2021-05-26 - 14:30
Komisyon, AK Parti Bingöl Milletvekili Cevdet Yılmaz başkanlığına toplandı. AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin 6 maddesi, Komisyonunda kabul edildi.
CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, usule ilişkin söz alarak, bürokrasinin hazırladığı bir düzenlemenin, sanki bir milletvekili tarafından hazırlanmış gibi Komisyon gündemine taşındığını savundu.
Bu kanun teklifinin siyasi bir sorumlusu bulunmadığını öne süren Kuşoğlu, yapılandırmaya ilişkin bir etki analizi yapılmadığını da söyledi. Kuşoğlu, Komisyon Başkanı Yılmaz'a, Plan ve Bütçe Komisyonu'nun Merkez Bankası, Sosyal Güvenlik Kurumu, Sayıştay ve TMSF'nin denetimini hala yapmadığını hatırlatarak, bu konuda sorumluluğun yerine getirilmesini istedi.
HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, kanun teklifinin 21 Mayıs'ta TBMM Başkanlığı'na sunulmadan önce bir gazetede haber olarak yayımlandığını belirterek, "Bu teklifi basına kim sızdırdı?" sorusunu yöneltti.
İYİ Parti Samsun Milletvekili Erhan Usta, "torba" yasa teklifinin doğru bir yöntem olmadığını, ayrıca etki analizi bulunmayan düzenlemelerin yasalaştırılmaması gerektiğini söyledi.
Komisyon Başkanı Yılmaz, kuvvetler ayrılığının, "kuvvetler kopukluğu" olarak düşünülmemesi gerektiğini, kuvvetler arasında etkileşim olmasının tabii olduğunu ifade etti. Yürütmenin, yasamaya, ihtiyaçlarını dile getirmesinin de doğal olduğunu belirten Yılmaz, milletvekillerinin kanun tekliflerini, gerektiğinde yürütmeden destek alarak ve yürütmenin ihtiyaçlarını gidermek için hazırlayabileceğini aktardı.
Cevdet Yılmaz, Merkez Bankası'na Plan ve Bütçe Komisyonu'nu bilgilendirmesi için yazı gönderdiklerini ve cevap beklediklerini, Sayıştay'ın da aralarında bulunduğu diğer kurumlardan komisyonu bilgilendirmelerini talep edeceklerini bildirdi.
Teklifin ilk imza sahibi, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz, komisyona sunum yaptı.
AK Parti Manisa Milletvekili Uğur Aydemir, bazı kamu alacaklarının yapılandırılmasına ilişkin kanun teklifinin, "vergi affı" değil "vergi barışı" olarak adlandırılması gerektiğini belirterek "Kesinleşmiş vergi asıllarında bir indirim söz konusu değil." dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin görüşmeleri devam ediyor.
Teklifin ilk imza sahibi, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz, teklifin kapsamı hakkında bilgi vererek düzenlemeyle esnafa ve kurumlara olan borçlarını ödeyemeyen vatandaşlara kolaylık sağlamak istediklerini anlattı.
Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı Ayşe Dilbay, düzenleme kapsamındaki alacakların asıl tutarının 401 milyar lira olduğunu ancak kanun teklifinde vergi ziyaı cezalarının silinmesi öngörüldüğü için alacak tutarının yaklaşık 245 milyar lira olduğunu aktararak "277 milyar liralık vergi alacağımızın 83,2 milyar lirasının tahsil kabiliyeti yok, 91,4 milyar lirasının yasal nedenlerle takibi durmuş durumda, vergi olarak 102 milyar liralık takip edilebilir durumda alacak var. Vergi dışı alacakların toplamı 331,5 milyar lira. Bunun 262,5 milyar lirasının tahsil kabiliyeti yok, 69 milyar liralık takip edilebilir konumda alacak var." diye konuştu.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakan Yardımcısı Ahmet Erdem, SGK'nin, 16 milyon 840 bin 237 borçlu kişi/iş yerinden 74 milyar 657 milyon 303 bin liralık asıl alacağının düzenleme kapsamında bulunduğunu bildirildi.
