2006-01-25 - 18:11
KALKINMA AJANSLARI KURULMASINA İLİŞKİN TASARI, TBMM GENEL KURULU'NDA KABUL EDİLDİ
Kanuna göre ajanslar, bölgeler esas alınarak DPT Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile kurulacak.
Kalkınma ajanlarının kuruluşu, koordinasyonu ve görevlerini düzenleyen yasa tasarısı, TBMM Genel
Kurulu'nda kabul edildi.

Kabul edilen kanun, kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve
etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle ulusal kalkınma plan ve programlarında öngörülen ilke ve
politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak ve bölge içi gelişmişlik farklarını
azaltmak üzere kalkınma ajanslarının kurulmasını öngörüyor.

Kanuna göre ajanslar, bölgeler esas alınarak DPT Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile
kurulacak. Ajans merkezinin bulunacağı il, kuruluş kararnamesinde belirtilecek. Bakanlar Kurulu, sayısı 12 olarak öngörülen bölgeleri
yeniden düzenleyebilecek, kurulmuş ajansları kaldırabilecek.

Ajanslar, tüzel kişiliğe sahip ve özel hukuk hükümlerine tabi olacak.

AJANSIN GÖREVLERİ
Ulusal düzeyde koordinasyonu Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) tarafından sağlanacak ajanslar, şu görevleri yerine getirecek:

''Yerel yönetimlerin planlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.

Bölge plan ve programlarının uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve projelere destek olmak; bu kapsamda desteklenen faaliyet ve projelerin
uygulama sürecini izlemek, değerlendirmek ve sonuçlarını DPT Müsteşarlığı'na bildirmek.

Bölge plan ve programlarına uygun olarak, bölgenin kırsal kalkınma ile ilgili kapasitesinin geliştirilmesine katkıda bulunmak ve
bu kapsamdaki projelere destek sağlamak.

Bölgede kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülen ve bölge plan ve programları açısından önemli
görülen diğer projeleri izlemek.

Bölgesel gelişme hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik olarak; kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki
işbirliğini geliştirmek.

Ajansa tahsis edilen kaynakları, bölge plan ve programlarına uygun olarak kullanmak veya kullandırmak.

Bölgenin doğal, iktisadi ve beşeri kaynak ve imkanlarını tespit etmeye, ekonomik gelişmeyi hızlandırmaya ve rekabet gücünü artırmaya
yönelik araştırmalar yapmak, yaptırmak, başka kişi, kurum ve kuruluşlarının yaptığı araştırmaları desteklemek.

Bölgenin iş ve yatırım imkanlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği halinde ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımını yapmak
veya yaptırmak.

Bölge illerinde yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari
iş ve işlemlerini, ilgili mevzuatta belirtilen süre içinde sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve koordine etmek.

Yönetim, üretim, tanıtım, pazarlama, teknoloji, finansman, örgütlenme ve işgücü eğitimi gibi konularda, ilgili kuruluşlarla
işbirliği sağlayarak, küçük ve orta ölçekli işletmelerle yeni girişimcileri desteklemek.

Türkiye'nin katıldığı ikili veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin bölgede tanıtımını yapmak ve bu
programlar kapsamında proje geliştirilmesine katkı sağlamak, bilgi toplamak.''

AJANSIN YAPISI
Ajans, görevleri kapsamında gerekli gördüğü bilgileri kurum ve kuruluşlardan istemeye yetkili olacak. Kendilerinden bilgi
istenilenler, bu bilgileri zamanında ajansa verecek.

Ajans, ''Kalkınma Kurulu'', ''Yönetim Kurulu'', ''Genel Sekreterlik'', ''Yatırım ve Destek Ofisleri'' şeklinde örgütlenecek.
Yatırım ve Destek Ofisleri, bölge illerinde yatırımcıların kamu kurum ve kuruluşlarının sorumluğuna giren izin, ruhsat ve diğer işlemleri
tek elden takip edecek. Yatırımcılar, istedikleri takdirde gerekli bilgi ve belgelerle bu ofislere başvurabilecek.

Ajans hizmetleri, iş mevzuatı hükümlerine göre istihdam edilen uzman personel ve destek personeli tarafından yürütülecek. Bunlarda,
uzman personel ile iç denetçi uzmanlık alanlarında en az 4 yıl yükseköğretim görüş olma ve yabancı dil bilme koşulu aranacak. Ajans
personeli, emeklilik ve sosyal güvenlik yönünden SSK'ya tabi olacak. Ajans yöneticileri ile tüm personeli, kamu haklarından mahrum
bulunmayan Türk vatandaşlarından oluşacak.

AJANSIN GELİRLERİ
Ajansa, bir önceki yıl kesinleşmiş genel bütçe vergi gelirlerinin binde beşi oranında her yıl ayrılacak transfer ödeneğinden, Yüksek
Planlama Kurulu'nca nüfus, gelişmişlik düzeyi ve performans ölçütlerine göre pay verilecek.

Ajansın diğer gelirleri ise şu kalemlerden oluşacak.

