
2008-06-26 - 19:55
Bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnameler ile Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda değişiklik öngören tasarının 13 maddesi, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
Tasarının kabul edilen maddelerinde, AK Parti milletvekilleri tarafından
verilen önergelerle değişiklikler yapıldı.
Kabul edilen maddelere göre, Telekomünikasyon Kurumu tarafından sayısı
sınırlandırılarak, ulusal çapta, kamuya açık mobil telekomünikasyon
hizmeti sunmak üzere; yetkilendirilen işletmeciler ile bu işletmecilerin
şebekeleri üzerinden telekomünikasyon hizmeti sunan diğer işletmeciler,
süresinde ödenmeyen bedeller için abonelerine tahakkuk ettirdikleri
gecikme faizi ile vasıtalı vergiler, harç ve resim gibi mali
yükümlülükler ve raporlama amacıyla muhasebeleştirdikleri tahakkuk
tutarları hariç olmak üzere, aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine
payı olarak ödeyecek.
Sanal mobil şebeke hizmeti işletmecilerinin gelirlerinden alınacak yüzde
15'lik Hazine payı, internet üzerinden mobil hizmeti veren
işletmecilerden de tahsil edilecek.
Hazine Müsteşarlığı; Hazine payı ödemekle yükümlü işletmecilerden
açıklama isteme ve her türlü bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip
olacak. Lisans ve kanundan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
konularında da istemde bulunabilecek olan Hazine Müsteşarlığı, söz
konusu işletmeciler ile bunların distribütörleri ve bayileri nezdinde
bilgi sistemleri dahil her türlü inceleme ve denetim yapmaya yetkili
olacak.
İşletmecilerin, Hazine payını yetkilendirme tarihinden itibaren her 1
yıllık süre içinde 3 defa süresinde ödememesi halinde, yapılmayan üçüncü
ödemenin vadesinin bitimini müteakip, Hazine Müsteşarlığının bildirimi
üzerine, yetkilendirmesi 1 ay içinde iptal edilecek.
-TOKİ'YE 140 MİLYON YTL'LİK ARSA-
TOKİ'ye 1'i daire başkanı olmak üzere toplam 17 kadro ihdas edilecek.
TOKİ'nin afetzedelere yaptığı konutlar dolayısıyla oluşan alacakları ile
Hazineye ait taşınmazların devri nedeniyle oluşan borçları, bütçenin
gelir ve giderleriyle ilişkilendirilmeksizin mahsup edilecek. Mahsup
işlemleri sonucunda oluşacağı belirtilen yaklaşık 140 milyon YTL'lik
fark, Hazineye ait taşınmazların TOKİ'ye devredilmesiyle kapatılacak.
-VATANİ HİZMET AYLIĞI-
Hiçbir karşılık ve menfaat gözetmeksizin üstün başarı ve gayretle Türk
vatanına hizmet etmiş Türk vatandaşlarına veya bu kişilerin ölümü
halinde muhtaç duruma düşen aile fertlerine, ilgili kamu kuruluşunun
görüşü doğrultusunda vatani hizmet tertibinden aylık bağlanacak.
-KAYYUM TAYİNİ-
Vesayet makamı; bir kimsenin uzun süreden beri bulunamaması ve oturduğu
yerin bilinememesi veya ortada bulunmayan ve miras açıldığında sağ olup
olmadığı ispatlanamayan mirasçının payının resmen yönetilmesi amacıyla
kayyum atanmasının gerektiği hallerde, bu kimselerin malları üzerinde
Hazinenin hak ve menfaati bulunup bulunmadığını mahallin en büyük mal
memurluğundan araştıracak. Hazinenin hak ve menfaatinin söz konusu
olduğunun anlaşılması halinde, mahallin en büyük mal memurunu yönetim
kayyumu tayin edecek.
Mallar üzerindeki yönetim görevi sona erinceye kadar, yönetim kayyumu
tayin edilen en büyük mal memuru yerine vekalet eden veya atanan kimse
de bir karara gerek kalmadan o makama tayin edilmiş sayılacak. Mal
memuru kayyumluk yetki ve görevlerinin bir bölümünü, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirlemek şartıyla astlarına devredebilecek. Yetki devri,
yetki devreden kayyumun sorumluluğunu kaldırmayacak.
Kayyum tayin edilen mal memuru, Hazine avukatı bulunan yerlerdeki dava
ve icra işlerinde vereceği yetki belgesi ile Hazine avukatı tarafından
temsil olunacak.
Kayyumlukla ilgili işlemler, her türlü vergi, resim, harç, katkı payı
gibi mali yükümlülüklerden müstesna tutulacak.
Taşınır ve taşınmazlarla hakların yönetim gelirlerinin yüzde 35'i; para,
hisse senedi, tahvil ve benzeri menkul varlıkların yönetim gelirlerinin
ise yüzde 5'i oranında yönetim gideri kesilerek kayyum tarafından bir
bankada açılacak hesaba yatırılacak. Bu hesapta toplanan paralar, kayyum
ve yetki devrettiği görevliler, davalara katılacak Hazine avukatları,
ihtiyaç halinde kurulacak kayyumluk bürosu görevlileri ile bu konuda
görevlendirilenlere verilecek ücret ödemeleri ve kayyumluk bürosunun
diğer giderleri için kullanılacak.
