| Konu: | Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 98 |
| Tarih: | 03.07.2024 |
MHP GRUBU ADINA ERTUĞRUL GAZİ KONAL (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi ve yüce Türk milletini saygıyla selamlıyorum.
Biliyorsunuz ki egemenlik olgusunu yalnızca kara parçaları üzerinde veya bir devletin toprakları üzerinde algılamak büyük bir yanılgıdır. Tarihten bugüne özellikle su yolu taşımacılığının ülkeler arası yapılmaya başlandığından bu yana karada olduğu gibi egemenlik mücadelesi için büyük savaşlar denizlerde de olmuştur; öyle ki hem dünya hem Türk tarihi deniz savaşlarıyla doludur. Bu vesileyle, Türk denizciliği için gerçek bir dönüm noktası olan Türk kara sularımızdaki egemenliğimizin ve bağımsızlığın sembolü 1 Temmuz Kabotaj ve Denizcilik Bayramı'nı kutluyorum.
Değerli milletvekilleri, Milliyetçi Hareket Partisi olarak görüşmekte olduğumuz bu teklifi detaylıca inceledik ve bazı önemli hususları sizlerle paylaşmak üzere söz almış bulunmaktayım. Öncelikle, bu kanun teklifi ulaştırma, denizcilik, haberleşme alanlarında dengeli, erişilebilir, ekonomik ve güvenli hizmet anlayışıyla toplumun yaşam kalitesinin yükseltilmesine ve ülke kalkınmasına katkı sağlamayı hedeflemektedir; bu amaç doğrultusunda birçok önemli düzenleme içermektedir. Bu kanun teklifiyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına liman, iskele ve kıyı yapılarında gemilere verilen hizmetlere yönelik taban ve tavan ücretlerini belirleme yetkisi verilmektedir. Bu düzenlemeyle liman işletmeleri ve gemi sahiplerinin ticari menfaatleri gözetilerek sürdürülebilir bir rekabet ortamı yaratılması amaçlanmıştır. Liman hizmetlerinde taban ve tavan ücretlerinin belirlenmesi, hizmet kalitesinin yükseltilmesine ve rekabetin adil bir şekilde sağlanmasına katkı sağlayacaktır. Aynı zamanda, demirleme ücretlerinin döner sermaye işletmesi hesabına yatırılması ve bu miktarın yüzde 50'sinin hazineye aktarılması hususu düzenlenmiştir. Bu düzenlemeyle liman işletmelerinin mali yapısının güçlendirilmesi ve kamuya sağlanacak ek gelirlerle denizcilik sektörünün desteklenmesi hedeflenmektedir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak deniz ticaretinin ülkemizin stratejik ve ekonomik gücünü artıran bir unsur olduğuna inanıyoruz. Bu düzenlemeyle, limanlarımızın uluslararası standartlarda hizmet verebilmesi için gerekli altyapı ve hizmet kalitesinin sağlanacağını düşünüyoruz. Deniz ticaretinin geliştirilmesi, Türkiye'nin ekonomik kalkınmasında önemli bir rol oynayacaktır. Bu nedenle, liman hizmetlerinin taban ve tavan ücretlerinin belirlenmesi, sektörün sürdürülebilirliği ve rekabetçiliği açısından kritik öneme sahiptir.
Akabindeki maddelere baktığımızda, kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin usul ve esasları belirlenmiştir. İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında geçiş esnasında verilecek kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin münhasıran Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yapılacağı belirlenmiştir. Bu düzenleme, boğazlarımızın stratejik önemini ve güvenliğini artırmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda, belirli bölgelerdeki bu hizmetlerin ihale yoluyla devredilmesi öngörülmektedir ki bu da hizmetlerin verimliliğini ve etkinliğini artıracaktır.
Boğazlarımızın güvenliği ve deniz trafiğinin düzenli bir şekilde işlemesi millî güvenliğimiz açısından büyük önem arz etmektedir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak boğazlarımızda kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin tek bir elden Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmesini destekliyoruz. Bu düzenleme, olası deniz kazalarının önlenmesinde ve deniz trafiğinin güvenli bir şekilde yönetilmesinde hayati bir rol oynayacaktır. Ayrıca, hizmetlerin ihale yoluyla devredilmesi rekabetin artırılmasına ve hizmet kalitesinin yükselmesine olanak tanıyacaktır.
Ticari gemilerin sera gazı emisyonları için emisyon bedelinin tahsil edilmesi ve bu gelirlerin denizciliğin yeşil dönüşümünün desteklenmesi amacıyla kullanılması düzenlemede yer almıştır. İklim değişikliğiyle mücadelede denizcilik sektörünün rolü büyük önem arz etmektedir. Bu düzenlemeyle, emisyonların azaltılması ve çevre dostu denizcilik uygulamalarının teşvik edilmesi amaçlanmıştır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak çevreye duyarlı bir politika izlemeyi ve sürdürülebilir kalkınmayı destekliyoruz. Deniz taşımacılığından kaynaklanan karbon emisyonlarının azaltılması sadece ülkemiz için değil, tüm dünya için kritik bir öneme sahiptir. Bu nedenle, toplanan emisyon bedellerinin yeşil denizcilik projelerine yönlendirilmesi, sektörün çevre dostu uygulamalara geçişini hızlandıracaktır.
