2006-06-29 - 18:40
TBMM Genel Kurul'da, Terörle Mücadele Yasasında (TMY) değişiklik öngören tasarı kabul edildi.
TBMM Genel Kurulunda, Terörle Mücadele Yasasında (TMY) değişiklik öngören tasarı kabul edildi.
TBMM Genel Kurulunda görüşmeleri süren tasarı üzerinde Anavatan Partisi adına görüşlerini dile getiren Erzurum Milletvekili İbrahim Özdoğan, güvenlik güçlerinin elinin kolunun güçlendirilmesi için kerhen de olsa tasarıyı desteklediklerini söyledi.
Özdoğan, devlet ile vatandaş arasına terör örgütlerinin girebildiğini, böylece terör örgütlerinin tabanının gittikçe genişlediğini ifade ederek, hükümetin, hukuka ve insan haklarına yeterince sahip çıkmadığını savundu.
ANAVATAN Mersin Milletvekili Hüseyin Güler, insan haklarından taviz vermeden terörle mücadelede başarı sağlanması gerektiğini kaydetti.
CHP Çorum Milletvekili Feridun Ayvazoğlu, partisinin görüşlerini açıklarken, hükümetin terörle mücadele teşhis ve tespiti doğru yaptığının söylenemeyeceğini; terörü önlemede temel çözümlerin, tasarıda yer almadığını öne sürdü.
CHP Niğde Milletvekili Orhan Eraslan ise ''Terörle mücadele iradeniz varsa destek veririz. Ancak yapılan eksiklikleri de dile getiririz'' dedi.
DYP Hatay Milletvekili Mehmet Eraslan, güvenlik güçlerinin etkinliğini, motivasyonunu azaltıcı her türlü düzenleme ve açıklamalardan kaçınılmasını istedi.
Tasarının ilk 3 maddesi kabul edildikten sonra diğer maddelere geçildi.
SAVCILARA GAZETE KAPATMA YETKİSİ...
CHP Grubu adına konuşan Antalya Milletvekili Fikret Baloğlu, partisinin, tasarının 5. maddesine ilişkin eleştirilerini dile getirdi.
Tasarının bu maddesiyle, savcılara gazete kapatma yetkisi tanındığını ifade eden Baloğlu, bu yetkinin belirli zamanlarda verilmesi gerekirken, tasarıyla sürekli hale getirildiğini söyledi.
''Güvenliğin sağlanması yolundaki çalışmalar kalıcı yapılırken özgürlüklerin kısıtlanmaması gerekir'' diyen Baloğlu, şöyle konuştu:
''Bu maddedeki düzenlemeler olumsuz sonuçlar verebilir, yarın bizi mahcup edebilir. Emirle gazete kapatıyoruz. Bu maddeyle bütün basın tehdit altında olacaktır. Savcının emriyle gazete kapattırılmasının bu Mecliste kabul edilmesi, Meclis açısından çok acı olacaktır. Maddeye, bu yetkinin kaç defa kullanılacağı da yazılmamıştır. Bu madde demokrasiyi de yaralayacaktır. Ülke bütünlüğünü tehlikeye atan yayınlar kapatılabilir ama bu tek bir kişinin, savcının emriyle olmaz. Cumhuriyet tarihinde görülmemiş şekilde basın tarafından desteklenen bir iktidarın bu maddeyi getirmesi hazin bir çelişkidir. Medyayla bağlarınızın koptuğu, ittifakın bozulduğu anlaşılıyor.''
AK Parti Yozgat Milletvekili Bekir Bozdağ da yasanın, sadece terör örgütünün amaçları ve istekleri doğrultusunda yayın yapan basın kuruluşlarının kapatılmasını öngördüğünü, bütün basının tehdit altında olmadığını söyledi.
Milletin de rahatsız olduğu terör örgütü elebaşı için söylenen bazı söylemleri engellemek amacıyla bu düzenlemenin yapılmasının zorunlu olduğunu belirten Bozdağ, ''Basın-yayın organlarının bu düzenlemeden rahatsız olmaması gerekir. Medyanın ülke bütünlüğünü istediğinden de şüphemiz yoktur. Ama yarası olanlar da bunun gereğine katlanırlar'' dedi.