Mal memurlarının kayyumlukla ilgili görev ve yetkileri, ödenecek
ücretler, kayyumluk mallarının yönetimi ile diğer hususlara ilişkin usul
ve esaslar, Maliye Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenecek.
-ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİM GİDERLERİ-
Sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari
yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen ve özel eğitim değerlendirme
kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak
özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
verilen destek eğitimini almaları uygun görülen; görme, işitme,
dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü bireylerin;
Bakanlık tarafından hazırlanan eğitim programları kapsamında özür
grupları ve dereceleri ile özür niteliğine bağlı olarak tespit edilen
eğitim süreleriyle sınırlı olan kısmına ilişkin eğitim giderleri, Milli
Eğitim Bakanlığı bütçesinden karşılanacak.
Özürlülerin eğitim giderlerinin karşılanabileceği eğitim sürelerinin
toplamı, eğitim programları ile belirlenen süreleri geçemeyecek. Söz
konusu eğitim hizmetini sunan veya yararlananların, gerçek dışı beyanda
bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri durumunda bu
tutarlar, 2 katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden müteselsilen
geri tahsil edilecek.
-TCDD LİMANLARININ ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ-
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce özelleştirilen TCDD limanlarından
elde edilen gelirlerin (Mersin Limanı-775 milyon dolar) yüzde 60'ını
karayollarının, yüzde 40'ını da demiryollarının yapım ve bakımı
için ilgili kuruluşlarının bütçelerine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra TCDD'ye ait limanların
özelleştirilmesinden elde edilecek gelirlerin tamamı ise tahsilini
izleyen 15 gün içinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca (ÖİB) Ulaştırma
Bakanlığı hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, aynı birim
tarafından genel bütçeye özel gelir kaydedilecek. Kaydedilen bu
tutarların yüzde 60'ını karayolu yapımı ile bu amaçla yapılacak
kamulaştırma, karayolu bakımı ve onarımı amacıyla Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine, yüzde 40'ını ise demiryolu yapımı ile bu amaçla
yapılacak kamulaştırma, demiryolu bakımı, onarımı ve demiryolu
araçlarının alımı amacıyla TCDD'ye sermayesini artırmak suretiyle
ödenmek üzere Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı karar verecek.
Maliye Bakanı, ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içerisinde
kullanılamayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren gelir ve ödenek
kaydedilmesinde de yetkili olacak.
Tasarının kabul edilen maddelerine göre, Hazineye ait taşınmazlar
üzerinde tesis edilecek irtifak hakları ile devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler üzerinde verilecek kullanma izinlerinde, irtifak
hakkı veya kullanma izni bedellerine ilave olarak, bu alanlarda
yürütülen faaliyetlerden elde edilecek tüm hasılatın yüzde 1'i oranında
pay alınacak.
Tarım ve hayvancılık ile sanayi ve tersane yatırımı yapmak amacıyla
tesis edilen irtifak hakları ile verilen kullanım izinlerinde, bu oran
binde 1 olacak.
Kamu yararına çalışan dernek ve vergi muafiyeti tanınan vakıflar lehine
sağlık, eğitim ve spor tesisi yapılması amacıyla tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinleri ile vakıflarca kurulan yüksek
öğretim kurumlarına ve Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümlerine göre gerçek ve tüzel kişiler lehine tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinlerinde hasılat payı alınmayacak.
-LİMAN İÇİN TESİS EDİLEN İRTİFAK HAKKI-
Hazinenin özel mülkiyetinde ve devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlar üzerinde münhasıran liman yapılmak amacıyla tesis edilen
irtifak hakları ile verilen kullanma izinlerine ait sözleşmelerdeki
üçüncü kişilere ait yüklerin yükleme ve boşaltılması ile gemi konaklama
bedellerinden elde edilecek hasılattan Hazineye nispi pay ödeneceğine
dair hüküm, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 6 ay
içinde başvuruda bulunulması ve sözleşmeden doğan mali yükümlülüklerin
yerine getirilmesi gibi şartlarla 1 Ocak 2008 tarihinden itibaren yüzde
1 olarak uygulanacak.
-KIYI TESİSLERİNDE İRTİFAK HAKKI-
Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlar ile kıyı kenar
çizgisinin deniz yönünde (kıyıda) bulunan devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler ve deniz, göl ve akarsularda doldurma veya
kurutma yoluyla elde edilen alanlar üzerinde tersane, yat limanı,
kuruvaziyer limanı, dolfen, iskele, dolgu, rıhtım, boru hattı,
şamandıra, platform ve benzeri kıyı yapıları yapılmak amacıyla özel
düzenlemeler hariç olmak üzere lehlerine 49 yıldan az süreli olarak
irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma izni verilen yatırımcılar,
belli koşulları yerine getirirse bu süreler uzatılacak.
