GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Sermaye Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:95
Tarih:25.06.2024

SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA SELİM TEMURCİ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla, muhabbetle selamlıyorum.

Bu vesileyle, aziz milletimizin ve siz kıymetli milletvekillerimizin geçmiş bayramını tebrik ediyorum. Rabb'im nice bayramlara sağlık ve huzur içerisinde ulaşmayı bizlere nasip eylesin.

Sermaye Piyasası Kanunu'nda değişiklik öngören, kamuoyunda bilinen ismiyle kripto yasa teklifini görüşüyoruz. Tabii "kripto yasa teklifi" denince, Türkiye'nin gündemine, özellikle kamunun gündemine bu kripto meselesi ne zaman girdi diye baktığımızda, 2018'de o dönem var olan Finansal İstikrar Komitesinin yatırımcıyı uyaran mesajlarına şahit olmuştuk ve o mesajdan tam altı yıl sonra kripto varlık piyasasının yasal bir çerçevesi çiziliyor ve konuşmakta olduğumuz kanun teklifi, aslında kurucu bir kanun niteliğinde.

Değerli milletvekilleri, teknolojinin gerçekten baş döndüren bir hızı var. Bu değişim ve dönüşümün finansal piyasalardaki en önemli yansıması kripto varlıklar, kripto paralar olarak önümüze çıkıyor. Tabii, internette oluşan bu dijital ekonomi, bu dijital ekosistem, paranın sadece ABD'de dolarla, Avrupa Birliğinde euroyla değil, merkezî olmayan, küresel, global bir finansal yapılanmadan ve finansal işlerden bahsediyoruz. Teknoloji, finans ve ticaretin birlikte yürütüldüğü âdeta yeni bir dünya. Bu dünya çok hızlı büyüdü ve şu anda kripto varlık piyasası dünyada 2 trilyonu aştı. Türkiye'de bu rakam 7 milyar dolara vardı ve kullanıcı sayısı da Türkiye'mizde, şu anda 10 milyonu geçmiş durumda, dolayısıyla çok hızlı büyüyen bir teknoloji. Peki, bu teknolojiyi, bu kripto varlıkları, bu blok zinciri teknolojisini, bu yeni finans dünyasını kim kullanıyor? Öncelikle gençlerimiz, dolayısıyla gençlerimizin özellikle rağbet ettiği, genç nüfusuyla küresel ekonomideki bu gelişimden en fazla payı alması düşünülen ülkelerin başında da Türkiye geliyor. Buradan hareketle, biz, atılan bu adımı, kripto varlık piyasasıyla ilgili olarak ilk defa yatırımcının korunacağı ve birçok alanda hizmet öngören bu kurucu yasayı olumlu ilk adım olarak değerlendiriyoruz ve bu adımda imzası olan bütün milletvekillerimize, bu kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçen bütün bürokrat arkadaşlara teşekkür ediyoruz.

Detaya girmeden 3 ana başlığı özellikle milletimizle ve siz kıymetli milletvekillerimizle paylaşmak isterim. Aslında bu yasa teklifi şunu söylüyor bize: Kripto varlıkların alım satımı, kripto borsaları, kripto hizmet sağlayıcıları, bütün bu işlemler artık yasal bir çerçeve içerisine sokulacak ve bu yasal çerçevenin de ana sorumlu kurumu Sermaye Piyasası Kurulu olacak, artık isteyen istediği gibi kripto varlık alıp satamayacak. Yasa teklifinin öne çıkarttığı birinci alan bu, zaten buna ihtiyacımız var. Tabii, diğeri dolandırıcılık ve vurgunun önüne geçilerek kripto varlıklara yatırım yapan yatırımcının korunması. Bu çok önemli bir şey ama üçüncü ana başlık -ki ben bu kanun teklifinin şu anda milletin Meclisinde görüşülmesinin en temel amaçlarından bir tanesinin bu olduğunu düşünüyorum- kara para aklanmasında kripto varlıkların engellenmesi; kripto varlıklar kullanılarak kara para aklanmasın diyor bu kanun teklifi ve kripto varlıklar kullanılarak terörizm finanse edilemez.

Şimdi, bakın, buradan hareketle çok önemli bir şeyi yine Meclisimizde konuşmak zorundayız. Nedir bu? Türkiye'nin gri listede yer alması. Biz sonuçta Mali Eylem Görev Gücünün yani kısaca FATF'ın 1991 yılından beri üyesiyiz ve bu "FATF" dediğimiz kuruluş 2019 yılında Türkiye dâhil bütün üye ülkelere "Arkadaşlar, ey ülkeler; kripto varlıklarla ilgili olarak bir yasa çıkartın, bu yasayla terörizmin finansmanının ve kara paranın aklanmasının önüne geçin; bu işi yapın." dedi ve bir yıl süre verdi. O bir yıl süre 2020'de doldu ve maalesef 2021 Ekim ayından itibaren Türkiye'miz değerli milletvekilleri, o gri listenin içine alındı. Gri liste ne demek? Gri liste ülkeye daha az sermaye girişi demek, ülkeden sermaye çıkışı demek, ülkenin daha yüksek oranlarda faizle borçlanması demek; onun için bu gri listeden çıkma meselesi bu kanun teklifinin en önemli alanlarından bir tanesi ve ülkemizin itibarı açısından da çok önemli bir adım atılmış oluyor. Ülkenin itibarını kurtarmak... İnşallah, bu yasa teklifi kanunlaştıktan sonra, burada Meclisimizden geçtikten sonra Türkiye gri listeden bir an önce çıkmış olacak ve ülkemize, milletimize yakışmayan bu lekeden hep birlikte kurtulmuş olacağız.

