GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz'ın 36 sıra sayılı 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ve 37 sıra sayılı 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'nin tümü üzerinde yürütme adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ve bütçenin ilk gün görüşmelerine ilişkin açıklaması
Yasama Yılı:2
Birleşim:32
Tarih:11.12.2023

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.

Güzel bir mesai günü geçirdik, katkısı olan herkese teşekkür ediyorum. Zaman zaman hararetli tartışmalar da oldu, tartışmalar genellikle bütçe görüşmelerinin sınırında yapılsın arzusundaydım ama onu aşan tartışmalar da söz konusu oldu. Her şeye rağmen, buna vesile olanlara şükranlarımı sunuyorum.

Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçildikten sonra yapılan 6 merkezî yönetim bütçesinde bütçe gelirleri yüzde 858 artarken, bütçe giderleri yüzde 1.054 artmıştır. 2019'da 80 milyar olarak belirlenen bütçe açığının, 2024 sonunda 2 trilyon 652 milyar liraya yükselmesi tahmin ediliyor. Bir başka deyişle, bütçe yüzde 1.054 büyürken bütçe açıkları bunun yaklaşık 3 katı yani yüzde 3.190 defa büyümüştür. Bütçe açığının bütçe içindeki payı yüzde 8,32'den yüzde 22,78'e yükselmiştir, bunu Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcıma söylüyorum çünkü rakamlar bazen karışıklıklara vesile oluyor. Bütçe giderlerinin vergi gelirleriyle karşılanma oranı da iyiye gitmemektedir bize göre. 2019 bütçesi için bu oran yüzde 78,72 iken 2024 bütçe teklifinde yüzde 75,16'ya gerilemiştir.

Faiz dışı açıktan da bahsetmek istiyorum. 2019 ve 2020 bütçelerinde faiz dışı giderler bütçenin toplam gelirleriyle karşılanabiliyor olmasına rağmen 2021 ve 2022'de faiz dışı açık verilmeye başlanmıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - 2024 bütçesinde ise 9 trilyon 835 milyar liralık faiz dışı gidere karşılık 8 trilyon 437 milyar liralık bir bütçe geliri bulunmaktadır. 2024 bütçesinde faiz giderlerine 1 trilyon 254 milyar lira ayrılmıştır. Bu, sadece üç yıl öncenin merkezî yönetim bütçesine eşittir yani bizim bu Meclisten üç yıl önce çıkardığımız bütçe kadar bu yıl faiz harcaması yapacağız. 85 milyon vatandaşımıza bir yılda 1 trilyon 256 milyar, bir ayda 104 milyar 500 milyon, bir günde 3 milyar 435 milyon Türk lirası faiz ödettirilecektir. Bu rakamların tartışılabilir bir yanı yoktur. Sayın hatiplerimiz de birtakım açıklamalarda bulundu, bir alınganlık göstermediniz ama düzeltme yapmak için bazı beyanlarda bulundunuz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Bitiriyorum.

BAŞKAN - Buyurun.

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Sözcümüz Plan ve Bütçe Komisyonunda da ifade etti bunları, bazı Komisyon toplantılarına ben de katıldım. Bakanlarımızın çok yüksek hedefler koyduğuna ama hazırlanan bu bütçenin o hedefleri karşılamayacağına işaret etti, yoksa bunu yerinde bir eleştiri olarak alsak ve düzeltme yoluna gitme tercihinde bulunsak daha faydalı. Ben de tekrarlıyorum, bütçe planlaması Hükûmetin ve Bakanların hedefleri alınarak tanzim edilmemiş yani yapılmamış. Bu, bütçenin eksikleri arasında tarif edilecektir. Ayrıca, Cumhurbaşkanlığı bütçesiyle ilgili eleştirisine cevap verdiniz. Sayın Özlale'nin Cumhurbaşkanlığı bütçesiyle alakalı o eleştirisi Cumhurbaşkanlığının mal ve hizmet alımlarının 7 büyük Bakanlığın bütçesini karşıladığına işaret etme amaçlıydı.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Yoksa, elbette biz arzu ederiz ki doğrudan doğruya o Bakanlıklara verilsin bütçe, Cumhurbaşkanlığı bütçesi üzerinden kaydırılmasın. Siz planlama kökenli bir maliyecisiniz aynı zamanda, Türkiye Büyük Millet Meclisinde de önemli görevler deruhte ettiniz, birlikte çalıştığımız dönemler de oldu. Sizin o çalışmalarınızdan, eleştirilerimizi haklı tutmak kaydı şartıyla, ziyadesiyle memnunuz.

Başka meseleler de konuşuldu; işte Filistin'le ilgili mesele konuşuldu, Filistin dramıyla ilgili meseleler konuşuldu, Adalet ve Kalkınma Partili hatipler hararetli konuşmalar yaptı. Filistin hepimizin yarası.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Ama Sayın Grup Başkanımız Filistin dramından bahsederken Doğu Türkistan'a da işaret edildi. İktidar kanadından Doğu Türkistan'la alakalı herhangi bir serzeniş dile getirilmedi. Bazen tarihin eski sayfalarına gittik, açılımdan bahsettik, Türkiye'nin başına tebelleş olmuş terör örgütlerinden bahsettik. O mevzuya önümüzdeki günler içerisindeki turlarda devam edeceğiz, kapanış konuşmasında da onun Türkiye açısından neye mal olduğunu açıklamaya gayret sarf edeceğiz.

Netanyahu meselesi ismiyle birlikte çok zikrediliyor. Burası Türkiye Büyük Millet Meclisi, önemli kararları alma kabiliyeti olan bir Gazi Meclis burası. Bir gün otururuz, yine Sayın Başkanımızın riyasetinde toplanırız, tüm dünyaya ders olacak, Avrupa'daki o sözde gelişmiş ülkelerin parlamentolarının da ibret alacağı bir karar alırız.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - Neteyahu'yu burada Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak savaş suçlusu ilan ederiz, bu işin üstesinden geliriz. Onun için hamasi söylemleri yaparken sesin tonunu yükseltmekle netice elde edemeyeceğiz.

Şartlar ne olursa olsun Türkiye Büyük Millet Meclisinin kararının yüksek olduğuna ve hedeflerinin yüksek olduğuna inanıyorum, zatıalinize de çok teşekkür ediyorum sabrınız için Sayın Başkanım.

Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.