GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:100
Tarih:09.07.2024

AK PARTİ GRUBU ADINA NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi görüşmeleri üzerine AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Bugüne kadar bütçeden en büyük payı eğitime ayırdık. Her seferinde bütçede en büyük payı eğitime ayırmamız bizim eğitime olan inancımızın temel göstergesi ve sonucudur, güçlü ve büyük bir Türkiye hedefimizin yolunun eğitimden geçtiğine inandığımızın bir göstergesidir. Sosyal ve ekonomik kalkınmada sahip olduğumuz en önemli zenginliğimizin insan kaynağımız olduğunu düşünüyoruz. Bu nedenle, AK PARTİ iktidarlarının önceliği hep eğitime yönelik yatırımlar olmuştur. Geleceği inşa etmenin eğitimi inşa etmekten, okulu ihya etmekten geçtiğine inandık ve bu inancımızın sonucu olarak bütçelerimizde eğitim bütçesini öncelikli hâle getirdik.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Hâlâ çıkıp konuşabiliyorsunuz ya! Az önce rezil oldunuz ya!

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, iktidara geldiğimizden bu yana eğitim politikalarımızı dört temel hedef üzerine bina ettik. Bunlardan birincisi, eğitimde kaliteyi artırmak oldu.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Ne kalitesi! Eğitim mi bıraktınız ki...

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - İktidara geldiğimiz günden bu yana yaptığımız yatırımlarla derslik sayısını artırdık, derslik sayısını arttırmanın doğal sonucu olarak derslik başına düşen öğrenci sayısını da düşürdük ve tabii, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı da aynı şekilde düşmüş oldu.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Köy okullarını da kapattınız, köy okullarını.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Okullarımızın fiziki koşullarını iyileştirdik, okullarımızı teknolojiyle donattık. Bilgisayarla, etkileşimli tahtalarla, EBA'yla ve internetle okullarımızı tanıştırdık. Okullarımızda öğrencilerimizin beceri kabiliyetlerini geliştirecek, eleştirel düşünme yeteneklerini artıracak, kendi kendilerine iş yapma becerilerini artıracak, ekip olarak iş yapma becerilerini artıracak bir okul tasarımı ürettik. Okul mimarisini değiştirdik. Okullarımız artık çocuklarımızın sıkılarak gittiği mekânlar olmaktan çıkarıldı. Sosyal donatı imkânları, derslikler, kütüphaneler, laboratuvar ve spor salonlarıyla öğrencilerimizin zevkle ders aldıkları mimari tasarımlara kavuşturuldu ve okul mimarisi çocuklarımızla barışık hâle getirildi.

Öğretmenlerimizin özlük haklarını iyileştirdik, geçmiş dönemlerle kıyaslanamayacak kadar iyileştirmeler yaptık. Öğretmen sayısını artırdık. Müfredat değişiklikleriyle eğitimin içeriğini çağın gerektirdiği yeniliklerle ve uluslararası kabullerin ortaya koyduğu becerilerle donatmak suretiyle yeniledik ve uluslararası becerilere de uygun hâle getirdik. Eğitimci arkadaşlarımızın her birisi takdir edecektir ki fiziki koşulları dönüştürmeden, değiştirmeden, iyileştirmeden eğitimin niteliğine dönük iyileştirmeyi sağlamamız mümkün değildir. O nedenle, biz okul sayımızı arttırdık, derslik başına düşen öğrenci sayımızı düşürdük, öğretmen başına düşen öğrenci sayımızı azalttık.

SÜMEYYE BOZ ÇAKI (Muş) - Eğitim kalitesini de öyle.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bütün bu fiziki iyileştirmeler Türkiye'deki eğitim kalitesine, eğitim standardına daha büyük katkı sağlamak için ortaya konulmuş yatırım ve çabalardır. İşte bugün bunun sonuçlarını görüyoruz. Son yapılan PISA ve TIMSS sınavlarında ortaya çıkan tablo, yaptığımız bu yatırımların aslında eğitimde kalite açısından ne kadar sonuç üretmeye başladığını da gösteriyor.

