2016-02-08 - 11:52
2016 YILI BÜTÇESİ PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU'NDA
Plan ve Bütçe Komisyonu, AK PARTİ Isparta Milletvekili Süreyya Sadi Bilgiç başkanlığında toplandı. Komisyonda 2016 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine devam ediliyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve bağlı kuruluşların, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Rekabet Kurumunun 2016 bütçeleri oylanarak kabul edildi.
Plan ve Bütçe Komisyonu, AK PARTİ Isparta Milletvekili Süreyya Sadi Bilgiç başkanlığında toplandı.

Meclis çalışmalarına verilen bir hafta aranın ardından yeniden toplanan komisyonda 2016 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine devam ediliyor.

Komisyonda bugün, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının bütçeleri ele alınacak.

Komisyonda ilk sözü alan HDP İstanbul Milletvekili Garo Paylan, usule ilişkin itirazda bulundu. Komisyona gelen bakanların milletvekillerinin sorularına yanıt vermek yerine kendi görüş ve önerilerini aktardıklarını savunan Paylan, görüşmelerin bu usulle devam etmesinin bir yararı olmadığını ifade etti. Paylan, bakanların verilen sorulara somut yanıtlar vermelerini beklediklerini de söyledi. Paylan, ayrıca yazılı yanıtların da geçen uzun süreye rağmen kendilerine ulaştırılmadığını belirtti.

Muhalefet partisi milletvekillerinin usule ilişkin itiraz ve önerilerinin ardından Komisyon Başkanı Bilgiç de bakanların konuşmalarına müdahale etmelerinin mümkün olmadığını, ancak sorulara verilecek yazılı yanıtların en kısa sürede gönderilmesi konusunda hassasiyet beklediklerini vurguladı.

Bilgiç, komisyon programının da çalışmalar devam ederken değişmemesi konusunda özen gösterdiklerini aktardı.

Daha sonra Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım bakanlığının bütçesine ilişkin sunumuna başladı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin etüt-proje çalışmalarının sürdüğünü belirterek, "Bu tünel, Boğaziçi Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu raylı sistem, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu karayolu ihtiyacını görecek" dedi.

Yıldırım, ulaştırmaya yapılan yatırımların ülkenin kalkınmasına lokomotif katkı sağladığını söyledi.

"Ulaştırmada son 13 yılda yapılan çalışmalarla insanın yaşamına dokunduk. Yolları böldük, hayatları, milleti birleştirdik" diyen Yıldırım, araç sayısının 2003'te 9 milyon iken 20 milyonu bulduğunu belirtti. Yıldırım, ülkenin her tarafında hareketliliğin büyük oranda arttığını ve 2003'e göre trafiğin iki katın üzerine çıktığını anlattı.

Bakanlığının bütçe büyüklükleriyle ilgili bilgi veren Yıldırım, kadrolu, sözleşmeli ve işçi statüsünde 94 bin 436; hizmet alımıyla 35 bin 213; şantiyelerde müteahhitler tarafından istihdam edilen 96 bin 15 olmak üzere 225 bin 664 kişiye istihdam sağlandığını ifade etti.

Yıldırım, Ulaştırma ve haberleşmede 2003-2015 yılları arasında gerçekleşen yatırım miktarının 253,3 milyar TL olduğunu bildirdi. Yıldırım, kamu özel işbirliği ile de 60.9 milyarlık yatırım olduğunu, bunun 37,8 milyarlık kısmının devam ettiğini, geri kalanın tamamlandığını dile getirdi.

Yıldırım, kamu özel işbirliğiyle dünyanın en gelişmiş ve modern araç muayene sistemlerinden birinin hizmete sunulduğunu, burada 3 bin 508 kişiye istihdam sağlandığını, 63 milyonun üzerinde araç muayenesinin gerçekleştirildiğine dikkati çekti.

