GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:46
Tarih:13.01.2022

MHP GRUBU ADINA ABDURRAHMAN BAŞKAN (Antalya) - Sayın Başkan, Gazi Meclisimizin değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu Teklifi'nin ikinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce heyetinizi ve televizyonları başında bizleri izleyen büyük Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bireysel emeklilik sistemi, kısaca BES, düzenli birikimler yaparak emekliliğin planlanabileceği bir birikim sistemidir. Bireysel emeklilik sistemi, bireylerin emeklilik dönemlerini daha rahat yaşayabilmeleri, gelir elde ettikleri dönemdeki hayat standartlarını emeklilik dönemlerinde de koruyabilmeleri ve ihtiyaç duyacakları ek harcamaları rahatlıkla karşılayabilmeleri amacıyla, mevcut sosyal güvenlik sistemlerine yönelik tamamlayıcı bir unsuru oluşturmaktadır.

Ülkemizde uygulanan bireysel emeklilik sistemiyle vatandaşlarımızın emekliliğe yönelik tasarruflarını artırmaları, bu yatırımların değerlenmesiyle emeklilik dönemlerinde ek gelir elde etmeleri sağlanabilecektir. Ülke ekonomisine katkı sağlanacaktır. Sistem ekonomik kalkınmaya katkıda bulunurken bir taraftan da istihdamı arttıracaktır.

4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu uyarınca yürürlüğe giren bireysel emeklilik sistemiyle vatandaşlarımızın tasarrufları toplanacak, değerlendirilecek ve isteklerine göre toplu olarak ya da maaş şeklinde geri ödemesi gerçekleştirilecektir. Bireysel emeklilik sistemi zorunlu sosyal güvenlik sisteminin alternatifi değil, tamamlayıcısıdır. Ülkemizde 2003 yılında kurulan bireysel emeklilik sistemi, 2021 yıl sonu itibarıyla 13,2 milyon katılımcıya ve yaklaşık 250 milyar Türk lirası fon büyüklüğüne ulaşmıştır. Bununla birlikte, şimdiye kadar sistemden emekli olan vatandaşlarımızın sayısı ise 166.814'tür. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun kurulmasıyla önemi artan bireysel emeklilik sistemine yönelik 2021 yılında yapılan düzenlemelerle, emeklilik tasarruflarının tabana yayılması amacıyla önemli icraatlar gerçekleştirilmiştir. 2021 yılı içinde kanunlaşan 18 yaş altı BES uygulamasıyla çocuklarımızın bireysel emeklilik sistemine katılabilmesine de imkân sağlanmıştır. Bu sayede, sisteme, 18 yaş altı yaklaşık 200 bin yeni katılımcı kazandırılmış ve yaklaşık 255 milyon Türk lirası fon büyüklüğüne ulaşılmıştır. Vakıf ve sandıklardan bireysel emeklilik sistemine aktarım yapılabilmesine ilişkin düzenleme yürürlüğe girmiş olup 2022 yılı içerisinde aktarımların başlaması beklenmektedir.

Ayrıca, 2021 yılı için de "BEFAS" adı altında Bireysel Emeklilik Fon Alım Satım Platformu sayesinde, vatandaşlarımız sistemde sunulan tüm emeklilik fonlarına yatırım yapabilme imkânına da erişmişlerdir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ekonomiye uzun vadeli finansman sağlayan BES sistemini ileri seviyelere taşımak, mevcut katılımcıların sistemde kalmayı tercih etmelerine yönelik imkânları sağlamak ve sisteme yeni katılımcılar kazandırmak amacıyla ihtiyaç duyulan düzenlemeler yapılmaktadır.

Yine, bu kanun teklifiyle, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun kurulması ve konuyla ilgili yasal düzenlemelerin getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda, bu ihtiyaçlarla uyumlu olacak şekilde kanunda yer alan atıflarda düzeltmeler yapılmaktadır.

Ayrıca, sistemde katılımcıların daha uzun süre tasarruf edebilmelerinin teminine yönelik vatandaşlarımıza ek imkânlar da getirilmektedir. Sistemin gelişimini hızlandırmak ve yeni girişlere özendirmek açısından devlet katkısı yüzde 25'ten yüzde 30'a çıkarılmakta ve otomatik katılım sistemine 45 yaş üstü çalışanlar için de katılma imkânı tanınmaktadır. Bu kapsamda yapılan düzenlemeler ise şu şekildedir:

Bir, kanundaki atıflara ilişkin düzenlemeler: Mülga Hazine Müsteşarlığının BES'e ilişkin yetki ve görevlerinin SEDDK ve Hazine ve Maliye Bakanlığına geçmesi sebebiyle, 4632 sayılı Kanun'daki tanımların konuyla ilgili diğer mevzuatla uyumlu hâle gelmesi sağlanacaktır.

