2005-06-21 - 11:34
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Bazı Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Yasa Tasarısı, Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Memurlar ve diğer kamu görevlileri ile bu görevlerde bulunmuş olanlar hakkında 23 Nisan 1999 tarihinden 14 Şubat 2005 tarihine kadar işlenmiş fiillerden dolayı verilen bazı disiplin cezaları bütün sonuçları ile affedilecek.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Bazı Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Yasa Tasarısı, Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarıyla, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar veya istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçları sebebiyle görevleriyle sürekli olarak ilişik kesilmesi sonucunu doğuran disiplin cezaları ile 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'na göre verilen yer değiştirme ve meslekten çıkarma cezaları ile emniyet hizmetleri sınıfına dahil personel ile çarşı ve mahalle bekçileri hakkında verilen meslekten çıkarma cezaları, sicil affı kapsamı dışında bırakılıyor.
Tasarıya göre, bu cezalar dışında yasa, tüzük ve yönetmelikler gereğince memurlar ve diğer kamu görevlileri ile bu görevlerde bulunmuş olanlar hakkında 23 Nisan 1999 tarihinden 14 Şubat 2005 tarihine kadar işlenen fiillerden dolayı verilen disiplin cezaları bütün sonuçları ile affedilecek.
Bu tarihler arasında işlenen ve af kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren fiillerden dolayı ilgililer hakkında disiplin soruşturma ve kovuşturması yapılamayacak. Devam eden disiplin soruşturma ve kovuşturmaları işlemden kaldırılacak, kesinleşen disiplin cezaları uygulanmayacak.
Disiplin cezaları affedilenlerin sicil dosyalarındaki bu disiplin cezalarına ilişkin kayıtlar, ilgililerin başvurusu aranmaksızın hükümsüz kalacak ve dosyalarından çıkarılacak. Disiplin cezalarının affı, ilgililere geçmiş süreler için özlük hakları ve parasal yönden herhangi bir istemde bulunma hakkı vermeyecek.
DAVALARI SÜRENLER
Bu tasarı ile af kapsamına giren disiplin cezalarına karşı daha önce idari yargıya başvuranlardan, yürürlük tarihinden sonraki 30 gün içinde davaya devam etmek istediklerini yargı makamlarına bildirmeyenlerin davaları hakkında, karar verilmesine gerek olmadığına ve tarafların yaptıkları masrafların üzerlerinde bırakılmasına karar verilecek. Bu kararı; görülmekte olan davalarda davayı gören mahkeme, karar temyiz edilmişse Danıştay verecek.
Davaya devam etmek istediklerini bildirenlerin davalarının görülmesine ise devam edilecek. Ancak, davanın davacının aleyhine sonuçlanması durumunda tasarı ile getirilen af hükümleri uygulanacak.
Tasarı, af hükümlerinin Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Yasası, Uzman Jandarma Yasası, Uzman Erbaş Yasası ile Askeri Hakimler Yasası'na tabi personel hakkında uygulanmamasını öngörüyor.
TCK'DA DEĞİŞİKLİK YAPAN VETOLU YASA...
TBMM Adalet Komisyonu, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in bir kez daha görüşülmek üzere geri gönderdiği TCK'da değişiklik öngören yasayı, 23 Haziran Perşembe günü ele alacak.
Yasa, kanuna aykırı olarak eğitim kurumu açanlara ve bunları çalıştıranlara verilecek cezanın üst sınırını 3 yıldan 1 yıla indiriyor. Buna göre, bu durumda olanlara üç aydan bir yıla kadar hapis veya adli para cezası verilecek.
12 Ekim 2004'den önce ruhsat almadan yapılan binalara ve bunlar için kurulan şantiyelere hizmet götürenlere hapis cezası verilmeyecek.
Yasa, basın yoluyla işlenen suçlara verilen bazı cezaların da indirilmesini öngörüyor.
Cumhurbaşkanı Sezer, kanuna aykırı eğitim kurumu açanlara ve bunları çalıştıranlara verilecek cezanın üst sınırının indirilmesi ile yabancı ülkelerde suç işleyen Türk vatandaşlarının Türkiye'de yargılanabilmesinin Adalet Bakanı'nın talebine bağlı olmasını düzenleyen hükümlerinin hukuk devleti ve eşitlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle yasayı bir kez daha görüşülmek üzere geri göndermişti.
