2005-12-08 - 16:40
AK Parti Tekirdağ Milletvekili Ziyaettin Akbulut başkanlığında toplanan İçişleri Komisyonu, tasarıyı alt komisyonun kabul ettiği haliyle görüşmek üzere toplandı.
TBMM İçişleri Komisyonu, Avrupa Birliği (AB) müktesebatı doğrultusunda değişiklik
öngören Karayolları Trafik Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nı kabul etti.
TBMM Genel Kurulu gündeminden, Türk Ceza Kanunu'nda (TCK) yapılan değişikliklere ve
Türk Lirası uygulamasına uyarlanması için Komisyona çekilen tasarı, dün alt komisyonda
görüşülmüştü. AK Parti Tekirdağ Milletvekili Ziyaettin Akbulut başkanlığında toplanan İçişleri
Komisyonu, alt komisyonun kabul ettiği haliyle tasarıyı görüşmek üzere toplandı.
Alt komisyonda eklenen ve değiştirilen maddelerle 102 maddeye ulaşan tasarı,
yapılan görüşmeler sonucunda kabul edildi.
Komisyon, TBMM Genel Kurulu gündeminden çekilerek, Türk Ceza
Kanunu'nda yapılan değişikliklere ve Türk Lirası uygulamasına
uyarlanması amacıyla tasarıyı bir süre önce alt komisyona sevketmişti.
İçişleri Komisyonu, alt komisyonda kabul edildiği haliyle tasarıyı
görüşmek üzere, Başkan Ziyaeddin Akbulut başkanlığında toplandı.
Bazı milletvekilleri, alt komisyonun, görüşmesi gereken maddeler
dışındaki maddeleri de ele aldığını ifade ettiler.
Yapılan müzakerelerin ardından, tasarının alt komisyonda kabul
edildiği şekliyle görüşülmesine başlandı.
CHP İzmir Milletvekili Hakkı Ülkü, tasarının, ''belediyelere,
trafik kurallarının ihlal edilmesi halinde para cezası verebilmesini''
öngören maddesini, belediyelerin içki satışı yapılan yerlerin
belirlenmesi uygulamasında olduğu gibi kötüye kullanabileceklerini
savundu.
Bu maddeye, ''ceza kesmeye yetkili trafik polisleri ile yerel
yönetimler arasında yetki kargaşasına yol açmasını önlemek amacıyla'',
''Bu fıkra hükmüne göre belediye trafik görevlilerinin idari para
cezası ve diğer idari tedbir kararı verme yetkisi olduğu hususlarda,
yardım istenmedikçe veya zorunlu haller dışında genel kolluk yetkili
değildir'' fıkrası eklendi.
-SAĞLIK KURULU RAPORU-
Tasarıya, verilen bir önerge ile alt komisyonda çıkarılan, sürücü
belgesi alacaklarda aranacak şartlar arasında yer alan, hükümlü olmama
şartına, ''Uyuşturucu veya uyarıcı madde imali, ticareti,
kullanılması, kullanılmasının kolaylaştırılması, kullanmak için satın
alınması, kabul edilmesi veya bulundurulması suçlarından dolayı hapis
cezasına mahkum olmamak gerekir. Ancak, uyuşturucu kullandığı için
mahkum olan kişide uyuşturucu madde kullanmak dolayısıyla gördüğü
tedavinin araç kullanması açısından algılama ve irade yeteneğini
etkilemeyecek bir iyileşme gerçekleştiğinin sağlık kurulu raporu ile
belirlenmesi halinde, kendisine sürücü belgesi verilebilir'' fıkrası
da konuldu.
-HIZ SINIRI TARTIŞILDI-
Tasarının, alt komisyonda eklenen, ''motorlu araçların
otoyollardaki hız sınırını 120 kilometreden 130 kilometreye çıkaran''
maddesi tartışmalara neden oldu.