Yatırımcılar tarafından, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en
geç 6 ay içinde başvuruda bulunmaları ve sözleşmeden doğan mali
yükümlülüklerini yerine getirmeleri, idare aleyhine açılmış davalardan
feragat etmeleri ve rayiç bedel esas alınarak tespit edilecek irtifak
hakkı ve kullanma izni bedeli üzerinden yeni sözleşme düzenlenmesi
şartıyla, irtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmelerinin süresi hakkın
başlangıç tarihinden itibaren 49 yıl olarak değiştirilecek.
-DHMİ'YE TAHSİS EDİLEN YERLER-
Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan ve DHMİ Genel Müdürlüğüne tahsis
edilen veya kullanımına bırakılan ya da kurum tarafından fiilen
kullanılan taşınmazlar, Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülen ve
devrinde hukuki ve fiili engel bulunmamama koşuluyla DHMİ'ye bedelsiz
devredilecek.
Özel mevzuat hükümlerine göre tescili mümkün olmayanlar ile ormanlar
hariç olmak üzere, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
taşınmazlardan meydan işletmeciliği için DHMİ tarafından kullanılmakta
olanlardan Maliye Bakanlığınca uygun görülen ve devrinde hukuki ve fiili
engel bulunmayanlar, kurumun talebi üzerine Maliye Bakanlığı tarafından
Hazineye tescil edildikten sonra üzerindeki yapı ve tesislerle birlikte,
kuruluş amaçlarında kullanılmak üzere bedelsiz olarak yine DHMİ'ye
verilecek.
-TSK ENVANTERİNDEKİ ALANLAR-
Milli Savunma Bakanlığına tahsisli olanlar ile Türk Silahlı Kuvvetleri
envanterinde olup DHMİ Genel Müdürlüğü ile ortak kullanılan taşınmazlar,
düzenleme kapsamı dışında olacak.
Bu madde kapsamındaki taşınmazların devrinden önce tescil,
parselizasyon, ifraz, tevhit ve terkin işlemleriyle sınırlı olarak, imar
mevzuatı ile diğer mevzuattaki kısıtlamalar uygulanmayacak.
Tapuda DHMİ adına tescil ve tahsis edilecek taşınmazların, kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları nedeniyle kurum adına
tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden henüz tahsil edilmemiş
olarlar, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek. Tahsil edilmiş
ecrimisil bedelleri iade edilmeyecek.
Bu taşınmazlardan DHMİ tarafından üçüncü kişilere kiraya verilenler
hakkında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları
nedeniyle, kiracılar adına tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden
henüz tahsil edilmemiş olanlarsa kira bedellerinin tahsil edilmiş olması
kaydıyla, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek.
-KARAYOLU, BARAJ, SULAMA PROJELERİ-
Hazineye ait taşınmazlardan, kanunun yürürlüğe girdiği tarihte;
Karayolları Genel Müdürlüğüne tahsisli veya kullanımında olanlardan,
Genel Müdürlüğün bağlı olduğu bakanın talebi, Maliye Bakanı'nın teklifi
ve Başbakan'ın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde edilecek
gelirleri, genel bütçeye gelir ile bölünmüş yol veya devlet ve il
yolları yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere
Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Maliye Bakanı, DSİ'ye tahsisli veya kullanımında olanların satışından
elde edilecek gelirleri; genel bütçeye gelir, ayrıca baraj, sulama ve
içme suyu tesislerinin yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde
kullanılmak üzere DSİ bütçesine ödenek olarak kaydedebilecek.
-PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAYACAK-
Kamu idareleri yürütecekleri faaliyet ve projeler ile bunların kaynak
ihtiyacını içeren performans programı hazırlayacak.
Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması açısından
Başbakan ve TBMM'ye karşı olan bakanların sorumlulukları arasına,
''Hukuki ve mali'' konular da dahil edilecek.
Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığının etüt ve proje işleri,
araştırma-geliştirme projeleri, makine, silah-mühimmat, teçhizat ve
sistem alımları ile bunların bakım, onarım ve imalat işleri için ertesi
yıllara geçici yüklenmelere girişilmesi olanağı getirilecek.
Kamu idareleri tanımına bağlı kalmaksızın; mali istatistiklerin
derlenmesi amacıyla uluslararası sınıflandırmalara uygun olarak DPT,
Hazine Müsteşarlığı, Merkez Bankası ve TÜİK'in de görüşünü almak
suretiyle, genel yönetim sektörü adıyla bir kapsam belirlemeye ve bu
kapsamdaki kamu idarelerinin mali verilerini almaya Maliye Bakanlığı
yetkili olacak.
Kamu idarelerinden, mali istatistik verilerini süresinde göndermeyenlere
Maliye Bakanlığınca 1 ay ek süre verilecek. Ek süre sonunda da verilerin
gönderilmemesi halinde, Maliye Bakanlığının talebi üzerine, ilgili kamu
idaresinin üst yöneticileri tarafından mali hizmetler birimi yöneticisi
ile muhasebe yetkilisine, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil
yapılan 1 aylık net ödemeler toplamı tutarında idari para cezası
verilecek. İdari para cezası uygulanmış olması bilgi verme yükümlülüğünü
ortadan kaldırmayacak.
