
2010-04-15 - 14:35
Türk Silahlı Kuvvetlerinin bazı ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla bazı kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamede (KHK) değişiklik yapan tasarı, TBMM Milli Savunma Komisyonunda kabul edildi.
Türk Silahlı Kuvvetlerinin bazı ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla bazı kanun
ve Kanun Hükmünde Kararnamede (KHK) değişiklik yapan tasarı, TBMM Milli
Savunma Komisyonunda kabul edildi.
Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu ile Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, verilen
önergeyle benzer mahiyetteki tasarı ve teklifler ile birleştirilerek görüşüldü.
Tasarıya göre, askeri mahkemeler, 3 askeri hakimden kurulacak. Askeri
mahkeme kurulunda bulunanların en kıdemlisi, mahkeme başkanı olacak. Subay
üyeler, askeri mahkeme heyetinden çıkarılacak.
Subay ve astsubayların işledikleri suçlara ait davalar ile ağır ceza
mahkemesinin görevine giren suçlara ait davalar hariç olmak üzere, üst sınırı 5
yıla kadar (5 yıl dahil) hapis cezasını öngören davalara ve suç konusu olmayan
eşyanın müsaderesine tek hakim tarafından bakılacak.
Tek hakim tarafından bakılan davalarla ilgili soruşturmalarda, hakim
kararı gerektiren her türlü işleme ait kararlar tek hakim tarafından verilecek.
Bu kararlara karşı itirazları incelemeye en yakın askeri mahkeme yetkili
olacak.
Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçlara, genel ahlaka karşı suçlara
ve devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla basit ve nitelikli zimmet,
irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
devlet sırlarını açığa vurma gibi suçlara ait davalar ile tutuklu veya açıklı
işlerin davaları önce görülecek.
Bu düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulla bakılmakta olan
davalarda, davanın tek hakim tarafından yürütülmesi gerektiği gerekçesi ile
görevsizlik kararı verilemeyecek, kurulla verilerek kesinleşmiş kararlarla ilgili
olarak bu düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra alınması gereken
kararlar, kurulla verilecek.
Kiralanan her türlü araç ve malın, sahibi veya mal sahibi adına kullanan
şahsın ihmal veya kusuru dışında zayi olması veya hasara uğraması durumunda
meydana gelen zarar ve hasarlar devlet tarafından karşılanacak.
Sağlık sebepleri dışında okullarla yüksek öğrenim kurumlarından çıkarılan
askeri öğrencilere ''personel ve amortisman giderleri hariç'' devlet tarafından
yapılan masraflar faizi ile birlikte ödettirilecek.
Daha önce askeri öğrencilikten çıkarılanlardan kendilerine tahakkuk
ettirilen borçlarını ödemiş ya da taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam
edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar da 3 ay içerisinde müracaat etmeleri
halinde aynı hükümden yararlanabilecek.
Mayın arama dahil patlayıcı madde ve temizleme faaliyetlerinin fiilen
icrası sırasında malul olanlar ile ölenlerin dul ve yetimleri de terörle mücadele
sırasında malul olanlar ile ölenlerin yakınlarıyla aynı statüye getiriliyor.
Böylece aynı nitelikte görev yapan personel arasındaki özlük hakları
farklılıklarının giderilmesi amaçlanıyor.
Tasarı, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanunu'nda da AİHM kararları
doğrultusunda değişiklik yapıyor. Buna göre, dava dosyasındaki bilgi ve belgeler
taraf ve vekillerine açık olacak. Mahkeme tarafından getirtilen veya idarece
gönderilen bilgi, belge ve dosyalardan; başka şahıs ve makamların özel bilgileri
ile şeref, haysiyet ve güvenliğinin korunması veya idarenin soruşturma
metotlarının gizli tutulması maksatlarıyla taraf ve vekillerine
incelettirilmemesi, kaydı konulanlar ile personelin özlük dosyasındaki dava
konusu haricindekiler, taraf ve vekillerine incelettirilemeyecek.
