| Konu: | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin Maddeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 15.12.2022 |
SERMET ATAY (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin 15'inci maddesi üzerinde konuşmak üzere söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Gaziantep; sanayisi, ihracatı, turizmiyle sadece bölgenin parlayan yıldızı olmakla kalmamış, ülkemizin bu anlamda lokomotifleri arasında olmayı başarmış bir şehirdir.
Türkiye'nin en büyük organize sanayi bölgesinin bulunduğu ilimize yapılan ulaştırma ve altyapı yatırımları Gaziantep'i sanayi ve üretim alanında cazibe merkezi hâline getirmiştir. Gaziantep Organize Sanayi Bölgesi hem yüz ölçümü olarak Türkiye'nin en büyüğü hem de istihdamda 240 bini aşan sayıyla Türkiye'nin en çok istihdam sağlayan organize sanayi bölgesidir.
Gaziantep, ihracatta, ocak ve kasım ayı 2022 döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,6 oranında artışla 9 milyar 622 milyon 523 bin dolar seviyesine ulaşmıştır.
Şehrimizde Organize Sanayi Bölgesi ile küçük sanayi sitelerini birbirine bağlayan ve şehir içi ulaşımı da ciddi anlamda rahatlatan Gaziray Projesi'nin açılışını bir süre önce Sayın Cumhurbaşkanımızın katılımıyla gerçekleştirdik. Bu banliyö hattı, 6 organize sanayi bölgesi ile şehrin merkezi arasında işçi transferine bağlı olarak ortaya çıkan trafik yoğunluğunu hafifletmeye yönelik bir yatırım olmakla beraber birçok bölgenin ulaşımına da ciddi katkısı olan büyük bir projedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şehrimiz, sanayisi ve turizmiyle yükselen bir değer ve cazibe merkezidir. Sanayicimizin, Ticaret Odamızın ve esnafımızın ortak bir talebi de Gaziantep'e yapılan uçak seferlerinin artırılması yönündedir. Havaalanı terminal binası yenilenmiş ve gazi şehrimize yakışır, ihtiyaca cevap verecek modern bir terminal binasına kavuşturulmuştur, ancak uçak seferi sayıları yeterli olmadığı için çevre illerde bulunan havaalanlarını kullanmak suretiyle ulaşımın sağlandığı bilinmektedir. Uçak seferlerinin yetersiz olması, talep miktarının arz edilen biletten çok fazla olması, bilet fiyatlarının benzer havalimanlarından daha çok pahalı olmasına sebebiyet vermektedir. Çevre illerden uçuşların kullanılması zaman ve ekonomik kayıplara sebep olmaktadır. Gazi şehrimizin bu taleplerinin göz önüne alınması ve uçak seferlerinin artırılması samimi dileğimizdir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Gaziantep sanayi, ticaret, turizmin yanında tarımsal ve hayvansal üretim alanlarında varlık gösteren bir ilimizdir. Yıllık ortalama Antep fıstığı üretimi diğer illerle beraber 180 bin tonun üzerindedir. Antep fıstığı üretimi çevre illere dağılmış olmasına rağmen Gaziantep, üretimin ve ürünün ticaretinin amiral gemisidir. Antepfıstığı Araştırma Enstitüsü 1930'lu yıllardan bu yana tarımsal araştırmalar ve çalışmalarla süreci desteklemektedir. Antep fıstığı üretiminde dünyanın en önemli üreticilerinden olmamıza rağmen ürettiğimiz Antep fıstığının ihracata giden oranı yüzde 15-20 civarında kaldığından ihracattaki payımız çok düşüktür. Bunun sebebi, fiyatlandırma sürecinde yaşanan aksaklıklardır. Karadeniz Bölgesi'nde üretilen fındık devletimiz tarafından taban fiyat uygulamasıyla fiyat koruması altına alındığından ihracat rakamları tatmin edici seviyededir. Aynı taban fiyat uygulamaları ve piyasa denetimi Antep fıstığı için de uygulanırsa sonucun değişeceğini ve ihracatta istenilen seviyeye geleceğini tahmin ediyoruz. Antep fıstığının destekleme kapsamına alınarak taban fiyat uygulamasının başlatılması üreticilerimizin ciddi beklentisidir.
Gaziantep ve Kilis illerinde Antep fıstığı üretiminin yanında ciddi oranda zeytin üreticiliği de gerçekleşmektedir. İlimizde yıllık ortalama 33 bin ton, Kilis ilimizde ortalama 24 bin ton zeytin üretimi gerçekleştirilmektedir. Üretilen zeytin genellikle yağlı olup zeytinyağımız Türkiye'de ve dünya pazarında rekabete uygun bir şekilde kalitelidir. Bahsettiğimiz rakamlar resmî kayıtlara giren üretimlerdir. İlimizde üretilen zeytin ve zeytinyağının borsası olmadığından fiyatlandırmada bir belirsizlik vardır. Zeytin borsasının olmayışı yüzünden üretici pazara ürün ulaştırmakta zorlanmakta, çoğu üretici eşe dosta satış yaparak üretimi devam ettirmeye çalışmaktadır. Ürettiği ürün çok kaliteli olmasına rağmen pazarda istediği yeri alamayan zeytin ve zeytinyağı üreticilerinin yaptığımız saha çalışmalarında birincil talepleri zeytin borsasının kurulmasına yöneliktir. Bu hususta gereken adımlar atılmalı, üreticinin önü açılmalıdır. Zeytin borsasının açılması kayıt dışı üretimi de azaltacak, üretimin ciddi bir şekilde artışını sağlayacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; GAP'la devletimizin gündemine giren Barak Ovası Sulama Projesi bir türlü istenilen seviyeye ulaşmamıştır. Dünyanın en büyük su kaynaklarından biri olan Fırat Nehri Barak Ovası'nın kenarından geçmesine rağmen nehrin suyundan Barak Ovası faydalanamamaktadır. Yörede bir deyim hâline gelen "Fırat akar Barak bakar." söylemi, konunun özeti gibidir. Kot farkından dolayı Fırat Nehri'nden faydalanamadığımız gerçek olmakla beraber yenilenebilir temiz enerji kaynaklarıyla bu sorunun çözülmesi mümkündür.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
SERMET ATAY (Devamla) - Bitiriyorum Başkanım.
Yörenin en verimli toprakları olan, avuç içi gibi düz Barak Ovası'nın su problemleri giderilerek Türk tarımına kazandırılması, üretimde hak ettiği yere gelmesi yöre çiftçisinin en büyük beklentisidir. Bölgenin bir kısmının suya kavuşturulması beklenirken Doğanpınar Barajı'nın da isale hatlarıyla tamamlama sürecinin hızlandırılması da yöre halkının talepleri arasındadır.
2023 yılı bütçesinin vatanımıza, milletimize, devletimize hayırlı olmasını diliyor, Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)