dışında
tutulacak.
sözleşmede, başlangıçta belirlenen oran her iki tarafın rızası dışında
değiştirilemeyecek.
Faizin değişken olarak belirlenmesi durumunda ise başlangıçta
sözleşmede belirlenen oran; dönemsel geri ödeme tutarı yine
başlangıçta sözleşmede belirlenecek azami dönemsel geri ödeme tutarını
aşmamak koşuluyla ve yine sözleşmede belirtilecek genel kabul görmüş
ve yaygın olarak kullanılan bir endeks baz alınarak
değiştirilebilecek.
Oranların değişken olarak belirlenmesi halinde, bu yöntemin
muhtemel etkileri konusunda tüketicilerin bilgilendirilmeleri şart
olacak. Bu amaçla kullanılacak referans faizler ve endeksler, Merkez
Bankası, tüketicilerin bilgilendirme yöntemlerine ilişkin usul ve
esaslar ise Bakanlık tarafından belirlenecek.
-DEĞERLEME BİRLİĞİ KURULACAK-
Tasarıyla Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği statüsünün
oluşturulmasına ilişkin esaslar belirleniyor ve bu birliğin
statüsünün, kanun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içinde
yürürlüğe konulacağı hükmü getiriliyor.
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kredi ve finansal kiralama
sözleşmesi imzalayan tüketiciler, kanunun yayımlanmasından sonra 3 ay
içinde konut finansmanı kuruluşuna başvurarak, sözleşmelerinin, bu
kanun kapsamına dışında değerlendirilmesini isteyebilecek. Süresi
içinde talepte bulunmayan tüketicilerin, kanunun yürürlüğe girmesinden
önceki sözleşmeleri kanun kapsamında kabul edilecek.
Kanundan önce konut finansmanı kuruluşuyla sözleşme imzalayan
tüketiciler, borcunu vadesinden önce ödemesi durumunda, yüzde 2 erken
ödeme ücretini ödemeyecek.
Finansal kiralama şirketleri kanunun yürürlük tarihinden itibaren
6 ay içinde, konut finansmanı faaliyetinde bulunamayacak.
Tasarı ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda, konut
finansmanı kullanan tüketicileri korumak amacıyla tanımlar arasına,
''Konut Finansmanı Kuruluşu'' eklendi. Böylelikle konut finansmanı
faaliyetini yürüten kuruluşlar, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla
ilgili hükümlere de tabi olacak.
-AYIPLI MAL-
Aynı kanunun ayıplı mal hususunu düzenleyen maddesinde yapılan
değişiklikle konut finansmanı kuruluşu; imalatçı-üretici, satıcı,
bayi, acente, ithalatçı ile ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede
yer alan seçimlik haklarından dolayı tüketiciye karşı teslim
tarihinden itibaren 1 yıl süreyle, kullandırdığı kredi miktarı kadar
müteselsilen sorumlu olacak.
Konut finansmanı kuruluşları, tüketicilere sözleşme öncesinde
kredi veya finansal kiralama işlemleriyle ilgili genel bilgiler vermek
ve tüketiciye teklif ettikleri kredi sözleşmesinin koşullarını içeren
sözleşme öncesi bilgi formu vermek zorunda olacak.
-TEMERRÜDE DÜŞME DURUMU-
Borçlunun temerrüde düşmesi halinde konut finansmanı kuruluşu,
borçluya temerrüt tarihinden itibaren 5 iş günü içinde iadeli
taahhütlü posta yoluyla bildirimde bulunmakla yükümlü olacak.
Kredi kuruluşu, geri ödemelerin yapılmaması halinde kalan borcun
tümünün ödenmesi talep hakkını saklı tutmuşsa bu hak, ancak birbirini
izleyen en az iki ödemede temerrüde düşme halinde kullanılabilecek.
Finans sağlayan kuruluşun bu hakkını kullanabilmesi için en az 1
ay süre vererek muacceliyet uyarısında bulunması gerekecek.
Kullanılan finansmanın teminatı olarak şahsi teminat verildiği
hallerde, konut finansman kuruluşu asıl borçluya ve diğer teminatlara
başvurmadan, kefilden borcun ödemesini isteyemeyecek.