CHP Konya Milletvekili Atilla Kart ise Türkiye'de terörizmle mücadelede bilinçli ve akıllı metotlar kullanılmadığını öne sürdü. Terörle mücadelenin sadece silahlı mücadele boyutuyla yetinildiğini ifade eden Kart, ''Terörizmle mücadele konusunda, siyasi partilerin kendi eğilimleri doğrultusunda kolayca değiştiremeyecekleri devlet politikası oluşturulmalı'' dedi. Kart, terörle mücadelenin, silahlı mücadelenin yanı sıra halkın, özellikle de bölge halkının desteğiyle sürdürülmesi gerektiğine işaret etti.
Terörle Mücadele Yasası'nda değişiklik öngören tasarı kabul edildi.
TMY'deki ''terör'' tanımının korunduğu kanun, ''örgüt'' tanımının ise kanundan çıkarılmasını içeriyor.
Terör amacıyla işlenen suçların kapsamını genişleten kanuna göre,
bu suçlar şöyle:
Göçmen kaçakçılığı, insan ticareti, kasten öldürme, başkasını
intihara teşvik, kasten yaralama, eziyet, bir başkasını; kendisinin
veya yakınının hayatına, vücut veya cinsel dokunulmazlığına bir
saldırı gerçekleştireceği şeklinde tehdit etme, şantaj, cebir, kişiyi
özgürlüğünden yoksun bırakma, eğitim ve öğretimin engellenmesi, kamu
kurumu veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
faaliyetlerinin, siyasi hakların, inanç, düşünce ve kanaat
hürriyetinin kullanılmasının engellenmesi, konut dokunulmazlığının, iş
ve çalışma hürriyetinin ihlali, sendikal hakların engellenmesi,
nitelikli hırsızlık, yağma, nitelikli yağma, mala zarar verme, genel
güvenliğin kasten tehlikeye sokulması, radyasyon yayma, atom
enerjisiyle patlamaya neden olma, tehlikeli maddelerin izinsiz
bulundurulması veya el değiştirmesi, içilecek sulara, her çeşit besine
zehir katarak veya başka şekillerde bozarak kişilerin hayatını ve
sağlığını tehlikeye düşürme, uyuşturucu ve uyarıcı madde imal ve
ticareti, para ve kıymetli damgaların üretiminde kullanılan alet ve
malzemenin izinsiz üretimi, mühürde sahtecilik, resmi belgede
sahtecilik, halk arasında korku ve panik yaratmak amacıyla tehdit, suç
işlemeye tahrik, suçu veya suçluyu övme, ulaşım araçlarının
kaçırılması veya alıkonulması, kıt'a sahanlığında veya münhasır
ekonomik bölgedeki sabit platformların işgali, bilişim sistemine
girme, sistemi engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme,
görevi yaptırmamakta direnme, kaçmaya imkan sağlama, devletin
egemenlik alametlerini aşağılama, suç için anlaşma, askeri
komutanlıkların gaspı, halkı askerlikten soğutma ve askerleri
itaatsizliğe teşvik ve cumhurbaşkanına suikast dışındaki fiili
saldırılar.
YURTDIŞINA TARİHİ ESER KAÇIRMA
Suç işlemek üzere kurulmuş bir terör örgütünün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi halinde; Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunda tanımlanan suçlar, kasten ormanların
yakılması, terör amacıyla bir örgüte mensup kişi veya kişilerce devlet
ormanlarının yakılması, Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan ve
hapis cezası gerektiren suçlar, olağanüstü hal ilan edilen bölgelerde,
olağanüstü halin ilanına neden olan olaylara ilişkin suçlar ile kültür
ve tabiat varlıklarını yurtdışına çıkarma da terör suçu kapsamında
olacak.
Bu suçları işleyenler hakkında verilecek hapis cezaları veya adli
para cezaları, yarı oranında artırılacak. Cezalarda, gerek o fiil
için, gerek her tür ceza için belirli olan cezanın yukarı sınırı
aşılabilecek. Ancak müebbet hapis cezası yerine, ağırlaştırılmış
müebbet hapis cezasına hükmolunacak.
Örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmiş olması dolayısıyla, ilgili
maddelerde cezanın artırılması öngörülüyorsa, sadece bu düzenlemeye
göre cezada artırım yapılacak. Yapılacak artırım, cezanın üçte
ikisinden az olmayacak.
BASINA HAPİS CEZASI
İsim ve kimlik belirterek veya belirtmeyerek, kime yönelik
olduğunun anlaşılmasını sağlayacak şekilde kişilere karşı terör
örgütleri tarafından suç işleneceğini veya terörle mücadelede görev
alan kamu görevlilerinin kimliklerini açıklayanlara, yayınlayanlara
veya bu yolla kişileri hedef gösterenlere, terör örgütlerinin bildiri
veya açıklamalarını basanlara veya yayınlayanlara, muhbirlerin
kimliklerini açıklayanlara veya yayınlayanlara verilen para cezası, 1
yıldan 3 yıla kadar hapis cezası olarak uygulanacak.