Teklifin geneli üzerinde söz alan CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, kanun teklifini eleştirerek "Bu tür düzenlemeler adaletsiz. Zamanında vergilerini ödeyen firmalar açısından rekabet bozuluyor. Bu aflar neden bu kadar sık çıkıyor?" sözlerini sarf etti. Kuşoğlu, 2017 yılında dönemin maliye bakanı tarafından "bir daha yapılandırmaya gidilmeyeceği" şeklinde açıklama yapılmış olmasına rağmen aradan geçen zaman zarfında 3 kez daha bu yönde düzenleme yapıldığını söyledi.
İYİ Parti Ankara Milletvekili Durmuş Yılmaz, Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemi'nde makro bir perspektif olmadığını, kısa vadeci bir anlayış bulunduğunu söyledi. Hükümetin, ekonomiyi büyütemediği için sorunları çözemediğini öne süren Yılmaz, "Kredi bizim ayak bağımız oldu. Ekonomimizin içinde bulunduğu ana sorunun temel nedeni de bu. Krediyle büyümenin bir kenara konulması lazım." şeklinde konuştu. Yılmaz, kanun teklifinin sorunlara kalıcı bir çözüm getirmeyeceğini belirterek düzenlemeye ilişkin "Ödeyen kaybediyor, ödemeyen kazanıyor." ifadesini kullandı.
HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, kanun teklifinde vicdan ve adalet bulunmadığını, son 5 yılda 5 yapılandırma teklifi kabul edilmesinin doğru olmadığını söyledi. Babasının vergilerini zamanında ödediği için her ay Maliye Bakanlığından teşekkür belgesi alan bir esnaf olduğunu anlatan Paylan, Türkiye'de her yıl çıkarılan vergi aflarıyla vergi ahlakının yok edildiğini öne sürdü.
Paylan, ülkedeki vergi adaletinin ortadan kalktığını ileri sürerek "Pandemiden etkilenen sektörlere göre belirlenmiş esnafın, KOBİ'lerin borçları yapılandırılmalı." şeklinde konuştu.
MHP Konya Milletvekili Mustafa Kalaycı, yeniden yapılandırmaların vergi ahlakı ve düzenli vergi ödeme alışkanlığını olumsuz etkilediğini ancak olağanüstü şartlarda bunun yapılmasının doğal olduğunu ifade etti. Kalaycı, salgının etkilemediği bir alan bulunmadığını, bu nedenle düzenlemenin hazırlandığını vurgulayarak "Kamu idarelerinin alacaklarının daha hızlı tahsilini sağlaması açısından olumlu bir düzenleme. MHP olarak destek veriyoruz." dedi.
Ekonomideki olumlu gidişatı ortaya koyan veri ve istatistikleri sıralayan Kalaycı, "Öncü göstergelere bakarsak ilk çeyrek büyümemiz yüzde 10'a doğru gidiyor." diye konuştu.
AK Parti Manisa Milletvekili Uğur Aydemir, sahada dinledikleri vatandaşların talepleri üzerine kanun teklifini hazırladıklarını belirterek "Kanun teklifimize, 'vergi affı' değil 'vergi barışı' diyebiliriz. Kesinleşmiş vergi asıllarında bir indirim söz konusu değil." diye konuştu. Düzenlemeyle vergi asıllarına bağlı cezaların tamamının ortadan kaldırılacağını, öte yandan idareyle anlaşanlara fer'i alacaklar bağlamında Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak tutar belirlendiğini anlatan Aydemir, salgın nedeniyle ödeme zorluğu yaşamış mükelleflere kolaylık sağlayacağını dile getirdi. Aydemir, kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçenlere teşekkür etti, ihtiyacı olanların düzenlemeden yararlanması temennisinde bulundu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu Sözcüsü, AK Parti Gaziantep Milletvekili Nejat Koçer, toplumun çok geniş bir kesiminin uzun zamandan beri sosyal medyadan, elektronik postalarla, mesajlarla komisyon üyelerine, milletvekillerine matrah artırımı, stok affı, sicil affı ve buna bağlı diğer aflarla ilgili taleplerini dile getirdiklerini belirterek, "Bu siyasi bir konu değil, toplumsal talep" dedi.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin görüşmeleri TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda sürüyor.
