GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:38
Tarih:14.12.2022

MHP GRUBU ADINA ABDURRAHMAN BAŞKAN (Antalya) - Sayın Başkan, Gazi Meclisimizin kıymetli milletvekilleri; 2023 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin "Gerektiğinde kullanılabilecek ödenekler" başlıklı 5'inci maddesi üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi ve televizyonları başında bizleri izleyen aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

5018 sayılı Kanun'un 23'üncü maddesinde merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen hizmet ve amaçları gerçekleştirmek veya bütçelerde öngörülmeyen hizmetler için gerektiğinde aktarma yapmak üzere genel bütçe ödeneklerinin yüzde 2'sine kadar yedek ödenek konulabileceği ve bu ödenekten aktarma yapmaya Cumhurbaşkanının yetkili olduğu hüküm altına alınmaktadır. Söz konusu hüküm kapsamında, bütçe kanununun 5'inci maddesinde Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı bütçesine personel giderlerini karşılama ödeneği, yedek ödenek, yatırımları hızlandırma ödeneği ile doğal afet giderlerini karşılama ödeneğinin konulmasına ve ilgili kuruluşların bütçelerine aktarılmasında uyulacak usul ve esaslara ilişkin düzenleme yapılmaktadır.

Değerli milletvekilleri, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı devlet deneyimi yüksek kadrolarıyla ülkemiz için çok önemli bir görevi ifa ve icra etmektedir. 2023 yılında toplam 88 milyar 231 milyon TL ödenek Strateji ve Bütçe Başkanlığı bütçesinde öngörülmektedir. Söz konusu maddede yapılan düzenlemeyle personel giderlerini karşılama ödeneği, genel bütçe kapsamındaki kamu idareleriyle özel bütçeli idarelerin bütçelerine konulan ödeneklerin yetmeyeceği anlaşıldığı takdirde ilgili mevzuatının gerektirdiği giderler için personel giderleri ve sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri ile ilgili mevcut veya yeni açılacak tertiplere gerekli ödeneğin temin edilmesi.

Yedek Ödenek: Bütçelerde öngörülmeyen hizmetler için, gerektiğinde genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin bütçelerinde mevcut veya yeni açılacak (01), (02), (03), (05) ve (08) ekonomik kodlarını içeren tertipler ile çok acil ve zorunlu hâllerde (06) ve (07) ekonomik kodlarını içeren tertiplere ihtiyaç duyulan ödeneğin temini.

Yatırımları Hızlandırma Ödeneği: Cari yılı yatırım programını uygulama durumuna göre gerektiğinde öncelikli sektörlerde yer alan yatırımların hızlandırılması veya yılı içinde gelişen şartlara göre öncelikli sektör ve alt sektörlerde yer alan ve programa yeni alınması gereken projelere ödenek tahsisi veya ödeneklerin artırılmasında kullanılmak üzere genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin projelerine ilişkin mevcut veya yeni açılacak tertiplerin gerekli ödeneğin temini.

Doğal Afet Giderlerini Karşılama Ödeneği: Yatırım nitelikleri açısından yılı yatırım programıyla ilişkilendirilmek kaydıyla genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin her türlü doğal afet giderlerini karşılamak amacıyla mevcut veya yeni açılacak tertiplere gerekli ödeneğin temini konusunda Cumhurbaşkanına yetki vermektedir.

Kıymetli milletvekilleri, 2022 yılında ek bütçeyle eklenen ödenekler dâhil yedek ödenek tutarı 60 milyar 205 milyon TL olmuştur. Bunun yanı sıra, 5018 sayılı Kanun'un 23'üncü maddesinde "Mali yıl içinde yedek ödenekten yapılan aktarmaların tür, tutar ve idareler itibarıyla dağılımı, yılın bitimini takip eden on beş gün içinde Cumhurbaşkanlığı tarafından ilan edilir." denilmektedir. Bu hükme istinaden 2021 yılı yedek ödenek kullanımları Strateji ve Bütçe Başkanlığı "web" sitesinde kamuoyuyla paylaşılmıştır.