Bu eylemlerin basın-yayın yoluyla işlenmesi halinde, basın-yayın
organlarının, suçun işlenişine katılmamış olan sahipleri ve yayın
sorumluları hakkında bin günden 10 bin güne kadar adli para cezası
verilecek. Yayın sorumluları hakkında bu cezanın üst sınırı 5 bin gün
olacak.
Terör örgütünün faaliyeti çerçevesinde suç işlemeye alenen teşvik,
işlenmiş suçları ve suçluları övme veya terör örgütünün propagandasını
içeren süreli yayınlar, hakim kararıyla; gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde de cumhuriyet savcısının emriyle tedbirli olarak
durdurulacak. Cumhuriyet savcısı, bu kararını en geç 24 saat içinde
hakime bildirecek. Hakim 48 saat içinde onaylamazsa, durdurma kararı
hükümsüz sayılacak.
SİLAHLI ÖRGÜT
Cebir ve şiddet kullanılarak; baskı, korkutma, yıldırma, sindirme
veya tehdit yöntemleriyle, anayasal düzeni değiştirmeye, ülke ve
milletin bölünmez bütünlüğünü bozmaya yönelik olarak suç işlemek üzere
terör örgütü kuran, yöneten ve üye olanlar; TCK'nın 314. maddesindeki
''silahlı örgüt'' hükümlerine göre cezalandırılacak. Örgütün
faaliyetini düzenleyenler de örgütün yöneticisi olarak
cezalandırılacak.
ÖRGÜT PROPAGANDASI
Terör örgütünün propagandasını yapan kişi, 1 yıldan 5 yıla kadar
hapis cezasına çarptırılacak. Basın ve yayın yoluyla işlenmesi halinde
ceza; yarı oranında artırılacak. Bu eylemlerin basın ve yayın yoluyla
işlenmesi halinde, basın ve yayın organlarının suçun işlenişine
iştirak etmemiş olan sahipleri ve yayın sorumluları hakkında, bin
günden 10 bin güne kadar adli para cezası verilecek. Ancak, yayın
sorumluları hakkında bu cezanın üst sınırı 5 bin gün olacak.
YÜZÜN SAKLANMASI
Terör örgütünün propagandasına dönüştürülen toplantı ve gösteri
yürüyüşlerinde, kimliklerin gizlenmesi amacıyla yüzün tamamen veya
kısmen kapatılması; terör örgütünün üyesi veya destekçisi olacak
şekilde örgüte ait amblem ve işaretlerin taşınması, slogan atılması
veya ses cihazlarıyla yayın yapılması ya da terör örgütüne ait amblem
ve işaretlerin bulunduğu üniformaların giyilmesi halinde de 1 yıldan 5
yıla kadar hapis cezası verilecek.
Bu suçların, dernek, vakıf, siyasi parti, işçi ve meslek
kuruluşlarında veya bunların yan kuruluşlarına ait bina, lokal, büro
veya eklentilerinde, öğretim kurumlarında, öğrenci yurtlarında veya
bunların eklentilerinde işlenmesi halinde, ceza 2 katı olarak
uygulanacak.
TERÖRÜN FİNANSMANI
Terörün finansmanı suçu, yeniden düzenleniyor. Buna göre; terör
örgütünün faaliyetlerinde kullanılacağını bilerek ve isteyerek fon
sağlayan veya toplayanlar, örgüt üyesi gibi cezalandırılacak. Fon
kullanılmamış olsa dahi, fail aynı şekilde cezalandırılacak.
Suçların, kamu görevinin sağladığı nüfuzun kötüye kullanılarak
işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılacak. Bu suçun,
bir tüzel kişiliğin faaliyeti kapsamında işlenmesi durumunda, tüzel
kişiliğin faaliyet izni iptal edilecek.
Terör suçlarına bakan ağır ceza mahkemelerinde, 15 yaşın
üzerindeki çocukların da davalarına bakılacak.
SADECE BİR YAKININA BİLGİ VERİLECEK
Soruşturmanın amacının tehlikeye düşebileceği durumlarda;
yakalanan, gözaltına alınan veya gözaltı süresi uzatılan kişinin
durumu hakkında, cumhuriyet savcısının emriyle sadece bir yakınına
bilgi verilecek.
