| Konu: | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 8'inci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 14.12.2021 |
MHP GRUBU ADINA MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi görüşmelerinde gelir bütçesiyle ilgili olarak Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, eskiler bütçenin vasıflarını 4T'yle ifade ederlerdi; tahmin, tahdit, tasdik ve tevzin. Tahmin, bütçenin gelir ve gider kalemlerinin tahmin, öngörü yöntemiyle belirlendiğini; tahdit, bütçenin belli bir döneme, zaman dilimine ait olduğunu; tevzin, bütçe gelir ve giderlerinin birbirine denk olduğunu; tasdik de yasamanın hükûmet tarafından getirilmiş olan bütçeyi onaylaması anlamına gelir.
Burada, bütçenin onaylanması aynı zamanda bir güvenoyu anlamına gelir yani bütçeler aynı zamanda hükûmetlerin güvenoyu alması anlamına da gelir. Son dönemlerde, özellikle güvenoyu konusu birçok açıdan sistemle bağlantılı olarak tartışılıyor ama bugün, burada biz, Sayın Cumhurbaşkanı tarafından, Cumhurbaşkanlığı tarafından sunulmuş olan bir bütçeyi aylardır tartışıyoruz, yapılacak olan icraatlar üzerinde konuşuyoruz, yapılmış olanları konuşuyoruz ve sonuçta, bu Meclisten, bu Genel Kuruldan bir bütçe çıkıyor. Bunun aynı zamanda Hükûmetin de güvenoyu anlamına geldiğini ifade etmekte fayda var diye düşünüyorum.
Değerli milletvekilleri, bütçe gelirleri esas itibarıyla bütçe giderlerinin kaynağıdır. Bunların iki temel kaynaktan sağlandığı hepimizin malumu. Birincisi ve en önemlisi, bütçe yılına ait olan dönemde elde edilecek olan gayrisafi yurt içi hasılanın belli bir kısmını toplayarak bu sağlanır. İkincisi ise bu yolla sağlanamayan kısım da "borçlanma" olarak ifade edilir. Çağdaş maliye teorilerinde, bütçelerde gelir ve gider arasındaki kısım yani gayrisafi yurt içi hasıladan toplananların dışında kalan, karşılanamayan kısım borçla karşılanır ve bu borçlara da bütçe geliri mantığıyla yaklaşılır.
Değerli milletvekilleri, 2022 yılı merkezî yönetim bütçesine baktığımızda, bütçe giderlerinin 1 trilyon 750 milyar TL, gelirlerin de 1 trilyon 472 milyar 600 milyon TL olduğunu görüyoruz. Şimdi, bu gelirin tamamı gayrisafi yurt içi hasıladan toplanacaktır. Aslında, biz, bütçe yetkisiyle birlikte, bütçenin onayıyla birlikte bir yıl içerisinde kamusuyla, özel sektörüyle, vatandaşıyla, bireyiyle, devletiyle elde edilecek toplam gelirin yaklaşık yüzde 19'unun toplanmasına karar vereceğiz, değişik adlarda. Bunun yüzde 16'lık kısmı vergi olarak toplanacak, yüzde 3'lük kısmı ise diğer kamu gelirleri, harçlar vesaire konularında elde edilecek gelirler.
Şimdi, burada, bir konuda dikkatlerinizi istirham ediyorum. Sürekli konuşuyoruz, tartışıyoruz "Bu bütçe yük bütçesi." diye veya başka şekillerde eleştiriyoruz. Ancak, biz bu bütçeye makro nazardan baktığımızda, şu 2 rakamı yan yana getirdiğimizde aslında çok farklı bir durum da söz konusu. Nedir bu?
