| Konu: | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 40 |
| Tarih: | 21.12.2021 |
ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin 37'nci maddesinin gerekçesine bakıldığında, proje bazlı nitelikteki yatırımlar için kullanılacak yatırım kredilerinde karşılaşılan teminat sorunlarının giderilmesi ve söz konusu yatırımların hızlandırılmasının amaçlandığı ifade edilmiştir. Bu şekilde, yatırımcı şirketlerden irtifak hakkına konu olan taşınmazları ipotek göstererek bankalardan kredi çekebilmelerinin önü açılmak istenmektedir. Amaç gayet güzel, biz de elbette ülkemize yapılan katma değeri yüksek yatırımların artmasını, istihdamın artmasını ve yatırımın hızlanmasını istiyoruz, bundan memnun oluruz ancak yatırımları hızlandıralım derken kamu kaynaklarının peşkeş çekilmesini, birilerinin zenginleşme aracı olarak kullanılmasını da istemeyiz, bunu doğru bulmayız, bunu yanlış buluruz. Bu sebeple de bu maddede bazı önemli çekincelerimiz vardır.
Değerli milletvekilleri, 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi Kanunu'nun 80'inci maddesinin (ç) bendiyle, Cumhurbaşkanı hazineye ait taşınmazlar üzerinde kırk dokuz yıl süreyle bedelsiz irtifak hakkı yani kullanım hakkı verebilmektedir. Bu maddede ise Cumhurbaşkanı, bazı proje bazlı yatırımlara tahsis edilecek kamu taşınmazları için bağımsız ve sürekli nitelikte irtifak hakkı da verebilmektedir.
Bir taşınmaz sahibinin, sahip olduğu hakları sınırlayarak taşınmazını bir başkasının kullanmasına ya da yararlanmasına izin verdiği hakka "irtifak hakkı" denilmektedir. İrtifak hakkının bağımsız ve sürekli olması ise kullanım hakkının doğrudan ve süre sınırı olmaksızın kullanılması anlamına gelmektedir. Bu sebeple, bağımsız ve sürekli irtifak hakkı mülkiyet hakkına en yakın haktır. En az otuz yıl süreyle tesis edilen bağımsız ve sürekli nitelikteki irtifak hakları başkalarına devredilebilir, üzerinde ipotek tesis edilebilir ve mirasçılara dahi geçebilir. Ayrıca, irtifak haklarına konu olan taşınmaz üzerindeki yatırımın tamamlanması hâlinde ise taşınmazın hak lehtarına doğrudan satışı da mümkündür. Bu sebeple, bu düzenlemenin adı her ne kadar irtifak düzenlemesi olsa da aslında, bu irtifak hakkı bu düzenlemeyle fiilen mülkiyet hakkına dönüştürülmektedir.
Değerli milletvekilleri, mülkiyet hakkı, Anayasa'nın 35'inci maddesinde koruma altına alınan temel haklardan biridir. Bu düzenlemeyle, Cumhurbaşkanı, hazineye ait olan taşınmazları "Yatırım yapacağım." diyen yandaş şirketlere neredeyse mülkiyetini verir gibi tahsis edebilecektir. Bugüne kadar genelde vatandaşların mülkiyet hakkı devlet tarafından ihlal edilmekteyken bu düzenleme geçerse tersi olmakta yani yandaş şirketler devletin mülkiyet hakkını ihlal edebilme durumuna gelecektir. Elbette bizim de bunu kabul etmemiz mümkün değildir. Ayrıca, bu durum Anayasa'nın 35'inci maddesine de açıkça aykırıdır.
Değerli milletvekilleri, peki, bu düzenlemeden kimler yararlanabilecektir? İşte, Cumhurbaşkanı kararlarıyla süper teşviklerden yararlanan yandaş şirket yararlanacaktır. İşte, bu düzenlemeyle, 43 yandaş şirket ultrasüper teşvike kavuşacaktır. Kimler vardır bu şirketlerin içerisinde? Elbette 5'li çete vardır ve yandaşlar vardır. Örneğin, bakın, 1506 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı'yla Rönesans Holding vardır; 1507 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı'yla Kalyon Holding vardır. İHA'ları, SİHA'ları elbette destekliyoruz, bunlara itirazımız yok ama 1504 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı'yla damadın sahibi olduğu Baykar Holding vardır. (CHP sıralarından alkışlar) Ve yine 11814 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı'yla teşvik alan BMC Otomotiv yani -eskiden Ethem Sancak'ın sahip olduğu, sonra devredilen, Tosyalı Holdinge devredilen- Tosyalı Holding vardır, onun kararnamesi burada. Evet, Tank Palet Fabrikasını yirmi beş yıllığına 1 kuruş almadan bedelsiz verdiniz; yirmi beş yıl boyunca bu hakkın yandaşlarınızca tepe tepe kullanılması da yetmediği gibi, şimdi getirdiğiniz bu değişiklikle, bu hakları yandaşlarınızın çocukları, torunları ve hatta yedi sülalesi kullansın istiyorsunuz. AK PARTİ önümüzdeki seçimde gidecek ama giderayak yandaşlarını sonsuza kadar güvence altına alma derdine düşmüştür. Getirdiğiniz bu düzenlemeyle Tosyalıyı, Kalyonu, Rönensansı, Baykarı ve 39 yandaş şirketi ihya ediyorsunuz, biz bunu biliyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ÜNAL DEMİRTAŞ (Devamla) - Tamamlıyorum.
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
ÜNAL DEMİRTAŞ (Devamla) - Ama soru şu: Acaba bu düzenleme yasalaştıktan sonra başka hangi şirketleri ihya edeceksiniz? Bunu da açıklamanız gerekmektedir.
Değerli milletvekilleri, bu düzenlemede çekincemizin olduğu bir başka konu ise bu tahsisler sonucunda çok büyük kamu zararlarının doğma riski vardır. Bu yatırımı yapacak şirketler projeler için bankadan kredi kullanacaklardır; banka, kullandırdığı kredi karşılığında hazineye ait olan taşınmaz üzerindeki haklarına ipotek tesis edebilecektir, kredi ödenmediğinde ise haciz uygulayıp alacağını tahsil edebilecektir. Peki, burada oluşabilecek kamu zararının hesabını kim verecektir? Bu sebeple, bu maddenin geri çekilmesini talep ediyoruz.
Yine, bu düzenlemenin içerisinden çıkardığınız, limanların özelleştirme sürelerini ihalesiz, pazarlıksız, kırk dokuz yıl uzattığınız bir madde vardı; bunu geri çekmiştiniz, şimdi bunu tekrar geri getirme gibi bir durumunuz ortaya çıkmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Teşekkür ederim.
ÜNAL DEMİRTAŞ (Devamla) - Bunu kabul etmemiz mümkün değildir. Bu sebeple... (CHP sıralarından alkışlar)