Şüpheli, gözaltı süresince yalnız bir avukatın hukuki yardımından
yararlanabilecek. Gözaltındaki şüphelinin avukatıyla görüşme hakkı,
cumhuriyet savcısının istemi üzerine, hakim kararıyla 24 saat süreyle
kısıtlanabilecek, ancak bu süre içinde ifade alınamayacak. Şüphelinin
kolluk tarafından ifadesi alınırken, sadece bir avukatı hazır
bulunabilecek.
BELGELERİN İNCELENMESİNE KISITLAMA
Şüpheli avukatının, dosya içeriğini incelemesi veya belgelerden
örnek alma yetkisi, soruşturmanın amacını tehlikeye düşürebileceği
durumlarda, cumhuriyet savcısının istemi üzerine hakim kararıyla
kısıtlanabilecek.
Avukatların, terör örgütü mensuplarının örgütsel amaçlı
haberleşmelerine aracılık ettiğine ilişkin bulgu veya belge elde
edilmesi halinde, cumhuriyet savcısının istemi ve hakim kararıyla bir
görevli, görüşmede hazır bulundurulabilecek. Ayrıca bu kişiler ile
avukatları arasında alınıp verilen belgeler, hakim tarafından
incelenebilecek.
Terör örgütü üyesi ve bu örgütlere bilerek ve isteyerek yardım
eden kişilerle ilgili soruşturma ve kovuşturmalarda, iletişimin
tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, gizli soruşturmacı
görevlendirilmesi ve teknik araçlarla izleme yapılabilecek.
DEVLET TARAFINDAN KORUNACAKLAR
Terörle mücadelede görev yapan veya bu görevi ifa eden adli,
istihbari, idari ve askeri görevliler, kolluk görevlileri, Ceza ve
Tevkifevleri Genel Müdürü ve genel müdür yardımcıları, terör
suçlularının muhafaza edildiği ceza ve tutukevlerinin savcıları ve
müdürleri, kapatılan DGM'lerde görev yapmış hakim ve savcılar, ağır
ceza mahkemelerinde görevli hakim ve savcılar ile bu görevlerinden
ayrılmış olanlar ve terör örgütlerinin açık hedefi haline gelen veya
getirilenler ile suçların aydınlatılmasında yardımcı olan tanık ve
ihbarcılar hakkında gerekli koruma tedbirleri, devlet tarafından
alınacak.
HSYK tarafından görevlendirilecek ağır ceza mahkemelerinin başkan
ve üyeleri ile bu mahkemelerin görev alanına giren suçları soruşturmak
ve kovuşturmakla görevli cumhuriyet savcılarının korunma ve güvenlik
talepleri, ilgili makam ve mercilerce öncelikle ve ivedilikle yerine
getirilecek. Koruma ihtiyacı için ihtiyaç duyulan araç ve gereçler,
Adalet Bakanlığınca temin edilecek.
Bu koruma tedbirleri; talep halinde estetik cerrahi yoluyla
fizyolojik görünümün değiştirilmesi dahil, nüfus kaydı, ehliyet,
evlenme cüzdanı, diploma ve benzeri belgelerin değiştirilmesi,
askerlik işleminin düzenlenmesi, menkul ve gayrimenkul mal
varlıklarıyla ilgili hakları, sosyal güvenlik ve diğer hakların
korunması gibi konularda alınacak.
Korumaya alınmış emekli personelden, meskende korunmaları
kesinlikle zorunlu bulunanlar; görev yaptıkları bakanlık veya kamu
kurum ve kuruluşlarına ait konutlardan Maliye Bakanlığınca rayiç
kiralar dikkate alınarak tespit olunacak kira bedeliyle kiralama
esaslarına göre yararlandırılacak.
Kamu görevlisi sayılanlar, görevlerinden ayrılmış olsa dahi, terör
suçluları tarafından kendilerine veya eş ve çocuklarının canına karşı
bir saldırıyı savmak için silah kullanmaya yetkili olacak.
SİLAH KULLANMA
Kolluk kuvvetleri, terör örgütlerine yönelik operasyonlarda
''teslim ol'' emrine itaat etmeyen veya silah kullanmaya teşebbüs
edenlere karşı, tehlikeyi etkisiz kılabilecek ölçü ve orantıda,
doğrudan ve duraksamadan silah kullanabilecek.
HAPİS CEZASI ERTELENMEYECEK
TMY kapsamına giren suçlardan dolayı verilen hapis cezaları,
seçenekli yaptırımlara çevrilemeyecek ve ertelenemeyecek. Ancak 15
yaşını tamamlamamış çocukların cezaları, seçenekli yaptırımlara
çevrilebilecek ve ertelenebilecek.