İçişleri Komisyonu'nun alt komisyonunda görev yapan üyesi CHP
Mersin Milletvekili Ali Oksal, ''Alt komisyonda hız sınırını 130'a
çıkarırken, sürücülerin, hızdan dolayı ödemek zorunda kaldıkları para
cezalarından kurtulmalarını amaçladıklarını'' söyledi. Oksal,
''Kimseyi kandırmayalım, otoyollarda 120'ye uyan yok. Sürücüler
150-170 kilometre hızla gidiyor'' dedi.
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Uygulama ve Denetleme Dairesi
Başkan Yardımcısı Nevzat Önder de otoyollardaki hız sınırının 130
kilometreye çıkartılmamasını istedi.
Önder, ''Mevcut uygulamada zaten otoyollardaki hız sınırı, tanınan
yüzde 10 pay ile 132 kilometreye çıkıyor. Hız sınırını 130'a
çıkarırsak, hız sınırı bu paya ile 143 oluyor ve bu da sürücüler için
çok tehlikeli. Bir sürücünün 130 kilometre hızı geçtikten sonra
dikkati dağılıyor'' diye konuştu.
-EDİRNE'DEN ANKARA'YA 4 SAAT 20 DAKİKADA GELDİM''-
AK Parti Edirne Milletvekili Ali Ayağ ise özel arabası ile
Edirne'den Ankara'ya 4 saat 20 dakikada geldiğini ifade ederek, ''Bu
kadar kısa sürede gelmek için çok hızlı gittim. 150-170 kilometre
hızla gittim ve bu da çok tehlikeliydi. Bu yüzden hız sınırı 120'de
kalmalı'' dedi.
Daha sonra yapılan oylamada, tasarının bu maddesi, eski haliyle
olduğu gibi; otoyollardaki hız sınırı 120 kilometre olarak kabul
edildi.
Alt komisyonda eklenen ve değiştirilen maddelerle 102 maddeye
çıkan tasarının tümü, yapılan oylama sonucunda kabul edildi.
-TASARI NE GETİRİYOR?-
Tasarıya göre, okul taşıtlarında her öğrenci için emniyet kemeri
bulundurulması zorunlu olacak. Okul taşıtlarının ''DUR'' işaretini
yaktıkları hallerde bütün araçların durması, bu işaretin sadece
öğrencilerin binmeleri ve inmeleri sırasında yakılması zorunlu hale
getirilecek.
Okul taşıtının ''DUR'' işaretini, belirtilen durumlara göre
yakmayan servis sürücüleri ile bu işarete uymayan sürücülere 92 YTL,
sürücü aracın sahibi değilse araç sahiplerine de 188 YTL para cezası
uygulanacak.
Öğrenci servisinde emniyet kemeri bulundurmayan araçlar,
eksiklikleri giderinceye kadar trafikten men edilecek.
Yaya ve okul geçitlerinde geriye doğru 5 yıl içerisinde asli
kusurlu olarak yaralamalı trafik kazasına sebep olan sürücülerin
birincide 3 ay, ikincide 6 ay, üçüncüde ise 2 yıl süreyle ehliyetleri
alınacak. Buralarda, alkol ve aşırı hız nedeniyle trafik kazasına
neden olanların sürücü belgeleri ise 2 yıl süreyle geri alınarak, bu
kişiler, sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine tabi tutulacak.
-KUSUR DEĞERLENDİRME İŞLEMLERİ-
Yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarının tespiti ve
kusur değerlendirme işlemleri, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri
Birliği veya yetki vereceği gerçek ya da tüzel kişiler tarafından
yerine getirilecek.
Kazaya karışan taraflar arasında düzenlenecek tutanaklar veya
formlar da kaza tespit tutanağı yerine geçebilecek. Bunların
değerlendirilmesi ise kazaya karışan araçların bağlı olduğu sigorta
şirketlerince yapılabilecek.
Kazaya karışan sürücülerin kendi aralarında anlaşamamaları veya
tutanak düzenlemekten kaçınmaları durumunda, tutanak sigorta
birliğinin yetkilendireceği kişiler tarafından düzenlenecek. Bu
kişiler, kaza yerinde iz ve delil toplayabilecekler, ayrıca sürücülere
alkol muayenesi yapabilecek.