CHP İstanbul Milletvekili Akif Hamzaçebi, AK Parti iktidarı süresince 11 kez vergi affına gidildiğini, ortalama 20 ayda bir yapılandırma yapıldığını belirtti. 2000 yılından bu yana yapılandırma sonrası tahsilat oranlarını sıralayan ve bu oranın sürekli azaldığını dile getiren Hamzaçebi, "Ne kadar çok vergi affı çıkarırsanız tahsilat oranları o kadar çok aşağı inecektir." değerlendirmesinde bulundu.
Hamzaçebi, kanun teklifinde öngörülen matrah artırımının doğru olmadığını, matrah artırımıyla vergi denetiminden beklenen amacın sağlanmasının mümkün olmadığını savundu.
Komisyon Sözcüsü Koçer, çok geniş bir kitlenin talebi olan bu düzenlemeyi hazırladığı için AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz'e teşekkür etti. Koçer, "Çok geniş bir kesim uzun zamandan beri sosyal medyadan, elektronik postalarla, mesajlarla komisyon üyelerine, milletvekillerine matrah artırımı, stok affı, sicil affı ve buna bağlı diğer aflarla ilgili taleplerini dile getiriyorlar. Bu siyasi bir konu değil, toplumsal talep." diye konuştu.
Komisyondaki görüş, öneri ve eleştirileri yanıtlayan Demiröz, kanun teklifinin teknik olduğunu ve eksikliklerin düzenlenebileceğini ifade etti.
Düzenleme kapsamında yer alan matrah artırımının zorunlu olmadığını söyleyen Demiröz, öte yandan HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan'ın, "sektörel yapılandırma" önerisinin Anayasadaki eşitlik ilkesine aykırı olacağına dikkati çekti.
Demiröz, "Devlet buradan mali kaynak sağlamak için yapmıyor. Piyasada karşılaşıyoruz, reel sektördeki sıkıntının giderilmesini istiyoruz. Bu kanun teklifi bir ihtiyaçtı, bunun karşılanmasını sağlamak istiyoruz." dedi.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasının ardından Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı ve AK Parti Bingöl Milletvekili Cevdet Yılmaz, teklifin maddelerinin uzunluğu göz önüne alınarak, okunmadan görüşmelerine geçilmesini oylamaya sundu.
Komisyonda yapılan oylama sonucunda maddelerin okunmaması kabul edilerek, teklifin maddelerinin görüşmelerine geçildi.
TBMM (AA) - AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin 6 maddesi, Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
Düzenlemeye göre, Vergi Usul Kanunu'nda yapılan değişiklikle Hazine ve Maliye Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), il özel idareleri, belediyeler, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına (YİKOB) olan bazı borçlar yapılandırılıyor.
Ancak düzenleyici ve denetleyici kurumlarca verilen idari para cezaları, Kovid-19 ile mücadele kapsamında verilen idari para cezaları ile tütün ve tütün mamulleri kullanımından kaynaklanan idari para cezaları kapsam dışında tutuluyor.
Teklifle yapılandırma kapsamına alınacak 30 Nisan 2021 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere ait borçlar şöyle:
- Vergi Usul Kanunu kapsamına giren ve beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,
- 2021 yılına ilişkin olarak söz konusu tarihten önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2021 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti hariç),
- Yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları, idari para cezaları;
- Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında tahsil dairesine takip için intikal etmiş olan asli ve fer'i amme alacakları; işletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan ya da kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat, demirbaşlar ile kasa mevcudu ve ortaklardan alacakların beyanı
- Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları, SGK'ye bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen ve belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş alacaklar
- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun ilgili maddeleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan, 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- Özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- İşlenen fiillere ilişkin olup ilgili kanunları uyarınca uygulanan idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- İlgili kanunları gereğince takip edilen 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları
- İl özel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden (bu tarih dahil) önce olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan asli ve fer'i amme alacakları.
- Hesaplamada kullanılacak Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
Yasa teklifiyle belediyelere olan borçların da yapılandırılması öngörülüyor. Buna göre, belediyelerin, Vergi Usul Kanunu kapsamındaki 30 Nisan 2021 tarihinden önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları ile gecikme faiz ve zamları; 2021 yılına ilişkin olarak söz konusu tarihten önce tahakkuk eden vergisi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları da teklifin kapsamında yer alıyor.
