GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:98
Tarih:03.07.2024

ORHAN SÜMER (Adana) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli milletvekilleri, Türk Sivil Havacılık Kanunu'nda değişiklik planlayan teklifin 5'inci maddesi üzerine söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bugün sizlere yılan hikâyesine dönen, tüm Adanalı hemşehrilerimin ve bölge illerde yaşayan vatandaşlarımızın kapatılmaması gerektiğini söylemesine rağmen AKP iktidarının inatla kapatmaya çalıştığı Adana Şakirpaşa Havaalanı'nı anlatmak istiyorum.

1937 yılında hizmete açılan havalimanımız, Adana'nın ve Türkiye'nin en eski hava limanlarından biridir. yıllar boyunca Adana'nın ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimine önemli katkılarda bulunmuştur. Burası sadece bir ulaşım noktası değil, aynı zamanda Adana'mızın tarihine ve kimliğine sıkı sıkı bağlı bir semboldür. Adana ve çevresinde milyonlarca insan için hayati öneme sahiptir. Havalimanının konumu şehir merkezine yakınlığıyla bilinir. Bu durum, Adana ve çevre illerinde yaşayan insanlarımız için büyük bir kolaylık sağlamaktadır. Havalimanının kapatılması zaman ve maliyetin artmasına, kültürel faaliyetlerin sürdürülmesinde çeşitli zorluklara, turizm gelirlerimizin düşmesine, havalimanı çevresindeki iş yerlerinin, otellerin, restoranların ve diğer hizmet sektörlerinin olumsuz etkilemesine, ayrıca birçok Adanalı hemşehrimin işsiz kalmasına neden olacaktır. Özellikle, acil durumlarda merkezî bir havalimanının varlığı hayati önem taşımaktadır, maalesef 6 Şubat depremlerinde bu durumu çok acı bir şekilde tecrübe ettik; Antep, Hatay, Maraş, Adıyaman havalimanları kullanılamaz hâle geldi, aylarca yurt içi ve yurt dışından gelen yardımlar, araç gereçler, sevkiyat malzemeleri için Adana'mız kullanıldı. Devletin tüm yetkilileri afet bölgelerine gitmek için Şakirpaşa Havalimanı'nı kullandılar çünkü ayakta kalan tek havalimanı Şakirpaşa oldu. Sırf bu acı tecrübenin bile iktidara ders olması gerekir, maalesef AKP iktidarının Adana'yla ilgili tavrını ne yazık ki hepimiz biliyoruz.

Değerli milletvekilleri, AKP iktidarı, Şakirpaşa Havalimanı'nı kapatmak isterken "Bunu kapatmıyoruz ancak yerine Çukurova Bölgesel Havalimanı yapıyoruz. Hem diğer illere daha yakın olacak hem de daha işlevsel olacak." açıklamasını yaptı maalesef. Bakın, bu bizim için tamamen aldatmaca. Bakalım şöyle: Karadeniz Bölgemizde başından sonuna doğru baktığımızda, Zonguldak'ta, Kastamonu'da, Sinop'ta, Samsun'da, Ordu'da, Trabzon'da ve Rize'de -hem de tüm bu illerimiz birbirlerine sınır komşusu olmasına rağmen- ayrı ayrı hava limanları var. Sinop'ta 229 bin kişi yaşıyor, havalimanından senede sadece 1 milyon civarında insan uçuyor. Ordu ve Giresun'da toplam 1 milyon 200 bin kişi yaşıyor, havalimanını da senede ortalama 850 bin kişi kullanıyor. İllerimiz de zarar etmiyorsa, vatandaşımızın külfeti yoksa havalimanı yapılmasına karşı değiliz ama Şakirpaşa Havalimanı -Adana, Mersin, Osmaniye ve Hatay'ı da katarsak- yaklaşık 6 milyon kişiye hizmet ediyor; ayrıca, geçen sene dış hatlar dâhil tam 5 milyon kişiye hizmet etmiş bir havaalanımız. Açıldığı günden beri hazineyi zarara uğratan Zafer Havalimanı ve diğer havalimanları varken Şakirpaşa Havalimanı'nı kapatmaya çalışmak Adana'ya ve Adanalımıza ihanet etmektir. (CHP sıralarından alkışlar)

Ayrıca, bu durum, AKP iktidarının Adana'nın değerlerini yok etmeye çalışmasının maalesef ilk denemesi değildir. Bakın, birkaç örnek vereceğim. Maalesef, on binlerce insanımızın çalıştığı Tekel Sigara Fabrikası, Et ve Balık Kurumu, Süt Endüstrisi Kurumu, Sümerbank, Aksantaş, Bossa, PAKTAŞ, Çukobirlik, Karayolları binaları ve bunların arazileri tamamen özelleştirme adına satıldı, şu an maalesef bomboş durumda. Ayrıca, Adana'dan TRT ve Karayolları Bölge Müdürlükleri de maalesef bu iktidar tarafından başka illere gönderildi. Tablo çok açık ve net gözükmektedir. AKP iktidarı tam yirmi iki yıldır maalesef Adana'ya şaşı bakıyor, herhâlde böyle giderse bakmaya da devam edecektir.

Çukurova Havalimanı'nın yapılması Şakirpaşa Havalimanı'nın kapatılması için bir gerekçe değildir. Yapımı maalesef 2011 yılından beri süren, çeşitli yolsuzluk iddialarıyla, yanlış projeyle anılan, rüşvet ve işletme hakkı gelirleriyle defalarca gündeme gelen, en verimli tarım arazileri üzerine, kuşların uçuş yolu üzerine kurulan, açılışı senelerdir de ertelenen, her bakan değişikliğinde tarih verilen, en son, bayramdan sonra açılacağı söylenen fakat yine açılmayan Çukurova Bölgesel Havalimanı'nın ne zaman hizmete gireceği de belli değildir. Adana Şakirpaşa Havalimanı'nın kapatılması için tek bir gerekçe vardır, o da maalesef saray iktidarının yandaşların bitmez bir açgözlülüğüdür.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Sümer, lütfen tamamlayın.

ORHAN SÜMER (Devamla) - Teşekkür ederim Başkanım.

Değerli milletvekilleri, iktidarın tüm itirazlara rağmen diretmesinin sebebi de Şakirpaşa Havalimanı yıkıldıktan sonra buradaki önemli arazinin rant paylaşımıdır herhâlde. Bugüne kadar üvey evlat muamelesi yaptığı Adana'nın bir değerinin daha yok olması saray iktidarının asla umurunda değildir. Buradan, iktidar yetkililerine milyonlarca Adanalının sesi olarak bir kez daha sesleniyorum: Havaalanımız kapatılamaz, Şakirpaşa Havaalanı yıkılamaz, Şakirpaşa Havalimanı ranta kurban edilemez diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)