Trafik kazalarında kusurların tespiti ve asli kusur sayılan haller
de yeniden düzenlendi. Sürücülerin yanı sıra, ''yayaların asli
kusurlu'' sayılacağı hallere yer verildi.
Ölüm ve yaralanmayla sonuçlanan trafik kazalarında motorlu araç
işletmesinin sahipleri de sorumlu tutulacak.
Zorunlu mali sigortasını yaptırmadan trafiğe çıkan araçlar için
para cezası uygulanacak.
Motorlu araçlar ile yarış düzenleyenler, üçüncü kişilere karşı
olan sorumluluklarını karşılamak üzere, mali sorumluluk sigortası
yaptıracak.
-KREDİ KARTI İLE ÖDEME YAPILABİLECEK-
Trafik suçlarını işleyenler hakkında suç ve ceza tutanağı
düzenleme konusunda, trafik polisi ve jandarmanın yanı sıra, kendi
sınırları içinde büyükşehir belediyeleri, il belediyeleri ve nüfusu 50
binin üzerindeki belediyelerin trafik görevlileri de yetkili
kılınacak.
Trafik para cezalarının takibini ve tahsili görevi, Maliye
Bakanlığı'na bırakılırken, trafik para cezasının kredi kartı ile
ödenebilmesi kolaylığı getirildi. Kredi kartı ile ödemelerde ayrıca
tutanak düzenlenmeyecek.
Sürücü belgelerinin geçici olarak alınmasında zaman aşımı süresi 4
yıl, idari para cezalarında ise zaman aşımı süresi 5 yıl olacak.
-STAJYER SÜRÜCÜ BELGESİ-
AB'ye uyum kapsamında, sürücü belgelerinin sınıfları yeniden
düzenlendi. Böylece D ve E sınıfı sürücü belgelerinde yaşanan
uyumsuzluk giderilecek.
Kanun yürürlüğe girdiği tarihten sonra, değiştirilmesi zorunlu
olan sürücü belgeleri değiştirme işlemlerinden harç alınmayacak.
Sürücü belgelerinin değiştirme işlemleri 3 yılda tamamlanacak.
Zamanında ehliyetini değiştirmeyenlere 45 YTL ceza kesilecek.
Sürücü belgesi almaya hak kazananlara, stajyer sürücü belgesi
verilecek. Stajyer sürücü belgesi 2 yıl geçerli olacak. Bu süre
içerisinde; 5 kez kırmızı ışık kuralını ihlal eden, 5 kez hız
sınırlarını aşan, her ne derecede olursa olsun alkollü veya uyuşturucu
maddelerin etkisi altında araç kullanan, asli kusurlu olarak ölümlü
veya yaralamalı trafik kazasına sebebiyet veren ve 75 ceza puanını
dolduran sürücülerin sürücü belgeleri, suçun işlendiği tarihte ve süre
kaydına bakılmaksızın, geri alınarak iptal edilecek. Bu kişilerin
tekrar sürücü belgesine sahip olabilmeleri için yeniden sürücü
kursunda eğitim almaları ve yapılan sınavlarda başarılı olmaları
gerekecek.
Çeşitli sağlık sorunları olanlar da ehliyet sahibi olabilecek, bu
kişilerin hangi tip sürücü belgesi alacağı İçişleri ve Sağlık
bakanlıklarınca yönetmelikle tespit edilecek.
Fahri trafik müfettişlerini görevlendirme yetkisi, Karayolu Trafik
Güvenliği Yüksek Kurulu'nun önerisi ve İçişleri Bakanı'nın onayı ile
valilere verilecek.
-TRAFİK GÜVENLİĞİ KURULU-
Motorlu araçlara ait bazı tanımlar değiştirilirken, ''dönel
kavşak'', ''kontrolsüz kavşak'' ve ''tırmanma şeritli karayolu''
tanımlar da tasarıda yer alıyor.
