2017-07-19 - 17:15
TBMM Anayasa Komisyonu, Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklifin 12. 13. ve 14. maddelerini daha kabul ederek, 15. maddeye geldi.
Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklifin 2 maddesi daha kabul edilerek, 14. maddeye gelindi.
Anayasa Komisyonu, AK Parti Aydın Milletvekili, Komisyon Sözcüsü Abdurrahman Öz başkanlığında toplandı.
Komisyon, bugünkü müzakerelerine, "TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve Meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunmasının kaldırılmasını" öngören 12. maddeden devam etti.
CHP Çanakkale Milletvekili Muharrem Erkek, bu madde ile TBMM Genel Kurulunda genel görüşme ve Meclis araştırması önergelerinin okunması işleminden vazgeçildiğini, bunun yerine önergelerin milletvekillerine bildirilmesi esası getirildiğini bildirildi.
Erkek, "Peki önergeler okunmayınca, Genel Kurulu izleyen bir yurttaş konudan nasıl bilgi sahibi olacak. Sadece birkaç dakika süren bir işlem kaldırılarak ne amaçlanıyor?" dedi.
CHP Artvin Milletvekili Uğur Bayraktutan, "Sadece birkaç dakika süre kazanacağız" diye Genel Kurulda önergeleri okutmamanın yanlış olduğunu belirterek, "Bu değişiklik, bir anlamda toplumdaki bilgilendirme hakkını kaldırmak anlamına geliyor ve bu da bana göre doğru değil." diye konuştu.
CHP İstanbul Milletvekili Mehmet Bekaroğlu, teklifin 13. maddesinin de diğerleri gibi, muhalefetin konuşma süresini azaltmayı amaçladığını belirtti.
Bekaroğlu, "Bu değişiklik Türkiye'yi 2002 öncesine değil, ta Platon dönemine kadar götürüyor. Platon'un devletle ilgili önemli metinleri vardır. Platon'a göre en tepede aristokratlar, altında da diğerleri vardır. Platon'a göre adalet mevcut düzenin korunmasıdır. 'Mevcut düzeni bozmaya yönelik her şey bozgunculuktur' diyor. Günümüzde de birçok insan Cumhurbaşkanı gibi düşünmediği için tutuklanıyor." ifadelerini kullandı.
CHP Hatay Milletvekili Serkan Topal ise "Bu İçtüzük değişikliğiyle tamamen muhalefetin, milli iradenin ve milletin sorunlarını dile getirebilecek milletvekillerinin sesinin kısılmak istediğini hepimiz çok iyi biliyoruz." dedi.
"Hızlı, verimli ve etkin yasa yapma süreci deniliyor ama Meclis küresel alanda rekabet eden bir şirket, fabrika olarak görülmemeli." diyen Topal, Meclisin fabrika, işyeri olarak, milletvekillerinin de şirketin personeli olarak görülmesi halinde çıkmaza girileceğini kaydetti.
CHP'li Topal, İçtüzük değişikliğinin uzlaşma kültürü ile getirilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Genel Kurul, Meclis TV'den neden sonuna kadar izlenmiyor? AK Parti iktidarında 2 bin 261 kanun geçti. Amaç çok kanun getirmek mi, yoksa sosyal toplumu rahatlatabilecek nitelikli kanun getirmek mi? Kamu İhale Kanunu kaç defa değiştirildi iktidarınızda?" sorularını yöneltti.
Teklifle, TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunması kaldırılıyor.
Anayasa, kanunlar ve İçtüzük gereğince işaret oyuna yahut gizli oya başvurulması zorunlu olmayan hallerde açık oylama yapılması, en az 20 milletvekilinin yazılı istemine bağlı olacak.
Bu husustaki önergelerin, oylamaya geçilmeden önce Başkanlığa verilmiş olması gerekli olacak. Başkan, oylamaya geçmeden önce, açık oy istemi olduğunu bildirecek ve önerge sahiplerinden en az 20'sinin Genel Kurul salonunda bulunup bulunmadığını tespit edecek.
Oylamaya ilk olarak açık oy isteminde bulunan üyelerden başlanacak. Önerge sahiplerinden en az 20'si Genel Kurul salonunda bulunmaz veya noksan imza herhangi bir milletvekili tarafından kabul edilmez veya oylamaya katılmazlarsa, açık oylama istemi düşecek.
Açık oylama önergesinde imzası bulunanlardan en az 20 milletvekilinden herhangi birinin oyunu kutuya atmadığı tasnif sonunda anlaşılırsa, yapılan oylama, işaret oyu niteliğinde işlem görecek.
CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel, milletvekillerine Meclisten geçici çıkarma cezası verilebileceğini, ancak aynı suça bir de para cezası vermenin kabul edilebilir bir düzenleme olmadığını söyledi.
Anayasa Komisyonunda, Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklif görüşülüyor.
HDP Mardin Milletvekili Mithat Sancar, teklifin, "Türkiye Cumhuriyeti'nin, anayasada düzenlenen idari yapısına aykırı tanımlamalar yapan milletvekillerine Meclisten geçici çıkarma cezası verilmesini" öngören 15. maddesi hakkında görüşlerini açıkladı.
Bu maddenin, TBMM Genel Kurulunda "Kürdistan" denilmemesi için getirildiğini iddia eden Sancar, "Genel Kurulda bu kelimeyi herkes kullanıyor. Biz demiyoruz ama 'Türkiye'de Kürt sorununun çözümü bağımsız Kürdistan'tan geçer" diyenler de var. Bu madde belli bir siyasal zihniyeti temsil etmektedir. Bu madde ile inkarcı, asimilasyon ve baskıcı dilden yeni bir resmi ideoloji yaratılmak isteniyor." dedi.
Sancar, şöyle konuştu:
"Diyelim, ben Genel Kurul'da 'Kürdistan' dedim ve ceza aldım. Ama çıktım Meclis içerisinde basın toplantısında da aynı kelimeyi kullandım; ancak o zaman ceza almadım. Nasıl olacak peki bu iş? Yargıtayın onayından geçmiş, adında Kürdistan olan iki tane parti var. Yarın diyelim bu partiler Meclise girdiler, peki onların Meclisteki varlığı sürekli olarak ceza sebebi mi olacak? Milletvekillerini para cezası ile terbiye etmeye kalkmak aynı zamanda ahlak dışıdır."
Sancar, maddenin bu şekliyle geçmesi halinde, hem anayasal düzende çok ciddi ihlal olacağını iddia ederek, "Bundan sonra Meclis cezalar verdiği anda, meşruiyetini de kendi elleri ile yok etmiş olacaktır." diye konuştu.
CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel ise teklifin 15. ve 16. maddelerine ilişkin eleştirilerini dile getirdi.
Özel, şunları kaydetti:
"Diyelim seçim oldu ve iktidarla muhalefet yerini değiştirdi. Bugün iktidardasınız ama yarın muhalefette iken, Merve Kavakçı'nın fotoğrafını ya da Yasin Börü'nün fotoğrafını göstermek isteyeceksiniz. Çok sevdiğiniz bir şairin şiirini okumak isteyeceksiniz ama bu suç olacak. Bu düzenleme, Necip Fazıl'ın resminin disiplin ve para cezasına konu olacağı bir düzenleme. Bu düzenlemeyi, ebediyen iktidar olacağınız kabulü, kibri ve özgüveniyle yapıyorsunuz.
Belki yakın gelecekte hiç muhalefete düşmezsiniz ama şunu unutmayın; Berkin Elvan da Abdullah Tayyip Olçok da aynı kalbi sızlatmıyorsa orada sorun var demektir. Başkasının acısına saygı duymayarak, bu ülke bir yere gitmez. Yaslarda, tasalarda ortaklaşmamışların bir başarı elde etmesi mümkün değil."
Özel, teklifin 14-15-16. maddelerinin, metni 250-260 yıl geriye götürdüğünü savunarak, "Anayasalar, içtüzükler bugün yazılırlar, dünden ders alırlar, yarına yürürler, yarını yaşarlar. Yazdığınız metnin başarısı, yarın okunduğunda ortaya çıkar. Okunduğu gün, yazanlar için 'bu belayı kim açmış, nereden çıktı bu?' deniyorsa o zaman sıkıntı olur." ifadelerini kullandı.
Kürsü masumiyeti ve dokunulmazlığının dünyanın bir çok ülkesinde olduğunu kaydeden Özel, "Kürsü dokunulmazlığı meselesi, dışarıda suç olan bir şeyi bile suç olmaktan çıkaran bir düzenlemedir. Bazı ülkelerde tazminata bile konu olmaz. Kürsüden hakaret, kabul edilebilir bir şey değildir ama bu yargının işidir. Meclisten geçici çıkarma cezası olabilir ama aynı suça bir de para cezası vermek kabul edilebilir bir düzenleme değildir." diye konuştu.
