2007-01-24 - 14:30
TBMM İÇİŞLERİ KOMİSYONU...
TBMM İçişleri Komisyonunda, havaalanı, liman ve sınır kapılarında tam yetkili ''sınır mülki idare amiri''nin görev yapmasını öngören yasa tasarısı benimsendi. Karayolları Trafik Kanununda değişiklik öngören yasa tasarısı ise alt komisyona sevk edildi.
TBMM İçişleri Komisyonunda, havaalanı, liman ve
sınır kapılarında tam yetkili ''sınır mülki idare amiri''nin görev yapmasını
öngören yasa tasarısı benimsendi.
Komisyon, İl İdaresi Kanunu ile Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama
Usulüne İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısını, Alt
Komisyon raporu üzerinden görüştü ve bazı değişikliklerle kabul etti.
Tasarı, İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca
belirlenecek sivil hava meydanları, limanlar ve sınır kapılarında görev yapmak
üzere; hizmet içi eğitimini tamamlamış vali yardımcısı veya kaymakamlar arasından
''sınır mülki idare amiri'' atanmasını öngörüyor.
Havaalanları, liman ve sınır kapılarında yetkiler, valinin sorumluluğu ve
denetimi altında sınır mülki idare amiri tarafından kullanılacak. Sınır mülki
idare amiri atanmayan yerlerde, valinin sorumluluğu ve denetimi altında görev
yapmak üzere ildeki vali yardımcıları ve kaymakamlar arasından vali tarafından
görevlendirme yapılacak.
Sınır mülki idare amirine yardımcı olmak üzere birer sınır müdürü ve büro
hizmetlerini yürütmek üzere yeteri kadar personel atanacak.
Havaalanı, liman ve sınır kapılarında bulunan binalarda, uçaklarda, gemi ve
diğer deniz, hava, kara taşıtlarında, yolcular ile görevli personelin üstünde,
araçlarında ve eşyalarında milli güvenlik, kamu düzeninin korunması amacıyla
usulüne göre verilmiş hakim kararı, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde ise
sınır mülki idare amirinin yazılı emriyle arama yapılacak, gerektiğinde özel
kağıtları ve eşyalarına el konulacak. Sınır mülki idare amirinin verdiği yazılı
emir, 24 saat içinde görevli hakimin onayına sunulacak. Hakim, kararını en geç 48
saat içinde açıklayacak, aksi halde el koyma kendiliğinden kalkacak.
Havaalanı, liman ve sınır kapılarında kamu kurum ve kuruluşlarında görevli
personelin yıllık ve mazeret izinleri, sınır mülki idare amiri tarafından
verilecek. Bu personelin görevden ayrılma, alınma ya da yer değiştirmeleri ile
disiplin işlemleri hakkında, sınır mülki idare amirine gerekçeleriyle önceden
bilgi verilecek. Buralarda görevli personelin bağlı oldukları kurumlarca
görevlendirilmeleri, görevden alınmaları, disiplin işlemleri, izinleri hakkında
sınır mülki idare amirine ilgili kurumun yetkilileri tarafından gerekçeli bilgi
verilecek ve bu konularda sınır mülki idare amirinin görüşü alınacak.
Tasarı, 264 kadro tahsisini de öngörüyor.
Komisyon Başkanı Ziyaeddin Akbulut, Gümrük Müsteşarlığı temsilcisinin,
''düzenlenin hiyerarşik açıdan bozukluğa neden olacağı'' eleştirisine, ''Sizin
yetkilerinize dokunulmuyor'' diyerek itiraz etti.
Maliye Bakanlığı temsilcisinin kadro tahsisine karşı çıkması üzerine de
Akbulut ve Komisyon üyeleri, tasarının altında Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ın da
imzası olduğunu ifade etti.

TRAFİK KANUNU'NDA DEĞİŞİKLİK ÖNGÜREN TASARI, ALT KOMİSYONA
HAVALE EDİLDİ
TBMM İçişleri Komisyonunda ele alınan
Karayolları Trafik Kanununda değişiklik öngören yasa tasarısı, alt komisyona sevk
edildi.
Komisyon, Karayolları Trafik Kanununda değişiklik öngören tasarı ile AK
Parti İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu'nun, aynı kanunda değişiklik
içeren yasa teklifini birleştirerek ele aldı.
Teklifi hakkında bilgi veren Uslu, trafik kazalarının önemli sebeplerinden
birinin çevredeki araçların hareketlerinin yeterince erken fark edilememesi
olduğunu belirterek, araçların yakını gösteren ışıklarının gün boyunca yerleşim
birimi içinde ve dışında tüm yollarda açık tutulmasının, seyir esnasında diğer
araçların hareketlerin takibini kolaylaştırdığını ifade etti.
Bu uygulamanın kaza riskini yüzde 50 oranında azaltabileceğinin tespit
edildiğini kaydeden Uslu, AB ülkelerinde yapılan araştırmalarda, gündüz farlar
açık seyredilmesi halinde, meydana gelen kazaların yüzde 24.8, yaralanmayla
sonuçlanan kazaların yüzde 20, toplam trafik kazalarının yüzde 12.4 azalacağının
öngörüldüğünü söyledi.
Türkiye'de 2006 yılının 11 aylık döneminde meydana gelen trafik kazalarında
3 bin 74 kişinin yaşamını yitirdiğini, 24 binden fazla kişinin yaralandığını ve
715 bin YTL'lik maddi hasarın oluştuğunu ifade eden Uslu, ''Bu uygulama, AB
sürecinde Türkiye'nin önüne getirilecek bir uygulamadır'' dedi.
Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileri, 1998 yılında şehir dışı yollarda gündüz
farı konusunda tavsiye kararı alındığını ancak, yasal dayanağı olmadığı için
zaman içinde uygulamadan vazgeçildiğini ifade etti.