77 yol kenarı denetim istasyonunda geçen yıl yaklaşık 34,5 milyon araç denetiminin gerçekleştirildiğini beliren Yıldırım, devam eden bu¨yu¨k projelerin tamamlanması; otoyolların kamu özel ortaklıg?ı yo¨ntemiyle yapımına hız verilmesi; kuzey-gu¨ney koridorlarının bu¨yu¨k oranda tamamlanması; yol gu¨venlig?i ve konforu ic¸in asfalt betonun yaygınlas¸tırılması; karayolu denetimlerinin artırılması; ölu¨mlu¨ kazaların azaltılması çalışmalarına devam edeceklerini vurguladı.

2003 yılında 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağının 2015 yılında 24 bin 280 kilometreye çıktığına işaret eden Yıldırım, bölünmüş yollarda 2003-2014 yılları arasında 100 milyon taşıt çarpı kilometre başına düşen can kaybının yüzde 62 azaldığını, hedefin bunu 2023 yılında yüzde birin altına düşürmek olduğunu ifade etti.

Yıldırım, bölünmüş yollarda 3,25 milyon ton daha az karbonmonoksit salınımı, 272 milyon saat işgücü tasarrufu, 1 milyon 650 bin litre yakıt tasarrufu sağlandığını anlattı.

Yıldırım, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün de yer aldığı 95 kilometre ana gövde ve diğer kollarıyla 215 kilometreyi bulan yolun bu yıl içinde tamamlanacağını ifade ederek, İzmir-İstanbul Otoyolu'nun İstanbul'dan başlayıp İzmir'e kadar devam eden 433 kilometrelik bölümünde çalışmaların devam ettiğini, Altınova-Gemlik arasında biten 40 kilometrelik bölümün önümüzdeki günlerde hizmete alınacağını söyledi.

İhale asamasındaki YİD modeliyle yapılacak yollar hakkında da bilgi veren Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu'nun Paşaköy'den Sakarya Akyazı'ya bağlantısı olan yaklaşık 187 kilometrelik bölüm ile Avrupa yakasında Odayeri'nden Kınalı'ya bağlantısı olan 149 kilometrelik kesimi olmak üzere toplam 336 kilometrelik bölümün bu yıl ihale edilip, başlanacağını anlattı.

Yıldırım, otoyol projeleri hakkında bilgi vererek, dünyanın dördüncü büyük köprüsü olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsünün mayıs ayında biteceğini ifade etti.

İstanbul-Çanakkale-İzmir Otoyolu ve Çanakkale Köprü geçişine de değinen Yıldırım, "Çanakkale 1915 Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklıkla dünyanın orta açıklığı en uzun köprüsü ünvanına sahip. Bunun da çalışmalarını yapıyoruz, yetişirse bu sene, değilse 2017'de çalışmalarına başlayacağız" diye konuştu.

Avrasya Tüneli'nin YİD modeliyle yapıldığını anımsatan Yıldırım, bu yıl sonuna kadar açılacağını, Asya'dan Avrupa'ya kara yoluyla en kısa geçiş sağlayan tünel olduğunu, 108 metreyle dünyanın en derin tüneli ünvanına sahip olduğunu bildirdi.

Bakan Yıldırım, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin etüt-proje çalışmalarının sürdüğünü belirterek, şöyle konuştu:

"Bu tünel, Boğaziçi Köprüsü aksının raylı sistem, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının karayolu ihtiyacını görecek. Buradaki farklılık, Marmaray'da sadece trenler geçiyor, Avrasya Tüneli'nde sadece araçlar geçiyor. Bunda hepsi bir arada üç katlı bir tünel. 17,6 metre çapında, dünyada bugüne kadar bu çapta yapılmış ilk geçiş olacak. Boğazdan ikinci geçiş olacak."

Yıldırım, son 13 yılda demiryolu ve karayolları için yapılan tünellerin uzunluğunun 520 kilometreyi bulduğunu bildirdi.

Bilişim ve iletişim teknolojisinin gelişmesiyle ulaşımda da akıllı sistemlerin yaygın kullanılmaya başlandığını dile getiren Yıldırım, nesnelerin birbiriyle haberleşmesi de denilecek bir teknolojiyle akıllı ulaşım sistemlerinin entegrasyonu ve uygulamasıyla ilgili projenin 2-2,5 yıl içinde tamamlanacağını belirtti.