Muhasebe yetkilisi sertifika programı ile muhasebe yetkililerinin
çalışma usul ve esasları, Maliye Bakanlığınca hazırlanacak yönetmelikle
düzenlenecek. Kamu idarelerinde muhasebe yetkilisi görevini yürütmek
üzere sertifika almış olanlar arasından muhasebe yetkilisi atanacak.
Kamu idarelerinde kurulmuş döner sermaye işletmelerinin yeniden
yapılandırılması için öngörülen süre, 2007 yılı sonundan 2010 yılı
sonuna çekilecek.
Maliye Bakanlığı, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin mali
tablolarını, 31 Aralık 2012 tarihine kadar muhasebe ve raporlama
standartları ile muhasebe tekniğine uygunluk açısından denetleyebilecek.
-ORMAN YANGINLARI İÇİN UÇAK KİRALAMA-
Çevre ve Orman Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı tarafından 2008-2015
yılları arasında, orman yangınlarıyla havadan mücadele ve acil sağlık
hizmetlerinde kullanılmak amacıyla gerçek ve tüzel kişilerden her nevi
hava aracı kiralama süresi 3 yıldan 7 yıla çıkacak.
-TCDD'NİN TAŞINMAZLARI-
TCDD Genel Müdürlüğünün işletmecilik fazlası taşınmazlarının satışına
karar verilmesinde, bu kuruluşun yönetim kurulu yetkili olacak.
İmar planında TCDD alanı veya TCDD hizmet alanı olarak ayrılan
taşınmazlar, ancak imar planı değişikliği yapılarak satışa konu
edilebilecek.
Satış bedelleri, TCDD tarafından yeni demiryolu inşaatı ve mevcut
demiryollarının bakımı, onarımı ve iyileştirilmesi ile demiryolu
araçlarının temininde kullanılacak.
İşletmecilik fazlası taşınmazların kamu kurum ve kuruluşlarına ihale
yöntemine tabi olmaksızın satışına ve satış bedelinin dörtte birini
peşin, kalan bedele kanuni faiz uygulanmak suretiyle 2 yılı geçmemek
üzere taksitlendirilmesine ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları
belirlemeye TCDD Yönetim Kurulu yetkili olacak.
TOKİ Başkanlığına yapılan satışlarda mülkiyetin devri, TCDD tarafından
takyidat konulmaksızın ve teminat alınmaksızın peşinatın ödenmesinden
sonra gerçekleştirilecek.
Satışı ve değerlendirilmesi yapılacak taşınmazlar, TCDD Genel Müdürlüğü
tarafından çevre imar bütünlüğünü bozmamak kaydıyla yapılan veya
yaptırılan her ölçekteki imar ve parselasyon planları, büyükşehir
belediye sınırları içerisinde kalan alanlar için büyükşehir belediye
meclisi tarafından, il, ilçe ve belde belediye sınırları ile mücavir
alanları içerisinde kalan alanlar için ilgili belediye meclisleri
tarafından, diğer yerlerde ilgili valilik tarafından, planların
belediyelere veya valiliğe intikal ettiği tarihten itibaren 3 ay
içerisinde aynen veya değiştirilerek onaylanması suretiyle yürürlüğe
girecek. 3 ay içerisinde onaylanmayan planlar Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı tarafından re'sen yürürlüğe konulacak.
Ayrıca TCDD'ye ait işletmecilik fazlası taşınmazlardan yönetim kurulunca
uygun görülenler, özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek. Bu
taşınmazların satışından elde edilecek gelirler, TCDD'ye aktarılacak.
-ASKERLERE MAAŞ DÜZENLEMESİ-
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi veya rütbe kıdemliliği
onanan subay ve astsubaylara rütbe terfi veya rütbe kıdemliliğinin
onaylandığı tarihten itibaren, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait
aylık farkları ödenecek.
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi onanan uzman
jandarmalara da rütbe terfinin onaylandığı tarihten itibaren, takip eden
aybaşına kadar olan döneme ait aylık farkları ödenecek.
-MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA TAHSİSLİ TAŞINMAZLAR-
Milli Eğitim Bakanlığına tahsisli Hazine mülkiyetindeki taşınmazların,
Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve
satışına Maliye Bakanı yetkili olacak. Ayrıca bu taşınmazlardan Milli
Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler, Maliye Bakanlığı tarafından
özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek.
Maliye Bakanı, bu taşınmazların satışından elde edilen gelirleri, bir
yandan genel bütçeye gelir, diğer yandan ihtiyaç duyulan yerlerde okul
yapımı ve onarımı amacıyla kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı
bütçesine ödenek olarak kaydetme yetkisine sahip olacak.
Komisyon, tasarının 14. maddesi üzerindeki görüşmeler sürerken, bugünkü
çalışmasını tamamladı. Komisyon, 16
maddeden oluşan tasarının görüşülmeyen maddelerini gelecek hafta
çarşamba günü ele alacak.
verilen önergelerle değişiklikler yapıldı.
