Konu: | Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 99 |
Tarih: | 04.07.2024 |
DEM PARTİ GRUBU ADINA SABAHAT ERDOĞAN SARITAŞ (Siirt) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; konuşmama başlamadan önce, bizleri izleyen halklarımızı ve şu an irade gasbına karşı direnen herkesi saygıyla selamlıyorum.
Malum, şu an bu salonda oturan her vekil halkın iradesini temsilen burada, tıpkı 31 Martta Hakkâri halkının iradesini temsil eden Belediye Eş Başkanımız Mehmet Sıddık Akış gibi. Bu iktidarın halkın iradesine saygısı yok, eş başkanlık sistemine tahammülü yok, bunu biliyoruz. O nedenle, bizler ısrarla halkın iradesiyle ve kadınlar olarak siyasette var olmaya devam edeceğimizi bir kez daha buradan belirtiyoruz. Bir kez daha "İrade gasbına hayır." diyen ve kayyımlardan medet uman anlayışa karşı yürüyen halkımıza ve dayanışma içinde olan herkese saygılarımı sunuyorum.
Değerli milletvekilleri, bakın, biz çalışma koşullarından, emekten, eşit koşullardan bahsederken ekonomiyi düzeltmek için tasarruf planları yapan, nasıl ve neden girdiğini anlatmadan gri listeden çıkmayı bir başarı olarak sunan Hazine ve Maliye Bakanının THY'deki genel müdür, müdür yardımcıları ve başkanların maaşlarına da bir bakmasını tavsiye ediyoruz. Yandaşını koruyup kollamaktan vazgeçmeyen, halka hizmet yerine rantı önceleyen bu kafa, gri listeden çıksa da halkın kara listesinden çıkmayacaktır. Ekonomide, işsizlikte, istihdamda çizilen tablonun renginin pembe değil kara olduğunu bir kez daha hatırlatmak isteriz. Bunu nereden mi biliyoruz? Seçim bölgem olan Siirt'e sadece bir gün gidin bu tablonun rengine o zaman karar verirsiniz.
Daha önce bu kürsüden dile getirmiştim, Siirt küçük ama sorunları büyük bir yer. Türkiye'nin en genç nüfusuna sahip 3'üncü ili olan Siirt'te yoğun bir işsizlik yaşanmaktadır. Siirt'te işsizlik oranı Türkiye ortalamasının 3 katına yani yüzde 35'lere ulaşmakta ve bu nedenle sürekli göç vermektedir. En düşük istihdam oranında da yüzde 37,5'le Mardin, Batman ve Şırnak'la beraber maalesef yine Siirt'i görüyoruz.
Uçak ve otobüs biletleri son yıllarda fahiş oranda artmış durumda, öyle ki artık bir ilden başka bir ile uçakla seyahat etmek özellikle orta ve alt gelirli insanlar için lüks hâline gelmiş durumda. Bu ulaşım sisteminin beraberinde getirdiği başka bir sorun var, o da bölgesel eşitsizlik. Özellikle, hava yolu ulaşımı noktasında bölge kentlerindeki sorunlar bitmiyor. Siirt'le ilgili olan kısmını anlatmıştım, bu durum Van'da, Batman'da, Şırnak'ta, Hakkâri'de ve diğer bölge kentlerinde de çok iç açıcı değil ne yazık ki. Bütün bu kentlerin en önemli ortak sorunu sefer sayısı ve astronomik rakamlar.
Bakın, Van'da yurttaşlar yakın tarihli uçak bileti bulamazken bazen çevre illere gitmek zorunda kalıyor, yaşlı ve hasta insanlar yirmi beş, otuz saat süren otobüs yolculuğuna mahkûm ediliyor. Aynı şekilde, İstanbul ve Ankara dışında direkt sefer yapamayan Batmanlılar mecburen Diyarbakır'ın yolunu tutuyor. Bu durum Şırnak'ta, Ağrı'da, Iğdır'da, Bitlis'te ve diğer kentlerde de farklı değil. Bu da hem zaman hem de maddi kayba neden olmaktadır. Kürt kentlerindeki uçuşlarda nasıl İngilizce anonslar yapılıyorsa tek kelime Türkçe bilmeyen yurttaşlarımız için de kendi ana dilinde yani Kürtçe de anons yapılmasını gerekli ve önemli buluyoruz. Ayrıca, bölgenin her açıdan 2 önemli ve büyük şehri olan Diyarbakır ve Van arasında direkt uçuş seferlerinin olmasını bu iki şehrin arasındaki ekonomik hareketlilik, turizm ve seyahat hakkı açısından gerekli buluyoruz.
Şimdi, bütün bu gerçekleri bir araya getirdiğimizde ulaşımda devrim yaptığını zanneden iktidara bu şakaya bir son verip uykudan uyanmasını tavsiye ederiz. Rakamları üst üste koyup bir yatırım toplamı çıkarabilirsiniz ama gerçek hayatta olan şey bu değil. Bu toplum her doğal afette siyasi iktidara şu soruyu soruyor: "Verdiğimiz vergiler nerede?" Cevap her dönemde "Yol yaptık, köprü yaptık, havaalanı yaptık, onu yaptık, bunu yaptık." oluyor. Bütün bunları yaptıysanız bu halk neden hâlâ bu eziyeti çekiyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Erdoğan Sarıtaş, lütfen tamamlayın.
SABAHAT ERDOĞAN SARITAŞ (Devamla) - Van'daki yurttaş neden hâlâ güvenli bir şekilde yolculuk yapamıyor? Siirt'teki yurttaş neden hâlâ gitmek istediği yere zamanında gidemiyor? Şırnak'taki yurttaş neden uçak biletinin yanında bir de ek olarak otobüs bileti almak zorunda kalıyor? Batman'daki yurttaş neden hâlâ yurt dışı bileti kadar para ödüyor? Bunların cevabı var mı sizde? Ben zannetmiyorum. Halkın ulaşım hizmetine kolay erişimini sağlamayan, halkın canına mal olan, doğasının talan olmasına neden olan, alım gücünü zorlaştıran hiçbir yatırım halk için yapılmış sayılmaz ama "Yol yaptık." edebiyatıyla bu toplumda kabul göremezsiniz artık çünkü zaten o yaptığınız yollar da ya yıllardır bitmeyen ve rant uğruna tekrar eden ihalelere takılıyor ya da "Çarçabuk bitsin de parasını yiyelim." denilerek yapıldığı için ilk yağmurda köstebek yuvasına dönüyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Erdoğan Sarıtaş, lütfen tamamlayın.
SABAHAT ERDOĞAN SARITAŞ (Devamla) - İnsanların ulaşım hakkına ulaşamaması ya da ulaşmak için binbir eziyete katlanmak zorunda kalması bu yüzyılda bu iktidarın ayıbıdır, utancıdır.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (DEM PARTİ sıralarından alkışlar)