Konu: | Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 16 |
Tarih: | 01.11.2023 |
CUMHUR UZUN (Muğla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sizleri saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine söz almış bulunmaktayım.
Öncelikle bu kanun teklifiyle, ülkemizin bir deprem bölgesi üzerinde kurulu olduğunun ve buna dair özel ve önemli adımlar atılması gerekliliğinin görülmüş olmasını olumlu bulduğumu belirtmek isterim fakat bunun, yirmi bir yıllık iktidarınızın bugünlerine, on binlerce vatandaşımızı kaybettiğimiz Kahramanmaraş merkezli depremlerin sonrasına bırakılmasının, muhalefetin ve bu konuda çalışma yapan birçok paydaşın görüşüne değer verilmeksizin ve bu hâliyle yeni sorunları da doğuracak bir şekilde yasalaştırılmaya çalışılmasını tam bir AKP zihniyetinin klasiği olduğunu da belirtmeden geçemeyeceğim.
Değerli arkadaşlar, deprem gerçeğini ve deprem bölgesinde yaşamayı bugüne kadar öyle çok ihmal ettiniz ki bu işe özel toplanan deprem vergilerini deprem yerine ülkenin başka başka finans ihtiyaçlarında harcamayı bile başardınız. Deprem diye topladığınız vergileri deprem dışında her yerde harcadınız da sadece deprem ve depremle yaşamak konusunda ne yazık ki harcamadınız. "Ben ekonomistim." diyerek ülke kaynaklarını "Faiz neden, enflasyon sonuç." diye dünyanın güldüğü bir söylem üzerinden harcayıp bu halkı fakirleştirdiniz ve fakat o kaynakları deprem için alınacak önlemlere harcamayı hiç düşünmediniz. "Kentsel dönüşüm" adıyla çıktığınız yolda, bugün yeni yeni düzenlemeye ihtiyaç duyduğunuz bu alanda öyle kötü uygulamalar yaptınız ki kentsel dönüşümün adı sayenizde "rantsal dönüşüm" oldu. Toplumun güvenini kaybettiniz oysa böylesi her kesim için fedakârlık gerektiren uygulamaların temel dayanağı güven unsurudur. Siz kentsel dönüşümde güven duygusunu ne yazık ki yok ettiniz. Şimdi, bu güveni nasıl sağlayacaksınız, doğrusu çok merak ediyorum.
Değerli milletvekilleri, teklifin 7'nci maddesinde riskli yapıların tespitinin nasıl yapılacağına dair düzenlemeler var. Bu düzenlemeye göre "Ayrıntıları çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." denilmiş olmasına rağmen, riskli yapı tespitinin masrafları kendileri tarafından karşılanmak üzere önceliğin yapı maliklerine veya onların kanuni temsilcilerine bırakıldığını görmekteyiz. Bu yapıların çoğunda sizin kendisine 7.500 lira aylık maaşı reva gördüğünüz emekli Ali amca, emekli Ayşe teyze oturuyor. Bu emeklilerimiz karınlarını doyuramıyor ki yapılarının riskli yapı olup olmadığını tespit için harcamada, masrafta bulunabilsinler. Bu durum onlardan beklenemeyecek bir davranış ve beklense bile onların maddi olarak yerine getirmeleri imkânsız bir durum yaratıyor. Elbette esas olan, riskli yapıyı maliklerinin tespit ettirmesi. Bu alandaki sorunların ve zorla yapılacak tespitlerin yaşanmasının ve bundan doğacak zorlukların önüne ancak böyle geçebiliriz. Öyleyse bunu kolaylaştırmak gerekmez mi? Gelin, tespit masraflarını Başkanlık karşılasın. Malikler yapılarının risk durumunu kendileri yine, yetkilendirilen kuruluşlara yaptırsınlar ve raporlarını Başkanlığa ulaştırsınlar, Başkanlık da bunun giderlerini kendi bütçesinden ödesin. Böylelikle masrafı nedeniyle kaçınılan tespitler olmasın, kaçınılan tespitler nedeniyle zorla tespit yapılması mecburiyeti de doğmasın. Zaten malikler yaptırmazsa bu kez Başkanlık resen yapacak ve masraflarını da zaten kendisi karşılayacak.
Toplumsal güvene ve sosyal barışa katkı sunacak bu öneri ve eleştirilerimizin dikkate alınması talebiyle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)