Eğitimde ikinci hedefimiz, eğitime erişimde fırsat eşitliğini sağlamak oldu. Bunun için EBA, burslar, imkânları kısıtlı hane ve bölgelere yapılan destekler, yatılılık ve bursluluk imkânlarının artırılması, özel eğitime ihtiyaç duyan zeki öğrenciler ve engellilere yönelik imkânların sağlanması, kız çocukları başta olmak üzere bu alanlarla ilgili geliştirilen özel politikalar bizim ikinci hedefimiz olan eğitime erişimde fırsat eşitliğini sağlamanın araçlarından oldu.

Üçüncü temel hedefimiz, vatandaşlarımızın üzerindeki eğitim maliyetlerini azaltmak oldu; ücretsiz ders kitapları dağıtıyoruz, öğrencilerimiz sıraların üzerinde ders kitaplarını ücretsiz buluyorlar. Destekleme, yetiştirme kurslarımızla öğrencilerimize dershane ya da başka biçimde takviye ders alma durumlarını ortadan kaldıracak imkânları sunuyoruz. Öğrencilerimizi burslarla, şartlı eğitim yardımlarıyla destekliyoruz, harçları biz kaldırdık. Böylelikle, üçüncü hedef olarak vatandaşlarımızın üzerindeki eğitim maliyetini azaltmayı amaçladık. Biz, bu ülkede eğitimin demokratikleştirilmesi için, sivil ve özgürlükçü bir eğitimin inşa edilebilmesi için her şeyi yaptık. 28 Şubatın en büyük tahribatı eğitim sistemi üzerinde oldu. Meslek liselerini mahvetti, felç etti, imam-hatip liselerini kapattı, katsayı engeliyle meslek lisesi öğrencilerinin -sadece imam hatiplerin önünü kesmek için- üniversiteye girişlerini engellemeye çalıştılar. Başörtülü öğrenciler mezuniyet törenlerinden başlarındaki örtüler çekilerek, ağızları kapatılarak atılmaya çalışıldı.

SÜMEYYE BOZ ÇAKI (Muş) - Şimdi de giysilerinden dolayı mezuniyetlere almıyorsunuz; ne farkı var?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Elhamdülillah, 28 Şubatın izlerini sildik.

YÜKSEL SELÇUK TÜRKOĞLU (Bursa) - Yirmi yıldır aynı şeyi anlatıyorsunuz ya.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Ya, bunlara artık kimse inanmıyor ya, kimse inanmıyor! Biraz yaratıcı olun bari.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Öğretmen ve öğrencilerimiz başörtüleriyle inandıkları gibi giyinerek okullarında eğitim alabiliyorlar ya da eğitim verebiliyorlar. Meslek liselerindeki katsayı problemini kaldırdık. Sadece bununla yetinmedik, diyeceksiniz ki: "Siz kendi inanç ve düşünceniz çerçevesinde işler yaptınız." Hayır, müfredattaki antidemokratik ne kadar ifade varsa bunları kaldırdık. İnsan hakları dersi koyduk, seçimlik dersler koyduk. Vatandaşlık dersinde insan hakları, demokrasi ve benzeri konularda öğrencilerin bilinçlerini geliştirecek, sivil, özgürlükçü ve demokratik bir müfredatın gerçekleşmesi için adımlar attık.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Sayın Hatip, okulun var mı yok mu? Okulun kaç sınıflık? Onu anlat.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, şimdi önümüzde yeni birkaç hedefimiz var. Bunlardan birincisi okul öncesi eğitim, ikincisi mesleki eğitim, üçüncüsü okullar arası farkların azaltılması, dördüncüsü de öğretmen yetiştirmeye odaklanılmasıdır. Biz bugüne kadar bu konuda çok iyileştirmeler yaptık çünkü biliyoruz ki bir eğitim sisteminin kalitesi öğretmeninin kalitesiyle sınırlıdır. Bir eğitim sisteminde öğretmen ne kadar yetenekliyse, kaliteliyse sistem de o kadar iyi sonuç verir. Bunun için mutlaka öğretmenin niteliğini artırıcı hedeflere odaklanmamız lazım. Bugüne kadar biz öğretmenin niteliğini artırmaya dönük çok sayıda iş yaptık.