TBMM Genel Kurulunda görüşmeleri süren tasarı üzerinde Anavatan Partisi adına görüşlerini dile getiren Erzurum Milletvekili İbrahim Özdoğan, güvenlik güçlerinin elinin kolunun güçlendirilmesi için kerhen de olsa tasarıyı desteklediklerini söyledi.
Özdoğan, devlet ile vatandaş arasına terör örgütlerinin girebildiğini, böylece terör örgütlerinin tabanının gittikçe genişlediğini ifade ederek, hükümetin, hukuka ve insan haklarına yeterince sahip çıkmadığını savundu.
ANAVATAN Mersin Milletvekili Hüseyin Güler, insan haklarından taviz vermeden terörle mücadelede başarı sağlanması gerektiğini kaydetti.
CHP Çorum Milletvekili Feridun Ayvazoğlu, partisinin görüşlerini açıklarken, hükümetin terörle mücadele teşhis ve tespiti doğru yaptığının söylenemeyeceğini; terörü önlemede temel çözümlerin, tasarıda yer almadığını öne sürdü.
CHP Niğde Milletvekili Orhan Eraslan ise ''Terörle mücadele iradeniz varsa destek veririz. Ancak yapılan eksiklikleri de dile getiririz'' dedi.
DYP Hatay Milletvekili Mehmet Eraslan, güvenlik güçlerinin etkinliğini, motivasyonunu azaltıcı her türlü düzenleme ve açıklamalardan kaçınılmasını istedi.
Tasarının ilk 3 maddesi kabul edildikten sonra diğer maddelere geçildi.
SAVCILARA GAZETE KAPATMA YETKİSİ...
CHP Grubu adına konuşan Antalya Milletvekili Fikret Baloğlu, partisinin, tasarının 5. maddesine ilişkin eleştirilerini dile getirdi.
Tasarının bu maddesiyle, savcılara gazete kapatma yetkisi tanındığını ifade eden Baloğlu, bu yetkinin belirli zamanlarda verilmesi gerekirken, tasarıyla sürekli hale getirildiğini söyledi.
''Güvenliğin sağlanması yolundaki çalışmalar kalıcı yapılırken özgürlüklerin kısıtlanmaması gerekir'' diyen Baloğlu, şöyle konuştu:
''Bu maddedeki düzenlemeler olumsuz sonuçlar verebilir, yarın bizi mahcup edebilir. Emirle gazete kapatıyoruz. Bu maddeyle bütün basın tehdit altında olacaktır. Savcının emriyle gazete kapattırılmasının bu Mecliste kabul edilmesi, Meclis açısından çok acı olacaktır. Maddeye, bu yetkinin kaç defa kullanılacağı da yazılmamıştır. Bu madde demokrasiyi de yaralayacaktır. Ülke bütünlüğünü tehlikeye atan yayınlar kapatılabilir ama bu tek bir kişinin, savcının emriyle olmaz. Cumhuriyet tarihinde görülmemiş şekilde basın tarafından desteklenen bir iktidarın bu maddeyi getirmesi hazin bir çelişkidir. Medyayla bağlarınızın koptuğu, ittifakın bozulduğu anlaşılıyor.''
AK Parti Yozgat Milletvekili Bekir Bozdağ da yasanın, sadece terör örgütünün amaçları ve istekleri doğrultusunda yayın yapan basın kuruluşlarının kapatılmasını öngördüğünü, bütün basının tehdit altında olmadığını söyledi.
Milletin de rahatsız olduğu terör örgütü elebaşı için söylenen bazı söylemleri engellemek amacıyla bu düzenlemenin yapılmasının zorunlu olduğunu belirten Bozdağ, ''Basın-yayın organlarının bu düzenlemeden rahatsız olmaması gerekir. Medyanın ülke bütünlüğünü istediğinden de şüphemiz yoktur. Ama yarası olanlar da bunun gereğine katlanırlar'' dedi.
CHP Konya Milletvekili Atilla Kart ise Türkiye'de terörizmle mücadelede bilinçli ve akıllı metotlar kullanılmadığını öne sürdü. Terörle mücadelenin sadece silahlı mücadele boyutuyla yetinildiğini ifade eden Kart, ''Terörizmle mücadele konusunda, siyasi partilerin kendi eğilimleri doğrultusunda kolayca değiştiremeyecekleri devlet politikası oluşturulmalı'' dedi. Kart, terörle mücadelenin, silahlı mücadelenin yanı sıra halkın, özellikle de bölge halkının desteğiyle sürdürülmesi gerektiğine işaret etti.