Türkiye için çok önemli bir sektör olan demiryolunda gelişim sürecinin, 2000'li yıllara kadar tamamlanamadığını ifade eden Yıldırım, "Hatta geri gitmiş. Mevcut hatlar da bakılamamış. Demiryolları Türkiye'nin yükünü taşıması gerekirken, Türkiye, demiryollarını taşır hale gelmiş" diye konuştu.

Yıldırım, uygun olan yerlerde hızlı tren hatlarına devam etmek ve mevcut hatları yenilemek istediklerini ifade ederek, elektrikli ve sinyalli olmayan hatları, elektrikli ve sinyalli hale getireceklerini söyledi.

2003'te başlayan demiryolu hamlesiyle yerli ve milli demiryolu sanayinin kurulması için önemli adımlar attıklarına dikkati çeken Yıldırım, "Ray, bağlantı elemanları başta olmak üzere yük ve yolcu tren setleri, vagon yapımında gittikçe yerli katkının arttığı, hatta millileştirme yapıldığı önemli işlerden biri oldu" diye konuştu.

Hızlı tren yolcu setleri ve yük vagonları konusunda milli denilebilecek ürünlerin prototip çalışmalarını sürdürdüklerini vurgulayan Yıldırım, 10 yılda demiryollarındaki gelişmenin kendi ekosistemini de geliştirdiğini ve bin 500 civarında kümelenmenin olduğunu ifade etti.

Yıldırım, 2004'ten bugüne kadar bin 805 kilometre demiryolu ağının tamamlandığını, 3 bin 57 kilometre demiryolu ağının ise yapımının devam ettiğini bildirdi.

YHT'lerdeki amaçlarının büyükşehirleri birbirine bağlamak olduğunu vurgulayan Yıldırım, YHT hatlarında 25 milyon kişinin taşındığını söyledi. Ankara ile Eskişehir ve Konya arasındaki YHT hatları açıldıktan sonra ölümlü ve yaralanmalı kaza sayısının Ankara-Konya karayolunda yüzde 22, Ankara-Eskişehir karayolunda ise yüzde 15 azaldığını dile getirdi.

Bakan Yıldırım, Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi'nin Azarbeycan, Gürcistan ve Türkiye'nin başlattığı bir proje olduğunu anımsattı. Yıldırım, "Bizim doğuya demiryolu bağlantımız, Ermenistan kapısı kapalı olduğu için yapılamıyordu. Buna alternatif olarak bu hattın geliştirilmesi kararını verdik. Bu yıl içinde de bu hattı açmış olacağız" ifadesini kullandı.

YHT'lerde uygun olan hatlarda hızı 250'den 300 kilometreye çıkardıklarını, ilk denemeyi Konya hattında başlattıklarını aktaran Yıldırım, bu amaca yönelik 7 yüksek hızlı tren setinden birinin hizmete alındığını, birinin geldiğini, diğerlerinin de bu yıl içinde tamamlanacağını söyledi.

Asıl projelerinin yapılacak hatlar dikkate alınarak, 106 YHT setinin en az yüzde 53 yerlilik oranıyla Türkiye'de üretilmesi projesi olduğunu dile getiren Yıldırım, hazırlıkların devam ettiğini, bu projeyle ilgili setlerin 2018 itibarıyla filoya katılmasının öngörüldüğünü belirtti.

Marmaray'ı bugüne kadar 118 milyon insanın kullandığına işaret eden Yıldırım, "Bu, İstanbul'un nüfusunun 7 katından fazla. İlk defa geçtiğimiz yıl, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçen araç sayısı yüzde 12 azaldı. Bu da Marmaray'ın toplu ulaşıma ne kadar katkı sağladığının somut göstergesi" dedi.