SÜMEYYE BOZ ÇAKI (Muş) - Bunu "Millî Eğitim Akademisi" adı altında AKP akademisiyle mi yapacaksınız?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Öğretmen Bilişim Ağı ÖBA'yı kurduk. Böylece, öğretmenlerimizin bilgiye erişimini kolaylaştırmak, materyal geliştirme ihtiyaçlarını karşılamak ve mesleki eğitimlerine katkı sunmayı amaçladık.

Öğretmen sayısını artırdık dolayısıyla öğretmen başına düşen öğrenci sayısını -biraz önce söylediğim gibi- azaltmış olduk. Bunun sonucu olarak 1 milyonu aşkın öğretmenimiz şu anda okullarımızda eğitim sürecine katkı sağlıyorlar. Burada öğretmen ücretleriyle ilgili tartışmalar yapıldı. Elbette hepimiz isteriz ki öğretmenlerimiz en yükseğini, en güzelini alsınlar.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - E, yapın o zaman.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Şu anda en düşük öğretmen maaşı ek derslerle beraber 47.306 lira, en yüksek başöğretmen maaşı yine ek dersleriyle beraber 61.381 lira.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Siz özel eğitim öğretmenlerini öğretmenden saymıyor musunuz?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Atadığımız bu öğretmenlerle birlikte eğitim sistemimizi dinamik hâle getirdik. Öğretmenlerin tümünün yaş ortalaması 40 yaşın altında. Bu, şu anlama geliyor bizim için: Eğitim kadromuz, eğitim ordumuz dinamik, araştırıcı, yenilikçi ve gerçekten yeniliğe açık, genç bir öğretmen kadrosundan oluşuyor dolayısıyla eğitim sistemimizin en önemli gücü işte bu genç öğretmen kadromuz.

UMUT AKDOĞAN (Ankara) - Maaş ortalamasını bir söylesene.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - O zaman niye Akademi kuruyorsun? Madem 40 yaşın altıysa, madem yenilikçi, madem nitelikli, neden Akademi kuruyorsun o zaman?

EYYÜP KADİR İNAN (İzmir) - Dinle!

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Öğretmen maaşlarıyla ilgili iyileştirmeler, ek ders ücretleriyle ilgili iyileştirmeler yaptık ancak daha yapacak çok işimiz var.

Sayın milletvekilleri, bütün bu bakış açılarımızın sonucu olarak öğretmenlerimizle ilgili yine güçlü bir adım atıyoruz. Çocukları için daha güçlü eğitim sistemleri talep eden milyonlarca velimizin beklentilerine cevap verecek bir çaba ortaya koyuyoruz. Öğretmenlerimiz için önemli güçlendirmelerin yer aldığı Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi'ni yüce Meclisimize teklif ediyoruz. Böylesine önemli bir mesleği ele almak, bu mesleği çerçevelemek, mesleğin gelişimine yönelik bir düzenleme yapmak hem onurlu hem de zor bir iştir.

Bildiğiniz gibi, 2022 yılında Sayın Bakanımız Mahmut Özer Bey'in de yoğun istek ve çabalarıyla bir Öğretmenlik Meslek Kanunu hazırlanmış ve yüce Meclisimizin takdirleriyle yasalaşmıştır.