SİCİL AFFI
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin, sicil affının 20 bin 543 memuru ilgilendirdiğini söyledi.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Bazı Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Yasa Tasarısı, Adalet Komisyonu'nda kabul edildi. CHP'li milletvekillerinin de olumlu bulduğu tasarı hakkında bilgi veren Şahin, konunun, geçen yıl kamu görevlileri konfederasyonları ile yapılan görüşmede gündeme geldiğini, bu konuda mutabakat metni imzalandığını söyledi.
Son olarak 1999 yılında disiplin suçlarının affına ilişkin düzenleme yapıldığını hatırlatan Şahin, yeni düzenlemenin 20 bin 543 memuru ilgilendirdiğini bildirdi. Şahin, bunlardan 9 bin 361'inin uyarı, 5 bin 682'sinin kınama, 3 bin 123'ünün aylık kesme, 1551'inin kademe ilerlemesinin durdurulması, 639'unun ise devlet memurluğundan çıkarma cezası aldığını kaydetti.
Şahin, hükümet olarak, tasarının TBMM'nin tatile gireceği 1 Temmuz'a kadar çıkarılmasını istediklerini bildirdi.
AFFIN GENİŞLETİLMESİ KABUL EDİLMEDİ
Memurlara yönelik sicil affının genişletilmesi teklifi, Şahin'in olumsuz görüş bildirmesi üzerine kabul edilmedi.
AK Parti Gaziantep Milletvekili Mahmut Durdu'nun, rüşvet, irtikap ve hediye alma nedeniyle yer değiştirme cezası verilen hakim ve savcıların da af kapsamına alınması ve af tarihinin 23 Nisan 1999'dan öncesini de kapsamasıyla ilgili önergeleri, kabul edilmedi.
AK Parti Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Yılmazcan'ın, aftan yararlanan polislerin terfilerinde emsalleri ile aynı durumda olmasına imkan veren önergesi de reddedildi.
AK Parti Yozgat Milletvekili Bekir Bozdağ'ın, af konusunda değişik taleplerle karşılaştıklarını belirterek, bunun, komisyon tarafından değerlendirilmesi isteği de kabul edilmedi.
CHP Niğde Milletvekili Orhan Eraslan, uzun süredir memurlar için sicil affı yapılmadığını belirterek, kapsamı genişletilmemek koşuluyla yapılacak düzenlemenin yararlı olacağını söyledi. ''Kapsam genişletilirse istenmeyen sonuçlar çıkar'' diyen Eraslan, disiplin hukukunun kaldırılmasının doğru olmayacağını, Meclis'in idari yargı yerine geçmemesi gerektiğini kaydetti.
Görüşmelerin ardından tasarı kabul edildi.
YENİ CEZA ADALETİ SİSTEMİ...
Denetimli Serbestlik Ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Kanunu Tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, yasaların öngördüğü seçenek yaptırımların yerine getirilmesini ve denetimini sağlamak üzere Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü bünyesinde ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu Daire Başkanlığı'' kurulmasını öngörüyor.
Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerinde görev alanlar, ''insan onuruna saygı ve dürüstlük'', ''gizlilik'' ve ''tarafsızlık'' ilkelerini dikkate alacaklar ve aşağılayıcı, onur kırıcı veya küçük düşürücü davranışlarda bulunamayacaklar.
Düzenlemenin uygulanmasında görev alanlar; suçtan zarar gören, şüpheli veya sanık, hükümlü ya da bunların ailesi hakkında öğrenmiş olduğu bilgilerin gizliliğini korumak zorunda olacak. Bu bilgiler zorunlu haller dışında hiçbir kurum ve kişiye verilemeyecek.
Hakkında herhangi bir tedbire hükmedilen kişi, karara uygun olarak şube müdürlüğünün hazırladığı programa ve denetimli serbestlik görevlilerinin bu kapsamdaki uyarı ve önerilerine uymak ve katlanmak zorunda olacak.
