| Konu: | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 6'ncı Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 34 |
| Tarih: | 12.12.2021 |
MHP GRUBU ADINA LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2022 yılı Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, beş dakikalık konuşmam içerisinde, bu Covid salgınıyla birlikte karşımıza çıkan önemli bir fırsat var, o fırsatla ilgili birkaç hususu dile getirmek istiyorum.
Covid salgını, sadece küresel manada insanlığın sağlığına zarar getirmedi, bunun dışında küresel ekonomide de büyük bir tahribata yol açtı. Özellikle küresel ekonomide ham madde üretim ve tüketim zincirinin koptuğunu hepimiz biliyoruz. İşte tam bu noktada, tedarik zincirinin koptuğu bu krizi, aslında Türkiye olarak bir fırsata çevirebiliriz; fırsat da Türkiye'nin lojistikte bir merkez üs olma fırsatıdır.
Değerli milletvekilleri, küreselleşmenin etkisiyle rekabet ivme kazanmakta, üretim, tüketim ve lojistik birbirine entegre bir sistem oluşturmaktadır. Çin ve Asya'daki radikal değişimler, dünyadaki ekonomik ve ticari ilişkileri etkilemekte ve yeni ulaşım koridorları ortaya çıkmaktadır. Bu süreç, Türkiye'nin dünyada önemli bir transit ülke konumunda yer almasına imkân sağlamaktadır fakat biz, sadece, Türkiye'nin transit bir ülke olmasından ziyade lojistikte bir merkez üs olmasını istiyoruz ki bunun sebebi de uluslararası ticaretten daha fazla pay almak. Aslında Türkiye'nin lojistik bir üs olması için önemli avantajları var; bu avantajlar, bir kere, Türkiye'nin üç tarafının denizlerle çevrili olması, yine Avrupa ve Asya Kıtalarını birbirine bağlaması, yine uluslararası ticaret güzergâhlarında Türkiye'nin yer alması. Ancak bilinmelidir ki sahip olduğumuz bu coğrafyanın bize sağladığı bu katkılar lojistik üs olma noktasında tek başına yeterli değil, bunun için de özellikle ülkemizin ulaştırma anlamında altyapısının sağlam olması lazım. Bu ise ancak limanların havalimanlarına, kara yolu ve demir yolu hatlarına yakınlığıyla, depo ve antrepo alanlarının genişliğiyle ve bilişim sistemlerine entegrasyonunun sağlanmasıyla mümkün olacaktır.
Geldiğimiz noktada, Türkiye, ulaşım noktasında, altyapı noktasında çok önemli bir noktaya gelmiştir; gerçekten takdire şayan işler yapılıyor. Özellikle doğu-batı ve kuzey-güney aksında hem kara yolu hem de demir yolu bağlantıları modern bir seviye getirilmiş ve bu hatların limanlarla bağlantıları büyük ölçüde tamamlanmıştır. Özellikle son yıllarda, yine ulaştırma anlamında çok önemli projeler bir bir devreye alınmıştır. Mesela, bunlardan bir tanesi Filyos Limanı'dır; bizi uluslararası anlamda lojistikte bir merkez üs yapacak yatırımlardan bir tanesi. Yine Marmaray, yine Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu, yine yeni İstanbul Havalimanı, yine Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve İzmit Körfez Geçiş Köprüsü yani Osmangazi Köprüsü, yine Bakü-Tiflis-Kars demir yolu, yine Ovit Tüneli bizim ulaştırmada, lojistikte merkez üs olma noktasındaki önemli yatırımlarımızdan bazılarıdır. Yine, takip ettiğimiz çok değerli bir yatırım var, o da bizi, Türkiye'yi bu anlamda, merkez üs olma noktasında çok önemli bir noktaya taşıyacak; o da -sayın milletvekilimiz de ifade etti- Çukurova Bölgesel Havalimanı Projesi.
Değerli milletvekilleri, ben dünden bugüne -cumhuriyet tarihi içerisinde- özellikle kara yolları ulaşımında emeği geçen tüm bakanlarımıza, tüm genel müdürlerimize, tüm çalışanlarımıza çok teşekkür ediyorum. Türkiye'nin kara yollarında geldiği nokta gerçekten çok değerli. Bakınız, eskiden şarkılara, türkülere konu olmuş "aşılmaz dağlar" meselesi vardı. Mesela, bir örnek vermek istiyorum: "Şu geçit vermeyen dağlar utansın." Şarkılarımızda, türkülerimizde bu "aşılmaz dağlar, geçit vermeyen dağlar" hep ifade edilmiştir. Ancak bugün geldiğimiz nokta itibarıyla aşılmaz dağlar dediğimiz dağlar, mesela Karadeniz, Ovit Tüneli'yle aşılmıştır; yine Toroslar, Pozantı tünelleriyle bir bir aşılmıştır.
Ama Sayın Bakanım, aşılmayan bir dağ kaldı, o da Hatay Amanos Dağları. (MHP sıralarından alkışlar)
ÜMİT YILMAZ (Düzce) - Düzce'de de var Bakanım.
LÜTFİ KAŞIKÇI (Devamla) - Biz Ovit'teki konforu, biz Pozantı'daki konforu artık Hatay'da Amanos Dağları'nda da yaşamak istiyoruz. Bu, burada çok büyük bir yatırım da değil aslında.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
LÜTFİ KAŞIKÇI (Devamla) - Sayın Başkanım...
BAŞKAN - Tamamlayın lütfen.
LÜTFİ KAŞIKÇI (Devamla) - "Şu geçit vermeyen dağlar utansın." sözünün Hataylılar olarak artık biz de şarkılarda kalmasını istiyoruz. 17 kilometrelik bir yol olan İskenderun'dan Antakya'ya otobanımız devam ederse gerçekten çok rahat edeceğiz; tüm hemşehrilerimizin de ortak bir talebi.
Yine, Sayın Bakanım, Hatay Milletvekili olarak AK PARTİ milletvekillerimizin de destek verdiği bir proje vardı; Hatay'a hızlı tren gelmesi. Bu noktada, bugün, inşallah sizden bir müjde bekliyoruz çünkü hemen kuzeyimizde Adana-Osmaniye-Gaziantep hattı devam ediyor, eğer oradan Antakya'ya 100 kilometrelik bir bağlantı verirseniz Hatay için gerçekten çok değerli ve önemli olacak. İnşallah, ben bugün akşam sizi bu müjdeyi vermekle ilgili heyecanla bekleyeceğim.
Ben, bütçemizin hayırlı olmasını diliyorum ve Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP, AK PARTİ ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)