Terörle Mücadele Yasası'nda değişiklik öngören tasarı kabul edildi.
TMY'deki ''terör'' tanımının korunduğu kanun, ''örgüt'' tanımının ise kanundan çıkarılmasını içeriyor.
Terör amacıyla işlenen suçların kapsamını genişleten kanuna göre,
bu suçlar şöyle:
Göçmen kaçakçılığı, insan ticareti, kasten öldürme, başkasını
intihara teşvik, kasten yaralama, eziyet, bir başkasını; kendisinin
veya yakınının hayatına, vücut veya cinsel dokunulmazlığına bir
saldırı gerçekleştireceği şeklinde tehdit etme, şantaj, cebir, kişiyi
özgürlüğünden yoksun bırakma, eğitim ve öğretimin engellenmesi, kamu
kurumu veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
faaliyetlerinin, siyasi hakların, inanç, düşünce ve kanaat
hürriyetinin kullanılmasının engellenmesi, konut dokunulmazlığının, iş
ve çalışma hürriyetinin ihlali, sendikal hakların engellenmesi,
nitelikli hırsızlık, yağma, nitelikli yağma, mala zarar verme, genel
güvenliğin kasten tehlikeye sokulması, radyasyon yayma, atom
enerjisiyle patlamaya neden olma, tehlikeli maddelerin izinsiz
bulundurulması veya el değiştirmesi, içilecek sulara, her çeşit besine
zehir katarak veya başka şekillerde bozarak kişilerin hayatını ve
sağlığını tehlikeye düşürme, uyuşturucu ve uyarıcı madde imal ve
ticareti, para ve kıymetli damgaların üretiminde kullanılan alet ve
malzemenin izinsiz üretimi, mühürde sahtecilik, resmi belgede
sahtecilik, halk arasında korku ve panik yaratmak amacıyla tehdit, suç
işlemeye tahrik, suçu veya suçluyu övme, ulaşım araçlarının
kaçırılması veya alıkonulması, kıt'a sahanlığında veya münhasır
ekonomik bölgedeki sabit platformların işgali, bilişim sistemine
girme, sistemi engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme,
görevi yaptırmamakta direnme, kaçmaya imkan sağlama, devletin
egemenlik alametlerini aşağılama, suç için anlaşma, askeri
komutanlıkların gaspı, halkı askerlikten soğutma ve askerleri
itaatsizliğe teşvik ve cumhurbaşkanına suikast dışındaki fiili
saldırılar.
YURTDIŞINA TARİHİ ESER KAÇIRMA
Suç işlemek üzere kurulmuş bir terör örgütünün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi halinde; Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunda tanımlanan suçlar, kasten ormanların
yakılması, terör amacıyla bir örgüte mensup kişi veya kişilerce devlet
ormanlarının yakılması, Kaçakçılıkla Mücadele Kanununda tanımlanan ve
hapis cezası gerektiren suçlar, olağanüstü hal ilan edilen bölgelerde,
olağanüstü halin ilanına neden olan olaylara ilişkin suçlar ile kültür
ve tabiat varlıklarını yurtdışına çıkarma da terör suçu kapsamında
olacak.
Bu suçları işleyenler hakkında verilecek hapis cezaları veya adli
para cezaları, yarı oranında artırılacak. Cezalarda, gerek o fiil
için, gerek her tür ceza için belirli olan cezanın yukarı sınırı
aşılabilecek. Ancak müebbet hapis cezası yerine, ağırlaştırılmış
müebbet hapis cezasına hükmolunacak.
Örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmiş olması dolayısıyla, ilgili
maddelerde cezanın artırılması öngörülüyorsa, sadece bu düzenlemeye
göre cezada artırım yapılacak. Yapılacak artırım, cezanın üçte
ikisinden az olmayacak.
BASINA HAPİS CEZASI
İsim ve kimlik belirterek veya belirtmeyerek, kime yönelik
olduğunun anlaşılmasını sağlayacak şekilde kişilere karşı terör
örgütleri tarafından suç işleneceğini veya terörle mücadelede görev
alan kamu görevlilerinin kimliklerini açıklayanlara, yayınlayanlara
veya bu yolla kişileri hedef gösterenlere, terör örgütlerinin bildiri
veya açıklamalarını basanlara veya yayınlayanlara, muhbirlerin
kimliklerini açıklayanlara veya yayınlayanlara verilen para cezası, 1
yıldan 3 yıla kadar hapis cezası olarak uygulanacak.
