GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:70
Tarih:08.03.2023

CAVİT ARI (Antalya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlar; şimdi bu kanun teklifini görüşürken bir taraftan da iktidarın önceki düzenlemelerindeki eksiklikleri görmesi nedeniyle bir önerge verdiklerini görmüş bulunmaktayız. Ben özellikle bu önerge üzerine konuşmak istiyorum.

Şimdi, verdikleri önerge de esnafların esnaf odalarına olan borçlarıyla ve faizleriyle ilgili. Yani deprem bölgesinden bahsediyorum; deprem bölgesindeki esnafların esnaf odalarına olan aidat ve borçlarının, esnaf odalarının bir üst birliğe olan borç ve faizlerinin silinmesiyle ilgili bir teklifleri var. Biz, esnafın lehine olduğu için öncelikle bu düzenlemeyi olumlu görüyoruz ancak burada şöyle bir durum olduğunu da bu teklifi hazırlayanlara hatırlatmak isterim: Burada "Tahsilden vazgeçmeye 31/12/2023 tarihine kadar ilgili yönetim kurulu karar verir." denilmektedir. Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, depremden etkilenen 11 ilde, 11 ayrı oda yönetimi var. Dolayısıyla bu yönetimler arasında farklı uygulamalar yaşanması muhtemel. Yani her şeye rağmen, depreme rağmen, diyelim ki odanın biri "Ben aidatı alacağım." derse burada "alabilir" sonucu çıkıyor. Dolayısıyla iller arasında ve esnaflar arasında farklı uygulamalar olabileceği için bunun "silinmesi" şeklinde düzenlenmesi sanki daha adil olacaktır, odaların inisiyatifine bırakılmaması gerekir diye buradan ifade etmek istiyorum.

Yine, burada dikkatimizi çeken konulardan bir tanesi de özellikle depremden etkilenen taşınmazlar ve depremden zarar gören araçlarla ilgili. Şimdi, bu araçların bir taraftan bandrolleriyle ilgili gecikme borçları silinirken bir taraftan da trafik cezalarının silinmesiyle ilgili bir düzenleme getirilmekte; biz bunu da olumlu görüyoruz. Depremden zarar görmüş vatandaşımızın aracının bandrolleriyle ilgili gecikme borçlarının, emlak vergilerinin silinmesini olumlu görüyoruz. Bununla birlikte şunu söylemek zorundayım: Bakın, deprem sürecinde oraya yardım için giden araçlar var, bu araçlara trafik cezaları uygulandı, bunların da silinmesi gerekir; oraya yardım için hızlı bir şekilde giden araçlara uygulanan cezalar var, bu cezaların silinmesi gerekir.

Değerli arkadaşlar, bakın, yine, kurumlar vergisinde indirim ve istisnalar var, biliyorsunuz; işte bu istisnadan yararlanan mükelleflerden yüzde 10 istisna kısmının geri alınması bu teklifle getirilmekte yani aslında bir anlamda burada bir deprem vergisi uygulamasına geçilmekte. Yani siz mükellefe bir istisna tanıyorsunuz -bu, yasamızda var- bu istisna ve indirimlerin bir kısmını, yüzde 10'unu geri alıyorsunuz.

Şimdi, bu dönemde şunu söylemek lazım: Evet, depremden ülkemiz etkilendi; işte, yüzde 10 istisnanın geri alınması uygun olabilir mi? Bu, tartışma konusu ancak bununla beraber bu kadar istisnadan siz yüzde 10'u geri alırken bir şeyden herhangi bir şekilde vergi almaya teşebbüs dahi etmiyorsunuz. O da nedir? Kur korumalı mevduattan elde edilen faizden -deprem de olsa- herhangi bir şekilde vergi almaya teşebbüsünüz yok. Değerli arkadaşlar, bakın, diğer teşviklerden ve indirimlerden yüzde 10 alıyorsunuz ama kur korumalı mevduata gelince herhangi bir vergi alma gibi bir girişiminiz yok; bunu söylemek isterim.

Yine, bakın, burada, şu an almaya kalkıştığınız, indirimlerden almaya kalkıştığınız vergi, o yüzde 10'luk dilimler 2022 yılı için. Şimdi, değerli arkadaşlar, bakın, 2022 defterleri kapandı; herkes o yılla ilgili, 2022 yılıyla ilgili tüm hesaplarını kitaplarını kapadı; vergi politikalarını, yatırım politikalarını düzenledi; artık o yıl geçti. Dolayısıyla geriye dönük bir vergi alınması vergi tekniğine ve Anayasa'ya aykırılık teşkil edebilir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

CAVİT ARI (Devamla) - Bitiriyorum Başkanım.

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

CAVİT ARI (Devamla) - O yüzden bunu da yeniden gözden geçirmenizde fayda var. Bu düzenleme, olsa olsa 2023 yılı için olabilir. Dolayısıyla, bu düzenlemeniz de doğru bir düzenleme olarak gözükmüyor çünkü artık bizim şirketlerimiz 2022 defterini kapamış, bilançolarını kapatmış; şimdi siz geriye dönük, teşviklerden yüzde 10 vergi almaya kalkışıyorsunuz; bakın, bu doğru değil. Bunun -dediğim gibi- hem mali politikalara, mali kurallara ve hem de Anayasa'ya aykırı olduğunu bir kez daha ifade etmek istiyorum.

Bu çekincelerimizin de bu şekliyle kayda geçmesi hususunu talep ediyorum ve hepinize teşekkür ediyorum, sağ olun.