
2005-02-17 - 12:14
Komisyonda ayrıca, Noterlik Kanunu ile İş Mahkemeleri Kanunu'nda değişiklik içeren yasa tasarıları da kabul edildi.
Ağır ceza mahkemelerinin görev alanına giren devlete karşı suçlarda tutukluluk süresi 1 Nisan 2008'e kadar uzatılıyor.
Ceza Muhakemesi Kanunu'nun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun Tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kesin hükme bağlanmış olanlar hariç, görüşülmekte olan soruşturma ve kovuşturmalarda uygulanmasını öngörüyor.
Tasarı uyarınca, yabancı ülkelerdeki kaçaklar hakkında gıyabi tutuklama kararı verilecek, diğer kaçaklarla ilgili yakalama emri düzenlenecek.
Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu (CMUK) gereğince süre konulmamış adi itiraza tabi kararlara karşı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 7 gün içinde itiraz yoluna başvurulabilecek.
Yeni ceza mevzuatındaki lehe olan kanun hükümlerinin uygulanması yönünde hükmü veren mahkemece değerlendirme yapılması gerektiği açıkça anlaşılan dava dosyaları, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nca düzenlenecek tebliğnameler tebliğ edilmeksizin dairesince incelenecek.
Bu düzenlemeyle zaman kaybının önlenmesi amaçlanıyor.
Özel kanunlarda öngörülen davalar kamu davasına dönüştürülecek, halen şahsi dava usulüne göre yürütülen davalar da kamu davası olarak sürdürülecek.
Ağır ceza mahkemelerinin görev alanına giren; devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzeninin işleyişine, milli savunmaya, devletin sırlarına karşı ve casusluk suçlarında tutukluluk süresi 1 Nisan 2008 yılına kadar uzatılıyor. Ceza Muhakemesi Kanunu, bu suçlarda tutukluluk süresini 10 yıl ile sınırlandırıyordu.
Şüpheli ve sanıkla ilgili olarak verilen soruşturma ve kovuşturmayı sona erdiren kesinleşmiş kararlar, soruşturmada görev alan kolluk birimlerine bildirilecek. Kolluk birimleri, bu bildirimin gereklerine ilişkin işlemleri, derhal yerine getirecek.
Parada sahtecilikle ilgili bilgilerin toplanmasına açıklık getiriliyor. Parada sahtecilik suçundan dolayı el konulan sahte paralar ve bunlara ilişkin bilgiler, Cumhuriyet başsavcılıkları ve mahkemeler tarafından paraların asıllarını tedavüle çıkaran kurumun ilgili birimine incelenmek üzere gönderilecek.
Gönderilen bilgilerin içeriği ve bildirimin sureti, paraların asıllarını tedavüle çıkaran kurum ile İçişleri Bakanlığı'nın görüşü alınarak Adalet Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.
Birden fazla mahkumiyeti olan kişi, bu mahkumiyetlerden birine ilişkin cezayı infaz kurumunda çektiği sürece, diğer cezaları açısından zaman aşımı işlemeyecek. Cezanın infazının ertelenmesi veya durdurulması halinde, bu cezaya ilişkin zaman aşımı işlemeyecek. Bu hüküm, yasanın yürürlüğe girdiği tarihte, diğer hükümler ise 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek.
Tasarı, yasalaşması halinde 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek. Bu tarihte, 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu, 3005 sayılı Meşhud Suçların Muhakeme Usulü Kanunu, 466 sayılı Kanun Dışı Yakalanan veya Tutuklanan Kimselere Tazminat Verilmesi Hakkında Kanun ve 4422 sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanunu yürürlükten kalkacak.
Düzenlemeyle yeni TCK'nın sanık lehine hükümlerinden yararlanarak cezaevlerinden salıverilen yaklaşık 12 bin kişinin geri dönmesinin önüne geçildi.
İŞ MAHKEMELERİ KANUNU'NDA DEĞİŞİKLİK İÇEREN YASA TASARISI
İş Mahkemeleri Kanunu'nda değişiklik içeren yasa tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, iş davalarına yeni düzenleme getiriyor. Buna göre, iş mahkemeleri, bin YTL'ye kadar olan davalarda nihai kararı verebilecek.İş mahkemelerince verilecek nihai kararlara karşı istinaf yoluna başvurulabilecek. İstinaf yoluna başvurma süresi, karar yüze karşı verilmişse nihai kararın taraflara bildiriminden, yokluklarında verilmiş ise tebliğ tarihinden itibaren 8 gün olacak.