"Genel Kurulda grup önerilerini ortadan kaldıran, tarihin en ayıplı ve sorunlu teklifi; ümit ederiz tamamıyla geri çekilir." diyen Özel, bunun yapılması halinde Genel Kurulda teşekkür edeceklerini söyledi.
Anayasa Komisyonu, bugünkü 10 saatlik mesaisinde, Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklifin 12. 13. ve 14. maddelerini daha kabul ederek, 15. maddeye geldi.
Teklifle, TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunması kaldırılıyor.
Anayasa, kanunlar ve İçtüzük gereğince işaret oyuna yahut gizli oya başvurulması zorunlu olmayan hallerde açık oylama yapılması en az 20 milletvekilinin yazılı istemine bağlı olacak.
Bu husustaki önergelerin, oylamaya geçilmeden önce Başkanlığa verilmiş olması gerekli olacak. Başkan, oylamaya geçmeden önce, açık oy istemi olduğunu bildirecek ve önerge sahiplerinden en az 20'sinin Genel Kurul salonunda bulunup bulunmadığını tespit edecek.
Oylamaya ilk olarak açık oy isteminde bulunan üyelerden başlanacak. Önerge sahiplerinden en az 20'si Genel Kurul salonunda bulunmaz veya noksan imza herhangi bir milletvekili tarafından kabul edilmez veya oylamaya katılmazlarsa, açık oylama istemi düşecek.
Açık oylama önergesinde imzası bulunanlardan en az 20 milletvekilinden herhangi birinin oyunu kutuya atmadığı tasnif sonunda anlaşılırsa, yapılan oylama, işaret oyu niteliğinde işlem görecek.
Mevcut İçtüzük'teki, "Kınama cezasını gerektiren haller" başlığı altında yer alan düzenlemede de değişiklik yapılıyor.
Buna göre, "TBMM'nin bina, tesis, eklenti ve arazisine silahlı olarak girmek" ve "Genel Kurulun çalışma düzenini ve huzurunu bozucu döviz, pankart ve benzeri materyali getirmek ve kullanmak" hükümleri, kınama nedenleri arasında olacak.
Anayasa Komisyonu, 18 maddelik teklifin görüşmelerine bugün komisyonda devam edecek. Teklifin bugünkü müzakerelerden sonra kabul edilmesi bekleniyor.
Anayasa Komisyonu, AK Parti Aydın Milletvekili, Komisyon Sözcüsü Abdurrahman Öz başkanlığında toplandı.
Komisyon, bugünkü müzakerelerine, "TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve Meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunmasının kaldırılmasını" öngören 12. maddeden devam etti.
CHP Çanakkale Milletvekili Muharrem Erkek, bu madde ile TBMM Genel Kurulunda genel görüşme ve Meclis araştırması önergelerinin okunması işleminden vazgeçildiğini, bunun yerine önergelerin milletvekillerine bildirilmesi esası getirildiğini bildirildi.
Erkek, "Peki önergeler okunmayınca, Genel Kurulu izleyen bir yurttaş konudan nasıl bilgi sahibi olacak. Sadece birkaç dakika süren bir işlem kaldırılarak ne amaçlanıyor?" dedi.
CHP Artvin Milletvekili Uğur Bayraktutan, "Sadece birkaç dakika süre kazanacağız" diye Genel Kurulda önergeleri okutmamanın yanlış olduğunu belirterek, "Bu değişiklik, bir anlamda toplumdaki bilgilendirme hakkını kaldırmak anlamına geliyor ve bu da bana göre doğru değil." diye konuştu.
CHP İstanbul Milletvekili Mehmet Bekaroğlu, teklifin 13. maddesinin de diğerleri gibi, muhalefetin konuşma süresini azaltmayı amaçladığını belirtti.
Bekaroğlu, "Bu değişiklik Türkiye'yi 2002 öncesine değil, ta Platon dönemine kadar götürüyor. Platon'un devletle ilgili önemli metinleri vardır. Platon'a göre en tepede aristokratlar, altında da diğerleri vardır. Platon'a göre adalet mevcut düzenin korunmasıdır. 'Mevcut düzeni bozmaya yönelik her şey bozgunculuktur' diyor. Günümüzde de birçok insan Cumhurbaşkanı gibi düşünmediği için tutuklanıyor." ifadelerini kullandı.
CHP Hatay Milletvekili Serkan Topal ise "Bu İçtüzük değişikliğiyle tamamen muhalefetin, milli iradenin ve milletin sorunlarını dile getirebilecek milletvekillerinin sesinin kısılmak istediğini hepimiz çok iyi biliyoruz." dedi.
