
2007-04-11 - 12:50
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunun kaldırılarak, yerine Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu kurulmasını öngören kanun tasarısını alt komisyona sevk etti.
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif
Şener, üzümün şaraba dönüştürülmesinin ekonomiye muazzam katma değer
sağlayacağının ve büyük faydalar getireceğinin doğru olduğunu ifade ederek,
''Fransa'da üretilen üzümün yüzde 95'i, bizde ise yüzde 5'i şarap olur'' dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurumunun kaldırılarak, yerine Tütün ve Alkol Piyasası
Düzenleme Kurumu kurulmasını öngören kanun tasarısını alt komisyona sevk etti.
Tasarıyı Komisyona sunan Şener, tütün ve alkol piyasasında devlet tekelinin
kaldırılması, destekleme politikalarının terk edilmesi ve bu çerçevede
özelleştirme portföyüne alınmasının, Tekelin düzenleme ve denetleme görevlerinin
ticari faaliyetlerinden ayrılarak başka bir düzenleyici kamu otoritesine
verilmesini gerekli kıldığını kaydetti.
Bu nedenle, serbest piyasa prensipleriyle ülke ekonomisine azami düzeyde
katkı sağlamak, sosyal sorumluluğun gözetildiği, şeffaf, güvenli ve rekabetçi bir
tütün ve alkol piyasası oluşturmak için 2002'de Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü
İçkiler Piyasası Kurumu kurulduğunu ifade eden Şener, Kurumun kurulduğu kanunun,
kurumun hizmet birimlerinin görev ve sorumluluklarının Bakanlar Kurulunca
düzenlemesine ilişkin hükmünün, Anayasa Mahkemesince iptal edildiğini bildirdi.
-''KANUNLA DÜZENLENMESİ ZORUNLULUĞU...''-
Şener, iptal kararından sonra, Kurum personelinin statüsü, mali ve sosyal
hakları, aylık ve ödenekleriyle hizmet birimlerinin kanunla düzenlenmesi
zorunluluğunun ortaya çıktığını belirtti.
Alkollü içkilerin üretimi ve ticaretinin düzenlenmesi konusunda Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı ile Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası
Düzenleme Kurumu arasında yetki karmaşası yaşandığını ifade eden Şener, şunları
söyledi:
''Aynı konuda devletin farklı birimlerinin düzenleme yapmaya çalışması,
bürokrasiyi artırmakta ve kamu kaynaklarının israf edilmesine yol açmaktadır.
Alkollü içkilerin ithalatında iki yerden izin alınma zorunluluğu AB tarafından
ticaretin engellenmesi olarak değerlendirilmiş ve bu konuda Dış Ticaret
Müsteşarlığınca, durumun düzeltilmesi amacıyla girişimlerde bulunulmuştur.''
Abdüllatif Şener, ilgili kanunda idari yaptırımlara ilişkin herhangi bir
hükmün yer almaması nedeniyle, kurumca hazırlanan mevzuatın iptali talebiyle
Danıştayda açılan davalarda da yürütmenin durdurulması ve iptali yönünde idare
aleyhinde kararlar verildiğinden, sektörde kamu otoritesi boşluğu doğduğunu,
bunun sonucu olarak da özellikle kaçak ve kayıtdışı faaliyetlerle mücadelede
zafiyet meydana geldiğinin gözlemlendiğini kaydetti.
-''ALKOL PİYASASI OLUŞTURULMALI''-
1942'de yayımlanan İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun yürürlüğe
girmesiyle alkol piyasasının devlet tekeli altında bulunmasının, 2001 yılında
çıkarılan kanuna kadar sürdüğünü ifade eden Şener, şöyle konuştu:
''Serbest rekabete açılan piyasada devlet tekelinin sağladığı güven
ortamının devam ettirilebilmesi, dünyanın bir çok ülkesinde olduğu gibi sahte ve
izinsiz alkollü içki yapımının önlenmesinde son derece önemli olan alkol
kontrolünün etkin şekilde yapılabilmesi için piyasa faaliyetlerinin kayıt altına
alınması, düzenlenmesi, izlenmesi ve denetlenmesi mekanizmalarının devam
ettirilebilmesi ve ülke ekonomisine azami düzeyde katkı sağlayacak, şeffaf,
güvenli ve rekabetçi bir piyasa oluşturulması amaçlarıyla alkol piyasasının
oluşturulması gerekmektedir.
Ayrıca, son dönemde tüm dünyada alternatif enerji kaynakları arayışlarında,
yakıt biyoetanolü kullanımı önemli oranda artış gösterirken, ülkemizde de bu
alanda hızla yatırımlar yapılmaktadır. AB ülkelerinde taşımacılık yakıtı olarak
belirli oranlarda kullanımı gittikçe yaygınlaşan yakıt biyoetanolü kullanımının
hem AB müktesebatına uyum sürecinde bir zorunluluk olarak karşımıza çıkma
ihtimali ve hem de ülkemizde alkol piyasası kapsamında oldukça büyük bir hacme
sahip olması nedeniyle konuyla ilgili düzenleme yapılması gerekmektedir.''