Öte yandan belediyelerin, Belediye Gelirleri Kanunu'na göre vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş olan ücret ve pay alacakları; Belediye Kanunu kapsamındaki belediyelerin vadesi söz konusu tarih olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ücreti alacakları; büyükşehir belediyelerinin Çevre Kanunu'nun "İzin alma, arıtma ve bertaraf etme yükümlülüğü" başlıklı maddesine göre vadesi 30 Nisan 2021'den önce olduğu halde teklifin yasalaştığı tarihte ödenmemiş katı atık ücreti alacakları ile tüm bunlara bağlı fer'i alacakları da düzenlemede bulunuyor.
Teklife göre, düzenlemenin uygulanmasında kullanılacak Yİ-ÜFE aylık değişim oranları, "Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31 Aralık 2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1 Kasım 2016 tarihinden itibaren aylık yüzde 0,35 oranını" ifade edecek.
- Tahsilinden vazgeçilecek kesinleşmiş alacaklar
Kanun teklifiyle kesinleşmiş bazı alacaklar için yapılandırmaya gidiliyor. Buna göre, Hazine ve Maliye Bakanlığı, il özel idareleri ve belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklardan düzenlemenin yasalaşarak yayımlandığı tarih itibarıyla şu borçların tahsilinden vazgeçilecek:
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan vergilerin ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ile ödenmemiş alacağın sadece feri alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayım tarihi itibarıyla Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar; kanun teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ile daha önce ödenmiş olanlar dahil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları ile iştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezalarının yüzde 50'si ve bu tutara gecikme zammı yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ- ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar; ödenmemiş alacağın sadece gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar, kanun teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'sinin ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve bu düzenlemede sıralanan idari para cezalarının tamamıyla bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine kanun teklifinin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan diğer asli amme alacaklarının ödenmemiş kısmının tamamı ile bu alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ve ödenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar yasa teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamı,
- Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkında Kanun'un ilk iki maddesi gereğince ödenmesi gerektiği halde bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar ödenmemiş olan tutarların ödenmesi halinde Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkında Kanun gereğince hesaplanan binde iki oranındaki faiz alacaklarının tamamı.
- Vadesinde ödenmemiş gümrük vergilerine yapılandırma
Düzenlemeye göre, Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan gümrük vergilerinin ödenmemiş kısmının tamamıyla bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile idari para cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilecek.
Ticaret Bakanlığının vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve gümrük yükümlülüğü nedeniyle gümrük vergileri asıllarına bağlı olmaksızın kesilmiş idari para cezaları ile Kabahatler Kanunu'nun iştirak hükümleri nedeniyle kesilmiş idari para cezalarının yüzde 50'sinin yasa teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si ödenmeyecek.
Eşyanın gümrüklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş idari para cezalarının yüzde 30'u ve varsa gümrük vergileri aslının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 70'i ile alacak asıllarına bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamı tahsil edilmeyecek.
Yasa teklifine göre, her bir taşıt için düzenlemenin kanunlaşmasından önce ödenecek olan motorlu taşıtlar vergisi, Karayolları Trafik Kanunu'na göre verilen trafik idari para cezası, mülga Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geçiş ücreti ve idari para cezası ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile katsayı tutarının en az yüzde 10'unun ödenmiş olması halinde yasa teklifinde belirtilen taksit ödeme süresince fenni muayeneye izin verilecek.
Tütün mamulleri, makaron, yaprak sigara kağıdı ve alkollü içkilerin üreticileri ve ithalatçıları, Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkisi kapsamında kullanılma zorunluluğu getirilen özel etiket ve işaretleri kullanmalarına izin verilebilmesi için bu yasa teklifiyle yapılandırılan Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nun ilgili cetvellerinde yer alan ürünlere ilişkin özel tüketim vergisi, vadesi 1 Ekim 2020 tarihinden sonra gelen katma değer vergisi ve bu vergilere ait beyannameden doğan damga vergisi ile bu vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamını ödeyecek.