Bu eylemlerin basın-yayın yoluyla işlenmesi halinde, basın-yayın
organlarının, suçun işlenişine katılmamış olan sahipleri ve yayın
sorumluları hakkında bin günden 10 bin güne kadar adli para cezası
verilecek. Yayın sorumluları hakkında bu cezanın üst sınırı 5 bin gün
olacak.
Terör örgütünün faaliyeti çerçevesinde suç işlemeye alenen teşvik,
işlenmiş suçları ve suçluları övme veya terör örgütünün propagandasını
içeren süreli yayınlar, hakim kararıyla; gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde de cumhuriyet savcısının emriyle tedbirli olarak
durdurulacak. Cumhuriyet savcısı, bu kararını en geç 24 saat içinde
hakime bildirecek. Hakim 48 saat içinde onaylamazsa, durdurma kararı
hükümsüz sayılacak.
SİLAHLI ÖRGÜT
Cebir ve şiddet kullanılarak; baskı, korkutma, yıldırma, sindirme
veya tehdit yöntemleriyle, anayasal düzeni değiştirmeye, ülke ve
milletin bölünmez bütünlüğünü bozmaya yönelik olarak suç işlemek üzere
terör örgütü kuran, yöneten ve üye olanlar; TCK'nın 314. maddesindeki
''silahlı örgüt'' hükümlerine göre cezalandırılacak. Örgütün
faaliyetini düzenleyenler de örgütün yöneticisi olarak
cezalandırılacak.
ÖRGÜT PROPAGANDASI
Terör örgütünün propagandasını yapan kişi, 1 yıldan 5 yıla kadar
hapis cezasına çarptırılacak. Basın ve yayın yoluyla işlenmesi halinde
ceza; yarı oranında artırılacak. Bu eylemlerin basın ve yayın yoluyla
işlenmesi halinde, basın ve yayın organlarının suçun işlenişine
iştirak etmemiş olan sahipleri ve yayın sorumluları hakkında, bin
günden 10 bin güne kadar adli para cezası verilecek. Ancak, yayın
sorumluları hakkında bu cezanın üst sınırı 5 bin gün olacak.
YÜZÜN SAKLANMASI
Terör örgütünün propagandasına dönüştürülen toplantı ve gösteri
yürüyüşlerinde, kimliklerin gizlenmesi amacıyla yüzün tamamen veya
kısmen kapatılması; terör örgütünün üyesi veya destekçisi olacak
şekilde örgüte ait amblem ve işaretlerin taşınması, slogan atılması
veya ses cihazlarıyla yayın yapılması ya da terör örgütüne ait amblem
ve işaretlerin bulunduğu üniformaların giyilmesi halinde de 1 yıldan 5
yıla kadar hapis cezası verilecek.
Bu suçların, dernek, vakıf, siyasi parti, işçi ve meslek
kuruluşlarında veya bunların yan kuruluşlarına ait bina, lokal, büro
veya eklentilerinde, öğretim kurumlarında, öğrenci yurtlarında veya
bunların eklentilerinde işlenmesi halinde, ceza 2 katı olarak
uygulanacak.
TERÖRÜN FİNANSMANI
Terörün finansmanı suçu, yeniden düzenleniyor. Buna göre; terör
örgütünün faaliyetlerinde kullanılacağını bilerek ve isteyerek fon
sağlayan veya toplayanlar, örgüt üyesi gibi cezalandırılacak. Fon
kullanılmamış olsa dahi, fail aynı şekilde cezalandırılacak.
Suçların, kamu görevinin sağladığı nüfuzun kötüye kullanılarak
işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılacak. Bu suçun,
bir tüzel kişiliğin faaliyeti kapsamında işlenmesi durumunda, tüzel
kişiliğin faaliyet izni iptal edilecek.
Terör suçlarına bakan ağır ceza mahkemelerinde, 15 yaşın
üzerindeki çocukların da davalarına bakılacak.
SADECE BİR YAKININA BİLGİ VERİLECEK
Soruşturmanın amacının tehlikeye düşebileceği durumlarda;
yakalanan, gözaltına alınan veya gözaltı süresi uzatılan kişinin
durumu hakkında, cumhuriyet savcısının emriyle sadece bir yakınına
bilgi verilecek.
