
2010-04-15 - 19:17
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ''Tarım ve Gıda Bakanlığı'' adıyla yeniden yapılandırılmasını öngören yasa tasarısı, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunda kabul edildi.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ''Tarım ve Gıda Bakanlığı'' adıyla yeniden
yapılandırılmasını öngören yasa tasarısı, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonunda kabul edildi.
AK Parti Adana Milletvekili Vahit Kirişçi Başkanlığında toplanan
Komisyon, tümü üzerindeki görüşmeleri daha önce tamamlanan tasarıyı, Alt Komisyon
metni üzerinden ele aldı. Bazı değişikliklerle kabul edilen Tasarı, Tarım ve Gıda
Bakanlığının teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarını düzenliyor.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, ''Tarım ve Gıda Bakanlığı'' adı altında
yeniden yapılandırılıyor. Bakanlığın sürekli kurulu olarak ''Yüksek Komiserler
Kurulu'' ihdas ediliyor.
Bakanlık merkez teşkilatı; ''Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü'', ''Gıda ve
Kontrol Genel Müdürlüğü'', ''Hayvancılık Genel Müdürlüğü'', ''Balıkçılık ve Su
ürünleri Genel Müdürlüğü'', ''Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğü'', ''Tarımsal
Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü'', ''İnsan Kaynakları Genel
Müdürlüğü'', ''AB ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı'', ''Strateji Geliştirme
Başkanlığı'', ''Hukuk Müşavirliği'' ve ''İdari İşler Dairesi Başkanlığı''ndan
oluşacak.
Bakanlıkta özel önem ve öncelik taşıyan konularda Bakan'a yardımcı olmak
üzere 30 Bakanlık müşaviri atanabilecek.
Bakanlığın bağlı kuruluşu olan Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ve bu Genel
Müdürlüğün merkez teşkilatında bulunan 31, taşra teşkilatında bulunan 65 idareci
kadrosu kaldırılıyor. Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ile birlikte Bakanlık merkez
teşkilatında bulunan Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğü de
kaldırılırken, her iki genel müdürlüğün görevleri, Kırsal Kalkınma Genel
Müdürlüğünde birleştiriliyor. Bu Genel Müdürlüğe, AB Kırsal Kalkınma Mali Yardım
Programının yönetim otoritesi olarak Bakanlığa verilen görevleri ve buna ilişkin
her türlü, iş ve işlemleri yürütme görevi veriliyor.
Bakanlık hizmet birimleri konu bazında birleştirilerek yetki çatışmasının
Önüne geçilmesi öngörülüyor. Bakanlık merkez teşkilatında, 15 olan birim sayısı
11'e indiriliyor. Kaldırılan Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün 9 birimiyle
birlikte merkezde 24 olan birim sayısı 11'e düşürülüyor. Ayrıca müsteşar
yardımcılığı (5), genel müdür yardımcılığı (25), şube müdürlüğü (187) ve taşra
teşkilatında il müdür yardımcılığı (119) ile müdür yardımcılığı (227) gibi idari
kademeler kaldırılıyor.
Tasarıyla, ayrıca birim amirinin uygun göreceği uzmanlardan, teknik
elemanlardan ya da diğer personelden çalışma grupları oluşturulması esası
getirilerek, çalışanlardan daha etkin yararlanılması amaçlanıyor.
Bakanlık merkez teşkilatının politika ve standart belirlemesi,
hizmetlerin ise taşra teşkilatı eliyle yürütülmesi esası getiriliyor. Bakanlık
hizmetlerinin uzmanlaşmış ve kalifiye personel tarafından verilmesi amacıyla,
''Tarım Uzman Yardımcılığı'' ve ''Tarım Uzmanı'' kadroları oluşturulurken,
kariyer uzmanlığı sistemine geçiliyor.
Tasarıda, gerekli görülmesi halinde güvenlik, bilgi işlem gibi belirli
hizmetlerin hizmet alımı suretiyle yerine getirilebilmesi için düzenleme
yapılıyor. Bakan oluruyla ihtiyaca göre, geçici ve sürekli komisyonlar
kurulabilmesi ve kaldırılabilmesi öngörülüyor.
Bakanlık Teftiş Kurulu kaldırılarak hizmet birimlerinde denetim grupları
oluşturuluyor. Taşradaki araştırma enstitüleri ve laboratuvarların sayıları
azaltılarak yeniden yapılandırılıyor.
Kabul edilen önergeyle, Bakanlık, birlikleri ve merkez birlikleri uygun
göreceği denetçiler aracılığıyla denetleyebilecek. Ayrıca, merkez birlikleri,
kendilerine üye olan birlikleri denetleyebilecek.
