2010-03-31 - 18:30
TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU...
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısının görüşülmesine başlandı. Alt Komisyon Başkanı AK Parti Afyonkarahisar Milletvekili Halil Aydoğan'ın, yapılan değişiklikler hakkında bilgi vermesinin ardından tasarının geneli üzerinde görüşmelere geçildi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 2023 yılına kadar karayollarıyla ilgili projeleri gerçekleştirmek için yaklaşık 150 milyar lira yatırım yapılmasının öngörüldüğünü söyledi.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, tasarı üzerinde yaptığı konuşmada,
karayollarının dünyada olduğu gibi Türkiye'de de diğer ulaşım sistemine göre daha
hızlı gelişme gösterdiğini kaydetti. 1950 yılında Türkiye'de köy yolları dahil
karayolu uzunluğu 47 bin 80 kilometre iken, bugün, köy yolları hariç 64 bin 390
kilometreye ulaştığını kaydeden Yıldırım, ''360 bin kilometre köy yolları da
ilave edildiğinde 420 binin üzerinde yol ağına ulaşmış bulunuyoruz. Cumhuriyetin
100. yılı olan 2023'e kadar karayollarıyla ilgili projeleri gerçekleştirmek için
yaklaşık 150 milyar lira yatırım yapılmasını öngörüyoruz'' dedi.

Yıldırım, bu miktarın 2023 yılına kadar öngörülen projelerin maliyet
bedeli olduğuna işaret ederek, ''Bunun içinde özelleştirme yoktur, tamamen yeni
yapılacak bölünmüş yol, otoyol, sıcak asfalt işi, tek yol, asfalt onarımı, köprü,
tünel, kamulaştırma, kaza kara noktası iyileştirmesi olarak altyapı işleridir.
Buna yeni yapılanlar dahildir. Ancak işletme hakkı devri dahil değil.
Yap-işlet-devret ile yapılacaklar da buna dahildir. İster genel bütçeyle, ister
alternatif finans yollarıyla yapılsın, bunlar dahildir'' diye konuştu.

Bugün kadar Karayolları Genel Müdürlüğünün en büyük sorunu olarak kaynak
sıkıntısının görüldüğünü anlatan Yıldırım, şöyle konuştu:

''Hükümetimiz döneminde gerçekleştirilen mali, istikrar ve güven
sayesinde Karayolları kaynak sıkıntısı çekmekten büyük ölçüde kurtulmuştur.
Sadece 2009 yılında Karayollarına aktarılan kaynak miktarı 9,5 milyar liradır.
Başlangıç ödeneğinin 2,5 milyar lira olduğu düşünüldüğünde gerçekleştirilen
yatırımın çarpıcı boyutlarda olduğu anlaşılacaktır. Bugün için Karayollarının
parasaldan ziyade, yasal altyapısında ciddi eksiklikler mevcuttur.''

Karayolları Genel Müdürlüğünün kamu hizmetlerini yerine getirirken,
ortaya çıkan ihtilafların yargıya intikal etmeden sulh yoluyla çözümlenme
yetkisinin artık kullanılmaz olduğunu kaydeden Yıldırım, bu durumun bazen çok
kolay çözülebilecek anlaşmazlıkların bile yıllarca süren, kangren olmuş davalara
dönüşmesine, yapılacak hizmetin sürüncemede kalmasına, zaman ve para kaybına
neden olduğunu anlattı.

Yıldırım, tasarıyla, 5018 sayılı yasanın disiplini içinde kalmak üzere,
Karayolları Genel Müdürlüğünün genel bütçeli olmaktan çıkarılarak,''kamu tüzel
kişiliğine haiz özel bütçeli idare'' olarak yeniden yapılandırma imkan
getirildiğini belirterek, ''Böylece mahkemeler ile yasal konumu arasındaki
çelişki gideriliyor. Bu yöndeki kayıpların önüne geçilmesi öngörülmektedir''
dedi.

Tasarıyla, kurumsal işleyişe olumsuz etkileri olan ve çeşitli kurumlar
arasındaki koordinasyon eksikliklerinin giderilmesinin amaçlandığını,
uygulamadaki aksaklıklara karşı önlemler içerdiğini kaydeden Yıldırım, vatandaşın
devletten beklediği en temel kamu hizmeti olan karayolu yapımındaki engellerin
kaldırılarak bürokrasinin azaltılmasının da öngörüldüğünü söyledi.

Yıldırım, karayolu güzergahında bulunan elektrik, su, doğalgaz, petrol
boru hatları gibi çeşitli kurum ve kuruluşlara ait tesisatın gerektiğinde
deplasmanının (yer değiştirme) nasıl yapılacağına ilişkin hükümlerin de tasarıda
düzenlendiğini ifade ederek, ''Bir yol geçecek, bir baraj yapılacak. Bunların
hangisinin geçiş üstünlüğü var, hangisi deplase edilecek, bunlar aşikardır.
Barajı deplase etmek mümkün olmadığına göre, yolun deplase edilmesi en makul,
mantıklı olandır. Bunların değerlendirmesi yapılmasına rağmen, bazen kurumlar o
işlemi ifa etmekte gönülsüz davranmaktadır'' diye konuştu.