Davacı taraf veya vekili, karartılan veya verilmeyen bilgi ve belgelerin
savunmaya esas teşkil edecek unsurlar olduğu iddiası ile mahkemeye itiraz
edebilecek. Yapılan bu itiraz mahkeme tarafından incelenerek haklı görülen
hususlarda, mahkemenin belirleyeceği çerçevede daha önce karartılan veya
verilmeyen bilgi ve belgeler karşı tarafa incelettirilebilecek.
Işıklar Askeri Hava Lisesinin de Hava Harp Okuluna Girmeye İstekli Aday
Öğrenciler ile Uçuş ve Paraşüt Eğitimine Tabi Tutulacak Harp Okulu Öğrencileri
Kanunu kapsamına alınması öngörülüyor.
Tasarıyla Gülhane Askeri Tıp Akademisi bünyesinde bulunan Gülhane Askeri
Tıp Fakültesinde lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin özlük hakları diğer
harp okullarıyla aynı düzeye getiriliyor.
Terörle Mücadele Kanunu kapsamında malul olan uzman erbaşlar yeniden
istihdam edilebilecek. Bu kişilerin, sözleşmeleri ''sıhhi arıza'' nedeniyle
feshedilemeyecek. Uzman erbaşlara da subay ve astsubaylara olduğu gibi mazeret
izni verilebilecek.
Terörle mücadele kapsamında malul olan uzman erbaşlar, kadrolarının
kaldırılması veya bu kadrolarda istihdam edilmelerine gerek kalmaması durumunda
sağlık niteliklerine uygun kadrolara atanabilecek.
TSK tarafından aktarılan projelerdeki ve iş yükündeki artış dikkate
alınarak, Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığının idari
kadrolarında değişikliğe gidilerek, ihdas edilen kadrolar çerçevesinde yönetim
kurulunun görev ve yetkileri yeniden belirleniyor.
Komando birlikleri ve komando eğitim veren okullarda eğitim ve kurs
görenler ile doğal afetlerde görev alan askeri personel de kazandan beslenecekler
arasına dahil ediliyor.
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, bu yıl, 45
yaşını doldurduğu için emekli olmak zorunda kalan 357 uzman çavuştan 100'ünün,
petrol boru hatlarının korunmasında görevlendirileceğini söyledi.
Bakan Gönül, TBMM Milli Savunma Komisyonunda uzman erbaşların durumu ile
ilgili açıklamalarda bulundu.
Jandarma uzman çavuşlar ile uzman çavuşların birbirinden farklı olduğunu
belirten Gönül, jandarma uzman çavuşluğun, çok daha eskiye dayanan ve düzenlemesi
büyük ölçüde yerine oturmuş bir teşkilat olduğunu ve astsubay altındaki bir
meslek grubu olarak teşkilatlandırıldığını kaydetti.
Uzman çavuşluğun ise 1986'da ABD'den örnek alınarak, kanunla kurulduğunu
ifade eden Gönül, ''İlgili düzenlemede, 'uzman çavuş istifa ederse, devlet
kendisine iş verir' deniliyor. Peki hizmetini tam yaparsa... 'İş vermez' manası
çıkarılmış. 'Uzman çavuş olayım ve kısa bir süre sonra çıkayım, devlet de bana iş
versin' diye düşünülmüş. Bu durum, Başbakanlık genelgesi ile düzeltildi'' diye
konuştu.
Vecdi Gönül, şimdi süresini tamamlayanlara da iş verilme imkanı doğduğunu
söyledi.
