
2010-01-05 - 19:00
AK Parti İstanbul Milletvekili Nusret Bayraktar başkanlığında toplanan
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunda, Karayolları Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı oy birliğiyle kabul edildi.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2013'e kadar
32 bin kilometrelik bölünmüş yol yapmayı planladıklarını belirterek, ''Hedefimiz,
81 ili birbirine bölünmüş yolla bağlamak'' dedi.
AK Parti İstanbul Milletvekili Nusret Bayraktar başkanlığında toplanan
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunda, Karayolları Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ele alındı.
Bayraktar, tali komisyon olarak tasarıyı görüştüklerini belirterek,
hazırlayacakları raporu TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunacaklarını söyledi.
Ulaştırma Bakanı Yıldırım, tasarı hakkında komisyona bilgi verdi.
Karayolları Genel Müdürlüğünün 1950 yılından beri yürürlükte olan kanunla
çalışmalarını sürdürdüğünü, şimdiye kadar otoyol ve bölünmüş yollarla ilgili
kanun bulunmadığını belirten Yıldırım, mevzuattaki dağınıklığın giderilmesi ve
günün şartlarına uygun hale getirilmesinin amaçlandığını ifade etti.
Karayolları Genel Müdürlüğünün, genel bütçeli bir kurum olduğundan dolayı
yaşanan sorunların giderilmesi için özel bütçeli ve tüzel kişiliğe haiz hale
getirileceğini kaydeden Yıldırım, yolların yapımı için gerekli kaynağın temininde
kamu-özel sektör işbirliğine imkan sağlayan modellerin kullanımının sağlanacağını
bildirdi.
Yıldırım, tasarının hazırlık aşamasında kurumlardan görüş alındığını ve
tasarı üzerinde en ufak bir anlaşmazlık bulunmadığını söyledi.
Karayollarının tasarrufu altında bulunan yol kenarlarıyla ilgili herhangi
bir yaptırımı bulunmadığına dikkati çeken Yıldırım, ''Karayolları, kendi
tasarrufundaki yol kenarları hakkında bir tasarrufta bulunamıyor. Kaçak yapılaşma
olursa Maliye'ye bildiriliyor. Davaları takip etme yetkimiz yok. Eğer bir işin
sahibi değilseniz, takip imkanı bulamazsınız. Yargıtay, bu tür davalarda muhatap
olarak Karayollarını gösteriyor, ama davaları takip edemiyoruz. Yolun kenarına
kablo çekilecek, arazi değerlendirilecek, bu tür işlem yapamıyoruz'' diye
konuştu.
Yol güzergahının belirlenmesi ve kamulaştırmada yaşanan sorunlara da
dikkati çeken Yıldırım, düzenlemeyle bu sorunların aşılacağını bildirdi.
Düzenleme ile otoyol ve köprü geçiş ücretlerinde herhangi bir artışın söz
konusu olmadığını kaydeden Yıldırım, geçiş ücretlerinin ikincil düzenlemeyle
uygulandığını, bu uygulamayı kanuna derc ettiklerini söyledi.
Türkiye'de otoyol ücretlerinin Avrupa ülkelerine oranla 5-6 kat daha
düşük olduğunu bildiren Yıldırım, karayolu, otoyol, tünel, bölünmüş yol gibi
hizmetlerin verilmesi için kaynak temin edilmesi gerektiğini, kaliteli hizmet
vermenin bir karşılığı olarak geçiş ücreti alındığını belirtti.
Yıldırım, tasarıyla yapılacak kadro iptal ve ihdas işlemlerinde yeni
personel alımının söz konusu olmadığını, mevcut personelin yeni oluşturulacak
birimlere atanmasının öngörüldüğünü kaydetti.
-''KAMULAŞTIRMAYA DEĞİL YOL YAPIMINA...''-
Ulaştırma Bakanı Yıldırım, 2009 yılında ülke genelinde 3 binin üzerindeki
şantiyede hizmet verdiklerini bildirerek, bu şantiyelerde 200 bin kişinin
çalıştığını, yeni yollar yapıldığını söyledi.
