Konu: | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 10'uncu Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 43 |
Tarih: | 22.12.2023 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhurbaşkanlığı ile bağlı kuruluşu Strateji ve Bütçe Başkanlığının kesin hesap ve bütçeleri üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Yüksek heyetinizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.
Cumhurbaşkanlığının 2022 yılı harcaması 5 milyar 363 milyon lira olarak gerçekleşmiştir. Bu harcamanın 2 milyar 996 milyon lirası Barışı Destekleme ve Koruma Harekâtı giderleri için ilgili kurumlara aktarılmıştır. 2024 yılı bütçe teklifinde ise Cumhurbaşkanlığına 12 milyar 283 milyon lira ödenek öngörülmektedir. Bu ödeneğin 4 milyar 335 milyon lirası Barışı Destekleme ve Koruma Harekâtı giderleri için ilgili kurumlara aktarılmak üzere ayrılmıştır.
Bilindiği üzere, 16 Nisan 2017 tarihinde aziz milletimizin iradesiyle bir Anayasa değişikliği yapılmış ve hükûmet sisteminde köklü bir reforma gidilmiştir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi 9 Temmuz 2018 tarihinde hemen uygulamaya girmiş, ikinci dönemi de 3 Haziran 2023 tarihi itibarıyla başlamıştır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle Cumhurbaşkanlığı teşkilatı yeniden düzenlenmiştir. Bu kapsamda Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları, Eğitim ve Öğretim Politikaları, Ekonomi Politikaları, Güvenlik ve Dış Politikalar, Hukuk Politikaları, Kültür ve Sanat Politikaları, Sağlık ve Gıda Politikaları, Sosyal Politikalar ve Yerel Yönetim Politikaları olmak üzere 9 alanda politika kurulu kurulmuş ve bu yıl depremin ardından Ulusal Afet Yönetimi Politikaları Kurulunun kurulduğu açıklanmıştır. Politika kurulları en az 3 üyeden oluşmakta ve Cumhurbaşkanı tarafından atanan kurul üyelerinden biri başkan vekili olarak görevlendirilmektedir. Politika kurulları üyelerine herhangi bir maaş, ücret ya da huzur hakkı ödenmediği açıklanmıştır. Politika kurulları belirlenen alanlara göre politika oluşturma ve geliştirme konusunda çalışmakta olup Cumhurbaşkanının karar verme süreçlerine ciddi katkılar sağlamaktadır. Özellikle istişare mekanizmalarının işletilmesi, farklı alanlardaki uzmanlıkların politika yapım süreçlerine dâhil edilmesi konusunda önemli bir görev yürütmektedirler. Politika kurullarının ilk dört buçuk yılda hazırladıkları politika, rapor ve önerileriyle gelecek vizyon ve hedeflerine Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları Faaliyetler ve Hedefler Kitabı'nda kapsamlı bir şekilde yer verilmiştir.
Yine, yeni yönetim sistemiyle birlikte Cumhurbaşkanlığına bağlı, özel bütçeli, kamu tüzel kişiliğini haiz, idari ve mali özerkliğe sahip Dijital Dönüşüm Ofisi, Finans Ofisi, İnsan Kaynakları Ofisi ve Yatırım Ofisi kurulmuştur. Ofisler, kamu politikalarına yönelik araştırma, veri toplama, proje üretme ve geliştirme, kurumlar arasında koordinasyon ve iş birliği sağlama gibi görev ve yetkileriyle kurmay niteliğinde yardımcı kurumlardır. Ofisler doğrudan Cumhurbaşkanına bağlıdır. Her ofisin başında Cumhurbaşkanı tarafından atanan bir başkan bulunmaktadır. Ofislerin bütçe ödenekleri Cumhurbaşkanlığı bütçesinden aktarılmaktadır.