Yıldırım, Marmaray Projesi'nin devamı olan Gebze-Halkalı Banliyö Hatlarındaki yapım çalışmalarında, hattı yapan firmanın mali sıkıntıları nedeniyle aksama yaşandığını vurgulayarak, sorunun çözüldüğünü, 2 yıl içinde bu hatların hizmete gireceğini ifade etti.

Demiryollarında 2013'te yapılan düzenlemeyle serbeşleştirme yönünde yasa çıktığını anımsatan Yıldırım, uygulamanın bu yıl hayata geçeceğini, belirli hatlarda özel sektörün ücret karşılığında demiryolu ağını kullanacağını bildirdi.

Kamu özel ortaklığıyla havalimanlarının modernleştirilmesine devam edileceğini belirten Yıldırım, yerli ve milli uçak yapımı konusunda çalışmaların süreceğini, havacılıkta küresel büyümedeki payı artırma çalışmalarına hız kesmeden devam edeceklerini vurguladı.

Havacılık sektöründeki gelişmeler hakkında bilgi veren Yıldırım, "2003'te Türkiye'nin dünya havacılık sektöründeki payı yüzde 0,45 iken, yüzde 2'ye yaklaşmış durumda. Dünya büyümesinin 3 katı bir büyümeyi Türkiye havacılıkta gerçekleştirdi" dedi.

Yıldırım, İstanbul 3. Havalimanının 90 milyon yolcu kapasiteli ilk etabının 2018'in ilk çeyreğinde hizmete gireceğini belirterek, tüm etaplar tamamlandığında yıllık 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacağını hatırlattı.

Hizmete giren havalimanları hakkında bilgi veren Yıldırım, Edirne-Kırklareli, Yozgat, Artvin-Rize, Bayburt-Gümüşhane, Karaman, Batı Antalya, Karaman, Niğde-Aksaray ve Tokat havalimanlarının da planlanan yeni havalimanları olduğunu söyledi.

Yıldırım, Türksat 5A ve 5B uydularının yapımına bu yıl başlanacağına, 6A uydusunun ise tamamının Türkiye'de gerçektirileceğine ve yerli olacağına işaret etti.

Yıldırım, Türkiye Uzay Ajansı kuruluşunu bu yıl içinde tamamlayacaklarına dikkati çekerek, "Böylece uzaydaki gerek haberleşme gerekse gözlem anlamında varlığımızı daha da geliştireceğiz. Uydu fırlatma sistemleri, uzay istasyonları ve modern teknolojilerin geliştirilmesi konusu uzay ajansı marifetiyle daha da hızlanacak" dedi.

Bakan Yıldırım, "Kanal İstanbul"un güzergahıyla ilgili detaylı çalışmaların henüz tamamlanmadığını vurgulayarak, "Dolayısıyla sanki yer sabitlenmiş gibi mağduriyet olmasın diye böyle bir açıklama ihtiyacı doğdu. Mağduriyet sayılmaz, burada rant oluşuyor, o ranta koşuyor insanlar. Ben de bunu yadırgamıyorum. Biz, neticede 'Silivri'ye yapacağız' da demedik. Güzergahı, Büyükşehir işlediği için insanlar oraya yöneldi. Büyükşehirin programı ile bizimki aynı değil" diye konuştu.

Bilişim sektörü hakkında bilgi veren Yıldırım, 4,5G ile abone sayısının daha da artacağını bildirdi. Artık insanların iletişiminden nesnelerin iletişimine geçildiğini anlatan Yıldırım, şöyle devam etti:

"Makinalar birbiriyle haberleşebilecek. Arabanızla, buzdolabınızla, evinizle haberleşme imkanınız olacak. Uzaktan işlerinizi daha hızlı takip edeceksiniz. Burada bugünkü iletişim hızının 10 katı artış var. 1 Nisan'da devreye girecek. Kapsama alanı 6 yıl içinde kademeli olarak ülkenin bütün alanında yaygınlaşacak. Buradan 13 milyar lira gelir elde edildi. Bu gelir, verilen yeni frekans bantlarının kullanım hakkıdır. Bir nevi hava parası gibi. Kullandıkça ayrıca vergilerini ve diğer yükümlülüklerini yerine getirecekler. Burada hayal edeceğiniz herşeyin ötesinde çok işlem yapacağınız bir ortama geliyoruz."

