Konu: | Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 24 |
Tarih: | 22.11.2023 |
NEJLA DEMİR (Ağrı) - Halklarımızı saygıyla selamlıyorum.
Ülkemizin önemli meselelerinden biri olan Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi'nin 5'inci maddesi üzerine partim adına söz almış bulunmaktayım.
Öncelikle, gençliğin toplumumuz için taşıdığı değeri ve gençlerin karşı karşıya kaldığı sorunları doğru temelde ele alıp değerlendirmek son derece gerekli ve önemlidir. Ne yazık ki bu kanun teklifi gençlik meselelerine yeterince odaklanmamaktadır. Gençleri sadece evlenme potansiyeli olan bireyler olarak görmek gençliğin gerçek sorunlarını anlamamak anlamına gelir. Gençler sadece aile kurumu içinde var olan bireyler olarak değil, aynı zamanda toplumun öznesi ve bir parçası olarak ele alınmalıdır. Bu kanun teklifi aile ve gençlik üzerinde yapılan tanımlamalarda cinsiyetçi bir perspektife sahiptir. Sadece evlilik üzerinden gençlerin değerlendirilmesi onların bireysel özgürlüklerini ve otonomilerini göz ardı etmek anlamına gelir. Ayrıca, İstanbul Sözleşmesi'nden çekilmenin ardından kadına yönelik şiddetin arttığı bir dönemde aile politikalarının kadınları daha fazla dezavantajlı hâle getirdiğini görüyoruz.
Fonun kaynaklarının belirlenmesi konusunda ciddi şüphelerimiz var. Gabar petrolü ve Karadeniz gazı gibi belirsiz kaynaklar üzerinden finansman sağlanması, bu kaynakların belirsizliği Fonun gelecekteki sürdürülebilirliğini ortadan kaldırmakta ve gençliğin taleplerini karşılamaktan uzaklaşmaktadır. Ayrıca Fonun projelerini nasıl seçeceği, denetleyeceği ve değerlendireceği konularında net bir açıklama yapılmamıştır; bu durum, Fonun şeffaflığını ve hesap verilebilirliğini tehlikeye atmaktadır. Projelerin seçimi ve uygulanması süreçlerinde katılımcı bir yaklaşımın benimsenmemesi toplumun farklı kesimlerinin ihtiyaçlarını yeterince anlama ve karşılamama riskini barındırmaktadır. Fonun yönetim kurulunun tamamının bakan yardımcılarından oluşması Fonun siyasi etkilere açık olduğu izlenimini uyandırmaktadır. Bağımsız bir kurum olma iddiasındaki Fonun siyasi etkilerinden uzak bir şekilde yönetilmesi kritik öneme sahiptir; bu durum, Fonun gerçekten, gençlerin ve ailelerin çıkarlarını koruyup kollayacağına dair endişelere yol açmaktadır. Seçim bölgem olan Ağrı'dan yurt dışına çıkan on binlerce gence bu Fonun bir faydası olacak mı? Bu Fon, üniversite öğrencilerinin yurt ve barınma sorunlarına çözüm olacak mı? Hayır. Her gün katledilen kadınların ölümünü durduracak mı veya sağlık çalışanlarının Kavimler Göçü misali yurt dışına çıkışını bu Fon durduracak mı? Hiç sanmıyorum. Bu nedenlerden dolayı bu kanun teklifi siyasi iktidarın ülkeye yabancılaştığının ve kendi toplumuyla, gençlerle bağlarının koptuğunun açık bir kanıtıdır.
Habitat Derneği tarafından hazırlanan rapor, yaşamından memnun olan gençlerin oranının son beş yıldır düştüğünü ve bu yıl yüzde 46'ya gerilediğini ortaya koyuyor. Gençlerin yüzde 35'inin geliri 3 bin TL'nin altında. Gençler için en büyük sorun enflasyon ve işsizlik. Gençlerin siyasi katılım düzeyi düşük. 4 gençten 1'i depremde kayıp yaşadı. Gençlerin yüzde 28'i başka bir ülkede eğitime devam etmek, yüzde 43'ü ise başka bir ülkeye yerleşmek istemektedir. Ne yazık ki gençler umutsuz, hayalsiz ve kaygılıdır.
Sonuç olarak, bu kanun teklifi gençlerin taleplerini karşılamaktan çok uzaktadır, cinsiyetçi bir bakış açısını yansıtmaktadır ve Fonun kaynaklarını belirsiz bir temele dayandırmaktadır. HEDEP olarak, gençlerin her açıdan özgürleşmesi için daha kapsayıcı, şeffaf ve etkili bir politika öneriyoruz. Ülkenin gençlerinin geleceğini güvence altına alacak, rasyonel temellere dayanan bir yaklaşımı benimsemeden bunun mümkün olmayacağını gayet iyi biliyoruz.
Teşekkür ediyorum. (HEDEP sıralarından alkışlar)