Değerli milletvekilleri, Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisinin 2022 yılı harcaması 253 milyon lira olmuştur, 2024 yılı bütçesinde ise 293 milyon liralık ödenek öngörülmektedir. Küresel teknolojik gelişmelere bağlı olarak hayatın her alanında faaliyetlerin biçimini kökten değiştiren dijital dönüşüm süreci, ülkelerin ekonomik, siyasi ve demografik birçok politikalarını yeniden şekillendirmelerine neden olmuştur. Bu kapsamda Dijital Dönüşüm Ofisinin kurulmasıyla dijital Türkiye ve siber güvenlik koordinasyonunun aynı çatı altında toplanmasına yönelik adımların atılması vizyoner bir bakışın sonucu olmuştur. Kamu hizmetlerinin kullanıcı talep ve ihtiyaçlarına uygun olarak değer üretecek şekilde tasarlanması, elektronik ortamda sunulması ve kullanımının artırılmasına yönelik başarıyla yürütülen çalışmalar büyük önem arz etmektedir. E-devlet kapısına yeni hizmetler dâhil edilmiş, hizmetlerin bütünleşik bir yaklaşımla sunumu ön plana çıkarılmıştır. Avrupa Komisyonu 2023 Yılı e-Devlet Kıyaslama Raporu'nda ülkemiz 35 ülke arasında ilk kez 10'uncu sırada yer almıştır. Ekonomide teknolojik gelişmelere de bağlı olarak ekonomik faaliyetlerin biçimini kökten değiştiren önemli bir dijitalleşme etkisi söz konusudur ve bu yetki alanı giderek yaygınlaşmaktadır. Yönlendirilen dijital araçlar üretim süreçlerinde ve hizmet sunumlarında artan bir rol oynamaktadır. Hızla hayatımıza giren yenilikçi ve çığır açan teknolojilerle birlikte iş yapış şekillerinde ortaya çıkan kazanımlar nedeniyle tüm dünyada ekonomik güvenlikle de yakından ilgili olan "dijital ekonomi" kavramı öne çıkmıştır. Pazar ivmesi her geçen gün hızlanan dijital ekonominin gelişmesi için etkin dijital risk yönetimine ihtiyaç bulunmaktadır. Dijital ekonominin yaygın ve etkin olduğu alanlardaki güvenlik endişelerini bertaraf ederek ülkemize önemli fırsatlar sunacağını değerlendiriyor, bu amaçla dijitalleşmeye uygun araç, yöntem ve mevzuatın günün şartlarına göre düzenlenmesini gerekli görüyoruz.
Diğer taraftan, küresel değer zincirinin yeni alanlarından biri hâline gelen ve büyük bir ekonomik potansiyel barındıran yeşil üretim stratejisi hem ekolojik dengenin sağlanması hem de sürdürülebilir bir ihracat hedefi için öncelikli konulardan biridir. İklim değişikliğine uyum politikaları kapsamında tarım, orman, su, gıda gibi konulara ilişkin tedbirlerin yanında ekonomik ve ticari hayat, uluslararası ilişkiler ve hukuk alanlarını da kapsayan uyum düzenlemelerinin yapılmasını, yeterli kurumsal kapasitenin oluşturulmasını gerekli görüyoruz.
Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisinin 2022 yılı harcaması 169 milyon lira olmuştur. 2024 yılı bütçesinde ise 507 milyon liralık ödenek öngörülmektedir. Yatırım Ofisi, Türkiye'nin ekonomik kalkınmasını hızlandıracak yatırımları teşvik etmekle görevlidir. Bu amaçla Yatırım Ofisi, teknoloji yoğun, katma değeri yüksek ve istihdam yaratan yatırımları desteklemektedir. Yatırım Ofisi, yatırımcıları "Tek Durak Ofis" yaklaşımıyla karşılamakta, geniş hizmet yelpazesiyle ülkemizdeki yatırımlarından en yüksek düzeyde verim sağlamalarını kolaylaştırmaktadır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak ülkemizin yatırım alanında cazibe merkezi hâline getirilmesi için yapılan çalışmaları ve başlatılan yatırım seferberliğini destekliyoruz. Uluslararası doğrudan yatırımların ülkemize daha fazla çekilebilmesi için her bakımdan öngörülebilir, istikrarlı ve güvenilir bir ortam oluşturulmasını savunuyoruz.
Ekonomide bağımsızlığı, teknoloji yoğun ve katma değeri yüksek yerli ve millî üretimi artırmayı sağlamak amacıyla başlatılmış Millî Teknoloji Hamlesi'ne çok önem veriyoruz. Tam bağımsız güçlü Türkiye ülküsüyle Millî Teknoloji Hamlesi yolculuğuna devam eden TEKNOFEST festivali, gençlerimize "Biz de başarabiliriz." kültürünü ve özgüvenini aşılamakta, geleceğe umutla bakmalarını ve hayallerini gerçekleştirmelerini sağlamaktadır. Bu konuda Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcımıza Konya'nın bir beklentisini iletmek istiyorum. Savunma, havacılık ve uzay alanında teknoloji endüstri bölgesine sahip ve savunma sanayi üssü olma yolunda ilerleyen Selçuklu'nun başkenti, ilim ve irfan yuvası Konya'da TEKNOFEST festivali düzenlenmesi çok yakışacaktır; bilginize ve ilginize sunuyorum.