Kabul edilen maddelere göre, Telekomünikasyon Kurumu tarafından sayısı
sınırlandırılarak, ulusal çapta, kamuya açık mobil telekomünikasyon
hizmeti sunmak üzere; yetkilendirilen işletmeciler ile bu işletmecilerin
şebekeleri üzerinden telekomünikasyon hizmeti sunan diğer işletmeciler,
süresinde ödenmeyen bedeller için abonelerine tahakkuk ettirdikleri
gecikme faizi ile vasıtalı vergiler, harç ve resim gibi mali
yükümlülükler ve raporlama amacıyla muhasebeleştirdikleri tahakkuk
tutarları hariç olmak üzere, aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine
payı olarak ödeyecek.
Sanal mobil şebeke hizmeti işletmecilerinin gelirlerinden alınacak yüzde
15'lik Hazine payı, internet üzerinden mobil hizmeti veren
işletmecilerden de tahsil edilecek.
Hazine Müsteşarlığı; Hazine payı ödemekle yükümlü işletmecilerden
açıklama isteme ve her türlü bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip
olacak. Lisans ve kanundan doğan yükümlülüklerin yerine getirilmesi
konularında da istemde bulunabilecek olan Hazine Müsteşarlığı, söz
konusu işletmeciler ile bunların distribütörleri ve bayileri nezdinde
bilgi sistemleri dahil her türlü inceleme ve denetim yapmaya yetkili
olacak.
İşletmecilerin, Hazine payını yetkilendirme tarihinden itibaren her 1
yıllık süre içinde 3 defa süresinde ödememesi halinde, yapılmayan üçüncü
ödemenin vadesinin bitimini müteakip, Hazine Müsteşarlığının bildirimi
üzerine, yetkilendirmesi 1 ay içinde iptal edilecek.
-TOKİ'YE 140 MİLYON YTL'LİK ARSA-
TOKİ'ye 1'i daire başkanı olmak üzere toplam 17 kadro ihdas edilecek.
TOKİ'nin afetzedelere yaptığı konutlar dolayısıyla oluşan alacakları ile
Hazineye ait taşınmazların devri nedeniyle oluşan borçları, bütçenin
gelir ve giderleriyle ilişkilendirilmeksizin mahsup edilecek. Mahsup
işlemleri sonucunda oluşacağı belirtilen yaklaşık 140 milyon YTL'lik
fark, Hazineye ait taşınmazların TOKİ'ye devredilmesiyle kapatılacak.
-VATANİ HİZMET AYLIĞI-
Hiçbir karşılık ve menfaat gözetmeksizin üstün başarı ve gayretle Türk
vatanına hizmet etmiş Türk vatandaşlarına veya bu kişilerin ölümü
halinde muhtaç duruma düşen aile fertlerine, ilgili kamu kuruluşunun
görüşü doğrultusunda vatani hizmet tertibinden aylık bağlanacak.
-KAYYUM TAYİNİ-
Vesayet makamı; bir kimsenin uzun süreden beri bulunamaması ve oturduğu
yerin bilinememesi veya ortada bulunmayan ve miras açıldığında sağ olup
olmadığı ispatlanamayan mirasçının payının resmen yönetilmesi amacıyla
kayyum atanmasının gerektiği hallerde, bu kimselerin malları üzerinde
Hazinenin hak ve menfaati bulunup bulunmadığını mahallin en büyük mal
memurluğundan araştıracak. Hazinenin hak ve menfaatinin söz konusu
olduğunun anlaşılması halinde, mahallin en büyük mal memurunu yönetim
kayyumu tayin edecek.
Mallar üzerindeki yönetim görevi sona erinceye kadar, yönetim kayyumu
tayin edilen en büyük mal memuru yerine vekalet eden veya atanan kimse
de bir karara gerek kalmadan o makama tayin edilmiş sayılacak. Mal
memuru kayyumluk yetki ve görevlerinin bir bölümünü, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirlemek şartıyla astlarına devredebilecek. Yetki devri,
yetki devreden kayyumun sorumluluğunu kaldırmayacak.
Kayyum tayin edilen mal memuru, Hazine avukatı bulunan yerlerdeki dava
ve icra işlerinde vereceği yetki belgesi ile Hazine avukatı tarafından
temsil olunacak.
Kayyumlukla ilgili işlemler, her türlü vergi, resim, harç, katkı payı
gibi mali yükümlülüklerden müstesna tutulacak.
Taşınır ve taşınmazlarla hakların yönetim gelirlerinin yüzde 35'i; para,
hisse senedi, tahvil ve benzeri menkul varlıkların yönetim gelirlerinin
ise yüzde 5'i oranında yönetim gideri kesilerek kayyum tarafından bir
bankada açılacak hesaba yatırılacak. Bu hesapta toplanan paralar, kayyum
ve yetki devrettiği görevliler, davalara katılacak Hazine avukatları,
ihtiyaç halinde kurulacak kayyumluk bürosu görevlileri ile bu konuda
görevlendirilenlere verilecek ücret ödemeleri ve kayyumluk bürosunun
diğer giderleri için kullanılacak.
Mal memurlarının kayyumlukla ilgili görev ve yetkileri, ödenecek
ücretler, kayyumluk mallarının yönetimi ile diğer hususlara ilişkin usul
ve esaslar, Maliye Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenecek.