****HABERİN DEVAMINA "İLGİLİ DOKÜMANLAR" BÖLÜMÜNDEN ULAŞABİLİRSİNİZ.****
Bu kanun teklifinin siyasi bir sorumlusu bulunmadığını öne süren Kuşoğlu, yapılandırmaya ilişkin bir etki analizi yapılmadığını da söyledi. Kuşoğlu, Komisyon Başkanı Yılmaz'a, Plan ve Bütçe Komisyonu'nun Merkez Bankası, Sosyal Güvenlik Kurumu, Sayıştay ve TMSF'nin denetimini hala yapmadığını hatırlatarak, bu konuda sorumluluğun yerine getirilmesini istedi.
HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, kanun teklifinin 21 Mayıs'ta TBMM Başkanlığı'na sunulmadan önce bir gazetede haber olarak yayımlandığını belirterek, "Bu teklifi basına kim sızdırdı?" sorusunu yöneltti.
İYİ Parti Samsun Milletvekili Erhan Usta, "torba" yasa teklifinin doğru bir yöntem olmadığını, ayrıca etki analizi bulunmayan düzenlemelerin yasalaştırılmaması gerektiğini söyledi.
Komisyon Başkanı Yılmaz, kuvvetler ayrılığının, "kuvvetler kopukluğu" olarak düşünülmemesi gerektiğini, kuvvetler arasında etkileşim olmasının tabii olduğunu ifade etti. Yürütmenin, yasamaya, ihtiyaçlarını dile getirmesinin de doğal olduğunu belirten Yılmaz, milletvekillerinin kanun tekliflerini, gerektiğinde yürütmeden destek alarak ve yürütmenin ihtiyaçlarını gidermek için hazırlayabileceğini aktardı.
Cevdet Yılmaz, Merkez Bankası'na Plan ve Bütçe Komisyonu'nu bilgilendirmesi için yazı gönderdiklerini ve cevap beklediklerini, Sayıştay'ın da aralarında bulunduğu diğer kurumlardan komisyonu bilgilendirmelerini talep edeceklerini bildirdi.
Teklifin ilk imza sahibi, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz, komisyona sunum yaptı.
AK Parti Manisa Milletvekili Uğur Aydemir, bazı kamu alacaklarının yapılandırılmasına ilişkin kanun teklifinin, "vergi affı" değil "vergi barışı" olarak adlandırılması gerektiğini belirterek "Kesinleşmiş vergi asıllarında bir indirim söz konusu değil." dedi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin görüşmeleri devam ediyor.
Teklifin ilk imza sahibi, AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz, teklifin kapsamı hakkında bilgi vererek düzenlemeyle esnafa ve kurumlara olan borçlarını ödeyemeyen vatandaşlara kolaylık sağlamak istediklerini anlattı.
Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı Ayşe Dilbay, düzenleme kapsamındaki alacakların asıl tutarının 401 milyar lira olduğunu ancak kanun teklifinde vergi ziyaı cezalarının silinmesi öngörüldüğü için alacak tutarının yaklaşık 245 milyar lira olduğunu aktararak "277 milyar liralık vergi alacağımızın 83,2 milyar lirasının tahsil kabiliyeti yok, 91,4 milyar lirasının yasal nedenlerle takibi durmuş durumda, vergi olarak 102 milyar liralık takip edilebilir durumda alacak var. Vergi dışı alacakların toplamı 331,5 milyar lira. Bunun 262,5 milyar lirasının tahsil kabiliyeti yok, 69 milyar liralık takip edilebilir konumda alacak var." diye konuştu.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakan Yardımcısı Ahmet Erdem, SGK'nin, 16 milyon 840 bin 237 borçlu kişi/iş yerinden 74 milyar 657 milyon 303 bin liralık asıl alacağının düzenleme kapsamında bulunduğunu bildirildi.
Teklifin geneli üzerinde söz alan CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, kanun teklifini eleştirerek "Bu tür düzenlemeler adaletsiz. Zamanında vergilerini ödeyen firmalar açısından rekabet bozuluyor. Bu aflar neden bu kadar sık çıkıyor?" sözlerini sarf etti. Kuşoğlu, 2017 yılında dönemin maliye bakanı tarafından "bir daha yapılandırmaya gidilmeyeceği" şeklinde açıklama yapılmış olmasına rağmen aradan geçen zaman zarfında 3 kez daha bu yönde düzenleme yapıldığını söyledi.