Teklifin diğer maddelerinde, ticaret gemilerinin denetiminin uluslararası sözleşmeler kapsamında olanlar için sözleşmeye göre yapılması, kapsam dışında olanlar için ise yönetmeliğe göre yapılması düzenlenmiştir. Bu düzenleme, gemi denetimlerinin uluslararası standartlara uygun olarak gerçekleşmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Denetimlerin uluslararası standartlara uygun yapılması Türk denizcilik sektörünün uluslararası alanda saygınlığını artıracaktır.
Yine, kanun teklifiyle, yabancı gemilerin limandan çıkmak için liman çıkış belgesi alması uygulaması yasal zemine oturtulmuştur. Bu düzenleme, liman çıkış işlemlerinin uluslararası standartlara uygun olarak gerçekleşmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Liman çıkış işlemlerinin yasal zemine oturtulması, deniz ticaretinde güvenliği ve düzeni sağlayacaktır.
Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifinde, 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında kamu yararı ve zaruret gerekçesiyle orman alanlarına verilebilecek izinlere ilişkin düzenlemeler de yapılmıştır. Bu düzenlemeler, afet tahliye koridorları, geçici barınma sahaları ve yük aktarma merkezleri gibi tesislerin yapılmasına olanak tanımaktadır. Bu düzenleme, afet durumlarında hızlı müdahaleyi ve lojistik desteği sağlayacak altyapının oluşturulmasını amaçlamaktadır. Daha önce, havaalanları ve havaalanlarında yap-işlet-devret modeliyle yapılan tesislerin havaalanı müştemilatı sayılması ve Tarım ve Orman Bakanlığına izin verilmesi düzenlenmiştir. Bu düzenleme, havaalanı tesislerinin gelişmesini ve yolcuların zaruri ihtiyaçlarını karşılayacak tesislerin yapılmasını amaçlamıştır. Havalimanı tesislerinin geliştirilmesi yolcu konforunu artıracak ve hava yolu taşımacılığı ülkemizin rekabet gücünü yükseltecektir.
Kanun teklifinde bulunan 11'nci maddede "Türk sivil hava araçları ile faaliyette bulunan" ifadesinin çıkarılarak madde kapsamının genişletilmesi düzenlenmiştir. Bu değişiklik sivil havacılık faaliyetlerini yürüten tüm yerli ve yabancı gerçek kişiler, özel hukuk kişileri ve kamu kurum ve kuruluşlarının denetimini kapsayacak şekilde genişletilmektedir. Bu düzenleme sivil havacılık faaliyetlerinin daha geniş bir denetim ve gözetim altında yürütülmesini sağlayacaktır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu düzenlemelerin genel olarak olumlu olduğunu, denizcilik ve sivil havacılık sektörümüzün daha rekabetçi ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşmasına katkı sağlayacağını düşünmekteyiz. Ancak bazı hususlarda daha detaylı bir şekilde ele alınması gerektiğini de belirtmek istiyoruz. Özellikle kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetinin özelleştirilmesi sürecinde kamu yararının gözetilmesi ve hizmet kalitesinin düşmemesi için gerekli denetim mekanizmalarının etkin bir şekilde çalışması önem arz etmektedir.
Sonuç olarak Türk Sivil Havacılık Kanunu ve ilgili diğer kanunlarda yapılacak bu değişikliklerin ülkemizin denizcilik ve havacılık sektörünün daha güçlü ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşmasına katkı sağlayacağını umuyoruz. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu sürecin takipçisi olacağımızı ve gerekli katkıları sunacağımızı belirtmek istiyorum.
Konuşmamı sonlandırmadan önce, seçim bölgemde bulunan ve bölgemiz adına yapılan en büyük hizmetlerin başında gelen Ordu-Giresun Havalimanı sefer sayılarının artırılması -özellikle yaz mevsimlerinde Akdeniz, Ege Bölgelerine- ve Doğu Karadenizli hemşehrilerimizin yoğun yaşadığı Almanya, Hollanda, Belçika, Amerika Birleşik Devletleri başta olmak üzere yurt dışı uçuşu taleplerimizi buradan iletmek istiyorum.
Ayrıca, yalnızca Ordu-Giresun Havalimanı'nda değil, birçok havaalanında yaşanan ticari taksi krizine de değinmek istiyorum. Havaalanlarından gelen yolcular, maalesef, kendi şehrinden, kendi ilçesinden gelen taksicilerimizden hizmet alamamaktadır. Bu durumu şu örnekle, maalesef, vermek istiyorum: Gecenin bir saatinde İstanbul'dan Ordu-Giresun Havalimanı'na gelen bir yolcu kardeşimizi Giresun merkezden gelen taksicimiz yolcu olarak aldığı için kazancının çok üzerinde bir para cezası ve on beş günlük trafikten men cezası alıyor. Dahası, bir taksici arkadaşımızın kendi engelli evladını Ordu-Giresun Havalimanı'ndan almasına izin verilmiyor.
Havaalanında ekmeğini kazanan taksicilerimizi mağdur etmeden, seçme hakkı baki olan vatandaşlarımız arasındaki bu problemin bir an önce çözüme kavuşturulması gerektiğini söylüyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)