Bölünmüş yolda 17 bin 500 kilometreye ulaştıklarını anlatan Yıldırım,
''Bölünmüş yolda 2013'e kadarki hedefimiz, 32 bin kilometredir. 63 il birbiriyle
bölünmüş yolla bağlanıyor, hedefimiz 81 ili birbirine bölünmüş yolla bağlamak''
dedi.
Yol güzergahının kamulaştırılmasında belediyeler tarafından 18. madde
uygulamasının yapılmasını öngördüklerini belirten Yıldırım, belediyelerin bu
uygulamayı yapmaması halinde kamulaştırmanın resen yapılacağını bildirdi.
Kamulaştırma veya imar konusunda belediyelerin yetkisinin alınmasının söz
konusu olmadığını vurgulayan Yıldırım, ''Belediye imar sınırları içindeki
yerlerde kamulaştırma bedelleri, yol yapım maliyetinin birkaç katına çıkıyor. Bu
sorunu çözmenin yolu, belediyeler ile müşterek çalışmaktan geçer. Amacımız, yol
ve altyapı düzenlenirken maliyetlerin, mümkün olduğu nispette kamulaştırmaya
değil, yol yapımına harcanması öngörülüyor'' diye konuştu.
CHP Gaziantep Milletvekili Yaşar Ağyüz, belediyelerin imar plan
yetkilerinin elinden alındığını, özelleştirmeden gelecek kaynaklarla yol yapımı
yerine bütçe açığının kapatılacağını ileri sürdü.
İstanbul'da 3. köprü tartışmalarının yaşandığına dikkati çeken Ağyüz,
köprü yol güzergahı nedeniyle yasal düzenleme yapılarak, belediyelerin
kamulaştırma yapmamasının zorunlu hale getirilmek istendiğini savundu.
Komisyonda, maddeleri görüşülmeksizin tasarı oy birliği ile kabul edildi.
32 bin kilometrelik bölünmüş yol yapmayı planladıklarını belirterek, ''Hedefimiz,
81 ili birbirine bölünmüş yolla bağlamak'' dedi.
AK Parti İstanbul Milletvekili Nusret Bayraktar başkanlığında toplanan
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunda, Karayolları Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ele alındı.
Bayraktar, tali komisyon olarak tasarıyı görüştüklerini belirterek,
hazırlayacakları raporu TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunacaklarını söyledi.
Ulaştırma Bakanı Yıldırım, tasarı hakkında komisyona bilgi verdi.
Karayolları Genel Müdürlüğünün 1950 yılından beri yürürlükte olan kanunla
çalışmalarını sürdürdüğünü, şimdiye kadar otoyol ve bölünmüş yollarla ilgili
kanun bulunmadığını belirten Yıldırım, mevzuattaki dağınıklığın giderilmesi ve
günün şartlarına uygun hale getirilmesinin amaçlandığını ifade etti.
Karayolları Genel Müdürlüğünün, genel bütçeli bir kurum olduğundan dolayı
yaşanan sorunların giderilmesi için özel bütçeli ve tüzel kişiliğe haiz hale
getirileceğini kaydeden Yıldırım, yolların yapımı için gerekli kaynağın temininde
kamu-özel sektör işbirliğine imkan sağlayan modellerin kullanımının sağlanacağını
bildirdi.
Yıldırım, tasarının hazırlık aşamasında kurumlardan görüş alındığını ve
tasarı üzerinde en ufak bir anlaşmazlık bulunmadığını söyledi.