-''SATIŞ BELGELERİ, İL ÖZEL İDARELERİNCE VERİLECEK''-
Kurumun yapısının düzenleyici ve denetleyici kurumlarla ilgili ortak idari,
mali ve denetim kurallarına uyumunun gerektiğini belirten Şener, bu tasarıyla,
Anayasa Mahkemesinin kararına uygun olarak, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü
İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunun hizmet birimlerinin görev ve yetkilerinin
yasayla düzenlendiğini bildirdi.
Başbakan Yardımcısı Şener, tasarıyla ayrıca alkollü içkilerin üretim izninin
Tarım ve Köy İşleri Bakanlığına verildiğini, alkollü içkilerin ticaretinin Tütün
ve Alkol Piyasası Kurumunca düzenlenmesinin öngörüldüğünü, böylece bu konudaki
yetki çatışmasının giderildiğini kaydetti.
Şener, TEKEL tarafından verilen satış belgelerinin, TEKEL'in
özelleştirilmesinden sonra herhangi bir aksamayla karşılaşılmadan yürütülebilmesi
için, kurumun yürütmekte olduğu çalışmalar dikkate alınarak, bu belgelerin il
özel idareleri tarafından verilmesine imkan sağlandığını da anlattı.
-''ÜZÜMÜN ŞARABA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ...''-
Abdüllatif Şener, CHP Tekirdağ Milletvekili Enis Tütüncü'nün, üzümün şaraba
dönüştürülmesiyle ülkeye daha fazla girdi sağlanması için neler yapılabileceği
yönündeki sorusu üzerine, ''Üzümün şaraba dönüştürülmesinin ekonomiye muazzam
katma değer sağlayacağı ve büyük faydalar getireceği doğrudur. Hatta üzüm değil,
şarap üretmenin, ülkeye daha fazla girdi sağlayacağı düşünülebilir'' dedi.
Şener, Tütüncü'ye, ''Soyadınız Tütüncü ama işin alkollü kısmını daha çok
ciddiye aldınız demek ki'' diye espri yaptı.
Üzüm üretiminde Türkiye ile yurtdışındaki üretim arasındaki farkı anlatan
Şener, ''Fransa'da üretilen üzümün yüzde 95'i şarap olur, biz de ise sadece yüzde
5'i şarap olur'' dedi.
Tasarı, daha sonra AK Parti Adıyaman Milletvekili Mahmut Göksu'nun, Tütün,
Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Yeniden
Yapılandırılması ile Tütün ve Tütün Mamullerinin Üretimine, Satımına Dair Kanun
Teklifiyle birleştirildikten sonra alt komisyona sevk edildi.
Şener, üzümün şaraba dönüştürülmesinin ekonomiye muazzam katma değer
sağlayacağının ve büyük faydalar getireceğinin doğru olduğunu ifade ederek,
''Fransa'da üretilen üzümün yüzde 95'i, bizde ise yüzde 5'i şarap olur'' dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurumunun kaldırılarak, yerine Tütün ve Alkol Piyasası
Düzenleme Kurumu kurulmasını öngören kanun tasarısını alt komisyona sevk etti.
Tasarıyı Komisyona sunan Şener, tütün ve alkol piyasasında devlet tekelinin
kaldırılması, destekleme politikalarının terk edilmesi ve bu çerçevede
özelleştirme portföyüne alınmasının, Tekelin düzenleme ve denetleme görevlerinin
ticari faaliyetlerinden ayrılarak başka bir düzenleyici kamu otoritesine
verilmesini gerekli kıldığını kaydetti.
Bu nedenle, serbest piyasa prensipleriyle ülke ekonomisine azami düzeyde
katkı sağlamak, sosyal sorumluluğun gözetildiği, şeffaf, güvenli ve rekabetçi bir
tütün ve alkol piyasası oluşturmak için 2002'de Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü
İçkiler Piyasası Kurumu kurulduğunu ifade eden Şener, Kurumun kurulduğu kanunun,
kurumun hizmet birimlerinin görev ve sorumluluklarının Bakanlar Kurulunca
düzenlemesine ilişkin hükmünün, Anayasa Mahkemesince iptal edildiğini bildirdi.
-''KANUNLA DÜZENLENMESİ ZORUNLULUĞU...''-
Şener, iptal kararından sonra, Kurum personelinin statüsü, mali ve sosyal
hakları, aylık ve ödenekleriyle hizmet birimlerinin kanunla düzenlenmesi
zorunluluğunun ortaya çıktığını belirtti.
Alkollü içkilerin üretimi ve ticaretinin düzenlenmesi konusunda Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı ile Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası
Düzenleme Kurumu arasında yetki karmaşası yaşandığını ifade eden Şener, şunları
söyledi:
''Aynı konuda devletin farklı birimlerinin düzenleme yapmaya çalışması,
bürokrasiyi artırmakta ve kamu kaynaklarının israf edilmesine yol açmaktadır.
Alkollü içkilerin ithalatında iki yerden izin alınma zorunluluğu AB tarafından
ticaretin engellenmesi olarak değerlendirilmiş ve bu konuda Dış Ticaret
Müsteşarlığınca, durumun düzeltilmesi amacıyla girişimlerde bulunulmuştur.''