-ÖZÜRLÜLERİN EĞİTİM GİDERLERİ-
Sağlık kurum veya kuruluşlarınca verilen sağlık kurulu raporuyla asgari
yüzde 20 özürlü olduğu tespit edilen ve özel eğitim değerlendirme
kurulları tarafından da eğitsel değerlendirme ve tanılamaları yapılarak
özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde
verilen destek eğitimini almaları uygun görülen; görme, işitme,
dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal özürlü bireylerin;
Bakanlık tarafından hazırlanan eğitim programları kapsamında özür
grupları ve dereceleri ile özür niteliğine bağlı olarak tespit edilen
eğitim süreleriyle sınırlı olan kısmına ilişkin eğitim giderleri, Milli
Eğitim Bakanlığı bütçesinden karşılanacak.
Özürlülerin eğitim giderlerinin karşılanabileceği eğitim sürelerinin
toplamı, eğitim programları ile belirlenen süreleri geçemeyecek. Söz
konusu eğitim hizmetini sunan veya yararlananların, gerçek dışı beyanda
bulunmak suretiyle fazladan ödemeye sebebiyet vermeleri durumunda bu
tutarlar, 2 katı ve kanuni faiziyle birlikte ilgililerden müteselsilen
geri tahsil edilecek.
-TCDD LİMANLARININ ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ-
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce özelleştirilen TCDD limanlarından
elde edilen gelirlerin (Mersin Limanı-775 milyon dolar) yüzde 60'ını
karayollarının, yüzde 40'ını da demiryollarının yapım ve bakımı
için ilgili kuruluşlarının bütçelerine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra TCDD'ye ait limanların
özelleştirilmesinden elde edilecek gelirlerin tamamı ise tahsilini
izleyen 15 gün içinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca (ÖİB) Ulaştırma
Bakanlığı hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu tutarlar, aynı birim
tarafından genel bütçeye özel gelir kaydedilecek. Kaydedilen bu
tutarların yüzde 60'ını karayolu yapımı ile bu amaçla yapılacak
kamulaştırma, karayolu bakımı ve onarımı amacıyla Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine, yüzde 40'ını ise demiryolu yapımı ile bu amaçla
yapılacak kamulaştırma, demiryolu bakımı, onarımı ve demiryolu
araçlarının alımı amacıyla TCDD'ye sermayesini artırmak suretiyle
ödenmek üzere Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı karar verecek.
Maliye Bakanı, ödenek kaydedilen tutarlardan yılı içerisinde
kullanılamayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren gelir ve ödenek
kaydedilmesinde de yetkili olacak.
Tasarının kabul edilen maddelerine göre, Hazineye ait taşınmazlar
üzerinde tesis edilecek irtifak hakları ile devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler üzerinde verilecek kullanma izinlerinde, irtifak
hakkı veya kullanma izni bedellerine ilave olarak, bu alanlarda
yürütülen faaliyetlerden elde edilecek tüm hasılatın yüzde 1'i oranında
pay alınacak.
Tarım ve hayvancılık ile sanayi ve tersane yatırımı yapmak amacıyla
tesis edilen irtifak hakları ile verilen kullanım izinlerinde, bu oran
binde 1 olacak.
Kamu yararına çalışan dernek ve vergi muafiyeti tanınan vakıflar lehine
sağlık, eğitim ve spor tesisi yapılması amacıyla tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinleri ile vakıflarca kurulan yüksek
öğretim kurumlarına ve Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümlerine göre gerçek ve tüzel kişiler lehine tesis edilen irtifak
hakları ve verilen kullanma izinlerinde hasılat payı alınmayacak.
-LİMAN İÇİN TESİS EDİLEN İRTİFAK HAKKI-
Hazinenin özel mülkiyetinde ve devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlar üzerinde münhasıran liman yapılmak amacıyla tesis edilen
irtifak hakları ile verilen kullanma izinlerine ait sözleşmelerdeki
üçüncü kişilere ait yüklerin yükleme ve boşaltılması ile gemi konaklama
bedellerinden elde edilecek hasılattan Hazineye nispi pay ödeneceğine
dair hüküm, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 6 ay
içinde başvuruda bulunulması ve sözleşmeden doğan mali yükümlülüklerin
yerine getirilmesi gibi şartlarla 1 Ocak 2008 tarihinden itibaren yüzde
1 olarak uygulanacak.
-KIYI TESİSLERİNDE İRTİFAK HAKKI-
Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlar ile kıyı kenar
çizgisinin deniz yönünde (kıyıda) bulunan devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler ve deniz, göl ve akarsularda doldurma veya
kurutma yoluyla elde edilen alanlar üzerinde tersane, yat limanı,
kuruvaziyer limanı, dolfen, iskele, dolgu, rıhtım, boru hattı,
şamandıra, platform ve benzeri kıyı yapıları yapılmak amacıyla özel
düzenlemeler hariç olmak üzere lehlerine 49 yıldan az süreli olarak
irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma izni verilen yatırımcılar,
belli koşulları yerine getirirse bu süreler uzatılacak.