Uzman çavuşların 45 yaşında emekli olmaları öngörülürken, emeklilik
mevzuatının dikkate alınmadığını belirten Gönül, şöyle devam etti:
''Bugün Maliye Bakanlığı, 45 yaşında emekliliği kabul etmiyor. 52 yaştan
taviz verilirse, başka bir meslek grubu da müracaat ederek taviz
isteyebilecektir. Bu yıl, ister BAĞ-KUR, ister işçi, ister memur emeklisi olsun;
emeklilik sebebiyle, Hazine'den bu kuruma yapılan yardım 52 ya da 57 milyar
liradır. Şimdi düşünürsek, bu miktarı daha da yukarı çekmek gibi netice hasıl
eder, emeklilik yaşını tekrar 45'e düşürürsek. Bu bakımdan 'Maliye Bakanlığının
prensibine saygı gösterelim' diye düşünüyorum. Almanya gibi bir dev ekonomi,
emeklilik yaşını 67'ye çıkartmış olmasına rağmen, ilk defa bu yıl sosyal
kuruluşlara bütçeden yardım etti. ABD'de bu konu bile olmaz.
Yani 'şunu yapamayız' diye düşünüyorum. 45 yaşında emeklilik ile ilgili
bir hüküm sevketmek mümkün olmaz. O zaman ne yapacağız? Kanunda var olan, 45 yaş
sonrasının sivil hayatta değerlendirilmesi.''
Bakan Gönül, üzerinde çalıştıkları konunun, uzman çavuşların 45 yaşından
sonra sivil olarak emekliliklerini hak edecekleri bir görevde devam etmeleri
olduğunu ifade etti.
Vecdi Gönül, petrol boru hatları ile ilgili, NATO POL Tesisleri İşletme
Başkanlığında bu yıl görevlendirilecek 100 kadar korumanın uzman çavuşlardan
oluşması için Başbakanlığa teklifte bulunduklarını ve buna da olumlu cevap
verileceğini düşündüklerini anlattı.
45 yaşını dolduran uzman çavuşların 2008'de 37, 2009'da 163 ve 2010'da
357 kişi olduğunu kaydeden Gönül, bu sayının 2030'da ise 18 bin kişi olmasını
tahmin ettiklerini ifade etti. Vecdi Gönül, bu 357 kişiden 100'ünü koruma olarak
istihdam etmeyi düşündüklerini, geri kalan 257 kişinin de İçişleri Bakanlığının,
şehit yakınlarına yaptığı usulle işe yerleştirebileceğini bildirdi. (14.35)
ve Kanun Hükmünde Kararnamede (KHK) değişiklik yapan tasarı, TBMM Milli
Savunma Komisyonunda kabul edildi.
Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu ile Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, verilen
önergeyle benzer mahiyetteki tasarı ve teklifler ile birleştirilerek görüşüldü.
Tasarıya göre, askeri mahkemeler, 3 askeri hakimden kurulacak. Askeri
mahkeme kurulunda bulunanların en kıdemlisi, mahkeme başkanı olacak. Subay
üyeler, askeri mahkeme heyetinden çıkarılacak.
Subay ve astsubayların işledikleri suçlara ait davalar ile ağır ceza
mahkemesinin görevine giren suçlara ait davalar hariç olmak üzere, üst sınırı 5
yıla kadar (5 yıl dahil) hapis cezasını öngören davalara ve suç konusu olmayan
eşyanın müsaderesine tek hakim tarafından bakılacak.
Tek hakim tarafından bakılan davalarla ilgili soruşturmalarda, hakim
kararı gerektiren her türlü işleme ait kararlar tek hakim tarafından verilecek.
Bu kararlara karşı itirazları incelemeye en yakın askeri mahkeme yetkili
olacak.
Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçlara, genel ahlaka karşı suçlara
ve devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla basit ve nitelikli zimmet,
irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
devlet sırlarını açığa vurma gibi suçlara ait davalar ile tutuklu veya açıklı
işlerin davaları önce görülecek.
Bu düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulla bakılmakta olan
davalarda, davanın tek hakim tarafından yürütülmesi gerektiği gerekçesi ile
görevsizlik kararı verilemeyecek, kurulla verilerek kesinleşmiş kararlarla ilgili
olarak bu düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra alınması gereken
kararlar, kurulla verilecek.