Belirtilen görevleri yerine getirmek üzere ''Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Denetimli Serbestlik ve Yardım Daire Başkanlığı'', adalet komisyonlarının bulunduğu yerlerde ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezi Şube Müdürlüğü'' ile ''koruma kurulları'' kurulacak.
DAİRE BAŞKANLIĞININ GÖREVLERİ
Bir daire başkanı, yeteri kadar tetkik hakimi, uzman personel ve en az 3 şubeden oluşacak daire başkanlığı, denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerini geliştirmek, hükümlülerin yeniden suç işlemesinin önlenmesi ve topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirmek amacına yönelik çalışmalar yapmakla görevli olacak. Başkanlık, toplum için tehlike hali taşıyanlara özel dikkat gösterilmesini sağlamak ve bunlara özgü iyileştirme tedbirlerini geliştirmek, görev alanına giren konularda çocuk ve gençlere özel dikkat gösterilmesini, özellikle uyuşturucu, uyarıcı veya bu etkiyi doğuran her türlü madde kullanma ve aile içi şiddet sözkonusu olduğunda, koruyucu ve tedavi edici yöntemlerin özenle uygulanmasını sağlamak görevini de yerine getirecek.
SORUŞTURMA VE KOVUŞTURMA ÖNCESİ
Bir şube müdürü, yeterli sayıda psikolog, sosyal çalışmacı, sosyolog, öğretmen ile özel hizmet içi eğitim almış personelden oluşacak şube müdürlüğü, verilen görevleri, soruşturma ve kovuşturma evreleri ile hükümden ve salıverilmeden sonra bir denetim planı çerçevesinde yerine getirecek.
Müdürlük soruşturma ve kovuşturma evresinde adli kontrol altına alınan şüphelilerle ilgili istenen çalışmaları yürütecek. Cumhuriyet başsavcılığınca gerekli görüldüğünde, şüpheli hakkında sosyal araştırma raporu düzenleyecek. Karar öncesinde mahkeme veya hakimin isteği üzerine; sanığın geçmişi, ailesi, çevresi, eğitimi, kişisel, sosyal ve ekonomik durumu, ruhsal ve psikolojik durumu, topluma ve mağdura karşı taşıdığı risk hakkında, ayrıntılı sosyal araştırma raporu hazırlayacak. Suçtan zarar gören kişilerin karşılaştıkları psiko-sosyal ve ekonomik sorunların çözümünde danışmanlık yapacak ve yardımcı olacak. İstek halinde şüpheliye psiko-sosyal danışmanlık yapacak.
KOVUŞTURMA SONRASI
Şube müdürlüğü, kovuşturma evresinden sonra; Türk Ceza Kanunu'nun 'bir meslek veya sanat edinmeyi sağlamak amacıyla gerektiğinde barınma imkanı da bulunan bir eğitim kurumuna devam etme', 'belirli yerlere gitmekten veya belirli etkinlikleri yapmaktan yasaklanma', 'ilgili ehliyet ve ruhsat belgelerinin geri alınması, belli bir meslek ve sanatı yapmaktan yasaklanma', 'yeni Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'da belirtilen kamuya yararlı bir işte çalışma ile ilgili işlemleri yapma' biçiminde seçenek yaptırımların yerine getirilmesini sağlamakla görevli olacak.
Müdürlük, tedbirlerin uygulanması süresince hükümlüleri izlemek, denetlemek, ve yönlendirmek, psiko-sosyal sorunlarını çözmek ve yardımda bulunmak, sonucunu ve yükümlülüğe uymayanları ya da suç işleyenleri mahkeme, hakim veya Cumhuriyet başsavcılığına bildirmek, salıverilmesine bir ay kalmış olan hükümlülere, verilen iş arama izni süresince yardımcı olmak görevini de yerine getirecek.