Karayollarının tasarrufu altında bulunan yol kenarlarıyla ilgili herhangi
bir yaptırımı bulunmadığına dikkati çeken Yıldırım, ''Karayolları, kendi
tasarrufundaki yol kenarları hakkında bir tasarrufta bulunamıyor. Kaçak yapılaşma
olursa Maliye'ye bildiriliyor. Davaları takip etme yetkimiz yok. Eğer bir işin
sahibi değilseniz, takip imkanı bulamazsınız. Yargıtay, bu tür davalarda muhatap
olarak Karayollarını gösteriyor, ama davaları takip edemiyoruz. Yolun kenarına
kablo çekilecek, arazi değerlendirilecek, bu tür işlem yapamıyoruz'' diye
konuştu.
Yol güzergahının belirlenmesi ve kamulaştırmada yaşanan sorunlara da
dikkati çeken Yıldırım, düzenlemeyle bu sorunların aşılacağını bildirdi.
Düzenleme ile otoyol ve köprü geçiş ücretlerinde herhangi bir artışın söz
konusu olmadığını kaydeden Yıldırım, geçiş ücretlerinin ikincil düzenlemeyle
uygulandığını, bu uygulamayı kanuna derc ettiklerini söyledi.
Türkiye'de otoyol ücretlerinin Avrupa ülkelerine oranla 5-6 kat daha
düşük olduğunu bildiren Yıldırım, karayolu, otoyol, tünel, bölünmüş yol gibi
hizmetlerin verilmesi için kaynak temin edilmesi gerektiğini, kaliteli hizmet
vermenin bir karşılığı olarak geçiş ücreti alındığını belirtti.
Yıldırım, tasarıyla yapılacak kadro iptal ve ihdas işlemlerinde yeni
personel alımının söz konusu olmadığını, mevcut personelin yeni oluşturulacak
birimlere atanmasının öngörüldüğünü kaydetti.
-''KAMULAŞTIRMAYA DEĞİL YOL YAPIMINA...''-
Ulaştırma Bakanı Yıldırım, 2009 yılında ülke genelinde 3 binin üzerindeki
şantiyede hizmet verdiklerini bildirerek, bu şantiyelerde 200 bin kişinin
çalıştığını, yeni yollar yapıldığını söyledi.
Bölünmüş yolda 17 bin 500 kilometreye ulaştıklarını anlatan Yıldırım,
''Bölünmüş yolda 2013'e kadarki hedefimiz, 32 bin kilometredir. 63 il birbiriyle
bölünmüş yolla bağlanıyor, hedefimiz 81 ili birbirine bölünmüş yolla bağlamak''
dedi.
Yol güzergahının kamulaştırılmasında belediyeler tarafından 18. madde
uygulamasının yapılmasını öngördüklerini belirten Yıldırım, belediyelerin bu
uygulamayı yapmaması halinde kamulaştırmanın resen yapılacağını bildirdi.
Kamulaştırma veya imar konusunda belediyelerin yetkisinin alınmasının söz
konusu olmadığını vurgulayan Yıldırım, ''Belediye imar sınırları içindeki
yerlerde kamulaştırma bedelleri, yol yapım maliyetinin birkaç katına çıkıyor. Bu
sorunu çözmenin yolu, belediyeler ile müşterek çalışmaktan geçer. Amacımız, yol
ve altyapı düzenlenirken maliyetlerin, mümkün olduğu nispette kamulaştırmaya
değil, yol yapımına harcanması öngörülüyor'' diye konuştu.
CHP Gaziantep Milletvekili Yaşar Ağyüz, belediyelerin imar plan
yetkilerinin elinden alındığını, özelleştirmeden gelecek kaynaklarla yol yapımı
yerine bütçe açığının kapatılacağını ileri sürdü.
İstanbul'da 3. köprü tartışmalarının yaşandığına dikkati çeken Ağyüz,
köprü yol güzergahı nedeniyle yasal düzenleme yapılarak, belediyelerin
kamulaştırma yapmamasının zorunlu hale getirilmek istendiğini savundu.
Komisyonda, maddeleri görüşülmeksizin tasarı oy birliği ile kabul edildi.