-''BU ELEKLE SU TAŞINMAZ''-

Tasarı üzerinde görüşlerini dile getiren milletvekilleri, halen TBMM Genel
Kurulu gündeminde 103 maddelik Karayolları Trafik Kanununda değişiklik öngören
yasa tasarısı bulunduğunu hatırlatarak, kanunda parça parça değişiklik
yapılmasının yanlış olduğuna işaret etti.
CHP İzmir Milletvekili Hakkı Ülkü, Karayolları Trafik Kanununda yapılacak
değişikliğin bütünlük içinde ele alınması gerektiğini belirterek, ''Trafikte çok
sorun var. Karayollarının durumunun iyileştirilmesi ve belli bir standarda
kavuşturulması gerekiyor. Ancak bu konuda, böyle perakende anlayışla verilen yasa
tekliflerini yasalaştırarak kendimizi tatmin ediyoruz'' dedi.
AK Parti Yalova Milletvekili Şükrü Önder, aynı görüşe katıldığını, yeni bir
yasaya ihtiyaç olduğunu belirterek, ''Bu elekle su taşınmaz. Heyet oluşturularak
yurtdışında inceleme yapılsın ve yeni bir yasa için çalışılsın'' diye konuştu.
CHP Sivas Milletvekili Nurettin Sözen, Hükümetin tasarıyı geri çekmesini
istedi.

-NOTERLERİN YETKİSİ TARTIŞILDI-

Tasarıyla, motorlu araç tescili ve sürücü belgesi verme işlemlerinin tek bir
merkezden yapılmasına yönelik değişiklik yapıldığına işaret eden Sözen,
noterlerin ve iş takipçilerinin devreden çıkarılmak istendiğini kaydetti. Meslek
odaları ve sivil toplum örgütlerinin zayıflatılmak istendiğini savunan Sözen,
''Bu kuruluşlar iş kapasitelerine göre eleman istihdam ediyorlar. Bunların
kayıpları nasıl telafi edilecek? Böyle bir şey olamaz'' dedi.
AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Kurt'un, işlemin bugüne kadar noterler
tarafından yapıldığını ve herhangi bir aksaklık olmadığını belirterek, ''Bir
şikayet olmadığı halde değişikliğin araya sokuşturulmasını anlamıyorum'' demesi
üzerine Komisyon Başkanı Ziyaeddin Akbulut, düzenlenmenin hükümet tasarısı
olduğunu hatırlatarak, sözlerini düzeltmesini istedi. Kurt, yapılmak istenen
değişikliğin gerçeğe uygun olmadığını ileri sürdü.
CHP Kırklareli Milletvekili Mehmet Kesimoğlu, motorlu araç tescilinin özel
sektöre devredilmek istendiğini belirterek, ''Türkiye Şoförler ve Otomobilciler
Federasyonu (TŞOF) yerine, her köşe başında açılacak bürolar eliyle bu işlem
yapılırsa sahteciliğe zemin hazırlanır'' dedi.
Yeni otomobil satın alan bir kişinin, vekaletname vermesi halinde araç
tescili ile ilgili işlemlerin otomobili şirketi tarafından yapıldığına, yeni
sistemde bunun devam edeceğine işaret eden Kesimoğlu, bunun da örtülü olarak iş
takipçiliği anlamına geldiğini söyledi.
Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileri, elektronik ortamda yapılması öngörülen
yeni sistemle ilgili sunum yaptı.
İçişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Zekeriya Şarbak, dünyanın hiçbir
yerinde vasıfsız insanların iç takipçiliği yapmadığını ifade etti. Noterlerin
basit ve küçük işlemler yerine daha karmaşık ve kapsamlı işlemleri yapması
gerektiğini anlatan Şarbak, çağdaş ülkelerde elektronik ortamdan yararlanılarak
kullanılan yöntemin Türkiye'de de kullanılabileceğini kaydetti. Şarbak, noterler
ve iş takipçilerinin konuyla ilgili yetkilerini korumak istediğini ifade etti.
Konuşmaların ardından tasarı, alt komisyona sevk edildi.