GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:6
Tarih:13.10.2021

MHP GRUBU ADINA MEMET BÜLENT KARATAŞ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 280 sıra sayılı Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerine konuşmak üzere Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi ve Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz teklifle mükelleflerin vergiye uyumlarını gözeten, vergi güvenliğini artıran, sosyal adaleti ve rekabet ortamını güçlendiren, yatırımları teşvik eden, ihtilafları sonlandıran ve vergi uygulamalarında öngörülebilirliği sağlayan değişikliklerin hayata geçirilmesi amacıyla, çeşitli vergi kanunlarında değişiklikler yapılması amaçlanmaktadır. Böylece, gider pusulasının, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenlenmesi ve düzenlenme zorluluğunun bulunduğu durumlara açıklık getirilmesi öngörülmektedir. Ayrıca, ödemelerin yapıldığı banka, ödeme kuruluşu ve PTT tarafından düzenlenen belgeler ile bu kanunun uygulanmasında belge düzenleme yükümlülüğü bulunmayan kamu kurum ve kuruluşlarının tabi oldukları diğer ilgili mevzuat dâhilinde düzenledikleri belgelerin gider pusulası yerine kabul edilmesi sağlanacaktır. "Elektronik defter beratı" ve "elektronik muhasebe fişi" tanımları madde metnine eklenmekte ve defter ile belgelerin elektronik ortamda ibraz edilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, vergi mahremiyetine ilişkin hükümlerin elektronik defter, belge ve kayıtların oluşturulması, imzalanması, iletilmesi ve saklanması hususlarından herhangi biri için hizmet verme konusunda yetkilendirilen mükelleflerin ortak, yönetici ve çalışanları hakkında da uygulanması hedeflenmektedir. Hazine ve Maliye Bakanlığına, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikrofilm, mikrofiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanmasının yanı sıra mikrofilm, mikrofiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla ibraz edilmesi hususunda izin verme ya da zorunluluk getirme konusunda yetki verilecektir. Görüşülmekte olan teklifle, kanun kapsamında yer alan değerleme ölçüleri arasına alış bedelinin de eklenmesi amaçlanmaktadır. Kanun kapsamında yer alan maliyet bedeline girmesi zorunlu olan ve olmayan unsurlar belirlenmektedir. Kanun kapsamında yer alan alış bedelinin tanımı yapılmaktadır.

Teklifle yapılacak diğer düzenlemelerle, tam mükellefiyete tabi ve bilanço esasına göre defter tutan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerine enflasyon düzeltmesi yapma şartlarının gerçekleşmediği hesap dönemlerinin sonu itibarıyla bilançolarına dâhil bulunan amortismana tabi iktisadi kıymetlerini veya bunlar üzerinden ayrılmış olan amortismanları yeniden değerleyebilme imkânı getirilmektedir. Mükelleflerin amortismana tabi iktisadi kıymetleri Hazine ve Maliye Bakanlığının belirleyeceği oranlar üzerinden itfa etmelerinde, yine Hazine ve Maliye Bakanlığının iktisadi kıymetler için belirlediği faaliyetler ile faydalı ömürlerden kısa olmamak üzere, amortisman süresini serbestçe belirleyebilmesine imkân verilmektedir. Hazine ve Maliye Bakanlığınca amortisman oranlarının ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, söz konusu oranların bu imkândan faydalanmak için yapılan müracaat tarihinden itibaren geçerli olması öngörülmektedir. Mükelleflerin, Hazine ve Maliye Bakanlığının iktisadi kıymetler için belirlediği faydalı ömürlerden kısa olmamak üzere, amortisman süresini her yıl için aynı oran olmak kaydıyla serbestçe belirleyebilmesine olanak sağlanmaktadır.

Borçlu tarafından ödenmemiş bulunan, dava ve icra takibine değmeyecek derecede küçük olan vergi alacaklarına ilişkin azami tutar belirlenerek bu konudaki belirsizlik giderilmekte ve şüpheli alacak hükümlerinin işletme hesabı esasında defter tutan mükellefler açısından da uygulanabilmesine imkân tanınmaktadır. Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce satılan iktisadi kıymetlerin yenilenmesi veya benzer mahiyetteki bir iktisadi kıymetin iktisabı hâlinde satıştan doğan kârın satışın yapıldığı tarihi takip eden üçüncü takvim yılının sonuna kadar pasifte geçici bir hesapta tutulabilmesi sağlanmaktadır. Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce alınan sigorta tazminatıyla tamamen veya kısmen zarar gören amortismana tabi iktisadi kıymetlerin yenilenmesi veya benzer mahiyetteki bir iktisadi kıymetin iktisabında tazminat fazlasının tazminatın alındığı tarihi takip eden üçüncü takvim yılının sonuna kadar pasifte geçici bir hesapta tutulacaktır.