''Avrupa Birliği ve diğer uluslararası fonlardan sağlanacak kaynaklar, faaliyet gelirleri,

Bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe gelirleri üzerinden, bölgedeki il özel idareleri için yüzde beş ve belediyeler için yüzde bir
oranında, cari yıl bütçesinden aktarılacak pay,

Bölgedeki sanayi ve ticaret odalarının, bir önceki yıl kesinleşmiş bütçe gelirlerinin yüzde biri oranında, cari yıl
bütçesinden aktarılacak pay,

Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarca yapılan bağış ve yardımlar,

Bir önceki yıldan devreden gelirler.''

Finansal kaynaklarının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyunu zamanında bilgilendirmekle yükümlü
tutulan ajanlar, her takvim yılı için bütçe hazırlayacak ve bütçe dışı harcama yapamayacak.

Ajanslarla ilgili iş ve işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan muaf olacak.

Kalkınma ajansın iç denetimi ''iç denetçi tarafından yapılacak. Dış denetim ise İçişleri ve Maliye bakanlıkları ile DPT'nin ortaklaşa
belirlediği ortak esas ve usullere göre bağımsız denetim kuruluşlarınca yapılacak.

Ajanslar, Kamu İhale Kanunu ile Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine tabi olmayacaklar.

GAP KALKINMA İDARESİ'NE İLİŞKİN DÜZENLEMELER
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı'nın, proje kapsamındaki belediyelerin imar planlarını onaylama yetkisi kaldırılıyor. Güneydoğu
Anadolu Projesi'nin (GAP) yürütüldüğü Adıyaman, Batman, Gaziantep, Kilis, Diyarbakır, Mardin, Siirt, Şanlıurfa ve Şırnak'ta kurulacak kalkınma ajanslarının koordinasyon ve görevleri, Devlet Planlama Teşkilatı'nın belirleyeceği usul ve esaslara göre yürütülecek.

KURULACAK AJANSLAR VE KAPSAMA ALANLARI
Kişi başına düşen gayri safi yurtiçi hasıla değeri ve sosyoekonomik gelişmişlik sıralamasına göre belirlenen ''İstatistiki
Bölge Birimleri Sınıflandırması'' çerçevesinde kurulacak kalkınma ajansları ve kapsadığı iller şöyle:

TR1: İstanbul
TR10: İstanbul

TR2: Batı Marmara
TR21: Edirne, Kırklareli, Tekirdağ
TR22: Balıkesir, Çanakkale

TR3: Ege
TR31: İzmir
TR32: Aydın, Denizli, Muğla
TR33: Afyonkarahisar, Kütahya, Manisa, Uşak

TR4: Doğu Marmara
TR41: Bilecik, Bursa, Eskişehir
TR42: Bolu, Düzce, Kocaeli, Sakarya, Yalova

TR5: Batı Anadolu
TR51: Ankara
TR52: Karaman, Konya

TR6: Akdeniz
TR61: Antalya, Burdur, Isparta
TR62: Adana, Mersin
TR63: Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye

TR7: Orta Anadolu
TR71: Aksaray, Kırıkkale, Kırşehir, Niğde, Nevşehir,
TR72: Kayseri, Sivas, Yozgat

TR8: Batı Karadeniz
TR81: Bartın, Karabük, Zonguldak
TR82: Çankırı, Kastamonu, Sinop
TR83: Amasya, Çorum, Samsun, Tokat

TR9: Doğu Karadeniz
TR90: Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize, Trabzon

TRA: Kuzeydoğu Anadolu
TRA1: Bayburt, Erzincan, Erzurum
TRA2: Ağrı, Ardahan, Iğdır, Kars

TRB: Ortadoğu Anadolu
TRB1: Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli
TRB2: Bitlis, Hakkari, Muş, Van

TRC: Güneydoğu Anadolu
TRC1: Adıyaman, Gaziantep, Kilis
TRC2: Diyarbakır, Şanlıurfa
TRC3: Batman, Mardin, Şırnak, Siirt.''

YEREL AKTÖRLER
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener, milletvekillerinin soru ve eleştirilerini yanıtlarken, kalkınma
ajanslarının Türkiye için önemli bir dönüşüm projesi olduğunu söyledi.

Kalkınma ajanslarının kuruluşunun ulusal bir politika olarak değerlendirilmesini isteyen Şener, ajanslar aracılığı ile yerel
imkanların harekete geçirileceğini, böylece küresel rekabetin tehditlerinin en aza indirileceğini belirtti. Bölgelerarası gelişmişlik
farkının giderilmesini de önemsediklerini anlatan Şener, ajansların AB fonlarından da kaynak sağlayacağını bildirdi.

Kalkınma ajanslarının yönetim kurullarında ''yerel aktörlerin görev alacağını'' kaydeden Şener, ayrıca her bölgede sivil toplum
örgütlerinin katılımıyla en az 100 kişiden oluşacak ''Kalkınma Kurulu'' oluşturulacağını söyledi.

Şener, kalkınma ajanslarını bazı çevrelerin ''AB projesi'' olarak eleştirdiklerini belirterek, ''demokraside Avrupa'da ortaya çıktı
ancak bu yüzden kimse ona karşı çıkmıyor'' dedi. Şener, kalkınma ajanslarının ilk kez 1962 yılında birinci 5 yıllık kalkınma planında
yer aldığını da sözlerine ekledi.

Daha sonra yapılan oylamada tasarı kabul edilerek yasalaştı.