İYİ Parti Ankara Milletvekili Durmuş Yılmaz, Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemi'nde makro bir perspektif olmadığını, kısa vadeci bir anlayış bulunduğunu söyledi. Hükümetin, ekonomiyi büyütemediği için sorunları çözemediğini öne süren Yılmaz, "Kredi bizim ayak bağımız oldu. Ekonomimizin içinde bulunduğu ana sorunun temel nedeni de bu. Krediyle büyümenin bir kenara konulması lazım." şeklinde konuştu. Yılmaz, kanun teklifinin sorunlara kalıcı bir çözüm getirmeyeceğini belirterek düzenlemeye ilişkin "Ödeyen kaybediyor, ödemeyen kazanıyor." ifadesini kullandı.
HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, kanun teklifinde vicdan ve adalet bulunmadığını, son 5 yılda 5 yapılandırma teklifi kabul edilmesinin doğru olmadığını söyledi. Babasının vergilerini zamanında ödediği için her ay Maliye Bakanlığından teşekkür belgesi alan bir esnaf olduğunu anlatan Paylan, Türkiye'de her yıl çıkarılan vergi aflarıyla vergi ahlakının yok edildiğini öne sürdü.
Paylan, ülkedeki vergi adaletinin ortadan kalktığını ileri sürerek "Pandemiden etkilenen sektörlere göre belirlenmiş esnafın, KOBİ'lerin borçları yapılandırılmalı." şeklinde konuştu.
MHP Konya Milletvekili Mustafa Kalaycı, yeniden yapılandırmaların vergi ahlakı ve düzenli vergi ödeme alışkanlığını olumsuz etkilediğini ancak olağanüstü şartlarda bunun yapılmasının doğal olduğunu ifade etti. Kalaycı, salgının etkilemediği bir alan bulunmadığını, bu nedenle düzenlemenin hazırlandığını vurgulayarak "Kamu idarelerinin alacaklarının daha hızlı tahsilini sağlaması açısından olumlu bir düzenleme. MHP olarak destek veriyoruz." dedi.
Ekonomideki olumlu gidişatı ortaya koyan veri ve istatistikleri sıralayan Kalaycı, "Öncü göstergelere bakarsak ilk çeyrek büyümemiz yüzde 10'a doğru gidiyor." diye konuştu.
AK Parti Manisa Milletvekili Uğur Aydemir, sahada dinledikleri vatandaşların talepleri üzerine kanun teklifini hazırladıklarını belirterek "Kanun teklifimize, 'vergi affı' değil 'vergi barışı' diyebiliriz. Kesinleşmiş vergi asıllarında bir indirim söz konusu değil." diye konuştu. Düzenlemeyle vergi asıllarına bağlı cezaların tamamının ortadan kaldırılacağını, öte yandan idareyle anlaşanlara fer'i alacaklar bağlamında Yİ-ÜFE oranında hesaplanacak tutar belirlendiğini anlatan Aydemir, salgın nedeniyle ödeme zorluğu yaşamış mükelleflere kolaylık sağlayacağını dile getirdi. Aydemir, kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçenlere teşekkür etti, ihtiyacı olanların düzenlemeden yararlanması temennisinde bulundu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu Sözcüsü, AK Parti Gaziantep Milletvekili Nejat Koçer, toplumun çok geniş bir kesiminin uzun zamandan beri sosyal medyadan, elektronik postalarla, mesajlarla komisyon üyelerine, milletvekillerine matrah artırımı, stok affı, sicil affı ve buna bağlı diğer aflarla ilgili taleplerini dile getirdiklerini belirterek, "Bu siyasi bir konu değil, toplumsal talep" dedi.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin görüşmeleri TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda sürüyor.
CHP İstanbul Milletvekili Akif Hamzaçebi, AK Parti iktidarı süresince 11 kez vergi affına gidildiğini, ortalama 20 ayda bir yapılandırma yapıldığını belirtti. 2000 yılından bu yana yapılandırma sonrası tahsilat oranlarını sıralayan ve bu oranın sürekli azaldığını dile getiren Hamzaçebi, "Ne kadar çok vergi affı çıkarırsanız tahsilat oranları o kadar çok aşağı inecektir." değerlendirmesinde bulundu.