Yatırımcılar tarafından, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en
geç 6 ay içinde başvuruda bulunmaları ve sözleşmeden doğan mali
yükümlülüklerini yerine getirmeleri, idare aleyhine açılmış davalardan
feragat etmeleri ve rayiç bedel esas alınarak tespit edilecek irtifak
hakkı ve kullanma izni bedeli üzerinden yeni sözleşme düzenlenmesi
şartıyla, irtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmelerinin süresi hakkın
başlangıç tarihinden itibaren 49 yıl olarak değiştirilecek.
-DHMİ'YE TAHSİS EDİLEN YERLER-
Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan ve DHMİ Genel Müdürlüğüne tahsis
edilen veya kullanımına bırakılan ya da kurum tarafından fiilen
kullanılan taşınmazlar, Maliye Bakanlığı tarafından uygun görülen ve
devrinde hukuki ve fiili engel bulunmamama koşuluyla DHMİ'ye bedelsiz
devredilecek.
Özel mevzuat hükümlerine göre tescili mümkün olmayanlar ile ormanlar
hariç olmak üzere, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
taşınmazlardan meydan işletmeciliği için DHMİ tarafından kullanılmakta
olanlardan Maliye Bakanlığınca uygun görülen ve devrinde hukuki ve fiili
engel bulunmayanlar, kurumun talebi üzerine Maliye Bakanlığı tarafından
Hazineye tescil edildikten sonra üzerindeki yapı ve tesislerle birlikte,
kuruluş amaçlarında kullanılmak üzere bedelsiz olarak yine DHMİ'ye
verilecek.
-TSK ENVANTERİNDEKİ ALANLAR-
Milli Savunma Bakanlığına tahsisli olanlar ile Türk Silahlı Kuvvetleri
envanterinde olup DHMİ Genel Müdürlüğü ile ortak kullanılan taşınmazlar,
düzenleme kapsamı dışında olacak.
Bu madde kapsamındaki taşınmazların devrinden önce tescil,
parselizasyon, ifraz, tevhit ve terkin işlemleriyle sınırlı olarak, imar
mevzuatı ile diğer mevzuattaki kısıtlamalar uygulanmayacak.
Tapuda DHMİ adına tescil ve tahsis edilecek taşınmazların, kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları nedeniyle kurum adına
tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden henüz tahsil edilmemiş
olarlar, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek. Tahsil edilmiş
ecrimisil bedelleri iade edilmeyecek.
Bu taşınmazlardan DHMİ tarafından üçüncü kişilere kiraya verilenler
hakkında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar kullanımları
nedeniyle, kiracılar adına tahakkuk ettirilmiş ecrimisil bedellerinden
henüz tahsil edilmemiş olanlarsa kira bedellerinin tahsil edilmiş olması
kaydıyla, hangi safhada olursa olsun terkin edilecek.
-KARAYOLU, BARAJ, SULAMA PROJELERİ-
Hazineye ait taşınmazlardan, kanunun yürürlüğe girdiği tarihte;
Karayolları Genel Müdürlüğüne tahsisli veya kullanımında olanlardan,
Genel Müdürlüğün bağlı olduğu bakanın talebi, Maliye Bakanı'nın teklifi
ve Başbakan'ın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde edilecek
gelirleri, genel bütçeye gelir ile bölünmüş yol veya devlet ve il
yolları yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere
Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı
yetkili olacak.
Maliye Bakanı, DSİ'ye tahsisli veya kullanımında olanların satışından
elde edilecek gelirleri; genel bütçeye gelir, ayrıca baraj, sulama ve
içme suyu tesislerinin yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde
kullanılmak üzere DSİ bütçesine ödenek olarak kaydedebilecek.
-PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAYACAK-
Kamu idareleri yürütecekleri faaliyet ve projeler ile bunların kaynak
ihtiyacını içeren performans programı hazırlayacak.
Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması açısından
Başbakan ve TBMM'ye karşı olan bakanların sorumlulukları arasına,
''Hukuki ve mali'' konular da dahil edilecek.
Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığının etüt ve proje işleri,
araştırma-geliştirme projeleri, makine, silah-mühimmat, teçhizat ve
sistem alımları ile bunların bakım, onarım ve imalat işleri için ertesi
yıllara geçici yüklenmelere girişilmesi olanağı getirilecek.
Kamu idareleri tanımına bağlı kalmaksızın; mali istatistiklerin
derlenmesi amacıyla uluslararası sınıflandırmalara uygun olarak DPT,
Hazine Müsteşarlığı, Merkez Bankası ve TÜİK'in de görüşünü almak
suretiyle, genel yönetim sektörü adıyla bir kapsam belirlemeye ve bu
kapsamdaki kamu idarelerinin mali verilerini almaya Maliye Bakanlığı
yetkili olacak.
Kamu idarelerinden, mali istatistik verilerini süresinde göndermeyenlere
Maliye Bakanlığınca 1 ay ek süre verilecek. Ek süre sonunda da verilerin
gönderilmemesi halinde, Maliye Bakanlığının talebi üzerine, ilgili kamu
idaresinin üst yöneticileri tarafından mali hizmetler birimi yöneticisi
ile muhasebe yetkilisine, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil
yapılan 1 aylık net ödemeler toplamı tutarında idari para cezası
verilecek. İdari para cezası uygulanmış olması bilgi verme yükümlülüğünü
ortadan kaldırmayacak.