Karayolu trafik güvenliğine ilişkin hedef ve stratejileri
belirlemek ve ilgili kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak için Karayolu
Trafik Güvenliği Kurulu, yılda en az 1 defa toplanacak.
Sağlık Bakanlığı, karayollarında meydana gelen trafik kazaları ile
ilgili ilk ve acil sağlık hizmetlerinin planlamak ve uygulamak;
kazalarda yararlananlara en kısa zamanda ilk ve acil hizmet
ulaştırmak, şehirlerarası yollarda ilk ve acil yardım istasyonları
kurmak ve bunlara gerekli araç ve personeli sağlamak, eğitilmiş
personel birlikte yeteri kadar ambulans bulundurmakla yükümlü olacak.
-BAĞIŞ ADI ALTINDA TAHSİLAT YAPILAMAYACAK-
Araç sahipleri araçlarını, yönetmelikte belirtilen esaslara göre
yetkili kuruluşa tescil ettirmek ve tescil belgesi almak zorunda
olacak.
Noterce satış ve devir işlemi görmüş araçların tescil işlemleri,
aracın eski sahibi olmaksızın yapılabilecek.
Trafik tescil plakaları için İçişleri, Maliye, Sanayi ve Ticaret
bakanlıkları tarafından müştereken belirlenecek fiyatın üzerinde
ücret, bedel, hizmet bedeli, katkı payı, kar payı, bağış adı altında
şoförler odalarınca herhangi bir tahsilat yapılamayacak. Buna aykırı
davranan oda yetkilileri 1 yıldan 2 yıla kadar hapis cezasıyla, bin
143 YTL'den bin 904 YTL'ye kadar para cezası ile cezalandırılacak.
-YETKİSİZ AYIRIM İŞARETİ BULUNDURMA-
Yetkili olmadığı halde araçlarda ayırım işaretleri bulunduranlara
379 YTL para cezası verilecek ve araçlar 15 gün trafikten men
edilecek. Sürücü araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına aynı
miktarda ceza tutanağı düzenlenecek.
Özellikleri ve cinsleri yönetmelikle belirtilen araçlarda hız
sınırlayıcı cihaz bulundurmayan ve kullanmayanlara 45 YTL, bozuk
cihazları kullananlara ise 3 aydan 6 aya kadar hapis ve bin 904
YTL'den 2 bin 859 YTL'ye kadar para cezası verilecek. Ayrıca, bu
araçlar eksiklikleri giderilinceye kadar trafikten men edilecek.
Taşınması için başka bir yol bulunmayan ve bölünemeyen yükler için
Karayolları Genel Müdürlüğü'nce ''özel yük taşıma izin belgesi''
düzenlenecek.
Karayollarında araç kullanan ve muayene süresini geçirmiş olan
vatandaşların mağduriyetinin önlenmesi amacıyla bu sürücülere
araçlarını muayene ettirebilmeleri için uygulamanın yürürlüğe
girmesinden itibaren 7 gün ek süre verilecek. Bu süreye ve yapılan
ikaza rağmen araçlarını muayene ettirmeyen sürücülerin araçları
trafikten men edilecek.
-ALKOLLÜ SÜRÜCÜLER-
Alkol muayenesine izin vermeyen sürücüler, adli tabibe sevk
edilecek. Burada da alkol kontrolüne tabi tutulmak istemeyen
sürücülere, alkollü içkilerin etkisi altında araç kullanma cezası
uygulanacak. Bu kişilerden, muayene sonucu alkol sınırını aştığı
tespit edilenler ile adli tabipte de alkol kontrolüne tabi tutulmak
istemeyen sürücülere, iki kat para cezası verilecek.
Park yeri adı altında, yönetmeliklere aykırı olarak ''otopark''
ücreti alan kişiler, 3 aydan 6 aya kadar hapis ile 379 YTL'den 760
YTL'ye kadar para cezası ile cezalandırılacak. Bu suçun birden fazla
işlenmesi halinde her defasında 1 yıldan 2 yıla kadar hapis cezasıyla,
bin 143 YTL'den bin 904 YTL'ye kadar para cezası uygulanacak.