Alt Komisyonda, Bakanlık personelinin düşük olan maaşlarının
iyileştirilmesi için ek ödeme almalarına imkan veren düzenleme, önergeyle
tasarıdan çıkarıldı.
MHP Erzurum Milletvekili Zeki Ertugay, tasarıya karşı olduklarını ifade
ederek, getirilen düzenlemelerin bakanlıkların görev ve yetkilerini düzenleyen
yasaya aykırı olduğunu ileri sürdü. Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğünün tek başına
bir Bakanlık haline getirildiğini savunan Ertugay, taşrada önemli hizmetler veren
bazı araştırma enstitülerin kaldırıldığını söyledi.
CHP Mersin Milletvekili Vahap Seçer de tasarının ''mevcut düzenlemeyle
tarımı yönetemiyoruz'' itirafı anlamına geldiğini savunarak, ''İsim
değiştirilerek Türk tarımının sorunları çözülemez'' dedi.
Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehdi Eker, araştırma enstitüleriyle ilgili
eleştirileri yanıtlarken, fonksiyon yerine ''konu bazlı örgütlenmeye''
gidildiğini belirterek, ''Fiilen hiçbir araştırma enstitüsü ve istasyonu
kapatılmıyor. Yeni modelde, daha etkin hizmet verilmesi amaçlanıyor. Uygulamada
karşılaşılan sorunlar dikkate alınarak yeni bir yapılanmaya gidilmektedir'' diye
konuştu.
Eker, tasarıda, bürokratik zincirin uzunluğunun yarattığı sorunların
giderilmesine yönelik düzenlemeler yapıldığına işaret ederek, Bakan olarak önüne
7-8 paraf atılmış belgelerin geldiğini, bu zincirin uzamasının süreci de
uzattığını ve uygulamada bunun sorun yarattığını söyledi. ''Karar verme sürecini
kısaltmak istiyoruz'' diyen Eker, bu nedenle yeni bir örgütlenme modeline
gidildiğini kaydetti.
Bazı bakanlıklarda çalışan personelin diğer bakanlıklarda aynı işi yapan
personele göre daha az ücret aldığını belirten Eker, Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan'n talimatıyla bu konuda bir çalışma yapıldığını anlattı. Çalışmanın son
aşamaya geldiğine işaret eden Eker, bu konuda genel bir düzenleme yapılacağını
söyledi. (19.17)
yapılandırılmasını öngören yasa tasarısı, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonunda kabul edildi.
AK Parti Adana Milletvekili Vahit Kirişçi Başkanlığında toplanan
Komisyon, tümü üzerindeki görüşmeleri daha önce tamamlanan tasarıyı, Alt Komisyon
metni üzerinden ele aldı. Bazı değişikliklerle kabul edilen Tasarı, Tarım ve Gıda
Bakanlığının teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarını düzenliyor.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, ''Tarım ve Gıda Bakanlığı'' adı altında
yeniden yapılandırılıyor. Bakanlığın sürekli kurulu olarak ''Yüksek Komiserler
Kurulu'' ihdas ediliyor.
Bakanlık merkez teşkilatı; ''Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü'', ''Gıda ve
Kontrol Genel Müdürlüğü'', ''Hayvancılık Genel Müdürlüğü'', ''Balıkçılık ve Su
ürünleri Genel Müdürlüğü'', ''Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğü'', ''Tarımsal
Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü'', ''İnsan Kaynakları Genel
Müdürlüğü'', ''AB ve Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı'', ''Strateji Geliştirme
Başkanlığı'', ''Hukuk Müşavirliği'' ve ''İdari İşler Dairesi Başkanlığı''ndan
oluşacak.
Bakanlıkta özel önem ve öncelik taşıyan konularda Bakan'a yardımcı olmak
üzere 30 Bakanlık müşaviri atanabilecek.
Bakanlığın bağlı kuruluşu olan Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ve bu Genel
Müdürlüğün merkez teşkilatında bulunan 31, taşra teşkilatında bulunan 65 idareci
kadrosu kaldırılıyor. Tarım Reformu Genel Müdürlüğü ile birlikte Bakanlık merkez
teşkilatında bulunan Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğü de
kaldırılırken, her iki genel müdürlüğün görevleri, Kırsal Kalkınma Genel
Müdürlüğünde birleştiriliyor. Bu Genel Müdürlüğe, AB Kırsal Kalkınma Mali Yardım
Programının yönetim otoritesi olarak Bakanlığa verilen görevleri ve buna ilişkin
her türlü, iş ve işlemleri yürütme görevi veriliyor.