Değerli milletvekilleri, Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisinin 2022 yılı harcaması 71 milyon lira olmuştur, 2024 yılı bütçesinde ise 92 milyon liralık ödenek öngörülmektedir. Finans Ofisi, bankacılık ve finans sektörü ile Türkiye'nin finans piyasaları içindeki konumunu izlemek ve raporlamak, finansal kaynakların çeşitlendirilmesi ve uluslararası fonların ülkemize gelmesini sağlayıcı çalışmalar yapmak ve İstanbul Finans Merkezi Projesi'ni yürütmek üzere kurulmuştur. Reel sektörün finansman ihtiyacına düşük maliyetle cevap verebilen, farklı nitelikteki finansal araçları güvenilir kurumlar aracılığıyla geniş bir yatırımcı tabanına sunabilen kurumsal yapısı güçlü bir finans sektörünün oluşturulması önem arz etmektedir. Ülkelerin finans merkezlerine sahip olması, başta dış yatırım ve vergi gelirleri olmak üzere ekonomik büyüme performansından ihracattaki konumlarına kadar birçok alanı olumlu etkilemektedir. 2022 yılında yasal altyapısı düzenlenen İstanbul Finans Merkezi'nin, başta katılım finans sektöründe olmak üzere Türkiye'nin finans ve ticarette merkez ülke konumuna yükselmesine katkı sunacağına inanıyoruz. Katılım finans sisteminin ülkemiz finans sistemindeki yerinin güçlendirilmesi, ürün ve hizmet çeşitliliğiyle insan kaynağının geliştirilmesi, politika geliştirme süreçlerini destekleyecek araç ve mekanizmaların oluşturulması önem arz etmektedir. Katılım finans konusunda müstakil bir yasal düzenleme yapılması uygun olacaktır.
Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisinin 2022 yılı harcaması 75 milyon liradır, 2024 yılı bütçesinde ise 219 milyon liralık ödenek öngörülmektedir. İnsan Kaynakları Ofisiyle, insan kaynağının etkin ve verimli kullanımı, yeteneklerin keşfinin sağlanması ve kamunun performansının artırılması amaçlanmıştır. Üniversite öğrencilerine staj imkânı sağlayan Ulusal Staj Programı, OECD tarafından dört yıl üst üste üye ülkelere örnek uygulama olarak gösterilmiştir. Yine, dünyada alanının en geniş platformlarından biri olan e-insan mobil uygulaması da OECD tarafından kamu yönetiminde yenilikçi uygulama olarak örnek gösterilmiştir.
Kamuda aynı yerlerde ve hizmetlerde aynı işi yapmalarına rağmen statülerinin farklı olması nedeniyle aralarında özlük hakları yönünden farklılıklar bulunması çalışanların motivasyonunu ve çalışma barışını olumsuz etkilemektedir.
Bu yıl yapılan düzenlemeyle sözleşmeli personel istihdamında mevcut 3+1 sistemi genel uygulama hâline getirilmiş; 458.615 sözleşmeli personel, 1.710 vekil imam, 790 vekil ebe, hemşire kadroya alınmıştır. Ancak kadro alamayan sözleşmeli vekil, fahri ve ücretli statüde çalışanlar ile başta Sağlık Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğünde olmak üzere asli işlerde çalışan taşeron işçiler kadroya alınmayı beklemektedir. Asli devlet hizmetlerinde çalışanlar kadrolu hâle getirilmelidir.
Kamuda ehliyeti ve liyakati esas alacak, statü ve istihdam karmaşasını giderecek, ücret adaletini sağlayacak, topluma kaliteli hizmet sunan, değişen koşullara uyum yeteneği yüksek ve daha verimli bir kamu personel sistemi oluşturulmasını gerekli görüyoruz.
Yeni sistemde Cumhurbaşkanlığı bünyesinde oluşturulan genel bütçeli kurumlardan biri de Strateji ve Bütçe Başkanlığıdır. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının 2022 yılı giderleri 1 milyar 914 milyon lira olmuştur. 2024 yılında Başkanlık bütçesi için 217 milyar 183 milyon lira ödenek öngörülmektedir. Bu ödeneğin 215 milyar 332 milyon lirası ihtiyaca göre kurumlara aktarılacak olan yedek ödeneklerden oluşmaktadır.
Strateji ve Bütçe Başkanlığı, ülkemizin ekonomik ve sosyal kalkınmasının hızlandırılması, dengeli ve sürdürülebilir kılınması için üst politika dokümanlarının hazırlanması, sektörel ve tematik politika ve stratejilerin geliştirilmesi, bu doğrultuda kamu kaynaklarının tahsis edilmesi, politika ve stratejilerin uygulanmasının izlenmesi ve değerlendirilmesi görevlerini yürütmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak destek verdiğimiz Cumhurbaşkanlığı ve bağlı kuruluşlarının bütçelerinin hayırlı ve bereketli olmasını diliyor, sizlere ve büyük Türk milletine saygılarımı sunuyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)