Değerli milletvekilleri -dört dakikam kaldı- kripto paralar... Aslında "kripto para" dediğimiz "kripto varlık" dediğimiz şey blok zinciri teknolojisinin bir ürünü. Blok zinciri teknolojisi bilgiyi dijital ortamda şifreleyerek bir dijital alan yaratıyor ve bu dijital alan blok zinciri teknolojisi, bu olmadan kripto para olmuyor. Peki, bunu kim üretecek? Yani blok zinciri teknolojisi önümüzdeki dönemde dünyanın çok önem verdiği bir teknoloji. Evet, bunu insanlar üretecek, bunu gençler üretecek, bunu iyi yetişmiş insanlar üretecek ve bunun için de Türkiye'nin beşerî sermayeye ihtiyacı var. Türkiye'nin bu konuda kendi ekonomisi için kullanacağı bir alan kripto teknolojisi ve blok zinciri teknolojisi. Peki, burada Türkiye'nin elini ayağını bağlayan bir sınır var mı, bizi sınırlayan bir şey var mı?

Sayın milletvekilleri, üzülerek ifade ediyorum, sınırlayan bir şey var ve onun adı "beyin göçü", onun adı "beyin göçü". Bu ülke bilim adamlarını, mühendislerini, hekimlerini, yetişmiş insan gücünü daha zengin ülkelere transfer edecek kadar zengin bir ülke değildir. Biz kripto teknolojisinde, blok zincirinde teknolojiyle ayağa kalkan, zengin olması gereken bir Türkiye hayal ediyorsak yetişmiş insan gücümüzü, bu topraklarda, insanımızın ve ülkemizin kalkınması için kullanmak zorundayız. Peki, neden bizim gençlerimiz...

Bakın, TÜİK verilerine hepimiz bakabiliriz, bu konuda yazılan bilimsel, uluslararası çok makale var. Âdeta alarm veren bir beyin göçümüz var, biz bunu tersine beyin göçüne dönüştürmek zorundayız. Bu ülkenin insanları, evlatları geleceklerini bu topraklarda aramak zorunda. Her milletvekilimizin şuna bakmasını rica ederim: Bir yazılım mühendisi, o blok zinciri teknolojisini internette oluşturacak o beyinler kaç paraya yetişir? Yani biz burada yetiştirdiğimiz bu beyinleri Batı'ya transfer ettiğimizde aslında bu ülkenin nelerini transfer ettiğimizin farkında mıyız? Dolayısıyla bu ülkenin en büyük beka problemi sadece kriptoda değil, birçok alanda maalesef ve maalesef beyin göçüdür. Onun için, ben buradan hareketle devletimizin, iktidarımızın şöyle bir eylem planı yapmasını çok arzularım: Bir harita çıkarmamız lazım "Bu ülkenin evlatları nerelere gitti?" Biz âdeta beyin göçünü buraya çekeceğiz, bunları yurt dışına transfer etmeyeceğiz. Burada şu soru aklımıza gelebilir: Bu çocuklar, bu yavrular, bu gençler bizim evlatlarımız; bunlar niçin yurt dışına gidiyor? Çünkü asgari ücretin normal ücret hâline geldiği bir ülkede gençlerimiz yaşamak istemiyor; arkası olanın, dayısı olanın makamlara yerleştirildiği bir ülkede gençlerimiz yaşamak istemiyor. Biz, bakın, defalarca buradan, bu kürsüden "Mülakatı kaldıralım." dedik çünkü gençlerimizin bu devlete, bu millete aidiyeti çok önemlidir. "Ben bir sınava gireceğim, hakkımla kazanacağım ve bu ülkede çalışacağım." diyen gençlere bizim ihtiyacımız vardır ve buradan hareketle şunu söylememiz gerekir, mülakat konusunu söyledim: Bilim ve teknoloji üretemeyen ve bunları üretecek beyinleri elinde tutamayan bir Türkiye'nin geleceği asla olmayacak.

Blok zinciri teknolojisi ve bu konuda kripto varlıklarla ilgili konuşacak çok şey var -on üç saniyem kaldı- sadece şunu söyleyeceğim, iki öneri: Vergilendirme... Burada zaten kripto hizmet sağlayıcıları devlete vergi verecekler.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

SELİM TEMURCİ (Devamla) - Toparlıyorum Sayın Başkanım.

SPK ve TÜBİTAK için yüzde 1, toplamda yüzde 2 harç devlet alacak. Bir, kripto varlık hizmet sağlayıcılarının gelirleri üzerinden değil, kârları üzerinden bunun alınması lazım çünkü kripto varlık hizmet sağlayıcılarının blok zinciri teknolojisine yatırım yapması lazım; onun için insan kaynağını ortaya koyması lazım, yetiştirmesi lazım. Küçük yatırımcıyı koruyalım ama -büyük yatırımcılar kripto para aldı ve olağanüstü paralar kazandı- bu büyük yatırımcıların kârlarının mutlaka vergilendirilmesi lazım ve bu vergilendirmenin de mevcut Gelir Vergisi Kanunu'muzla değil, müstakil, ayrı bir kripto vergi kanunuyla yapılması lazım.

Son şey sigorta; sigorta konusunda, mutlaka bir kripto sigorta para konusunda çalışmamız lazım. Dünyada bunun örnekleri var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

SELİM TEMURCİ (Devamla) - Eğer devlet diyorsa ki ben bu düzenlemenin arkasındayım, bunun sigortası için de sigorta şirketlerimizi teşvik etmek zorundadır.

Ben bu duygularla tekraren Mardin'de ve Diyarbakır'da hayatını kaybetmiş vatandaşlarımıza Rabb'imden rahmet diliyorum; ailelerine, sevenlerine başsağlığı diliyor, Genel Kurulu saygıyla, muhabbetle selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)