Şüpheli, gözaltı süresince yalnız bir avukatın hukuki yardımından
yararlanabilecek. Gözaltındaki şüphelinin avukatıyla görüşme hakkı,
cumhuriyet savcısının istemi üzerine, hakim kararıyla 24 saat süreyle
kısıtlanabilecek, ancak bu süre içinde ifade alınamayacak. Şüphelinin
kolluk tarafından ifadesi alınırken, sadece bir avukatı hazır
bulunabilecek.
BELGELERİN İNCELENMESİNE KISITLAMA
Şüpheli avukatının, dosya içeriğini incelemesi veya belgelerden
örnek alma yetkisi, soruşturmanın amacını tehlikeye düşürebileceği
durumlarda, cumhuriyet savcısının istemi üzerine hakim kararıyla
kısıtlanabilecek.
Avukatların, terör örgütü mensuplarının örgütsel amaçlı
haberleşmelerine aracılık ettiğine ilişkin bulgu veya belge elde
edilmesi halinde, cumhuriyet savcısının istemi ve hakim kararıyla bir
görevli, görüşmede hazır bulundurulabilecek. Ayrıca bu kişiler ile
avukatları arasında alınıp verilen belgeler, hakim tarafından
incelenebilecek.
Terör örgütü üyesi ve bu örgütlere bilerek ve isteyerek yardım
eden kişilerle ilgili soruşturma ve kovuşturmalarda, iletişimin
tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, gizli soruşturmacı
görevlendirilmesi ve teknik araçlarla izleme yapılabilecek.
DEVLET TARAFINDAN KORUNACAKLAR
Terörle mücadelede görev yapan veya bu görevi ifa eden adli,
istihbari, idari ve askeri görevliler, kolluk görevlileri, Ceza ve
Tevkifevleri Genel Müdürü ve genel müdür yardımcıları, terör
suçlularının muhafaza edildiği ceza ve tutukevlerinin savcıları ve
müdürleri, kapatılan DGM'lerde görev yapmış hakim ve savcılar, ağır
ceza mahkemelerinde görevli hakim ve savcılar ile bu görevlerinden
ayrılmış olanlar ve terör örgütlerinin açık hedefi haline gelen veya
getirilenler ile suçların aydınlatılmasında yardımcı olan tanık ve
ihbarcılar hakkında gerekli koruma tedbirleri, devlet tarafından
alınacak.
HSYK tarafından görevlendirilecek ağır ceza mahkemelerinin başkan
ve üyeleri ile bu mahkemelerin görev alanına giren suçları soruşturmak
ve kovuşturmakla görevli cumhuriyet savcılarının korunma ve güvenlik
talepleri, ilgili makam ve mercilerce öncelikle ve ivedilikle yerine
getirilecek. Koruma ihtiyacı için ihtiyaç duyulan araç ve gereçler,
Adalet Bakanlığınca temin edilecek.
Bu koruma tedbirleri; talep halinde estetik cerrahi yoluyla
fizyolojik görünümün değiştirilmesi dahil, nüfus kaydı, ehliyet,
evlenme cüzdanı, diploma ve benzeri belgelerin değiştirilmesi,
askerlik işleminin düzenlenmesi, menkul ve gayrimenkul mal
varlıklarıyla ilgili hakları, sosyal güvenlik ve diğer hakların
korunması gibi konularda alınacak.
Korumaya alınmış emekli personelden, meskende korunmaları
kesinlikle zorunlu bulunanlar; görev yaptıkları bakanlık veya kamu
kurum ve kuruluşlarına ait konutlardan Maliye Bakanlığınca rayiç
kiralar dikkate alınarak tespit olunacak kira bedeliyle kiralama
esaslarına göre yararlandırılacak.
Kamu görevlisi sayılanlar, görevlerinden ayrılmış olsa dahi, terör
suçluları tarafından kendilerine veya eş ve çocuklarının canına karşı
bir saldırıyı savmak için silah kullanmaya yetkili olacak.
SİLAH KULLANMA
Kolluk kuvvetleri, terör örgütlerine yönelik operasyonlarda
''teslim ol'' emrine itaat etmeyen veya silah kullanmaya teşebbüs
edenlere karşı, tehlikeyi etkisiz kılabilecek ölçü ve orantıda,
doğrudan ve duraksamadan silah kullanabilecek.
HAPİS CEZASI ERTELENMEYECEK
TMY kapsamına giren suçlardan dolayı verilen hapis cezaları,
seçenekli yaptırımlara çevrilemeyecek ve ertelenemeyecek. Ancak 15
yaşını tamamlamamış çocukların cezaları, seçenekli yaptırımlara
çevrilebilecek ve ertelenebilecek.