Ayrıca, 2021 yılı bütçesinde öngörülen 174,5 milyon TL tutarındaki doğal afet giderlerini karşılama ödeneğinin tamamı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) bütçesine aktarılmıştır. AFAD tarafından, söz konusu ödenek ülkemizin tabi afete maruz kalan yörelerindeki belediye ve özel idarelerine, maruz kaldıkları hasar ve tahribatları gidermek amacıyla, hasar ve tahribatların oranı dikkate alınarak kullandırılmıştır.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; 28 Temmuz 2021 Çarşamba saat 12.00 sularında Manavgat ilçemizde başlayan ve Alanya, Gündoğmuş, Akseki ilçelerinde toplam 59 mahallede on bir gün etkili olan yangında 8 vatandaşımız hayatını kaybetmiş, 61.500 hektar orman arazisi maalesef yanmıştır. Yangının başlamasıyla birlikte, Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP) devreye alınarak, yereldeki tüm çalışma gruplarının çalışmaları Manavgat'ta kurulan afet yönetim merkezinden yönetilmiştir. Orman yangınını söndürme çalışmalarına 870'i diğer illerimizden gelen personel olmak üzere toplam 8.029 kişi, 40 civarında hava aracı ve 2 bin civarında kara aracıyla müdahalede bulunulmuştur. 23 STK bünyesinde 615 kişi ve 97 araç ile çok sayıda gönüllü de bu müdahale çalışmalarına destek vermiştir.

Manavgat, Alanya, Akseki, Gündoğmuş ilçelerinde etkili olan orman yangını afeti sonrasında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinesinde yapılan hasar tespit işlemlerinde 1.313 adet konut ağır hasarlı, yıkık, acil yıkılacak olarak tespit edilmiştir. Konutları hasar gören afetzedelerden 660 kişi, AFAD'tan 234 kişi kentsel dönüşümden hak sahibi olarak kabul edilmiş; toplam 900 adet konut, 4 adet köy konağı ve 1 cami, TOKİ tarafından yapılmaktadır. Yapımına başlanan 889 adet konutun 145'i tek katlı, 743'ü çift katlı olarak inşa edilmektedir. Manavgat ilçesinde 201 adet konutun yapımı tamamlanmış olup 178 konut AFAD tarafından, 15 konut ise Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Müdürlüğü tarafından teslim alınarak hak sahibi ailelere teslim edilmiştir. 3/12/2022 tarihinde 187 adet konutun kura çekimi yapılmış olup ruhsat ve iskân işlemleri tamamlanarak konut teslimleri de en kısa zamanda yapılacaktır.

Değerli Başkan, kıymetli milletvekilleri; 28 Temmuz 2021 tarihinde Manavgat merkezli başlayıp günlerce devam eden ve milletçe ciğerimizi yakan orman yangınları özellikle geçim kaynağı hayvancılık olan Yörük, Türkmen vatandaşlarımızı etkilemiş, Yörüklerimizin yaşamlarında önemli bir yere sahip yüzlerce hayvan telef olmuştur. Milliyetçi Hareket Partisi olarak Genel Başkanımız Sayın Devlet Bahçeli Beyefendi'nin himayeleri ve talimatlarıyla yangınlarda hayvanları telef olan köylülerimizin acısını hafifletmek ve bütçelerine katkı sağlamak maksadıyla 2 Ağustos 2021 tarihinde 5 keçi, 5 koyun ve 2 düve yardım kampanyası Milliyetçi Hareket Partisi olarak il, ilçe teşkilatlarımızın yanı sıra belediyelerimizin desteği ve ülkü ocaklarımızın koordinasyonuyla başarılı bir şekilde yürütülmüştür. 3 etap hâlinde gerçekleştirdiğimiz yardım kampanyamız boyunca 1.348'i koyun, 1.045'i keçi olmak üzere toplam 2.393 küçükbaş hayvan ile 107 büyükbaş hayvan olmak üzere toplam 2.500 baş hayvan afetzede köylülerimize ulaştırılmıştır. Bu anlamlı kampanyaya maddi, manevi desteklerini esirgemeyen tüm teşkilatlarımıza, belediyelerimize ve yardım kampanyamızın koordinasyonunda görev yapan ülkü ocakları mensuplarımıza şükranlarımızı arz ediyorum.

Sözlerime son vermeden önce pazartesi günü Antalya Kumluca ve Finike ilçelerimizde yaşanan selde zarara uğrayan hanelerimize ilişkin hasar tespit çalışmaları da devam etmektedir. İlk etapta acil ve temel ihtiyaçların karşılanabilmesi amacıyla Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığımız tarafından Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfına 2,5 milyon TL kaynak aktarıldığını da burada belirtmek istiyorum. Allah ülkemizi milletimizi felaketlerden, afetlerden korusun, birliğimizi daim kılsın.

Bu düşüncelerle sözlerime son verirken 2023 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin ülkemiz ve milletimiz adına hayırlara vesile olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)