"Hızlı, verimli ve etkin yasa yapma süreci deniliyor ama Meclis küresel alanda rekabet eden bir şirket, fabrika olarak görülmemeli." diyen Topal, Meclisin fabrika, işyeri olarak, milletvekillerinin de şirketin personeli olarak görülmesi halinde çıkmaza girileceğini kaydetti.
CHP'li Topal, İçtüzük değişikliğinin uzlaşma kültürü ile getirilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Genel Kurul, Meclis TV'den neden sonuna kadar izlenmiyor? AK Parti iktidarında 2 bin 261 kanun geçti. Amaç çok kanun getirmek mi, yoksa sosyal toplumu rahatlatabilecek nitelikli kanun getirmek mi? Kamu İhale Kanunu kaç defa değiştirildi iktidarınızda?" sorularını yöneltti.
Teklifle, TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunması kaldırılıyor.
Anayasa, kanunlar ve İçtüzük gereğince işaret oyuna yahut gizli oya başvurulması zorunlu olmayan hallerde açık oylama yapılması, en az 20 milletvekilinin yazılı istemine bağlı olacak.
Bu husustaki önergelerin, oylamaya geçilmeden önce Başkanlığa verilmiş olması gerekli olacak. Başkan, oylamaya geçmeden önce, açık oy istemi olduğunu bildirecek ve önerge sahiplerinden en az 20'sinin Genel Kurul salonunda bulunup bulunmadığını tespit edecek.
Oylamaya ilk olarak açık oy isteminde bulunan üyelerden başlanacak. Önerge sahiplerinden en az 20'si Genel Kurul salonunda bulunmaz veya noksan imza herhangi bir milletvekili tarafından kabul edilmez veya oylamaya katılmazlarsa, açık oylama istemi düşecek.
Açık oylama önergesinde imzası bulunanlardan en az 20 milletvekilinden herhangi birinin oyunu kutuya atmadığı tasnif sonunda anlaşılırsa, yapılan oylama, işaret oyu niteliğinde işlem görecek.
CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel, milletvekillerine Meclisten geçici çıkarma cezası verilebileceğini, ancak aynı suça bir de para cezası vermenin kabul edilebilir bir düzenleme olmadığını söyledi.
Anayasa Komisyonunda, Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklif görüşülüyor.
HDP Mardin Milletvekili Mithat Sancar, teklifin, "Türkiye Cumhuriyeti'nin, anayasada düzenlenen idari yapısına aykırı tanımlamalar yapan milletvekillerine Meclisten geçici çıkarma cezası verilmesini" öngören 15. maddesi hakkında görüşlerini açıkladı.
Bu maddenin, TBMM Genel Kurulunda "Kürdistan" denilmemesi için getirildiğini iddia eden Sancar, "Genel Kurulda bu kelimeyi herkes kullanıyor. Biz demiyoruz ama 'Türkiye'de Kürt sorununun çözümü bağımsız Kürdistan'tan geçer" diyenler de var. Bu madde belli bir siyasal zihniyeti temsil etmektedir. Bu madde ile inkarcı, asimilasyon ve baskıcı dilden yeni bir resmi ideoloji yaratılmak isteniyor." dedi.
Sancar, şöyle konuştu:
"Diyelim, ben Genel Kurul'da 'Kürdistan' dedim ve ceza aldım. Ama çıktım Meclis içerisinde basın toplantısında da aynı kelimeyi kullandım; ancak o zaman ceza almadım. Nasıl olacak peki bu iş? Yargıtayın onayından geçmiş, adında Kürdistan olan iki tane parti var. Yarın diyelim bu partiler Meclise girdiler, peki onların Meclisteki varlığı sürekli olarak ceza sebebi mi olacak? Milletvekillerini para cezası ile terbiye etmeye kalkmak aynı zamanda ahlak dışıdır."
Sancar, maddenin bu şekliyle geçmesi halinde, hem anayasal düzende çok ciddi ihlal olacağını iddia ederek, "Bundan sonra Meclis cezalar verdiği anda, meşruiyetini de kendi elleri ile yok etmiş olacaktır." diye konuştu.
CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel ise teklifin 15. ve 16. maddelerine ilişkin eleştirilerini dile getirdi.