SÜMEYYE BOZ ÇAKI (Muş) - Demokratik talebi olan öğretmenleri copluyorsunuz Millî Eğitim Bakanlığının önünde, Çankaya Kapısı'nın orada, Ayrancı'da.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Yapılan bu düzenlemeyle öğretmenlerimiz önemli kazanımlar elde etmiştir. Her şeyden önce ve önemlisi, öğretmenler bir meslek kanununa kavuşmuştur. Her ne kadar 2022'de yaptığımız düzenlemenin kapsamı sınırlı olmakla eleştirilmiş ise de o gün bu düzenlemenin bir zemin olduğu ve bundan sonraki süreçlerde eğitim sistemimiz ve öğretmenlerimizin lehine yeni kazanımlarla genişletileceği vurgulanmıştı ancak her şeye rağmen 2022'de yapılan bu ilk düzenlemeyle öğretmenlerimiz önemli kazanımlar elde etmiş, böylelikle mesleğin statüsünü güçlendiren bir sonuç ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, 3600 ek gösterge, mesleğin kariyer basamakları, uzman ve başöğretmenlikle ilgili mali destekler öğretmenlerimiz lehine sağlanan önemli kazanımlar olmuştur. Bu düzenlemeden sonra 657.425 öğretmenimiz uzman ve başöğretmen unvanını kazanmış ve bunun mali sonuçlarından da yararlanmıştır. Bu vesileyle, bir kere daha, 2022'deki düzenlemede çok büyük emeği ve mücadelesi olan Sayın Bakanımız Mahmut Özer Bey'e ve o günkü ilk imza sahibi Konya Milletvekilimiz Sayın Orhan Erdem Bey'e öğretmenlerimiz adına teşekkür ediyorum.

Şimdi yeniden Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla ilgili bir düzenlemeyi görüşmek üzere bir aradayız. Anayasa Mahkemesinin kanunun bazı hükümlerinin iptaline ilişkin verdiği karar önümüze devam eden iş ve işlemlerimizin yürütülebilmesi açısından bir yasal zorunluluk çıkarmıştır ancak burada hemen şunu da ifade edeyim. Konuşan arkadaşlarımız sanki Anayasa Mahkemesi 2022'de çıkarılan Öğretmenlik Meslek Kanunu'nu tümden iptal etmiş, esastan iptal etmiş gibi bir algıyla bir yargıyla burada hüküm vermeye kalktılar. Hâlbuki Anayasa Mahkemesi 2 madde, 4 fıkrayı iptal etmiş ve bu iptal ettiği 2 madde, 4 fıkra da kanunun esasına müteallik olan maddeler olmayıp sadece yönetmelikle düzenlenen hükümlerin kanun maddesiyle düzenlenmesini tavsiye etmiştir, dolayısıyla esasen Anayasa Mahkemesi Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun esasını iptal etmemiştir. Ancak her şeye rağmen hukuk devletinin bir gereği olarak bu yasal zorunluluğu gidermek elbette ki temel amacımızdır. Ancak Anayasa Mahkemesinin verdiği bu kararı da fırsat bilerek kanunu yeniden değerlendirmiş, başta sunmaya çalıştığım temel çerçeve doğrultusunda kamuoyunun beklentileri, güncel ihtiyaçlar ve daha kapsamlı bir düzenleme talebi dikkate alınarak yeniden, bir tek kanun teklifi hazırlanması yoluna gidilmiştir.

