| Konu: | Tokat'ın sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 23 |
| Tarih: | 22.11.2022 |
KADİM DURMAZ (Tokat) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, televizyonları başında bizi izleyen aziz milletimiz; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Hepimizin yüreğini acıtan terör örgütlerinin saldırılarıyla gerek İstanbul Taksim'de gerekse Gaziantep'te yitirdiğimiz canlara Cenab-ı Hak'tan rahmet diliyor, acılarını paylaşıyor ve terör örgütlerini de lanetliyorum.
Tabii, bugün, burada Tokat'ın sorunları dile getirmekle bitmiyor, bu beş dakika da yetmiyor. En son, Tokatlının böyle çok büyük beklenti içerisinde olduğu "Tokat-Niksar-Akkuş-Ünye yolu ihale edildi." diye kamuoyuna da duyuruldu, mutlu olduk, güzel haber ancak ihalenin özünü incelediğimizde, Ünye'den Akkuş'a kadar bir kesimin olduğu ve bizi Niksar'a bağlayacak bölümünün olmadığını gördük. Diliyorum bu eksiklik, Tokat'ın bu eksiği giderilir. Hatta Karadenizlinin yaşamını kolaylaştıracak bu yol bir an evvel yapılır. Yine Tokat'ta, 12 Ekim 2016'da Sayın Bakanın da katılımıyla yaklaşık olarak dört yılda teslim edileceği söylenen bir toplu konutun temeli atıldı ve zamanın Bakanı da yerel basın da iktidar partisi milletvekilleri de "Müjdeler olsun." diye verdiler ama dört yılın sonunda yaklaşık binlerce yurttaşın mağdur olduğunu görmekteyiz. Bu sorunun acilen TOKİ marifetiyle ve Bakanlık marifetiyle çözülmesini mağdur aileler beklemektedir.
Yine, Erbaa Devlet Hastanesi yolunun yapımı ve yolun da aydınlatılması beklenmektedir. İlçemizin birçok hastanesinde uzman hekim açığı vardır, acilen bunlara da atama beklenmektedir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçesinde dinlediğimizde Çamlıbel Tüneli'nin 2023 yılında hayata geçmeyeceğini görüyoruz. Bu ne kaybettiriyor? Bunu söyleyeyim hemen: Tokat, Amasra, Sivas ve devamına giden Samsun'dan gelen araçlar artık kendine yeni bir güzergâh buluyor. Bu yolun stratejik önemini yitirmemesi için acilen bu tünelin 2023'te ihale edilmesi gerekiyor. Yine, Turhal çevre yolu çalışması henüz gündemde yok. Turhal'da merkeze sadece 2 kilometre olan, belediyeyle birleşik bir köy yolu var, Akçatarla yolunun yapımı bekleniyor. Zile-Alaca yolunun önümüzdeki yıl mutlak olarak bitirilip il hudutlarında tamamlanması gerekiyor, gerekli ödeneğin ayrılması gerekiyor. Tokat'ın yine şehir içi trafiğini rahatlatacak kuzey çevre yolu acilen planlanmalı, etüt ve projesi ihale edilmeli. Yine, Tokat'ta "D100 Kara Yolu" dediğimiz Türkiye-İran transit yolu -Erbaa, Niksar, Reşadiye'den giden- Reşadiye'de bir alt geçit olmadığından birçok insanın canına mal oldu ama bu sorun bir türlü çözülemiyor. Tokat da bu konuda son derece rahatsız.
Tokat, yine, 2023'te de 6 kilometrelik Yağmurlu'dan Niksar Ovası'na, Dönekse'ye inemeyecek; bunun bir an önce masaya yatırılması lazım.
Tokat'ta bir diğer hata da şu kıymetli arkadaşlar: Tokat'ta kara yolu ağında 355 kilometre yolumuz var ancak birçok ilçemizin bağlantı yolu ne acı ki hâlâ köy hizmetlerinin -yeni ismiyle özel idarenin- kaynaklarıyla yapılıyor. Çimento fabrikaları var, taş ocakları var, ağır yük tonajlı araçlar gidiyor ve özel idare kaynakları, standardı düşük yollardan ötürü kısa sürede deforme oluyor. Az önce şu resimde gördüğünüz gibi, yaklaşık olarak 200 bin nüfusa hitap eden bir yerde, Almus Barajı üzerinde bir köprüye ihtiyaç var. Bu köprüyle ilgili, insanlar bir araya gelip, el ele tutuşup, gönül gönüle verip, bir platform oluşturup bu yolun bir an önce hayata geçmesini bu köprüye bağlı olarak isterler. Bu köprü ne oluyor? İnsanların yaşamını... Küçücük bir ilçeye ulaşmakta 32 kilometre kısaltıyor arkadaşlar. Yani bir doğum anında anne sağlığı ve bebek sağlığını düşünün, bir kalp krizi ve benzeri anlarda insan yaşamını kurtarma gibi bunun vereceği vicdanî mesuliyeti düşündüğümüzde bunun hayati önemi kaçınılmaz olmakta.
Yine, tabii, Tokat, Samsun, Amasya -Tokat'ın bir bölümü- ve Sivas'a giden demir yolu yapılmış olmasına rağmen yolcu taşımıyor arkadaşlar. Burada alışılmış bir yaşam standardı var, insanlar mutlak ama mutlak bu yolun bir an önce yolcu taşıyacak hâle getirilmesini istiyor.
Yine servis minibüsçüleri...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
KADİM DURMAZ (Devamla) - Toparlıyorum Sayın Başkanım.
Servis taşıma yönetmeliğinde, arkadaşlar, 4 bakanlık yetkili. Minibüsçü esnafı ve odası bunun bir bakanlığa indirilmesini istiyor. Yine, kara kış gelirken Genel Başkanımız uyarmıştı "Bir kara kış fonu kuralım." diye. Arkadaşlar, esnaf kefalet kredi kooperatiflerinin faizleri düşük; yüzlerce insan, binlerce insan başvurmuş, para alamıyor; buraların finansman kaynaklarının mutlaka beslenmesi gerekiyor.
Yine, köy plakalı minibüslerin 100 kilometre sınırı aştığı zaman zorlukları var; bunun birazcık daha kolaylaştırılması gerekiyor.
Tabii, sivil toplum örgütlerini, meslek odalarını kendinize karşı güç gibi görüyorsunuz, onların birçoğunun elinden yetkilerini aldınız. Mesela, ehliyetleri şoförler odasından nüfusa devrettiniz, bazı bölümlerini ticaret odasına... Yine, satış tescilleri notere geçti, odalar zor durumda; bunun mutlaka düzeltilmesi lazım.
Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım. (CHP sıralarından alkışlar)