Tasarı üzerinde konuşan CHP Trabzon Milletvekili Akif Hamzaçebi,
Hükümetin özelleştirme politikasının özelleştirme kavramıyla uyumlu olmadığını
savunarak, ''Devlet ne olursa olsun ekonomiden çıkmalı, rekabetin olup olmadığı
ya da ne kadar işletme geliri elde edildiği önemli değil. Bunun örneği olarak
Telekom bedava gitmiştir, Tekel'in alkollü içki kısmı da öyle...Hükümet, elde
avuçta ne kaldıysa onu da satarak elde edilecek gelirle 2012 yılına kadar
ekonominin çarklarını çevirme gayretindedir'' dedi.

Mazo Zedung'un ''Bütün emperyalistler kağıttan kaplandır'' sözünü
hatırlatan Hamzaçebi, ''Maliye Bakanlığı, başka kurumlara mı kaplan? Maliye
Bakanlığı böyle bir tasarıya nasıl imza attı? Mali disiplin diyen böyle bir
tasarıya imza atmaz. Maliye Bakanı bu şekilde ortada dolaşacaksa, kendisini
kutlarım'' diye konuştu.

Tasarının ''kadrolaşma düzenlemesi'' olduğunu ileri süren Hamzaçebi,
Karayolları Genel Müdürlüğünün yol yapımında ''en kısa yol'' ilkesinin doğru
olmadığını, buna örnek olarak Karadeniz Sahil Yolu ve Galata Köprüsünü gösterdi.
Karadeniz'de kıyı ilçelerinde evlerin yol seviyesinin altında kaldığını belirten
Hamzaçebi, bundan kaynaklanan olumsuzlukların ''Karayolları Genel Müdürlüğünün
umurunda olmadığını'' ifade etti.

CHP İzmir Milletvekili Bülent Baratalı da otoyol yapım mantığını
eleştirerek, İzmir-Çeşme otoyolunun bölgenin iklimini etkilediğini söyledi.
Baratalı, Güzelbahçe'nin, otoyol yapımından olumsuz etkilendiğine işaret ederek,
''Otoyolun altında başka, üstünde başka bir iklim var'' dedi.

KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEŞKİLAT
VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISININ
12 MADDESİ KABUL EDİLDİ

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülen
Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısının
12 maddesi kabul edildi.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yol yapılırken en fazla sorunu
kamulaştırma konusunda yaşadıklarını belirterek, yol güzergahındaki hak
sahiplerinin mahkemeye giderek istimlak bedelini 3-4 katına çıkardıklarını
söyledi.
Düzenlemenin istimlak konusundaki gecikmeleri önlemeyi amaçladığını
bildiren Yıldırım, ''Mümkün olduğunca kamuya ait yerleri kullanmak suretiyle,
kamulaştırma bedelini düşürelim istiyoruz'' diye konuştu.
Yol yapımı konusunda bir yıl ileride olduklarını kaydeden Yıldırım,
müteahhitlerin bu yıl yaptığı yolun bedelini bir sonraki yıl aldığını, böylece
işlerin erken tamamlandığını söyledi.
Denizcilik Müsteşarlığı Müsteşar Yardımcısı Alparslan Altan'ın, Anayasa
Mahkemesi üyeliğine seçilmesine ilişkin soruyu yanıtlayan Yıldırım, personelin,
istikbali daha iyi olan bir göreve yükselmesine engel olmasının söz konusu
olamayacağını kaydetti.
Tasarının 12 maddesi kabul edildi. Karayolları Genel Müdürlüğünün '''kamu
tüzel kişiliğine sahip özel bütçeli'' idare olmasını öngören tasarıyla, Genel
Müdürlüğün görev ve yetkileri yeniden düzenleniyor, hizmet birimleri yeniden
oluşturuluyor.
Karayolları Genel Müdürülüğünün her türlü iç ve dış borçlanması, Hazine
Müsteşarlığının iznine bağlı olacak.
Komisyonda, tasarının, Karayolları Genel Müdürülüğünün para ve mallarının
statüsü ile getirilen istisna ve muafiyetlerle ilgili maddesi uzun süre
tartışıldı. Muhalefet milletvekilleri, getirilen istisna ve muafiyetler ile Genel
Müdürlüğün gelirlerinin vergiden müstesna olmasına karşı çıktı. Bunun üzerine,
maddenin yeniden ele alınmasına karar verildi.
Tasarının görüşmelerine yarın devam edilecek.