Bin ile 5 bin YTL arasındaki davalar bölge adliye mahkemelerine, 5bin YTL'den daha büyük miktarlardaki davalar ise Yargıtay'a gidecek. Yargıtay'ın kararına karşı düzeltme yoluna başvurulamayacak. Yargıtay ile bölge adliye mahkemesi, 2 ay içinde karar verecek.
Bölge adliye mahkemesinin parayla değerlendirilemeyen dava ile işler hakkındaki kararlar ile miktar ve değeri 5 bin YTL'yi geçen davalar hakkında nihai kararlara karşı tebliğ tarihinden başlayarak 8 gün içinde temyiz yoluna başvurulabilecek.
Adli yargı ilk derece mahkemeleri ile bölge adliye mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce verilen kararlar hakkında yapılan temyiz başvuruları, kesinleşinceye kadar Yargıtay tarafından sonuçlandırılacak. Bu kararlar hakkında kanunla yapılacak değişiklikten önce temyize ilişkin hükümler uygulanacak.
Tasarı yasalaştığında 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek.
NOTERLİK KANUNU'NDA DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA TASARISI
Noterlik Kanunu'nda değişiklik yapan yasa tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, asliye mahkemesi yargı çevresinin birden çok ilçeyi kapsaması halinde, gerektiğinde diğer ilçelerde de noterlik kurulabilmesini öngörüyor.
Adliye teşkilatı bulunmayan ilçelerde, dördüncü sınıf noterlik faaliyeti için tahsis edilecek mekan, mülki amirler tarafından temin edilecek.
Birinci, ikinci ve üçüncü sınıf noterliğin geçici olarak boşalması durumunda, icra müdürü veya icra müdür yardımcısı vekaleten görev yapabilecek. Hastalık veya izin gibi haklı engeller nedeniyle işlerinden ayrılan noterlere, icra müdürü veya icra müdür yardımcısı
vekalet edebilecek.
Bir ilin büyükşehir belediyesi sınırları içinde birden fazla ilçe bulunduğu takdirde, noterliklerin her nevi ortak hesap paylaşım esasları, noterlerin ve noterliklerin kıdem ve sınıfları gözetilerek 4 yılda bir, o yerdeki noter odasının da görüşü alınarak belirlenecek
Ceza Muhakemesi Kanunu'nun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun Tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kesin hükme bağlanmış olanlar hariç, görüşülmekte olan soruşturma ve kovuşturmalarda uygulanmasını öngörüyor.
Tasarı uyarınca, yabancı ülkelerdeki kaçaklar hakkında gıyabi tutuklama kararı verilecek, diğer kaçaklarla ilgili yakalama emri düzenlenecek.
Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu (CMUK) gereğince süre konulmamış adi itiraza tabi kararlara karşı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 7 gün içinde itiraz yoluna başvurulabilecek.
Yeni ceza mevzuatındaki lehe olan kanun hükümlerinin uygulanması yönünde hükmü veren mahkemece değerlendirme yapılması gerektiği açıkça anlaşılan dava dosyaları, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nca düzenlenecek tebliğnameler tebliğ edilmeksizin dairesince incelenecek.
Bu düzenlemeyle zaman kaybının önlenmesi amaçlanıyor.
Özel kanunlarda öngörülen davalar kamu davasına dönüştürülecek, halen şahsi dava usulüne göre yürütülen davalar da kamu davası olarak sürdürülecek.
Ağır ceza mahkemelerinin görev alanına giren; devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzeninin işleyişine, milli savunmaya, devletin sırlarına karşı ve casusluk suçlarında tutukluluk süresi 1 Nisan 2008 yılına kadar uzatılıyor. Ceza Muhakemesi Kanunu, bu suçlarda tutukluluk süresini 10 yıl ile sınırlandırıyordu.
Şüpheli ve sanıkla ilgili olarak verilen soruşturma ve kovuşturmayı sona erdiren kesinleşmiş kararlar, soruşturmada görev alan kolluk birimlerine bildirilecek. Kolluk birimleri, bu bildirimin gereklerine ilişkin işlemleri, derhal yerine getirecek.
Parada sahtecilikle ilgili bilgilerin toplanmasına açıklık getiriliyor. Parada sahtecilik suçundan dolayı el konulan sahte paralar ve bunlara ilişkin bilgiler, Cumhuriyet başsavcılıkları ve mahkemeler tarafından paraların asıllarını tedavüle çıkaran kurumun ilgili birimine incelenmek üzere gönderilecek.