Para cezaları gelecek yıldan itibaren TL şeklinde olacak.
öngören Karayolları Trafik Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nı kabul etti.
TBMM Genel Kurulu gündeminden, Türk Ceza Kanunu'nda (TCK) yapılan değişikliklere ve
Türk Lirası uygulamasına uyarlanması için Komisyona çekilen tasarı, dün alt komisyonda
görüşülmüştü. AK Parti Tekirdağ Milletvekili Ziyaettin Akbulut başkanlığında toplanan İçişleri
Komisyonu, alt komisyonun kabul ettiği haliyle tasarıyı görüşmek üzere toplandı.
Alt komisyonda eklenen ve değiştirilen maddelerle 102 maddeye ulaşan tasarı,
yapılan görüşmeler sonucunda kabul edildi.
Komisyon, TBMM Genel Kurulu gündeminden çekilerek, Türk Ceza
Kanunu'nda yapılan değişikliklere ve Türk Lirası uygulamasına
uyarlanması amacıyla tasarıyı bir süre önce alt komisyona sevketmişti.
İçişleri Komisyonu, alt komisyonda kabul edildiği haliyle tasarıyı
görüşmek üzere, Başkan Ziyaeddin Akbulut başkanlığında toplandı.
Bazı milletvekilleri, alt komisyonun, görüşmesi gereken maddeler
dışındaki maddeleri de ele aldığını ifade ettiler.
Yapılan müzakerelerin ardından, tasarının alt komisyonda kabul
edildiği şekliyle görüşülmesine başlandı.
CHP İzmir Milletvekili Hakkı Ülkü, tasarının, ''belediyelere,
trafik kurallarının ihlal edilmesi halinde para cezası verebilmesini''
öngören maddesini, belediyelerin içki satışı yapılan yerlerin
belirlenmesi uygulamasında olduğu gibi kötüye kullanabileceklerini
savundu.
Bu maddeye, ''ceza kesmeye yetkili trafik polisleri ile yerel
yönetimler arasında yetki kargaşasına yol açmasını önlemek amacıyla'',
''Bu fıkra hükmüne göre belediye trafik görevlilerinin idari para
cezası ve diğer idari tedbir kararı verme yetkisi olduğu hususlarda,
yardım istenmedikçe veya zorunlu haller dışında genel kolluk yetkili
değildir'' fıkrası eklendi.
-SAĞLIK KURULU RAPORU-
Tasarıya, verilen bir önerge ile alt komisyonda çıkarılan, sürücü
belgesi alacaklarda aranacak şartlar arasında yer alan, hükümlü olmama
şartına, ''Uyuşturucu veya uyarıcı madde imali, ticareti,
kullanılması, kullanılmasının kolaylaştırılması, kullanmak için satın
alınması, kabul edilmesi veya bulundurulması suçlarından dolayı hapis
cezasına mahkum olmamak gerekir. Ancak, uyuşturucu kullandığı için
mahkum olan kişide uyuşturucu madde kullanmak dolayısıyla gördüğü
tedavinin araç kullanması açısından algılama ve irade yeteneğini
etkilemeyecek bir iyileşme gerçekleştiğinin sağlık kurulu raporu ile
belirlenmesi halinde, kendisine sürücü belgesi verilebilir'' fıkrası
da konuldu.
-HIZ SINIRI TARTIŞILDI-
Tasarının, alt komisyonda eklenen, ''motorlu araçların
otoyollardaki hız sınırını 120 kilometreden 130 kilometreye çıkaran''
maddesi tartışmalara neden oldu.
İçişleri Komisyonu'nun alt komisyonunda görev yapan üyesi CHP
Mersin Milletvekili Ali Oksal, ''Alt komisyonda hız sınırını 130'a
çıkarırken, sürücülerin, hızdan dolayı ödemek zorunda kaldıkları para
cezalarından kurtulmalarını amaçladıklarını'' söyledi. Oksal,
''Kimseyi kandırmayalım, otoyollarda 120'ye uyan yok. Sürücüler
150-170 kilometre hızla gidiyor'' dedi.