Abdüllatif Şener, ilgili kanunda idari yaptırımlara ilişkin herhangi bir
hükmün yer almaması nedeniyle, kurumca hazırlanan mevzuatın iptali talebiyle
Danıştayda açılan davalarda da yürütmenin durdurulması ve iptali yönünde idare
aleyhinde kararlar verildiğinden, sektörde kamu otoritesi boşluğu doğduğunu,
bunun sonucu olarak da özellikle kaçak ve kayıtdışı faaliyetlerle mücadelede
zafiyet meydana geldiğinin gözlemlendiğini kaydetti.
-''ALKOL PİYASASI OLUŞTURULMALI''-
1942'de yayımlanan İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun yürürlüğe
girmesiyle alkol piyasasının devlet tekeli altında bulunmasının, 2001 yılında
çıkarılan kanuna kadar sürdüğünü ifade eden Şener, şöyle konuştu:
''Serbest rekabete açılan piyasada devlet tekelinin sağladığı güven
ortamının devam ettirilebilmesi, dünyanın bir çok ülkesinde olduğu gibi sahte ve
izinsiz alkollü içki yapımının önlenmesinde son derece önemli olan alkol
kontrolünün etkin şekilde yapılabilmesi için piyasa faaliyetlerinin kayıt altına
alınması, düzenlenmesi, izlenmesi ve denetlenmesi mekanizmalarının devam
ettirilebilmesi ve ülke ekonomisine azami düzeyde katkı sağlayacak, şeffaf,
güvenli ve rekabetçi bir piyasa oluşturulması amaçlarıyla alkol piyasasının
oluşturulması gerekmektedir.
Ayrıca, son dönemde tüm dünyada alternatif enerji kaynakları arayışlarında,
yakıt biyoetanolü kullanımı önemli oranda artış gösterirken, ülkemizde de bu
alanda hızla yatırımlar yapılmaktadır. AB ülkelerinde taşımacılık yakıtı olarak
belirli oranlarda kullanımı gittikçe yaygınlaşan yakıt biyoetanolü kullanımının
hem AB müktesebatına uyum sürecinde bir zorunluluk olarak karşımıza çıkma
ihtimali ve hem de ülkemizde alkol piyasası kapsamında oldukça büyük bir hacme
sahip olması nedeniyle konuyla ilgili düzenleme yapılması gerekmektedir.''
-''SATIŞ BELGELERİ, İL ÖZEL İDARELERİNCE VERİLECEK''-
Kurumun yapısının düzenleyici ve denetleyici kurumlarla ilgili ortak idari,
mali ve denetim kurallarına uyumunun gerektiğini belirten Şener, bu tasarıyla,
Anayasa Mahkemesinin kararına uygun olarak, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü
İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunun hizmet birimlerinin görev ve yetkilerinin
yasayla düzenlendiğini bildirdi.
Başbakan Yardımcısı Şener, tasarıyla ayrıca alkollü içkilerin üretim izninin
Tarım ve Köy İşleri Bakanlığına verildiğini, alkollü içkilerin ticaretinin Tütün
ve Alkol Piyasası Kurumunca düzenlenmesinin öngörüldüğünü, böylece bu konudaki
yetki çatışmasının giderildiğini kaydetti.
Şener, TEKEL tarafından verilen satış belgelerinin, TEKEL'in
özelleştirilmesinden sonra herhangi bir aksamayla karşılaşılmadan yürütülebilmesi
için, kurumun yürütmekte olduğu çalışmalar dikkate alınarak, bu belgelerin il
özel idareleri tarafından verilmesine imkan sağlandığını da anlattı.
-''ÜZÜMÜN ŞARABA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ...''-
Abdüllatif Şener, CHP Tekirdağ Milletvekili Enis Tütüncü'nün, üzümün şaraba
dönüştürülmesiyle ülkeye daha fazla girdi sağlanması için neler yapılabileceği
yönündeki sorusu üzerine, ''Üzümün şaraba dönüştürülmesinin ekonomiye muazzam
katma değer sağlayacağı ve büyük faydalar getireceği doğrudur. Hatta üzüm değil,
şarap üretmenin, ülkeye daha fazla girdi sağlayacağı düşünülebilir'' dedi.
Şener, Tütüncü'ye, ''Soyadınız Tütüncü ama işin alkollü kısmını daha çok
ciddiye aldınız demek ki'' diye espri yaptı.
Üzüm üretiminde Türkiye ile yurtdışındaki üretim arasındaki farkı anlatan
Şener, ''Fransa'da üretilen üzümün yüzde 95'i şarap olur, biz de ise sadece yüzde
5'i şarap olur'' dedi.
Tasarı, daha sonra AK Parti Adıyaman Milletvekili Mahmut Göksu'nun, Tütün,
Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Yeniden
Yapılandırılması ile Tütün ve Tütün Mamullerinin Üretimine, Satımına Dair Kanun
Teklifiyle birleştirildikten sonra alt komisyona sevk edildi.