Değerli milletvekilleri, bizim gayrisafi yurt içi hasılanın yüzde 19'una kadar olan kısmını toplayacağımızı söyledik, bunun yüzde 16'sı da vergi dedik. "Peki, geçtiğimiz yıllarda bu neydi?" diye baktığımızda, yüzde 19 olan oran geçtiğimiz yıl yüzde 20, ondan önceki yıl yine o civarlarda, hatta son on yılın ortalamasına baktığımızda bunun yüzde 21 olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla 2022 yılı bütçesini geçmiş yıl bütçeleriyle mukayese ettiğimizde aslında öyle bir yük falan getirdiği yok, fazla bir yük getirdiği yok; bunu hem vergi boyutuyla hem de diğer gelirler boyutuyla ifade etmemiz mümkün.
Değerli milletvekilleri, tabii, bütçe gelirlerinin en önemli unsurunun vergi olduğunu söyledik ama vergilerle ilgili de birkaç hususun altını çizmekte fayda olduğunu düşünüyorum. Dolayısıyla bugün bizim vergi sistemimize baktığımızda, buralardan, bu kürsülerden sürekli olarak ciddi bir reform yapılması gerektiğini ifade ediyoruz ki önümüzdeki dönemlerde böyle bir çalışmanın olacağının işaretleri de değişik zamanlarda buralardan ifade ediliyor. Ben, bu vesileyle, tasarruf ve harcamaların kaynağını tespit edecek bir vergi sistemi oluşturulması gerektiğini, mükelleflerin her türlü harcamasının belgelenmek ve beyan edilen gelirin belli oranını aşmamak kaydıyla gider kabul edilmesi gerektiğini ya da bunu böyle kabul edecek istisna ve muafiyetlerin daraltılması ama vergi oranlarının da düşürülmesi gerektiğini, para hareketlerini takip ve tespit ederek vergiyi doğuran olayı kavrayabilen bir uygulama yoluna gidilmesi gerektiğini, vergi denetiminin yaygın ve etkin hâle getirilmesi gerektiğini ve vergi incelemesinde cari yıl denetiminin esas alınmasını, zaman aşımının da mümkün olduğu kadar düşürülmesi gerektiğini ve mümkünse üç yıla indirilmesi gerektiğini, uzlaşma müessesesinin otomatik indirim mekanizmasına dönüşmesinin engellenmesini ve daha fonksiyonel hâle getirilmesini, vergi iadelerinde özel esaslar uygulamasının gözden geçirilmesi gerektiğini, tahakkuk eden ancak ödenmeyen vergilerin tahsilinde vergi idaresinin daha etkili olması gerektiğini, toplanan vergilerin israf edilmediğine kamuoyunun ikna edilmesi gerektiğini, vergi gelirlerinin toplanmasında en önemli görev ve sorumluluğu üstlenen vergi dairesi müdürlerine de -3600 konusu hep konuşulduğu için ifade ediyorum- ek gösterge olarak 3600'ün verilmesini, yeminli mali müşavir ve serbest muhasebeci mali müşavirlerin mesleki faaliyetlerinin icrası nedeniyle vermiş olduğu hizmetler üzerinden hesaplanan KDV oranının da tıpkı avukatlarda olduğu gibi yüzde 8'e çekilmesi gerektiğini, yeni vergi reformu çalışmalarında bunların dikkate alınması gerektiğini ifade etmek istiyorum.
Aynı zamanda, biliyorsunuz, vergi gelirlerinin artırılmasında en önemli konulardan biri de gayrisafi yurt içi hasılanın artırılmasıdır. Son dönemlerde özellikle dış ticarette ihracat modeline yönelik çalışmaların ve bu konuda alınmış olan tedbirlerin ben bu gelirleri artıracağına inanıyorum. Genç nüfusumuzla birlikte, inovasyona dayalı yenilikçi girişimciliğin desteklenmesiyle birlikte çok ciddi işlerin başarılacağından eminim.
Sadece şu kadarını bir düşünmek için söylemiş olayım...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
MEVLÜT KARAKAYA (Devamla) - Tekerleğin icadı milattan önce beş bin yıl, bavulun icadı yüzyıllar ama bavul ile tekerleğin buluşması daha on yıllar önce olmuştur.
Hepinize saygılarımı sunuyor, 2022 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)