SALIVERME SONRASI
Şube müdürlüğü, salıverme sonrasında da Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'a göre 'denetim süresinde hükümlünün kamu kuruluşunda veya bir başkasının gözetiminde ücretle çalıştırılması', 'çocuk hükümlülerin, gerektiğinde barınma imkanı da bulunan bir eğitim kurumuna yerleştirilmesi', 'uzman bir kişinin görevlendirilmesi ve hükümlünün davranışlarının izlenerek hakime rapor verilmesi', 'denetim süresinde hükümlünün yükümlülüklere uyması veya kasıtlı suç işlememesi', 'denetim süresini iyi halle geçirmesi', biçimindeki yükümlülüklerin denetimi kapsamında kendisine verilen görevleri yerine getirecek. Hükümlülerin yeniden suç işlemesinin önlenmesi ve topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirme amacına yönelik çalışmalar yapacak.
KORUMA KURULLAR
Adalet komisyonlarının bulunduğu yerlerde, Cumhuriyet başsavcısının veya görevlendireceği başsavcıvekili veya savcının başkanlığında ''Koruma Kurulu'' kurulacak.
Koruma kurulları, şube müdürlüklerinden iletilen suçtan zarar gören kişilerin karşılaştıkları sosyal ve ekonomik sorunları çözecek.
Kurullar, ceza infaz kurumlarından salıverilen hükümlülerin meslek veya sanat edinmelerine, iş bulmalarına veya işe yerleştirilmelerine, sanat sahibi olanlar ile tarım işletmeciliği yapmak isteyenlere araç ve kredi sağlanmasına, işyeri açmak isteyenlere yardım edecek. Kurullar ayrıca, çocuk ve genç hükümlülerin öğrenimlerine devam etmelerini sağlayacak ve diğer hükümlülere bu konuda yardımcı olacak.
Şube müdürlükleri ile koruma kurullarının idari nitelikteki eylem ve işlemlerine karşı infaz hakimliğine şikayette bulunulabilecek.
BAKANLIKTA ÜST KURUL
Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerine ilişkin olarak danışma organı niteliğinde görev yapmak üzere Bakanlıkta, Bakanlık Müsteşarı'nın başkanlığında ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Üst Kurulu'' kurulacak.
Üst Kurul, her takvim yılında en az bir defa toplanacak. Başkan, gerekli gördüğü hallerde Üst Kurulu toplantıya çağırabilecek.
Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerinde gönüllü kişilerden de yararlanılabilecek.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Bazı Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Yasa Tasarısı, Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarıyla, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar veya istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçları sebebiyle görevleriyle sürekli olarak ilişik kesilmesi sonucunu doğuran disiplin cezaları ile 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'na göre verilen yer değiştirme ve meslekten çıkarma cezaları ile emniyet hizmetleri sınıfına dahil personel ile çarşı ve mahalle bekçileri hakkında verilen meslekten çıkarma cezaları, sicil affı kapsamı dışında bırakılıyor.
Tasarıya göre, bu cezalar dışında yasa, tüzük ve yönetmelikler gereğince memurlar ve diğer kamu görevlileri ile bu görevlerde bulunmuş olanlar hakkında 23 Nisan 1999 tarihinden 14 Şubat 2005 tarihine kadar işlenen fiillerden dolayı verilen disiplin cezaları bütün sonuçları ile affedilecek.
Bu tarihler arasında işlenen ve af kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren fiillerden dolayı ilgililer hakkında disiplin soruşturma ve kovuşturması yapılamayacak. Devam eden disiplin soruşturma ve kovuşturmaları işlemden kaldırılacak, kesinleşen disiplin cezaları uygulanmayacak.
Disiplin cezaları affedilenlerin sicil dosyalarındaki bu disiplin cezalarına ilişkin kayıtlar, ilgililerin başvurusu aranmaksızın hükümsüz kalacak ve dosyalarından çıkarılacak. Disiplin cezalarının affı, ilgililere geçmiş süreler için özlük hakları ve parasal yönden herhangi bir istemde bulunma hakkı vermeyecek.
DAVALARI SÜRENLER
Bu tasarı ile af kapsamına giren disiplin cezalarına karşı daha önce idari yargıya başvuranlardan, yürürlük tarihinden sonraki 30 gün içinde davaya devam etmek istediklerini yargı makamlarına bildirmeyenlerin davaları hakkında, karar verilmesine gerek olmadığına ve tarafların yaptıkları masrafların üzerlerinde bırakılmasına karar verilecek. Bu kararı; görülmekte olan davalarda davayı gören mahkeme, karar temyiz edilmişse Danıştay verecek.