Sayın milletvekilleri, kanun teklifimizi çalışırken Bakanlığımızın yayımladığı Öğretmen Strateji Belgesi ve öğretmen yeterlilikleri belgesi ile şûra kararları, kalkınma planları, Millî Eğitim Bakanlığının stratejik planları gibi üst politika belgeleri, PISA ve TIMSS sınavlarının sonuçları ve TALIS değerlendirmeleri temel dayanaklarımız olmuştur.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Bakan "Biz hazırladık." demişti.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Ya, kim sizin yeterliliğinizi değerlendiriyor ya.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli milletvekilleri, teklifimizi hazırlarken farklı ülkelerde hâlen uygulanan öğretmen geliştirme ve istihdam sistemleri incelenmiştir. Ayrıca, ülkemizde Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla ilgili birçok kuruluşumuz tarafından yapılan çalışmalar incelenmiştir. Sendikalarımız, düşünce kuruluşlarımız ve siyasi partilerimiz Öğretmenlik Meslek Kanunu'na dönük çalışmalar yapmış, raporlar hazırlamıştır.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Sendikaların hepsi karşı olduklarını Komisyonda açıkladılar. Hiçbir sendika savunmuyor bu kanun teklifini.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Cumhurbaşkanlığı Eğitim Politikaları Kurulumuz da Öğretmenlik Meslek Kanunu'na dönük hazırlıklar yapmış, raporlar hazırlamış, kanun çalışmalarına altlık oluşturacak teklifler sunmuşlardır. Biz de bu çalışmayı hazırlarken yapılan tüm bu çalışmalardan yararlandık.

Değerli milletvekilleri, bu kanunla öğretmenlerin seçilmeleri, yetiştirilmeleri, atamaları, hakları, ödev ve sorumlulukları, ödül ve cezaları, kariyer basamaklarında ilerlemeleri düzenlenmektedir. Öğretmenlik mesleğine ilişkin diğer hususlarla Millî Eğitim Akademisinin kurulması, görevleri ve teşkilat yapısına ilişkin hususların düzenlenmesi de amaçlanmıştır.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Daha fazla itibarsızlaştırmayın. Ödül, ceza ne ya!

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bu arada dinlememekte ısrar eden milletvekili arkadaşlarımı kendi hâllerine terk ediyorum, ben, dinlemek isteyen arkadaşlarıma saygıyla burada anlatmaya devam ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

Bu kanunla kariyer basamaklarında ilerlemede sınav ve mesleki çalışmalar şartı kaldırılmış, uzman öğretmenlik için en az on, başöğretmenlik için ise uzman öğretmenlikte en az on yıl hizmetin bulunması, kademe ilerleme cezasının bulunmaması ve Akademi tarafından verilen eğitim programlarının tamamlanması şartı yeterli kabul edilmiştir. Ayrıca, kanun yürürlüğe gireceği tarihte görevde bulunan öğretmen ve uzman öğretmenlere, öğretmenlikte veya uzman öğretmenlikte yirmi yıllık çalışma süresini tamamlamaları hâlinde doğrudan başöğretmen ünvanı için başvuruda bulunabilmelerine imkân sağlanmıştır.

Yine kanunla -biraz önceki konuşmacıların da vurguladığı gibi- eğitim çalışanlarımıza şiddetle ilgili düzenlemeler getirilmiş, bu düzenlemelerin sonucunda eğitim çalışanlarımıza şiddetin önlenmesine dönük bir amaç ortaya konulmuştur.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Kanuna karşı çıkanı dövüyorlar sokakta.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, ayrıca öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanması, göreve yeni atanan öğretmenlerin mesleğe uyumu, öğretmen, yönetici ve diğer personelin mesleki gelişimi, kariyer basamaklarında ilerlemeleri ve görevde yükselmeleri için eğitim programları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla Millî Eğitim Akademisi kurulması teklif edilmiştir. Değerli arkadaşlar, Akademiyle ilgili de burada çokça husus vurgulandı, şu hususların da altını bu vesileyle çizmek istiyorum: Öncelikle, kesinlikle, Millî Eğitim Akademisiyle yükseköğretimin bir alternatifi kurulmuyor, yükseköğretimin alternatifi olarak Millî Eğitim Akademisi kurgulanmış değildir; bir. İkincisi, YÖK'ün herhangi bir yetki devri -bu ifadeleri kullanan arkadaşlarımız oldu- söz konusu değildir. Üçüncüsü, Akademi sadece mesleğe hazırlık yapmak üzere oluşturulan bir idari yapıdır. Dördüncüsü, Akademide -herhangi bir- "ucuz işçilik" -bu tabirleri kabul etmediğimi de ifade etmek istiyorum ve öğretmen adaylarımız için de yakışıksız bulduğumu söylemek istiyorum- öğretmenlerimizin burada "ücretsiz" veya "düşük ücretle çalıştırılması" gibi ifadeleri kabul etmemiz, "kaçak işçi" gibi ifadeleri kabul etmemiz mümkün değildir çünkü burası öğretmenlerimizi mesleğe hazırlamak üzere oluşturulmuş bir idari yapıdır.