Katılımcılarla yapılan anketlerde, BES'ten ayrılan katılımcıların yüzde 60'ının nakit ihtiyacı nedeniyle sistemden çıkış yaptıkları da görülmektedir. Sistemde, katılımcıların daha uzun süre tasarruf edebilmelerini teminen 2 adet tedbirin hayata geçirilmesi de planlanmaktadır. Bunlar, kısmi çekiş ve birikimlerin temliki imkânlarının hayata geçirilmesidir. Bunların hayata geçirilmesiyle, beş yılın sonunda toplamda yaklaşık 69 milyar TL civarında fon birikiminin sistemde kalacağı değerlendirilmektedir. Sistemin gelişimini hızlandırmak ve yeni girişleri özendirmek amacıyla 3 adet yeni düzenleme de yapılmaktadır. Bunlardan 2'si uygulamadaki yüzde 25 oranındaki devlet katkısının yüzde 30'a çıkarılması ve toplu katkı payı ödemek isteyen vatandaşlarımız için de ödedikleri katkı payları için müteakip yıllarda devlet katkısı hesaplanmasına da imkân verilmesidir.

Bu düzenlemelerin kamuya ek maliyetinin yıllık ortalama 2,7 milyar TL olacağı buna karşın sisteme beş yılın sonunda yaklaşık 138 milyar TL ek fon girişi sağlanacağı da öngörülmektedir. Yani bu, ciddi bir tasarruf sistemidir. Bunların yanında, 45 yaş üzerindeki vatandaşlarımızın talepleri olması durumunda otomatik katılım sistemine dâhil edilmelerini sağlayacak bir düzenleme de getirilmiştir. 45 yaş üzerindeki vatandaşlarımıza yönelik söz konusu düzenlemenin kamuya ek maliyetinin yıllık yaklaşık 1,5 ila 1,9 milyar TL olacağı, buna karşılık beş yıllık süre sonunda yaklaşık 51 milyar TL ek fon girişi sağlanacağı da beklenmektedir.

Bireysel emeklilik sistemi, şeffaflığın ve güvenliğin sağlanması amacıyla, başta Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu olmak üzere Hazine ve Maliye Bakanlığı, Sermaye Piyasası Kurulu, Emeklilik Gözetim Merkezi, Takasbank ve bağımsız denetim şirketlerinin denetim, gözetim ve kontrolü altında da tutulmaktadır.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; ülkemizin günden güne gelişmesiyle birlikte enerji ve doğal gaz tüketimi; nüfus, sanayileşme ve kentleşmeyle doğru orantılı, hava sıcaklığıyla ters orantılı olarak büyümektedir. Ülkemizde, enflasyonla mücadele kapsamında para ve maliye politikalarıyla önemli adımlar atılırken başta doğal gaz ve elektrikte uygulanan desteklerle küresel düzeyde yaşanan artışların vatandaşlarımıza daha az yansıtılması da hedeflenmektedir.

Enerji verimliliğini artırmak, fazla tüketim yapanların fazla tüketimin maliyetine katlanması, daha az tüketim yapanların ise fazla maliyetten kurtulması ve doğal gaz enerjisinin tasarruflu kullanılmasını teşvik etmek maksadıyla yapılan düzenlemeyle, BOTAŞ'a, bölgesel ve iklimsel koşullar dikkate alınarak il veya bölge bazında kademeli doğal gaz satış fiyatı belirleme yetkisi verilerek kademeli fiyatlandırma yapılması sağlanacaktır. BOTAŞ, Türkiye'nin önemli bir gururu ve enerji piyasasının vazgeçilmez bir kurumudur

Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun teklifiyle yatırım, üretim ve ihracatı desteklemek amacıyla Kurumlar Vergisi Kanunu'nda da iki önemli değişiklik yapılmaktadır.

Bunlardan ilki, kurumlar vergisi mükelleflerinin elde etmiş olduğu kazançların ihracat veya imalat faaliyetleri sonucu elde edilip edilmemesine bakılmaksızın, 2021 yılı için uygulanan yüzde 25'lik vergi dilimi 2022 yılı için yüzde 23, daha sonraki yıl ise yüzde 20 olarak uygulanacaktır.