Davaya devam etmek istediklerini bildirenlerin davalarının görülmesine ise devam edilecek. Ancak, davanın davacının aleyhine sonuçlanması durumunda tasarı ile getirilen af hükümleri uygulanacak.
Tasarı, af hükümlerinin Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Yasası, Uzman Jandarma Yasası, Uzman Erbaş Yasası ile Askeri Hakimler Yasası'na tabi personel hakkında uygulanmamasını öngörüyor.
TCK'DA DEĞİŞİKLİK YAPAN VETOLU YASA...
TBMM Adalet Komisyonu, Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in bir kez daha görüşülmek üzere geri gönderdiği TCK'da değişiklik öngören yasayı, 23 Haziran Perşembe günü ele alacak.
Yasa, kanuna aykırı olarak eğitim kurumu açanlara ve bunları çalıştıranlara verilecek cezanın üst sınırını 3 yıldan 1 yıla indiriyor. Buna göre, bu durumda olanlara üç aydan bir yıla kadar hapis veya adli para cezası verilecek.
12 Ekim 2004'den önce ruhsat almadan yapılan binalara ve bunlar için kurulan şantiyelere hizmet götürenlere hapis cezası verilmeyecek.
Yasa, basın yoluyla işlenen suçlara verilen bazı cezaların da indirilmesini öngörüyor.
Cumhurbaşkanı Sezer, kanuna aykırı eğitim kurumu açanlara ve bunları çalıştıranlara verilecek cezanın üst sınırının indirilmesi ile yabancı ülkelerde suç işleyen Türk vatandaşlarının Türkiye'de yargılanabilmesinin Adalet Bakanı'nın talebine bağlı olmasını düzenleyen hükümlerinin hukuk devleti ve eşitlik ilkesine aykırı olduğu gerekçesiyle yasayı bir kez daha görüşülmek üzere geri göndermişti.
SİCİL AFFI
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin, sicil affının 20 bin 543 memuru ilgilendirdiğini söyledi.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Bazı Disiplin Cezalarının Affı Hakkında Yasa Tasarısı, Adalet Komisyonu'nda kabul edildi. CHP'li milletvekillerinin de olumlu bulduğu tasarı hakkında bilgi veren Şahin, konunun, geçen yıl kamu görevlileri konfederasyonları ile yapılan görüşmede gündeme geldiğini, bu konuda mutabakat metni imzalandığını söyledi.
Son olarak 1999 yılında disiplin suçlarının affına ilişkin düzenleme yapıldığını hatırlatan Şahin, yeni düzenlemenin 20 bin 543 memuru ilgilendirdiğini bildirdi. Şahin, bunlardan 9 bin 361'inin uyarı, 5 bin 682'sinin kınama, 3 bin 123'ünün aylık kesme, 1551'inin kademe ilerlemesinin durdurulması, 639'unun ise devlet memurluğundan çıkarma cezası aldığını kaydetti.
Şahin, hükümet olarak, tasarının TBMM'nin tatile gireceği 1 Temmuz'a kadar çıkarılmasını istediklerini bildirdi.
AFFIN GENİŞLETİLMESİ KABUL EDİLMEDİ
Memurlara yönelik sicil affının genişletilmesi teklifi, Şahin'in olumsuz görüş bildirmesi üzerine kabul edilmedi.
AK Parti Gaziantep Milletvekili Mahmut Durdu'nun, rüşvet, irtikap ve hediye alma nedeniyle yer değiştirme cezası verilen hakim ve savcıların da af kapsamına alınması ve af tarihinin 23 Nisan 1999'dan öncesini de kapsamasıyla ilgili önergeleri, kabul edilmedi.
AK Parti Kahramanmaraş Milletvekili Mehmet Yılmazcan'ın, aftan yararlanan polislerin terfilerinde emsalleri ile aynı durumda olmasına imkan veren önergesi de reddedildi.