Yıldırım, 5G denelemelerinin dünyada yapıldığını anımsatarak, "Biz de 2012'de proje başlattık, TÜBİTAK, Türk Telekom, Aselsan ve Netaş olarak bu çalışmalarda yerli 5G teknolojisini, Türkiye'ye kazandırma çalışmaları devam ediyor" dedi.

Fiber uzunluğun 88 bin kilometreden 261 bin kilometreye geldiğini ancak bunun yetersiz olduğunu dile getiren Yıldırım, bilişim yollarının çok daha geliştirilmesi gerektiğine işaret etti.

"Karayolunda hız felaket, bilişimde hız berekettir" diyen Yıldırım, bilişimde ne kadar hızlı olunursa o kadar çok hizmetin yapılacağını bildirdi.

Yıldırım, siber güvenlikle ilgili çalışmaları hakkında da bilgi vererek, siber güvenliğin ülke güvenliğine eş değer olduğunu kaydetti.

Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bütçesi görüşülüyor.

CHP İzmir Milletvekili Zekeriya Temizel, Bakanlığın görev ve yetki alanının genişliğine dikkati çekerek, bu durumun görüşmelerin sağlıklı gerçekleştirilmesine izin vermediğini savundu.

Ulaştırma, denizcilik ve haberleşmenin, kendi içinde ayrı ayrı bakanlıklarla temsil edilebilecek önemde ve kapsamda alanlar olduğuna dikkati çeken Temizel, "Hiç değilse bu üç konunun ayrı ayrı bakanlıklar hem de geleceğe dönük stratejiler üretecek ayrı ayrı bakanlıklar olması gerektiğini bir kez daha tutanaklara geçirmek isterim" dedi.

HDP Muş Milletvekili Ahmet Yıldırım da karayolları ihalelerine değinerek, "Sizin ihale verdiğiniz, duble yol yaptırdığınız karayolları firmalarının takibini ne düzeyde yapıyorsunuz? Teslim alırken öngörülen kullanım süresi nedir? Realize olan kullanım süresi nedir? Yaptığınız duble yolların kullanım süresi, öngörülerin neredeyse yüzde 20, yüzde 30'unda deformasyona uğruyor, kullanılmaz hale geliyor, kazalara zemin sunacak hallere dönüşüyor. Yeni ihalelere çıkmak zorunda kalıyorsunuz" diye konuştu.

Yıldırım, internet yasasının 2007 yılında çıktığını ve 2015'e kadar 8 kez değiştirildiğini ifade ederek, aynı iktidar döneminde bu kadar değişikliğe neden ihtiyaç duyulduğunun sorgulanmasını istedi. Bilişim alanında sansürcü bir zihniyetin kabul edilemez olduğunu belirten Yıldırım, bu alanda sadece genel erişimin engellenebileceğini, farklı ülkeler üzerinden giriş yapılarak her türlü internet ortamına erişilebildiğini söyledi. Yıldırım, "Bir ülkede, Twitter'ın, Facebook'un yasaklanmasının dünya tarafından anlaşılır bir yanı yoktur" değerlendirmesinde bulundu.

MHP Antalya Milletvekili Mehmet Günal ise Bakanlığa bağlı teknik kurumlarda uzman ve nitelikli personelin görev yapması, bu kurumların yönetim kademesinin de alanda bilgili kişilerden seçilmesi gerektiğini belirterek, "Sayın Bakan; bu teknik kurumlara uzman kişiler, mühendisler, bilim adamları lazım" diye konuştu.

Günal, sosyal medya üzerinden kendisine terörle mücadele bölgesindeki yaralı polislerin uçakla gönderilmeleri sırasında sorunlar yaşandığı bilgisinin iletildiğini ifade ederek, bu konuda hassasiyet gösterilmesini istedi.