Özel, şunları kaydetti:
"Diyelim seçim oldu ve iktidarla muhalefet yerini değiştirdi. Bugün iktidardasınız ama yarın muhalefette iken, Merve Kavakçı'nın fotoğrafını ya da Yasin Börü'nün fotoğrafını göstermek isteyeceksiniz. Çok sevdiğiniz bir şairin şiirini okumak isteyeceksiniz ama bu suç olacak. Bu düzenleme, Necip Fazıl'ın resminin disiplin ve para cezasına konu olacağı bir düzenleme. Bu düzenlemeyi, ebediyen iktidar olacağınız kabulü, kibri ve özgüveniyle yapıyorsunuz.
Belki yakın gelecekte hiç muhalefete düşmezsiniz ama şunu unutmayın; Berkin Elvan da Abdullah Tayyip Olçok da aynı kalbi sızlatmıyorsa orada sorun var demektir. Başkasının acısına saygı duymayarak, bu ülke bir yere gitmez. Yaslarda, tasalarda ortaklaşmamışların bir başarı elde etmesi mümkün değil."
Özel, teklifin 14-15-16. maddelerinin, metni 250-260 yıl geriye götürdüğünü savunarak, "Anayasalar, içtüzükler bugün yazılırlar, dünden ders alırlar, yarına yürürler, yarını yaşarlar. Yazdığınız metnin başarısı, yarın okunduğunda ortaya çıkar. Okunduğu gün, yazanlar için 'bu belayı kim açmış, nereden çıktı bu?' deniyorsa o zaman sıkıntı olur." ifadelerini kullandı.
Kürsü masumiyeti ve dokunulmazlığının dünyanın bir çok ülkesinde olduğunu kaydeden Özel, "Kürsü dokunulmazlığı meselesi, dışarıda suç olan bir şeyi bile suç olmaktan çıkaran bir düzenlemedir. Bazı ülkelerde tazminata bile konu olmaz. Kürsüden hakaret, kabul edilebilir bir şey değildir ama bu yargının işidir. Meclisten geçici çıkarma cezası olabilir ama aynı suça bir de para cezası vermek kabul edilebilir bir düzenleme değildir." diye konuştu.
"Genel Kurulda grup önerilerini ortadan kaldıran, tarihin en ayıplı ve sorunlu teklifi; ümit ederiz tamamıyla geri çekilir." diyen Özel, bunun yapılması halinde Genel Kurulda teşekkür edeceklerini söyledi.
Anayasa Komisyonu, bugünkü 10 saatlik mesaisinde, Meclis İçtüzüğü'ne ilişkin AK Parti ve MHP tarafından hazırlanan ortak teklifin 12. 13. ve 14. maddelerini daha kabul ederek, 15. maddeye geldi.
Teklifle, TBMM Genel Kurulunda, genel görüşme ve meclis araştırması önergelerinin özetlerinin okunması kaldırılıyor.
Anayasa, kanunlar ve İçtüzük gereğince işaret oyuna yahut gizli oya başvurulması zorunlu olmayan hallerde açık oylama yapılması en az 20 milletvekilinin yazılı istemine bağlı olacak.
Bu husustaki önergelerin, oylamaya geçilmeden önce Başkanlığa verilmiş olması gerekli olacak. Başkan, oylamaya geçmeden önce, açık oy istemi olduğunu bildirecek ve önerge sahiplerinden en az 20'sinin Genel Kurul salonunda bulunup bulunmadığını tespit edecek.
Oylamaya ilk olarak açık oy isteminde bulunan üyelerden başlanacak. Önerge sahiplerinden en az 20'si Genel Kurul salonunda bulunmaz veya noksan imza herhangi bir milletvekili tarafından kabul edilmez veya oylamaya katılmazlarsa, açık oylama istemi düşecek.
Açık oylama önergesinde imzası bulunanlardan en az 20 milletvekilinden herhangi birinin oyunu kutuya atmadığı tasnif sonunda anlaşılırsa, yapılan oylama, işaret oyu niteliğinde işlem görecek.
Mevcut İçtüzük'teki, "Kınama cezasını gerektiren haller" başlığı altında yer alan düzenlemede de değişiklik yapılıyor.
Buna göre, "TBMM'nin bina, tesis, eklenti ve arazisine silahlı olarak girmek" ve "Genel Kurulun çalışma düzenini ve huzurunu bozucu döviz, pankart ve benzeri materyali getirmek ve kullanmak" hükümleri, kınama nedenleri arasında olacak.
Anayasa Komisyonu, 18 maddelik teklifin görüşmelerine bugün komisyonda devam edecek. Teklifin bugünkü müzakerelerden sonra kabul edilmesi bekleniyor.