Bakanlık hizmet birimleri konu bazında birleştirilerek yetki çatışmasının
Önüne geçilmesi öngörülüyor. Bakanlık merkez teşkilatında, 15 olan birim sayısı
11'e indiriliyor. Kaldırılan Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün 9 birimiyle
birlikte merkezde 24 olan birim sayısı 11'e düşürülüyor. Ayrıca müsteşar
yardımcılığı (5), genel müdür yardımcılığı (25), şube müdürlüğü (187) ve taşra
teşkilatında il müdür yardımcılığı (119) ile müdür yardımcılığı (227) gibi idari
kademeler kaldırılıyor.
Tasarıyla, ayrıca birim amirinin uygun göreceği uzmanlardan, teknik
elemanlardan ya da diğer personelden çalışma grupları oluşturulması esası
getirilerek, çalışanlardan daha etkin yararlanılması amaçlanıyor.
Bakanlık merkez teşkilatının politika ve standart belirlemesi,
hizmetlerin ise taşra teşkilatı eliyle yürütülmesi esası getiriliyor. Bakanlık
hizmetlerinin uzmanlaşmış ve kalifiye personel tarafından verilmesi amacıyla,
''Tarım Uzman Yardımcılığı'' ve ''Tarım Uzmanı'' kadroları oluşturulurken,
kariyer uzmanlığı sistemine geçiliyor.
Tasarıda, gerekli görülmesi halinde güvenlik, bilgi işlem gibi belirli
hizmetlerin hizmet alımı suretiyle yerine getirilebilmesi için düzenleme
yapılıyor. Bakan oluruyla ihtiyaca göre, geçici ve sürekli komisyonlar
kurulabilmesi ve kaldırılabilmesi öngörülüyor.
Bakanlık Teftiş Kurulu kaldırılarak hizmet birimlerinde denetim grupları
oluşturuluyor. Taşradaki araştırma enstitüleri ve laboratuvarların sayıları
azaltılarak yeniden yapılandırılıyor.
Kabul edilen önergeyle, Bakanlık, birlikleri ve merkez birlikleri uygun
göreceği denetçiler aracılığıyla denetleyebilecek. Ayrıca, merkez birlikleri,
kendilerine üye olan birlikleri denetleyebilecek.
Alt Komisyonda, Bakanlık personelinin düşük olan maaşlarının
iyileştirilmesi için ek ödeme almalarına imkan veren düzenleme, önergeyle
tasarıdan çıkarıldı.
MHP Erzurum Milletvekili Zeki Ertugay, tasarıya karşı olduklarını ifade
ederek, getirilen düzenlemelerin bakanlıkların görev ve yetkilerini düzenleyen
yasaya aykırı olduğunu ileri sürdü. Kırsal Kalkınma Genel Müdürlüğünün tek başına
bir Bakanlık haline getirildiğini savunan Ertugay, taşrada önemli hizmetler veren
bazı araştırma enstitülerin kaldırıldığını söyledi.
CHP Mersin Milletvekili Vahap Seçer de tasarının ''mevcut düzenlemeyle
tarımı yönetemiyoruz'' itirafı anlamına geldiğini savunarak, ''İsim
değiştirilerek Türk tarımının sorunları çözülemez'' dedi.
Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehdi Eker, araştırma enstitüleriyle ilgili
eleştirileri yanıtlarken, fonksiyon yerine ''konu bazlı örgütlenmeye''
gidildiğini belirterek, ''Fiilen hiçbir araştırma enstitüsü ve istasyonu
kapatılmıyor. Yeni modelde, daha etkin hizmet verilmesi amaçlanıyor. Uygulamada
karşılaşılan sorunlar dikkate alınarak yeni bir yapılanmaya gidilmektedir'' diye
konuştu.
Eker, tasarıda, bürokratik zincirin uzunluğunun yarattığı sorunların
giderilmesine yönelik düzenlemeler yapıldığına işaret ederek, Bakan olarak önüne
7-8 paraf atılmış belgelerin geldiğini, bu zincirin uzamasının süreci de
uzattığını ve uygulamada bunun sorun yarattığını söyledi. ''Karar verme sürecini
kısaltmak istiyoruz'' diyen Eker, bu nedenle yeni bir örgütlenme modeline
gidildiğini kaydetti.
Bazı bakanlıklarda çalışan personelin diğer bakanlıklarda aynı işi yapan
personele göre daha az ücret aldığını belirten Eker, Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan'n talimatıyla bu konuda bir çalışma yapıldığını anlattı. Çalışmanın son
aşamaya geldiğine işaret eden Eker, bu konuda genel bir düzenleme yapılacağını
söyledi. (19.17)