İkinci olarak ise önerilen düzenlemeyle, ihracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançları ile sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iştigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi oranının 1 puan indirimli uygulanması suretiyle bu kurumların söz konusu faaliyetleri de teşvik edilmektedir. Böylece, yüzde 20 oranına göre bu mükelleflerin söz konusu kazançlarına oran yüzde 19 olarak da uygulanacaktır. Yüzde 25 ile 19 arasında 6 puanlık bir avantaj sağlanacaktır. Ayrıca, Kurumlar Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikle, kurumların yatırım fonlarına iştirak etmeleri teşvik edilmektedir. Mevcut düzenlemede, bu fonların sadece girişim sermayesi, yatırım fonlarından sağlanan kazançlar, iştirak kazancı istisnasına konu edilebilmekteydi.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yapılan düzenlemeyle diğer yatırım fonlarından elde edilen kâr payı gelirlerinin de iştirak kazançları istisnasına konu edilebilmesine imkân sağlanmaktadır. Bununla birlikte, Türk lirasına talebin artırılması amacıyla da portföyünde yabancı para, altın ve diğer kıymetli madenler olan fonlardan elde edilen kâr payları ise istisna kapsamı dışında tutulmaktadır.

Değerli Başkan, kıymetli milletvekilleri; konuşmamın bu bölümünde, Antalya Milletvekili olarak turizm sektörüyle ilgili kısa bir değerlendirme yapmak istiyorum. Antalya, ülkemizin en önemli turizm kentidir ve bu sektörde ülke ekonomisine önemli ölçüde katkı sağlamaktadır. Antalya'mız, ürettiği gayrisafi millî hasılayla devletten aldığından çok daha fazlasını devletimize veren bir ilimizdir ancak 2020 yılı itibarıyla başlayan küresel salgın sürecinden en fazla etkilenen sektörlerin başında turizm sektörü ve dolayısıyla Antalya'mız olmuştur. Turizm sektörü, alınan tedbirler ve normalleşme adımları kapsamında 2020 yılı sezonunda tekrar başarılı bir ivme yakalamış ve geçtiğimiz yaz sezonundaki kayıplardan bir bölümünü telafi ederek 10 milyona yakın turiste ev sahipliği yapmıştır. Herkesin seyahat etmek için ciddi çekincelerinin olduğu bir dönemde, Antalya'mıza gelen turistlerin sorunsuz ve son derece başarılı, tüm dünyaya örnek teşkil edecek bir şekilde ağırlanması şehrimiz adına son derece gurur verici olmuştur. Antalya'mız, bu zor süreçte esnafıyla, vatandaşıyla bütünleşerek başarılı bir sınav vermiştir. Bu manada yürürlüğe konulan Güvenli Turizm Sertifikası Programı'nın da bu başarıda büyük katkıları olduğunu belirtmekte fayda görüyorum. Verilen bu başarılı sınavın 2022 yılında da daha güçlü geri dönüşlere vesile olacağını düşünüyor ve umut ediyorum. Antalya'mızın, devletimizin desteğiyle bu süreci en az hasarla atlatıp turizm sektöründe yeni başarı hikâyeleri de yazacağına inancımız tamdır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime son vermeden önce bugün ebediyete intikalinin 10'uncu seneidevriyesi olan, Kıbrıs Türklüğünün mümtaz ve zirve ismi, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin kurucu Cumhurbaşkanı Sayın Rauf Denktaş'ı rahmet ve duayla anmak istiyorum.

Rauf Denktaş, dava, aksiyon ve fikir insanı olarak Kıbrıs Türklüğünün ufkunu aydınlatmış, mücadeleci kişiliğiyle gönüllerimize taht kurmuştur. Kıbrıs Türklüğünün hak ve özgürlüğü için ömrü boyunca mücadele etmiş, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin uluslararası toplumda eşit ve onurlu bir seviyeye gelmesi için çaba göstermiş; Enosis zihniyetinin saldırılarını, katliamlarını sineye çekmemiş, Türk milletinin yardım ve duasıyla Kıbrıs Türkünün Doğu Akdeniz'de bir yıldız gibi parlamasına da öncülük etmiştir. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Rauf Denktaş'ın aziz Türk milletine bir emaneti olarak, bağımsız ve dayatmalara boyun eğmeyecek şekilde varlığını muhafaza edecektir.

Bu duygu ve düşüncelerle, "Toros" lakabıyla Türk Mukavemet Teşkilatı mensubu olarak başladığı mücadele hayatını Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin kurucu Cumhurbaşkanı ve Kıbrıs Türklerinin unutulmaz lideri olarak tamamlayan Sayın Rauf Denktaş'ı ebediyete intikalinin 10'uncu yılında yüce Meclisimizin huzurunda bir defa daha rahmet, minnet ve duayla anıyorum. Ruhun şad, mekânın cennet olsun koca Toros diyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)