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Uygulama ve Denetleme Dairesi
Başkan Yardımcısı Nevzat Önder de otoyollardaki hız sınırının 130
kilometreye çıkartılmamasını istedi.
Önder, ''Mevcut uygulamada zaten otoyollardaki hız sınırı, tanınan
yüzde 10 pay ile 132 kilometreye çıkıyor. Hız sınırını 130'a
çıkarırsak, hız sınırı bu paya ile 143 oluyor ve bu da sürücüler için
çok tehlikeli. Bir sürücünün 130 kilometre hızı geçtikten sonra
dikkati dağılıyor'' diye konuştu.
-EDİRNE'DEN ANKARA'YA 4 SAAT 20 DAKİKADA GELDİM''-
AK Parti Edirne Milletvekili Ali Ayağ ise özel arabası ile
Edirne'den Ankara'ya 4 saat 20 dakikada geldiğini ifade ederek, ''Bu
kadar kısa sürede gelmek için çok hızlı gittim. 150-170 kilometre
hızla gittim ve bu da çok tehlikeliydi. Bu yüzden hız sınırı 120'de
kalmalı'' dedi.
Daha sonra yapılan oylamada, tasarının bu maddesi, eski haliyle
olduğu gibi; otoyollardaki hız sınırı 120 kilometre olarak kabul
edildi.
Alt komisyonda eklenen ve değiştirilen maddelerle 102 maddeye
çıkan tasarının tümü, yapılan oylama sonucunda kabul edildi.
-TASARI NE GETİRİYOR?-
Tasarıya göre, okul taşıtlarında her öğrenci için emniyet kemeri
bulundurulması zorunlu olacak. Okul taşıtlarının ''DUR'' işaretini
yaktıkları hallerde bütün araçların durması, bu işaretin sadece
öğrencilerin binmeleri ve inmeleri sırasında yakılması zorunlu hale
getirilecek.
Okul taşıtının ''DUR'' işaretini, belirtilen durumlara göre
yakmayan servis sürücüleri ile bu işarete uymayan sürücülere 92 YTL,
sürücü aracın sahibi değilse araç sahiplerine de 188 YTL para cezası
uygulanacak.
Öğrenci servisinde emniyet kemeri bulundurmayan araçlar,
eksiklikleri giderinceye kadar trafikten men edilecek.
Yaya ve okul geçitlerinde geriye doğru 5 yıl içerisinde asli
kusurlu olarak yaralamalı trafik kazasına sebep olan sürücülerin
birincide 3 ay, ikincide 6 ay, üçüncüde ise 2 yıl süreyle ehliyetleri
alınacak. Buralarda, alkol ve aşırı hız nedeniyle trafik kazasına
neden olanların sürücü belgeleri ise 2 yıl süreyle geri alınarak, bu
kişiler, sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine tabi tutulacak.
-KUSUR DEĞERLENDİRME İŞLEMLERİ-
Yalnız maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarının tespiti ve
kusur değerlendirme işlemleri, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri
Birliği veya yetki vereceği gerçek ya da tüzel kişiler tarafından
yerine getirilecek.
Kazaya karışan taraflar arasında düzenlenecek tutanaklar veya
formlar da kaza tespit tutanağı yerine geçebilecek. Bunların
değerlendirilmesi ise kazaya karışan araçların bağlı olduğu sigorta
şirketlerince yapılabilecek.
Kazaya karışan sürücülerin kendi aralarında anlaşamamaları veya
tutanak düzenlemekten kaçınmaları durumunda, tutanak sigorta
birliğinin yetkilendireceği kişiler tarafından düzenlenecek. Bu
kişiler, kaza yerinde iz ve delil toplayabilecekler, ayrıca sürücülere
alkol muayenesi yapabilecek.