Kesinleşen bir cezadan sonra, maddede yer alan süreler içerisinde yeniden ceza kesilmesi durumunda, madde gereğince bu ceza üzerine eklenecek olan artırımın tutarının, kesinleşen cezadan fazla olmamak üzere, kesilen cezanın yüzde 50'si olması öngörülmektedir. Kâğıt ortamında yapılan, tutulan kayıt ve defterlere yönelik olarak kayıt nizamına ilişkin hükümlere uyulmaması durumunda kesilecek cezalar ile elektronik kayıt ve defter uygulamalarındaki kayıt nizamına uyulmaması fiillerine uygulanacak cezaların aynı mahiyette ve bu fiillere karşılık olarak da birinci derece usulsüzlük cezası kesilmesi öngörülmektedir.

Gider pusulasının hiç düzenlenmemiş sayıldığı durumlara bağlı olarak ve tasdik kapsamına alınan konulara ilişkin olarak ibraz edilmesi gereken yeminli mali müşavir tasdik raporunun belirlenen sürede ibraz edilmemesi durumunda ibraz ve yükümlülüğü yerine getirmeyen mükellef adına özel usulsüzlük cezası kesilebilmesi öngörülmekte ve belge basımıyla ilgili bildirim yükümlülüğüne yönelik ceza hükmünde mükellef lehine değişiklik yapılmaktadır.

Elektronik ortamdaki kayıtlar ve elektronik cihazla belge düzenlemeye ilişkin kurallara uymayanlara özel usulsüzlük cezası kesilmesi düzenlenmektedir.

Mükelleflerin, haklarında yapılmakta olan vergi incelemesi ya da yapılan takdire sevk işlemine ilişkin vergi türünden farklı vergi türü için pişmanlıkla beyanname verebilmesi mümkün hâle gelmektedir.

Uzlaşma ve tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamına alınan 5 bin Türk lirasını aşmayan usulsüzlük cezaları için kanunda belirlenen indirim oranının yüzde 50 artırımlı olarak uygulanması sağlanmaktadır. 5 bin Türk lirasını aşan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarına ilişkin olarak uzlaşma talep edilebilmesi ve söz konusu tutarı aşmayan usulsüzlük cezaları içinse kanunda belirlenen indirim oranının yüzde 50 artırımlı olarak uygulanması sağlanmaktadır. 5 bin Türk lirasını aşan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamına alınmaktadır.

Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz bu teklif, vergi güvenliğini artırmasının yanı sıra, sosyal adalete hizmet etmesi açısından da son derece önemlidir. Bizler, halkın temsil makamı olarak yaşamın her alanında vatandaşlarımızın sesi olmak ve temsil etmekle görevliyiz. Dolayısıyla, sosyal adaleti sağlayacak her çalışmanın içerisinde aktif olarak bulunmaktayız. Düstur edindiğimiz bu görevi ülkemiz, milletimiz ve lokal olarak temsil ettiğimiz seçim bölgelerimizde de yerine getirmeli, sorunların çözümü için elimizi taşın altına koymaktan geri durmamalıyız. Bu bağlamda, seçim bölgem ve ülkemizin 17 milyon nüfusuna sahip kenti İstanbul'umuzun sorunlarıyla ilgili yaptığımız çalışmalardan kısaca bahsetmek istiyorum. Vatandaşlarımızın talepleri ve yerinde yaptığımız incelemeler sonucunda, kentimizin sorunlarını çözüme kavuşturmak adına, hazırladığımız yazılı soru önergelerimizi Meclisimize sunduk. Genellikle ulaşım, trafik ve altyapı sorunlarını ele aldığımız yazılı soru önergelerimizde vatandaşlarımızın huzur ve refahını sağlamak konusunda hükûmetlerin olduğu kadar yerel yönetimlerin de görevli ve sorumlu olduğu konularına değindik.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

MEMET BÜLENT KARATAŞ (Devamla) - Yerel yönetimlerin çalışmalarını detaylıca inceleyerek hizmet noktasında yapılan ihmalleri, yetersizlikleri ve hizmet yoksunluğunu farklı konu başlıkları altında ele aldık. Görev süremiz boyunca da ele aldığımız sorunların çözümü noktasında yapılan tüm çalışmaların takibi titizlikle yapılacaktır.

Milliyetçi Hareket Partisi olarak söz konusu kanun teklifini olumlu değerlendiriyor, destekliyor; vatanımıza ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum.

Yüce Divanınızı ve Başkanlığımızı selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)