-SÖZLEŞMELERDE NELER YER ALACAK-
Sözleşmelerde; kredi tutarı, finansal kiralama sözleşmeleri için
toplam kira bedeli, ipotek tesis edilen konuta ilişkin bilgiler,
yıllık faiz oranı, toplam borcun ana para, faiz ve diğer giderler
itibariyle dağılımı, değişken faiz ödemeli olan sözleşmelerde baz
alınacak endeks gibi bilgiler yer alacak.
Ayrıca, ödeme planı, istenecek teminatlar, temerrüde düşülmesi
durumunda kredi sözleşmeleri için akdi faiz oranının yüzde 30
fazlasını geçmeyecek şekilde gecikme faizi ve varsa konuta ait sigorta
bilgileri gibi bilgiler de sözleşmelerde yer bulacak.
Kiracı, finansal kiralama işlemlerinde, kiracılık sıfatını veya
sözleşmeden doğan haklarını, kiralayandan yazılı izin alarak
devredebilecek.
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığının konut satışından
kaynaklanan ipotekli veya ipoteksiz alacakları, ipotek finansmanı
kuruluşlarınca devredilebilecek.
-FON KAZANÇLARI-
Konut finansmanı fonları ile varlık finansmanı fonlarının
kazançları, kurumlar vergisi ve gelir vergisi stopajından istisna
olacak.
Kendisine ait tapuya kayıtlı bir konutu bulunmayan ücretlilerin,
konut almaları amacıyla, yapı kullanma izni alınmış konutlar üzerine
ipotek tesis edilmek suretiyle kredi kullandırılmasından ve yine bu
özellikteki konutların finansal kiralama yoluyla kiralanmasından
kaynaklanan borçlarının 100 bin YTL'ye kadar olan kısmına isabet eden
faiz ödemeleri, gelir vergisi matrahından düşülebilecek.
Konutları karşılığında kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri
kapsamında konut edinmek amacıyla kredi kullanan veya finansal
kiralama işlemi yapan ücretlilerin bu işlemlerden kaynaklanan
borçlarının 100 bin YTL'ye kadar olan kısmına isabet eden faiz
ödemeleri de gelir vergisi matrahından düşülebilecek.
-1 OCAK 2008'TE YÜRÜRLÜĞE GİRECEK-
Tasarının, ücretliye faiz ödemelerini gelir vergisi matrahından
düşebilme imkanı getiren hüküm, 1 Ocak 2008'te yürürlüğe girecek.
Tasarı ile ipotek ve konut finansmanı kuruluşları tarafından ihraç
edilen ipotekli sermaye piyasası araçlarından elde edilecek gelirler
üzerinden yapılacak vergi tevkifatının, Gelir Vergisi Kanununun 94.
maddesi kapsamında belirlenmesi öngörülüyor.
Bir başka değişiklikle, bankalar, sigorta şirketleri, emeklilik
şirketleri ve ipotek finansmanı kuruluşlarının sermayelerini
artırdıkları sırada çıkardıkları hisse senetlerinden elde ettikleri
gelirlerin, banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaf olması
öngörüldü.
-VERGİLERDEN MUAF-
Emeklilik sözleşmeleri, hayat sigortaları, sağlık sigortaları ile
ihracata ait nakliyat sigortalarında sözleşme ve poliçe üzerinden
alınan paralar; ipotek ve konut finansmanı kuruluşlarının, konut
finansmanı fonlarının yaptıkları tüm işlemler dolayısıyla lehe alınan
paralar da banka ve sigorta muameleleri vergisinden muaf olacak.
Konut ve ipotek finansmanı kuruluşlarınca konut finansmanı
kapsamında tesis olunacak ipotek işlemleri, konutların kiracıya devri
ile TOKİ'nin sattığı konutlardaki ipotek işlemlerinden harç vergisi
alınmayacak.
Sermaye piyasası araçları, konut finansmanı kuruluşları ve fonları
ile TOKİ'nin menkul kıymet ihracatı ve ihraca konu teminatlardan
kaynaklanan her türlü işlemleriyle ilgili makbuz ve kağıtlar, damga
vergisinden muaf tutulacak.
Konut finansmanı amacıyla teminat gösterilen veya ipotek konulan
konutun, konut finansman kuruluşları veya ipotek finansmanı
kuruluşları ya da 3. kişilere teslimi (müzayede mahallinde yapılan
satışlar dahil) ile bu şekilde alınan konutun teslimi (müzayede
mahallinde yapılan satışı dahil), katma değer vergisi dışında
tutulacak.