AK Parti Yozgat Milletvekili Bekir Bozdağ'ın, af konusunda değişik taleplerle karşılaştıklarını belirterek, bunun, komisyon tarafından değerlendirilmesi isteği de kabul edilmedi.
CHP Niğde Milletvekili Orhan Eraslan, uzun süredir memurlar için sicil affı yapılmadığını belirterek, kapsamı genişletilmemek koşuluyla yapılacak düzenlemenin yararlı olacağını söyledi. ''Kapsam genişletilirse istenmeyen sonuçlar çıkar'' diyen Eraslan, disiplin hukukunun kaldırılmasının doğru olmayacağını, Meclis'in idari yargı yerine geçmemesi gerektiğini kaydetti.
Görüşmelerin ardından tasarı kabul edildi.
YENİ CEZA ADALETİ SİSTEMİ...
Denetimli Serbestlik Ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Kanunu Tasarısı, TBMM Adalet Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarı, yasaların öngördüğü seçenek yaptırımların yerine getirilmesini ve denetimini sağlamak üzere Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü bünyesinde ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu Daire Başkanlığı'' kurulmasını öngörüyor.
Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerinde görev alanlar, ''insan onuruna saygı ve dürüstlük'', ''gizlilik'' ve ''tarafsızlık'' ilkelerini dikkate alacaklar ve aşağılayıcı, onur kırıcı veya küçük düşürücü davranışlarda bulunamayacaklar.
Düzenlemenin uygulanmasında görev alanlar; suçtan zarar gören, şüpheli veya sanık, hükümlü ya da bunların ailesi hakkında öğrenmiş olduğu bilgilerin gizliliğini korumak zorunda olacak. Bu bilgiler zorunlu haller dışında hiçbir kurum ve kişiye verilemeyecek.
Hakkında herhangi bir tedbire hükmedilen kişi, karara uygun olarak şube müdürlüğünün hazırladığı programa ve denetimli serbestlik görevlilerinin bu kapsamdaki uyarı ve önerilerine uymak ve katlanmak zorunda olacak.
Belirtilen görevleri yerine getirmek üzere ''Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü Denetimli Serbestlik ve Yardım Daire Başkanlığı'', adalet komisyonlarının bulunduğu yerlerde ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezi Şube Müdürlüğü'' ile ''koruma kurulları'' kurulacak.
DAİRE BAŞKANLIĞININ GÖREVLERİ
Bir daire başkanı, yeteri kadar tetkik hakimi, uzman personel ve en az 3 şubeden oluşacak daire başkanlığı, denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerini geliştirmek, hükümlülerin yeniden suç işlemesinin önlenmesi ve topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirmek amacına yönelik çalışmalar yapmakla görevli olacak. Başkanlık, toplum için tehlike hali taşıyanlara özel dikkat gösterilmesini sağlamak ve bunlara özgü iyileştirme tedbirlerini geliştirmek, görev alanına giren konularda çocuk ve gençlere özel dikkat gösterilmesini, özellikle uyuşturucu, uyarıcı veya bu etkiyi doğuran her türlü madde kullanma ve aile içi şiddet sözkonusu olduğunda, koruyucu ve tedavi edici yöntemlerin özenle uygulanmasını sağlamak görevini de yerine getirecek.
SORUŞTURMA VE KOVUŞTURMA ÖNCESİ
Bir şube müdürü, yeterli sayıda psikolog, sosyal çalışmacı, sosyolog, öğretmen ile özel hizmet içi eğitim almış personelden oluşacak şube müdürlüğü, verilen görevleri, soruşturma ve kovuşturma evreleri ile hükümden ve salıverilmeden sonra bir denetim planı çerçevesinde yerine getirecek.
Müdürlük soruşturma ve kovuşturma evresinde adli kontrol altına alınan şüphelilerle ilgili istenen çalışmaları yürütecek. Cumhuriyet başsavcılığınca gerekli görüldüğünde, şüpheli hakkında sosyal araştırma raporu düzenleyecek. Karar öncesinde mahkeme veya hakimin isteği üzerine; sanığın geçmişi, ailesi, çevresi, eğitimi, kişisel, sosyal ve ekonomik durumu, ruhsal ve psikolojik durumu, topluma ve mağdura karşı taşıdığı risk hakkında, ayrıntılı sosyal araştırma raporu hazırlayacak. Suçtan zarar gören kişilerin karşılaştıkları psiko-sosyal ve ekonomik sorunların çözümünde danışmanlık yapacak ve yardımcı olacak. İstek halinde şüpheliye psiko-sosyal danışmanlık yapacak.