Kiralanan her türlü araç ve malın, sahibi veya mal sahibi adına kullanan
şahsın ihmal veya kusuru dışında zayi olması veya hasara uğraması durumunda
meydana gelen zarar ve hasarlar devlet tarafından karşılanacak.
Sağlık sebepleri dışında okullarla yüksek öğrenim kurumlarından çıkarılan
askeri öğrencilere ''personel ve amortisman giderleri hariç'' devlet tarafından
yapılan masraflar faizi ile birlikte ödettirilecek.
Daha önce askeri öğrencilikten çıkarılanlardan kendilerine tahakkuk
ettirilen borçlarını ödemiş ya da taksitlendirmiş olanlar ile yargılamaları devam
edenler veya kesin hükme bağlanmış olanlar da 3 ay içerisinde müracaat etmeleri
halinde aynı hükümden yararlanabilecek.
Mayın arama dahil patlayıcı madde ve temizleme faaliyetlerinin fiilen
icrası sırasında malul olanlar ile ölenlerin dul ve yetimleri de terörle mücadele
sırasında malul olanlar ile ölenlerin yakınlarıyla aynı statüye getiriliyor.
Böylece aynı nitelikte görev yapan personel arasındaki özlük hakları
farklılıklarının giderilmesi amaçlanıyor.
Tasarı, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanunu'nda da AİHM kararları
doğrultusunda değişiklik yapıyor. Buna göre, dava dosyasındaki bilgi ve belgeler
taraf ve vekillerine açık olacak. Mahkeme tarafından getirtilen veya idarece
gönderilen bilgi, belge ve dosyalardan; başka şahıs ve makamların özel bilgileri
ile şeref, haysiyet ve güvenliğinin korunması veya idarenin soruşturma
metotlarının gizli tutulması maksatlarıyla taraf ve vekillerine
incelettirilmemesi, kaydı konulanlar ile personelin özlük dosyasındaki dava
konusu haricindekiler, taraf ve vekillerine incelettirilemeyecek.
Davacı taraf veya vekili, karartılan veya verilmeyen bilgi ve belgelerin
savunmaya esas teşkil edecek unsurlar olduğu iddiası ile mahkemeye itiraz
edebilecek. Yapılan bu itiraz mahkeme tarafından incelenerek haklı görülen
hususlarda, mahkemenin belirleyeceği çerçevede daha önce karartılan veya
verilmeyen bilgi ve belgeler karşı tarafa incelettirilebilecek.
Işıklar Askeri Hava Lisesinin de Hava Harp Okuluna Girmeye İstekli Aday
Öğrenciler ile Uçuş ve Paraşüt Eğitimine Tabi Tutulacak Harp Okulu Öğrencileri
Kanunu kapsamına alınması öngörülüyor.
Tasarıyla Gülhane Askeri Tıp Akademisi bünyesinde bulunan Gülhane Askeri
Tıp Fakültesinde lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin özlük hakları diğer
harp okullarıyla aynı düzeye getiriliyor.
Terörle Mücadele Kanunu kapsamında malul olan uzman erbaşlar yeniden
istihdam edilebilecek. Bu kişilerin, sözleşmeleri ''sıhhi arıza'' nedeniyle
feshedilemeyecek. Uzman erbaşlara da subay ve astsubaylara olduğu gibi mazeret
izni verilebilecek.
Terörle mücadele kapsamında malul olan uzman erbaşlar, kadrolarının
kaldırılması veya bu kadrolarda istihdam edilmelerine gerek kalmaması durumunda
sağlık niteliklerine uygun kadrolara atanabilecek.
TSK tarafından aktarılan projelerdeki ve iş yükündeki artış dikkate
alınarak, Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığının idari
kadrolarında değişikliğe gidilerek, ihdas edilen kadrolar çerçevesinde yönetim
kurulunun görev ve yetkileri yeniden belirleniyor.
Komando birlikleri ve komando eğitim veren okullarda eğitim ve kurs
görenler ile doğal afetlerde görev alan askeri personel de kazandan beslenecekler
arasına dahil ediliyor.