Gönderilen bilgilerin içeriği ve bildirimin sureti, paraların asıllarını tedavüle çıkaran kurum ile İçişleri Bakanlığı'nın görüşü alınarak Adalet Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.
Birden fazla mahkumiyeti olan kişi, bu mahkumiyetlerden birine ilişkin cezayı infaz kurumunda çektiği sürece, diğer cezaları açısından zaman aşımı işlemeyecek. Cezanın infazının ertelenmesi veya durdurulması halinde, bu cezaya ilişkin zaman aşımı işlemeyecek. Bu hüküm, yasanın yürürlüğe girdiği tarihte, diğer hükümler ise 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek.
Tasarı, yasalaşması halinde 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek. Bu tarihte, 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu, 3005 sayılı Meşhud Suçların Muhakeme Usulü Kanunu, 466 sayılı Kanun Dışı Yakalanan veya Tutuklanan Kimselere Tazminat Verilmesi Hakkında Kanun ve 4422 sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanunu yürürlükten kalkacak.
Düzenlemeyle yeni TCK'nın sanık lehine hükümlerinden yararlanarak cezaevlerinden salıverilen yaklaşık 12 bin kişinin geri dönmesinin önüne geçildi.
İŞ MAHKEMELERİ KANUNU'NDA DEĞİŞİKLİK İÇEREN YASA TASARISI
İş Mahkemeleri Kanunu'nda değişiklik içeren yasa tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, iş davalarına yeni düzenleme getiriyor. Buna göre, iş mahkemeleri, bin YTL'ye kadar olan davalarda nihai kararı verebilecek.İş mahkemelerince verilecek nihai kararlara karşı istinaf yoluna başvurulabilecek. İstinaf yoluna başvurma süresi, karar yüze karşı verilmişse nihai kararın taraflara bildiriminden, yokluklarında verilmiş ise tebliğ tarihinden itibaren 8 gün olacak.
Bin ile 5 bin YTL arasındaki davalar bölge adliye mahkemelerine, 5bin YTL'den daha büyük miktarlardaki davalar ise Yargıtay'a gidecek. Yargıtay'ın kararına karşı düzeltme yoluna başvurulamayacak. Yargıtay ile bölge adliye mahkemesi, 2 ay içinde karar verecek.
Bölge adliye mahkemesinin parayla değerlendirilemeyen dava ile işler hakkındaki kararlar ile miktar ve değeri 5 bin YTL'yi geçen davalar hakkında nihai kararlara karşı tebliğ tarihinden başlayarak 8 gün içinde temyiz yoluna başvurulabilecek.
Adli yargı ilk derece mahkemeleri ile bölge adliye mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce verilen kararlar hakkında yapılan temyiz başvuruları, kesinleşinceye kadar Yargıtay tarafından sonuçlandırılacak. Bu kararlar hakkında kanunla yapılacak değişiklikten önce temyize ilişkin hükümler uygulanacak.
Tasarı yasalaştığında 1 Nisan 2005'te yürürlüğe girecek.
NOTERLİK KANUNU'NDA DEĞİŞİKLİK YAPAN YASA TASARISI
Noterlik Kanunu'nda değişiklik yapan yasa tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, asliye mahkemesi yargı çevresinin birden çok ilçeyi kapsaması halinde, gerektiğinde diğer ilçelerde de noterlik kurulabilmesini öngörüyor.
Adliye teşkilatı bulunmayan ilçelerde, dördüncü sınıf noterlik faaliyeti için tahsis edilecek mekan, mülki amirler tarafından temin edilecek.
Birinci, ikinci ve üçüncü sınıf noterliğin geçici olarak boşalması durumunda, icra müdürü veya icra müdür yardımcısı vekaleten görev yapabilecek. Hastalık veya izin gibi haklı engeller nedeniyle işlerinden ayrılan noterlere, icra müdürü veya icra müdür yardımcısı
vekalet edebilecek.
Bir ilin büyükşehir belediyesi sınırları içinde birden fazla ilçe bulunduğu takdirde, noterliklerin her nevi ortak hesap paylaşım esasları, noterlerin ve noterliklerin kıdem ve sınıfları gözetilerek 4 yılda bir, o yerdeki noter odasının da görüşü alınarak belirlenecek