Trafik kazalarında kusurların tespiti ve asli kusur sayılan haller
de yeniden düzenlendi. Sürücülerin yanı sıra, ''yayaların asli
kusurlu'' sayılacağı hallere yer verildi.
Ölüm ve yaralanmayla sonuçlanan trafik kazalarında motorlu araç
işletmesinin sahipleri de sorumlu tutulacak.
Zorunlu mali sigortasını yaptırmadan trafiğe çıkan araçlar için
para cezası uygulanacak.
Motorlu araçlar ile yarış düzenleyenler, üçüncü kişilere karşı
olan sorumluluklarını karşılamak üzere, mali sorumluluk sigortası
yaptıracak.
-KREDİ KARTI İLE ÖDEME YAPILABİLECEK-
Trafik suçlarını işleyenler hakkında suç ve ceza tutanağı
düzenleme konusunda, trafik polisi ve jandarmanın yanı sıra, kendi
sınırları içinde büyükşehir belediyeleri, il belediyeleri ve nüfusu 50
binin üzerindeki belediyelerin trafik görevlileri de yetkili
kılınacak.
Trafik para cezalarının takibini ve tahsili görevi, Maliye
Bakanlığı'na bırakılırken, trafik para cezasının kredi kartı ile
ödenebilmesi kolaylığı getirildi. Kredi kartı ile ödemelerde ayrıca
tutanak düzenlenmeyecek.
Sürücü belgelerinin geçici olarak alınmasında zaman aşımı süresi 4
yıl, idari para cezalarında ise zaman aşımı süresi 5 yıl olacak.
-STAJYER SÜRÜCÜ BELGESİ-
AB'ye uyum kapsamında, sürücü belgelerinin sınıfları yeniden
düzenlendi. Böylece D ve E sınıfı sürücü belgelerinde yaşanan
uyumsuzluk giderilecek.
Kanun yürürlüğe girdiği tarihten sonra, değiştirilmesi zorunlu
olan sürücü belgeleri değiştirme işlemlerinden harç alınmayacak.
Sürücü belgelerinin değiştirme işlemleri 3 yılda tamamlanacak.
Zamanında ehliyetini değiştirmeyenlere 45 YTL ceza kesilecek.
Sürücü belgesi almaya hak kazananlara, stajyer sürücü belgesi
verilecek. Stajyer sürücü belgesi 2 yıl geçerli olacak. Bu süre
içerisinde; 5 kez kırmızı ışık kuralını ihlal eden, 5 kez hız
sınırlarını aşan, her ne derecede olursa olsun alkollü veya uyuşturucu
maddelerin etkisi altında araç kullanan, asli kusurlu olarak ölümlü
veya yaralamalı trafik kazasına sebebiyet veren ve 75 ceza puanını
dolduran sürücülerin sürücü belgeleri, suçun işlendiği tarihte ve süre
kaydına bakılmaksızın, geri alınarak iptal edilecek. Bu kişilerin
tekrar sürücü belgesine sahip olabilmeleri için yeniden sürücü
kursunda eğitim almaları ve yapılan sınavlarda başarılı olmaları
gerekecek.
Çeşitli sağlık sorunları olanlar da ehliyet sahibi olabilecek, bu
kişilerin hangi tip sürücü belgesi alacağı İçişleri ve Sağlık
bakanlıklarınca yönetmelikle tespit edilecek.
Fahri trafik müfettişlerini görevlendirme yetkisi, Karayolu Trafik
Güvenliği Yüksek Kurulu'nun önerisi ve İçişleri Bakanı'nın onayı ile
valilere verilecek.
-TRAFİK GÜVENLİĞİ KURULU-
Motorlu araçlara ait bazı tanımlar değiştirilirken, ''dönel
kavşak'', ''kontrolsüz kavşak'' ve ''tırmanma şeritli karayolu''
tanımlar da tasarıda yer alıyor.
Karayolu trafik güvenliğine ilişkin hedef ve stratejileri
belirlemek ve ilgili kuruluşlarla koordinasyonu sağlamak için Karayolu
Trafik Güvenliği Kurulu, yılda en az 1 defa toplanacak.