AK PARTİ İstanbul Milletvekili Şirin Ünal, başta İstanbul için olmak üzere hayata geçirilen mega projeler için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakan Binali Yıldırım ve Bakanlık çalışanlarına teşekkür etti.

CHP İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, seçim bölgesi İstanbul'un çok büyük kentsel sorunları olduğunu dile getirerek, kente, adı "mega" olan projelerle zarar verildiğini savundu.

İstanbul üçüncü havalimanı ihalesine değinen Erdoğdu, hakkında yargı süreci devam eden bir kişinin fiilen ihaleye katıldığını ileri sürdü. "Yer teslimi yapılmamış bir ihalenin temeli atıldı" diyen Erdoğdu, ihalede yer alan şartların daha sonra değiştirildiğini de iddia etti.

Erdoğdu, üçüncü havalimanının yapılmasına değil, yapılacağı yere karşı olduğunu da vurgulayarak, Silivri'ye yapılmasının daha doğru olacağını dile getirdi.

CHP Mersin Milletvekili Serdal Kuyucuoğlu ise demiryolları ve deniz ulaşımı alanlarında çalışmalara yoğunluk verilmesi gerektiğini söyledi.
Kuyucuoğlu, diğer iller açısından hakkaniyet ölçüsünde Mersin'deki raylı sistem için de Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının desteğini istediklerini belirtti.

AK PARTİ Kırşehir Milletvekili Mikail Arslan, Bakanlığın özellikle ulaşım alanında koordineli ve entegre çalışmalar yaptığını belirterek, bunun, takdire değer hizmetlerin ortaya çıkmasını sağladığını belirtti.

İstanbul trafiğinde yaşanan sıkıntılara dikkati çeken ve Bakanlığın sorunların çözümünde katkısı olacağını belirten Arslan, "İstanbul ulaşımında da Bakanlığın bir çalışma yapması gerektiği ortadadır" dedi.

Trafik kazalarına işaret eden Arslan, uçak kazalarında olduğu gibi her trafik kazası için de ayrı ayrı kapsamlı incelemeler yapılması ve sonuçlarına ilişkin rapor hazırlanarak, raporun ilgili kurumlar ile ulaştırma firmalarının bilgisine sunulması gerektiğini de söyledi.

HDP Muş Milletvekili Ahmet Yıldırım ve Diyarbakır Milletvekili Nursel Aydoğan, konuşmaları sırasında Cizre'de bir operasyona ilişkin resmi kaynakların verdiği bilgilerin çelişkili olduğunu ileri sürdüler. Aydoğan, ortada çelişkili bilgiler varken hükümetin bir bakanının komisyonda bulunmasına karşın milletvekillerine konuya ilişkin bilgi vermediğini ifade ederek, bu durumu eleştirdi.

Sokağa çıkma yasaklarının bulunduğu bölgelerde vatandaşların iletişim haklarının engellendiğini, bölgedeki havaalanlarının faaliyet gösteremediğini öne süren Aydoğan, komisyonda bulunan Binali Yıldırım'ın, sunumunda bu konulara değinmemesinin dikkati çekici olduğunu söyledi.

AK PARTİ Zonguldak Milletvekili Faruk Çaturoğlu balıkçı barınaklarına değinerek, "Balıkçı barınaklarını, balıkçı kooperatifleri işletemiyor. Bunların büyük bir kısmı da turizme yatkın yerler. Bunların işletmelerinin belediye sınırları içinde olanların belediyelere, özel idare sınırıları içinde olanların da özel idarelere verilmesinde büyük fayda var. Çünkü bu kurumların bütçesi var" değerlendirmesinde bulundu.

MHP Samsun Milletvekili Erhan Usta, bölünmüş yol yapımının önemli olduğunu, ancak yük taşımacılığı gibi konular açısından demir ve denizyolu taşımacılığının da ihmal edilmemesi, bakanlık bütçesinde bu alanlar için de dengeli bir dağılım olması gerektiğini söyledi.

***HABERİN DEVAMINA İLGİLİ DOKÜMANLAR KISMINDAN ULAŞABİLİRSİNİZ***