Muhasebe yetkilisi sertifika programı ile muhasebe yetkililerinin
çalışma usul ve esasları, Maliye Bakanlığınca hazırlanacak yönetmelikle
düzenlenecek. Kamu idarelerinde muhasebe yetkilisi görevini yürütmek
üzere sertifika almış olanlar arasından muhasebe yetkilisi atanacak.
Kamu idarelerinde kurulmuş döner sermaye işletmelerinin yeniden
yapılandırılması için öngörülen süre, 2007 yılı sonundan 2010 yılı
sonuna çekilecek.
Maliye Bakanlığı, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin mali
tablolarını, 31 Aralık 2012 tarihine kadar muhasebe ve raporlama
standartları ile muhasebe tekniğine uygunluk açısından denetleyebilecek.
-ORMAN YANGINLARI İÇİN UÇAK KİRALAMA-
Çevre ve Orman Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı tarafından 2008-2015
yılları arasında, orman yangınlarıyla havadan mücadele ve acil sağlık
hizmetlerinde kullanılmak amacıyla gerçek ve tüzel kişilerden her nevi
hava aracı kiralama süresi 3 yıldan 7 yıla çıkacak.
-TCDD'NİN TAŞINMAZLARI-
TCDD Genel Müdürlüğünün işletmecilik fazlası taşınmazlarının satışına
karar verilmesinde, bu kuruluşun yönetim kurulu yetkili olacak.
İmar planında TCDD alanı veya TCDD hizmet alanı olarak ayrılan
taşınmazlar, ancak imar planı değişikliği yapılarak satışa konu
edilebilecek.
Satış bedelleri, TCDD tarafından yeni demiryolu inşaatı ve mevcut
demiryollarının bakımı, onarımı ve iyileştirilmesi ile demiryolu
araçlarının temininde kullanılacak.
İşletmecilik fazlası taşınmazların kamu kurum ve kuruluşlarına ihale
yöntemine tabi olmaksızın satışına ve satış bedelinin dörtte birini
peşin, kalan bedele kanuni faiz uygulanmak suretiyle 2 yılı geçmemek
üzere taksitlendirilmesine ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları
belirlemeye TCDD Yönetim Kurulu yetkili olacak.
TOKİ Başkanlığına yapılan satışlarda mülkiyetin devri, TCDD tarafından
takyidat konulmaksızın ve teminat alınmaksızın peşinatın ödenmesinden
sonra gerçekleştirilecek.
Satışı ve değerlendirilmesi yapılacak taşınmazlar, TCDD Genel Müdürlüğü
tarafından çevre imar bütünlüğünü bozmamak kaydıyla yapılan veya
yaptırılan her ölçekteki imar ve parselasyon planları, büyükşehir
belediye sınırları içerisinde kalan alanlar için büyükşehir belediye
meclisi tarafından, il, ilçe ve belde belediye sınırları ile mücavir
alanları içerisinde kalan alanlar için ilgili belediye meclisleri
tarafından, diğer yerlerde ilgili valilik tarafından, planların
belediyelere veya valiliğe intikal ettiği tarihten itibaren 3 ay
içerisinde aynen veya değiştirilerek onaylanması suretiyle yürürlüğe
girecek. 3 ay içerisinde onaylanmayan planlar Bayındırlık ve İskan
Bakanlığı tarafından re'sen yürürlüğe konulacak.
Ayrıca TCDD'ye ait işletmecilik fazlası taşınmazlardan yönetim kurulunca
uygun görülenler, özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek. Bu
taşınmazların satışından elde edilecek gelirler, TCDD'ye aktarılacak.
-ASKERLERE MAAŞ DÜZENLEMESİ-
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi veya rütbe kıdemliliği
onanan subay ve astsubaylara rütbe terfi veya rütbe kıdemliliğinin
onaylandığı tarihten itibaren, takip eden aybaşına kadar olan döneme ait
aylık farkları ödenecek.
Her yıl 30 Ağustos Zafer Bayramı günü rütbe terfi onanan uzman
jandarmalara da rütbe terfinin onaylandığı tarihten itibaren, takip eden
aybaşına kadar olan döneme ait aylık farkları ödenecek.
-MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA TAHSİSLİ TAŞINMAZLAR-
Milli Eğitim Bakanlığına tahsisli Hazine mülkiyetindeki taşınmazların,
Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve
satışına Maliye Bakanı yetkili olacak. Ayrıca bu taşınmazlardan Milli
Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler, Maliye Bakanlığı tarafından
özelleştirilmek üzere ÖİB'ye bildirilecek.
Maliye Bakanı, bu taşınmazların satışından elde edilen gelirleri, bir
yandan genel bütçeye gelir, diğer yandan ihtiyaç duyulan yerlerde okul
yapımı ve onarımı amacıyla kullanılmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı
bütçesine ödenek olarak kaydetme yetkisine sahip olacak.
Komisyon, tasarının 14. maddesi üzerindeki görüşmeler sürerken, bugünkü
çalışmasını tamamladı. Komisyon, 16
maddeden oluşan tasarının görüşülmeyen maddelerini gelecek hafta
çarşamba günü ele alacak.