Sağlık Bakanlığı, karayollarında meydana gelen trafik kazaları ile
ilgili ilk ve acil sağlık hizmetlerinin planlamak ve uygulamak;
kazalarda yararlananlara en kısa zamanda ilk ve acil hizmet
ulaştırmak, şehirlerarası yollarda ilk ve acil yardım istasyonları
kurmak ve bunlara gerekli araç ve personeli sağlamak, eğitilmiş
personel birlikte yeteri kadar ambulans bulundurmakla yükümlü olacak.
-BAĞIŞ ADI ALTINDA TAHSİLAT YAPILAMAYACAK-
Araç sahipleri araçlarını, yönetmelikte belirtilen esaslara göre
yetkili kuruluşa tescil ettirmek ve tescil belgesi almak zorunda
olacak.
Noterce satış ve devir işlemi görmüş araçların tescil işlemleri,
aracın eski sahibi olmaksızın yapılabilecek.
Trafik tescil plakaları için İçişleri, Maliye, Sanayi ve Ticaret
bakanlıkları tarafından müştereken belirlenecek fiyatın üzerinde
ücret, bedel, hizmet bedeli, katkı payı, kar payı, bağış adı altında
şoförler odalarınca herhangi bir tahsilat yapılamayacak. Buna aykırı
davranan oda yetkilileri 1 yıldan 2 yıla kadar hapis cezasıyla, bin
143 YTL'den bin 904 YTL'ye kadar para cezası ile cezalandırılacak.
-YETKİSİZ AYIRIM İŞARETİ BULUNDURMA-
Yetkili olmadığı halde araçlarda ayırım işaretleri bulunduranlara
379 YTL para cezası verilecek ve araçlar 15 gün trafikten men
edilecek. Sürücü araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına aynı
miktarda ceza tutanağı düzenlenecek.
Özellikleri ve cinsleri yönetmelikle belirtilen araçlarda hız
sınırlayıcı cihaz bulundurmayan ve kullanmayanlara 45 YTL, bozuk
cihazları kullananlara ise 3 aydan 6 aya kadar hapis ve bin 904
YTL'den 2 bin 859 YTL'ye kadar para cezası verilecek. Ayrıca, bu
araçlar eksiklikleri giderilinceye kadar trafikten men edilecek.
Taşınması için başka bir yol bulunmayan ve bölünemeyen yükler için
Karayolları Genel Müdürlüğü'nce ''özel yük taşıma izin belgesi''
düzenlenecek.
Karayollarında araç kullanan ve muayene süresini geçirmiş olan
vatandaşların mağduriyetinin önlenmesi amacıyla bu sürücülere
araçlarını muayene ettirebilmeleri için uygulamanın yürürlüğe
girmesinden itibaren 7 gün ek süre verilecek. Bu süreye ve yapılan
ikaza rağmen araçlarını muayene ettirmeyen sürücülerin araçları
trafikten men edilecek.
-ALKOLLÜ SÜRÜCÜLER-
Alkol muayenesine izin vermeyen sürücüler, adli tabibe sevk
edilecek. Burada da alkol kontrolüne tabi tutulmak istemeyen
sürücülere, alkollü içkilerin etkisi altında araç kullanma cezası
uygulanacak. Bu kişilerden, muayene sonucu alkol sınırını aştığı
tespit edilenler ile adli tabipte de alkol kontrolüne tabi tutulmak
istemeyen sürücülere, iki kat para cezası verilecek.
Park yeri adı altında, yönetmeliklere aykırı olarak ''otopark''
ücreti alan kişiler, 3 aydan 6 aya kadar hapis ile 379 YTL'den 760
YTL'ye kadar para cezası ile cezalandırılacak. Bu suçun birden fazla
işlenmesi halinde her defasında 1 yıldan 2 yıla kadar hapis cezasıyla,
bin 143 YTL'den bin 904 YTL'ye kadar para cezası uygulanacak.
Para cezaları gelecek yıldan itibaren TL şeklinde olacak.