Ayrıca şunu da vurgulamam lazım: Değerli arkadaşlar, dünyanın birçok ülkesinde uygulanan eğitim sistemleri, bu eğitim sistemlerinin bir parçası olarak ortaya konulan öğretmen yetiştirme modelleri dikkatle incelendiğinde birbirinden farklı ama özü aynı birçok uygulamayı göreceğiz.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Dış güçlere yer vermeye gerek yok, ülkenin gerçeklerine bakın siz.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Mesela enstitü uygulaması, mesela öğretmen akademisi uygulaması, mesela mesleğe kabul edilirken çoklu seçme ya da üniversite eğitimine kabul edilirken çoklu seçme yöntemleri dünyanın birçok ülkesinde uygulanmaktadır. O açıdan, Akademide yapacağımız bu uygulamayı "kaçak işçilik"le, "ucuz öğretmen çalıştırmak" gibi tabirlerle itham etmeye kalkmayı hem öğretmen adaylarımıza hem de bu işin özüne yapılmış bir hakaret olarak gördüğümü ifade etmek istiyorum.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Kaç lira ücret vereceksiniz?

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Kaç para vereceksiniz?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Ayrıca, başından bu yana ikide bir -niyet okuma yöntemiyle, bizim zihnimizin arkasında ne olduğunu okumaya çalışmakla- kadro devşirme yöntemi olarak itham edilmesini de doğru bulmuyorum.

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - 14 binle sen geçinebilir misin?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bir kere, Akademi boyunca uygulanacak olan sınavların her biri, totalde bakıldığında teorik derslerle ilgili sınavlar, uygulama dersleriyle ilgili sınavlar, bunlardan alınacak geçme puanları, bunların aritmetik ortalamaları, bunların değerlendirme biçimleri dikkatle incelendiğinde sistemin subjektivite ne kadar kapalı olduğunu bilakis ne kadar objektif bir ölçme sisteminin ortaya konulduğunu, sizlerin rahatlıkla göreceğini tahmin ediyorum.

Ayrıca şunu da ifade etmek istiyorum: Bakın, bugün bizim Millî Eğitim sistemimizde, öğretmen yetiştirme sistemimizde uygulama süresi 96 saat değerli arkadaşlar, OECD ülkelerinde, gelişmiş eğitim sistemlerine sahip Avrupa ülkelerinde bu saat 400 ila 500 saate çıkıyor. Biz Öğretmen Akademisiyle, Millî Eğitim Akademisiyle birlikte uygulama ağırlıklı bir eğitimle öğretmenlerimizin mesleğe hazırlanmasını -bir kere daha altını çiziyorum- sağlamış olacağız.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Arkadaş, Atatürk çavuşu öğretmen yapmış, dört dörtlük de bir şey olmuş.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, burada proje okullarıyla ilgili de sürekli Sayın Bakanımızın ismi söylenerek ve Sayın Bakanımızın Türkiye Cumhuriyeti devletinin bir bakanı olduğu unutularak Sayın Yusuf Tekin'i saygı sınırlarının biraz dışına çıkarak itham eden ifadeler kullanılıyor.