Hamzaçebi, kanun teklifinde öngörülen matrah artırımının doğru olmadığını, matrah artırımıyla vergi denetiminden beklenen amacın sağlanmasının mümkün olmadığını savundu.
Komisyon Sözcüsü Koçer, çok geniş bir kitlenin talebi olan bu düzenlemeyi hazırladığı için AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Vedat Demiröz'e teşekkür etti. Koçer, "Çok geniş bir kesim uzun zamandan beri sosyal medyadan, elektronik postalarla, mesajlarla komisyon üyelerine, milletvekillerine matrah artırımı, stok affı, sicil affı ve buna bağlı diğer aflarla ilgili taleplerini dile getiriyorlar. Bu siyasi bir konu değil, toplumsal talep." diye konuştu.
Komisyondaki görüş, öneri ve eleştirileri yanıtlayan Demiröz, kanun teklifinin teknik olduğunu ve eksikliklerin düzenlenebileceğini ifade etti.
Düzenleme kapsamında yer alan matrah artırımının zorunlu olmadığını söyleyen Demiröz, öte yandan HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan'ın, "sektörel yapılandırma" önerisinin Anayasadaki eşitlik ilkesine aykırı olacağına dikkati çekti.
Demiröz, "Devlet buradan mali kaynak sağlamak için yapmıyor. Piyasada karşılaşıyoruz, reel sektördeki sıkıntının giderilmesini istiyoruz. Bu kanun teklifi bir ihtiyaçtı, bunun karşılanmasını sağlamak istiyoruz." dedi.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasının ardından Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı ve AK Parti Bingöl Milletvekili Cevdet Yılmaz, teklifin maddelerinin uzunluğu göz önüne alınarak, okunmadan görüşmelerine geçilmesini oylamaya sundu.
Komisyonda yapılan oylama sonucunda maddelerin okunmaması kabul edilerek, teklifin maddelerinin görüşmelerine geçildi.
TBMM (AA) - AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin 6 maddesi, Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi.
Düzenlemeye göre, Vergi Usul Kanunu'nda yapılan değişiklikle Hazine ve Maliye Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), il özel idareleri, belediyeler, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına (YİKOB) olan bazı borçlar yapılandırılıyor.
Ancak düzenleyici ve denetleyici kurumlarca verilen idari para cezaları, Kovid-19 ile mücadele kapsamında verilen idari para cezaları ile tütün ve tütün mamulleri kullanımından kaynaklanan idari para cezaları kapsam dışında tutuluyor.
Teklifle yapılandırma kapsamına alınacak 30 Nisan 2021 tarihinden (bu tarih dahil) önceki dönemlere ait borçlar şöyle:
- Vergi Usul Kanunu kapsamına giren ve beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,
- 2021 yılına ilişkin olarak söz konusu tarihten önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2021 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti hariç),
- Yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları, idari para cezaları;
- Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamında tahsil dairesine takip için intikal etmiş olan asli ve fer'i amme alacakları; işletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan ya da kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat, demirbaşlar ile kasa mevcudu ve ortaklardan alacakların beyanı
- Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları, SGK'ye bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen ve belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde ödenmemiş alacaklar
- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun ilgili maddeleri kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan, 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- Özel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan ön değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işçilik tutarı üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- İşlenen fiillere ilişkin olup ilgili kanunları uyarınca uygulanan idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları
- İlgili kanunları gereğince takip edilen 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları
- İl özel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden (bu tarih dahil) önce olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan asli ve fer'i amme alacakları.
- Hesaplamada kullanılacak Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
Yasa teklifiyle belediyelere olan borçların da yapılandırılması öngörülüyor. Buna göre, belediyelerin, Vergi Usul Kanunu kapsamındaki 30 Nisan 2021 tarihinden önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları ile gecikme faiz ve zamları; 2021 yılına ilişkin olarak söz konusu tarihten önce tahakkuk eden vergisi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları da teklifin kapsamında yer alıyor.