KOVUŞTURMA SONRASI
Şube müdürlüğü, kovuşturma evresinden sonra; Türk Ceza Kanunu'nun 'bir meslek veya sanat edinmeyi sağlamak amacıyla gerektiğinde barınma imkanı da bulunan bir eğitim kurumuna devam etme', 'belirli yerlere gitmekten veya belirli etkinlikleri yapmaktan yasaklanma', 'ilgili ehliyet ve ruhsat belgelerinin geri alınması, belli bir meslek ve sanatı yapmaktan yasaklanma', 'yeni Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'da belirtilen kamuya yararlı bir işte çalışma ile ilgili işlemleri yapma' biçiminde seçenek yaptırımların yerine getirilmesini sağlamakla görevli olacak.
Müdürlük, tedbirlerin uygulanması süresince hükümlüleri izlemek, denetlemek, ve yönlendirmek, psiko-sosyal sorunlarını çözmek ve yardımda bulunmak, sonucunu ve yükümlülüğe uymayanları ya da suç işleyenleri mahkeme, hakim veya Cumhuriyet başsavcılığına bildirmek, salıverilmesine bir ay kalmış olan hükümlülere, verilen iş arama izni süresince yardımcı olmak görevini de yerine getirecek.
SALIVERME SONRASI
Şube müdürlüğü, salıverme sonrasında da Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'a göre 'denetim süresinde hükümlünün kamu kuruluşunda veya bir başkasının gözetiminde ücretle çalıştırılması', 'çocuk hükümlülerin, gerektiğinde barınma imkanı da bulunan bir eğitim kurumuna yerleştirilmesi', 'uzman bir kişinin görevlendirilmesi ve hükümlünün davranışlarının izlenerek hakime rapor verilmesi', 'denetim süresinde hükümlünün yükümlülüklere uyması veya kasıtlı suç işlememesi', 'denetim süresini iyi halle geçirmesi', biçimindeki yükümlülüklerin denetimi kapsamında kendisine verilen görevleri yerine getirecek. Hükümlülerin yeniden suç işlemesinin önlenmesi ve topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirme amacına yönelik çalışmalar yapacak.
KORUMA KURULLAR
Adalet komisyonlarının bulunduğu yerlerde, Cumhuriyet başsavcısının veya görevlendireceği başsavcıvekili veya savcının başkanlığında ''Koruma Kurulu'' kurulacak.
Koruma kurulları, şube müdürlüklerinden iletilen suçtan zarar gören kişilerin karşılaştıkları sosyal ve ekonomik sorunları çözecek.
Kurullar, ceza infaz kurumlarından salıverilen hükümlülerin meslek veya sanat edinmelerine, iş bulmalarına veya işe yerleştirilmelerine, sanat sahibi olanlar ile tarım işletmeciliği yapmak isteyenlere araç ve kredi sağlanmasına, işyeri açmak isteyenlere yardım edecek. Kurullar ayrıca, çocuk ve genç hükümlülerin öğrenimlerine devam etmelerini sağlayacak ve diğer hükümlülere bu konuda yardımcı olacak.
Şube müdürlükleri ile koruma kurullarının idari nitelikteki eylem ve işlemlerine karşı infaz hakimliğine şikayette bulunulabilecek.
BAKANLIKTA ÜST KURUL
Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerine ilişkin olarak danışma organı niteliğinde görev yapmak üzere Bakanlıkta, Bakanlık Müsteşarı'nın başkanlığında ''Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Üst Kurulu'' kurulacak.
Üst Kurul, her takvim yılında en az bir defa toplanacak. Başkan, gerekli gördüğü hallerde Üst Kurulu toplantıya çağırabilecek.
Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerinde gönüllü kişilerden de yararlanılabilecek.
