GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Çevre Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:81
Tarih:29.03.2023

MHP GRUBU ADINA SERMET ATAY (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 407 sıra sayılı Çevre Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına konuşmak üzere söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu ve ekranları başında çalışmalarımızı takip eden aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Kent nüfusunun hızla artması sonucu gelişen konut ihtiyacıyla beraber trafik sorunu da büyümektedir. Trafik sorunu karşısında kıyı yapı tesisleri ve kara tarafındaki kullanımlardan doğan otopark ihtiyacının karşılanması ve kıyının kamu tarafından etkin kullanılmasının sağlanması amacıyla dolgu alanlarını dolgu yüzeyinden görünmemek ve açığa çıkmamak üzere yer altı otoparkı yapımına imkân sağlayacak düzenleme yapılması gereği ortaya çıkmıştır. Görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin 2'nci maddesi bu konuda düzenleme getirmektedir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin 4'üncü maddesiyle tarımsal üretimde etkinliği artırmaya, seralarda sebze ve meyve üretimini teşvik etmeye, istihdamı artırmaya yönelik birtakım düzenlemeler yapılmıştır. Adana ili Karataş ilçesinde kurulacak Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi'nde otomasyon sistemli modern seralarla kaynakların daha etkin kullanılması amaçlanmaktadır. 6'ncı maddeyle 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu'na eklenen Ek madde 3 uygulamaları birçok belediyede henüz tamamlanamamış ve uygulamada tereddütler oluşmuştur. Belediye gelirlerini doğrudan etkileyen kanun maddesinin uygulanmasına yön verecek yönetmeliğin çıkarılması için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına yetki verilmektedir.

5'inci madde, daha önce bütçe kanunlarıyla yapılan düzenlemelerin Anayasa Mahkemesi kararları neticesinde düzenlemelerin bütçe kanunuyla değil, ilgili kanunlarla düzenlenmesi yönündeki iptal kararları doğrultusunda ilgili kanunlarda yapılan düzenlemeleri içermektedir.

7'nci madde, İçişleri Bakanlığından alınarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına devredilen görevlerle ilgili uygulamada karşılaşılan muğlak durumların netleştirilmesi ve ihtilaf meydana gelmemesi için yapılan düzenlemeleri içermektedir.

10'uncu madde, daha önce Büyükşehir Belediye Kanunu ve ilgili kanunlarda istisna kapsamına alınan emlak vergisi ve kullanma suyu ücretlendirmeleri konusunda sürelerin uzatılması hedeflenmiştir.

Genel hatlarıyla bakıldığında, kanun teklifiyle getirilen düzenlemelerin yerinde ve gerekli olduğu düşüncesiyle, Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak bu kanun teklifini desteklediğimizi beyan ediyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; geçtiğimiz 6 Şubatta meydana gelen büyük deprem ve devam eden süreçte yaşanan diğer depremlerle yaşadığımız felaket malumlarınızdır. Depremlerin yaralarının bir an önce sarılabilmesi bölgede sağlanacak normalleşmeyle doğrudan bağlantılıdır; bu da bölgede normalleşmenin olmazsa olmazı üretim ve ticaretin desteklenmesi yoluyla mümkün olacaktır.

Depremden önce bölgenin üretim ve ihracatta amiral gemisi durumunda bulunan Gaziantep il merkezinin ve sanayi bölgelerinin diğer illere göre daha az hasar görmesi bölge açısından teselli edicidir. Gaziantep, bölgenin sanayi ve ticaret anlamında kalkınması sürecinde rolünü daha da hissettirmeye başlamasıyla öne çıkmaktadır. Gaziantep Ticaret Odası ve Organize Sanayi Başkanlığı bu konuda inisiyatif alarak çalışmalara başlamış, bölgeye can suyu olabilmek adına girişimlerde bulunmuşlardır. Tabii ki devletimizin destekleri olmazsa bu iki güzide kuruluşumuzun yapacakları yara bandı olmaktan öteye geçemeyecektir ve yaraları tedavi etmeye yetmeyecektir.

Deprem bölgesindeki vergi mükelleflerimizin, deprem öncesi dönemlere ilişkin tahakkuk etmiş, vadesi geçmiş, depremden önceki dönemlere ait vadesi gelmemiş vergi borçlarının terkiniyle ilgili çalışmalar bir an önce yapılmalıdır.

Deprem bölgesi dışında kalan şirket ve işletmelerin deprem bölgesindeki mükelleflerden olan alacakları değersiz alacak sayılmalı ve söz konusu alacaklar muhasebe kayıtlarına "zarar" olarak işlenebilmeli, gelir ve kurumlar vergisi matrahından düşürülebilmelidir.

Depremde yıkılan binaların yeniden inşası ve kalıcı konut kampanyası kapsamında TOKİ ve diğer kamu kurumlarına, bu kapsamda kendi yapılarını kendi yapacak vatandaşlarımıza yapılacak teslim ve hizmetlerde de KDV istisnası uygulanmalıdır.

Depremde hasar gören işletmelerin yeniden alacakları makine ve teçhizatlarda KDV istisnası getirilmeli, bunları yurt dışından getirenlere gümrük işlemlerinde kolaylık sağlanmalıdır.

Yapılacak düzenlemeyle, Bankalar Birliğinin banka borçlarının ötelenmesi konusunda aldığı tavsiye kararına Gaziantep il merkezinin de dâhil edilmesi sağlanmalıdır.

Maddi hasar alan KOBİ'lerimizin uzun vadeli, düşük faizli kredilerle ekonomiye tekrar kazandırılması sağlanmalıdır. Bölgeye yeni yatırım ve destek uygulamaları hayata geçirilmeli, kurumlar vergisi indirimi artırılmalıdır. Bölgeye yönelik altyapı ve yatırım destek fonu oluşturularak enerji, vergi ve sigorta destek oranları arttırılmalıdır. Tedarik zincirinde bölgede yapılacak inşaat ve altyapı çalışmalarında kullanılacak malzemelerle ilgili yapılacak alımlarda bölge işletmelerine öncelik verilmelidir.

Türkiye ihracatının yüzde 9'unu gerçekleştiren kilit öneme sahip İskenderun Limanı'nın zarar görmesi nedeniyle işlerin büyük kısmı Mersin Limanı'na kaymıştır. Mersin Limanı'na kaydırılan işlerden 28 Şubata kadar ardiye ücreti alınmaması kararı alınmış olup bu sürenin uzatılması talebimiz vardır.

Hâlihazırda yatırım teşvik mevzuatına göre 3'üncü bölgede bulunan Gaziantep merkezinin 4'üncü bölge destekleri kapsamına alınması ve Gaziantep Organize Sanayi Bölgesi'nin 5'inci bölge, ilçe organize sanayi bölgelerinin 6'ncı bölge desteklerinden yararlanmaları için acil düzenleme yapılması elzemdir.

Bu yaraları hep birlikte saracağız inşallah. Kanun teklifinin hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.