Öte yandan belediyelerin, Belediye Gelirleri Kanunu'na göre vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş olan ücret ve pay alacakları; Belediye Kanunu kapsamındaki belediyelerin vadesi söz konusu tarih olduğu halde bu düzenlemenin yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ücreti alacakları; büyükşehir belediyelerinin Çevre Kanunu'nun "İzin alma, arıtma ve bertaraf etme yükümlülüğü" başlıklı maddesine göre vadesi 30 Nisan 2021'den önce olduğu halde teklifin yasalaştığı tarihte ödenmemiş katı atık ücreti alacakları ile tüm bunlara bağlı fer'i alacakları da düzenlemede bulunuyor.
Teklife göre, düzenlemenin uygulanmasında kullanılacak Yİ-ÜFE aylık değişim oranları, "Türkiye İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31 Aralık 2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) aylık değişim oranlarını, 1 Kasım 2016 tarihinden itibaren aylık yüzde 0,35 oranını" ifade edecek.
- Tahsilinden vazgeçilecek kesinleşmiş alacaklar
Kanun teklifiyle kesinleşmiş bazı alacaklar için yapılandırmaya gidiliyor. Buna göre, Hazine ve Maliye Bakanlığı, il özel idareleri ve belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklardan düzenlemenin yasalaşarak yayımlandığı tarih itibarıyla şu borçların tahsilinden vazgeçilecek:
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan vergilerin ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ile ödenmemiş alacağın sadece feri alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayım tarihi itibarıyla Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar; kanun teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ile daha önce ödenmiş olanlar dahil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları ile iştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezalarının yüzde 50'si ve bu tutara gecikme zammı yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ- ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar; ödenmemiş alacağın sadece gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar, kanun teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'sinin ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve bu düzenlemede sıralanan idari para cezalarının tamamıyla bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine kanun teklifinin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar,
- Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan diğer asli amme alacaklarının ödenmemiş kısmının tamamı ile bu alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ve ödenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar yasa teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamı,
- Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkında Kanun'un ilk iki maddesi gereğince ödenmesi gerektiği halde bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar ödenmemiş olan tutarların ödenmesi halinde Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulü ile Tahsili Hakkında Kanun gereğince hesaplanan binde iki oranındaki faiz alacaklarının tamamı.
- Vadesinde ödenmemiş gümrük vergilerine yapılandırma
Düzenlemeye göre, Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan gümrük vergilerinin ödenmemiş kısmının tamamıyla bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile idari para cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilecek.
Ticaret Bakanlığının vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş ve gümrük yükümlülüğü nedeniyle gümrük vergileri asıllarına bağlı olmaksızın kesilmiş idari para cezaları ile Kabahatler Kanunu'nun iştirak hükümleri nedeniyle kesilmiş idari para cezalarının yüzde 50'sinin yasa teklifinde belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 50'si ödenmeyecek.
Eşyanın gümrüklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş idari para cezalarının yüzde 30'u ve varsa gümrük vergileri aslının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan yüzde 70'i ile alacak asıllarına bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamı tahsil edilmeyecek.
Yasa teklifine göre, her bir taşıt için düzenlemenin kanunlaşmasından önce ödenecek olan motorlu taşıtlar vergisi, Karayolları Trafik Kanunu'na göre verilen trafik idari para cezası, mülga Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geçiş ücreti ve idari para cezası ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile katsayı tutarının en az yüzde 10'unun ödenmiş olması halinde yasa teklifinde belirtilen taksit ödeme süresince fenni muayeneye izin verilecek.
Tütün mamulleri, makaron, yaprak sigara kağıdı ve alkollü içkilerin üreticileri ve ithalatçıları, Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkisi kapsamında kullanılma zorunluluğu getirilen özel etiket ve işaretleri kullanmalarına izin verilebilmesi için bu yasa teklifiyle yapılandırılan Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nun ilgili cetvellerinde yer alan ürünlere ilişkin özel tüketim vergisi, vadesi 1 Ekim 2020 tarihinden sonra gelen katma değer vergisi ve bu vergilere ait beyannameden doğan damga vergisi ile bu vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine düzenlemenin yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamını ödeyecek.
****HABERİN DEVAMINA "İLGİLİ DOKÜMANLAR" BÖLÜMÜNDEN ULAŞABİLİRSİNİZ.****