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, bu yıl, 45
yaşını doldurduğu için emekli olmak zorunda kalan 357 uzman çavuştan 100'ünün,
petrol boru hatlarının korunmasında görevlendirileceğini söyledi.
Bakan Gönül, TBMM Milli Savunma Komisyonunda uzman erbaşların durumu ile
ilgili açıklamalarda bulundu.
Jandarma uzman çavuşlar ile uzman çavuşların birbirinden farklı olduğunu
belirten Gönül, jandarma uzman çavuşluğun, çok daha eskiye dayanan ve düzenlemesi
büyük ölçüde yerine oturmuş bir teşkilat olduğunu ve astsubay altındaki bir
meslek grubu olarak teşkilatlandırıldığını kaydetti.
Uzman çavuşluğun ise 1986'da ABD'den örnek alınarak, kanunla kurulduğunu
ifade eden Gönül, ''İlgili düzenlemede, 'uzman çavuş istifa ederse, devlet
kendisine iş verir' deniliyor. Peki hizmetini tam yaparsa... 'İş vermez' manası
çıkarılmış. 'Uzman çavuş olayım ve kısa bir süre sonra çıkayım, devlet de bana iş
versin' diye düşünülmüş. Bu durum, Başbakanlık genelgesi ile düzeltildi'' diye
konuştu.
Vecdi Gönül, şimdi süresini tamamlayanlara da iş verilme imkanı doğduğunu
söyledi.
Uzman çavuşların 45 yaşında emekli olmaları öngörülürken, emeklilik
mevzuatının dikkate alınmadığını belirten Gönül, şöyle devam etti:
''Bugün Maliye Bakanlığı, 45 yaşında emekliliği kabul etmiyor. 52 yaştan
taviz verilirse, başka bir meslek grubu da müracaat ederek taviz
isteyebilecektir. Bu yıl, ister BAĞ-KUR, ister işçi, ister memur emeklisi olsun;
emeklilik sebebiyle, Hazine'den bu kuruma yapılan yardım 52 ya da 57 milyar
liradır. Şimdi düşünürsek, bu miktarı daha da yukarı çekmek gibi netice hasıl
eder, emeklilik yaşını tekrar 45'e düşürürsek. Bu bakımdan 'Maliye Bakanlığının
prensibine saygı gösterelim' diye düşünüyorum. Almanya gibi bir dev ekonomi,
emeklilik yaşını 67'ye çıkartmış olmasına rağmen, ilk defa bu yıl sosyal
kuruluşlara bütçeden yardım etti. ABD'de bu konu bile olmaz.
Yani 'şunu yapamayız' diye düşünüyorum. 45 yaşında emeklilik ile ilgili
bir hüküm sevketmek mümkün olmaz. O zaman ne yapacağız? Kanunda var olan, 45 yaş
sonrasının sivil hayatta değerlendirilmesi.''
Bakan Gönül, üzerinde çalıştıkları konunun, uzman çavuşların 45 yaşından
sonra sivil olarak emekliliklerini hak edecekleri bir görevde devam etmeleri
olduğunu ifade etti.
Vecdi Gönül, petrol boru hatları ile ilgili, NATO POL Tesisleri İşletme
Başkanlığında bu yıl görevlendirilecek 100 kadar korumanın uzman çavuşlardan
oluşması için Başbakanlığa teklifte bulunduklarını ve buna da olumlu cevap
verileceğini düşündüklerini anlattı.
45 yaşını dolduran uzman çavuşların 2008'de 37, 2009'da 163 ve 2010'da
357 kişi olduğunu kaydeden Gönül, bu sayının 2030'da ise 18 bin kişi olmasını
tahmin ettiklerini ifade etti. Vecdi Gönül, bu 357 kişiden 100'ünü koruma olarak
istihdam etmeyi düşündüklerini, geri kalan 257 kişinin de İçişleri Bakanlığının,
şehit yakınlarına yaptığı usulle işe yerleştirebileceğini bildirdi. (14.35)