SİBEL SÖYLEMEZ (Trabzon) - Sayın Bakanın Meclise saygısı yok! Keşke buraya gelseydi.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bakın, proje okullarına öğretmen atamasıyla ilgili yetki bu kanunla Millî Eğitim Bakanlığına veriliyor değil. 652 sayılı KHK'de, Millî Eğitim Teşkilat Kanunu'nda olan aynı, sadece öğretmenlerle ve Millî Eğitimle ilgili kanunların bir kısmını da bu kanunun içerisine dercetmek amacıyla olduğu gibi buraya alınmış; yeni herhangi bir düzenlemeye gidilmemiş, yeni bir yetki devri yapılmamıştır.

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - E, değiştirelim o zaman! Ya, kanun yapılırken eskiyi niye devam ettiriyorsun ya?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Onun için bu bühtanların da sizler açısından insafsız olduğunu bir kere daha söylemek istiyorum.

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Ya, hazır kanun yapıyoruz, düzeltelim işte!

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, eğitim dünyanın her ülkesinde tartışılan ana meselelerden bir tanesidir. Bakın, bugün dünyanın en başarılı eğitim sistemlerini tartışıyoruz, değil mi? Finlandiya'dan bahsediyoruz, Güney Kore'den bahsediyoruz, Singapur'dan bahsediyoruz.

SÜMEYYE BOZ ÇAKI (Muş) - İçinde Türkiye yok!

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bahsettiğimiz bu ülkelerin eğitim politikalarına ve tartışmalarına baktığımızda, bizim burada tartıştığımızdan farklı olmayan pek çok meselenin onlarda da tartışıldığını göreceğiz. Dolayısıyla, eğitim dediğimiz mesele, statik, donmuş, bitmiş, her şey çözülmüş ya da herhangi bir iktidarın bütünüyle her türlü sorunu çözebileceği bir mesele olmaktan öte, bir millet meselesi ve birlikte çözmek için odaklanacağımız bir millet ödevidir.

Değerli arkadaşlar, muhalefet, tabii, elbette ki eleştirecek; bu eleştirilere sonuna kadar saygımız olduğunu ifade etmek istiyorum. Komisyonda, Sayın Suat Özçağdaş bilecektir, on iki saat boyunca hiçbir arkadaşımız konuşmadan muhalefet milletvekillerimizin konuşmasını sabırla dinledik ancak lütfen bana da şu sözleri söyleme fırsatı verin; hiç kusura bakmayın, şunu da söylemekle kendimi mükellef kabul ediyorum: Değerli arkadaşlar, ya, Allah aşkına, böyle bir muhalefet anlayışı olabilir mi? Yani haksızlık değil mi bu yaptığınız? Azıcık insaf olmaz mı? Yani her şey kötü, her şey berbat, her şey yanlış, öyle mi? (CHP sıralarından "öyle" sesleri) Bu kadar yaptığımız işin, bu kadar yaptığımız iyi işlerin bir tek takdiri olamaz mı? (CHP sıralarından gürültüler) Bakın, dinleyin, muhalefetin, evet, muhalefet etmek gibi, eleştirmek gibi bir temel yükümlülüğü, bir temel sorumluluğu var; evet, muhalefetin temel görevi denetim görevi ama soruyorum size: Hakkı teslim etmek gibi insani bir görevimiz de yok mu ya? (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Hangi hakkı ya?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Hakkı takdir etmek gibi insani bir yükümlülüğümüz de yok mu? Bunca yaptığımız işe karşı bir takdiri alamamak da açık söylemek gerekirse bu ülkede muhalefetin düştüğü pozisyonu göstermesi açısından ilginç bir tablo. (CHP sıralarından gürültüler)

Değerli arkadaşlar, değerli milletvekilleri; bugün çocuklarımız bu ülkede buluş yapan, icat yapan, teknoloji üreten...

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Öğretmenler bugün barikatların arkasında kaldı Sayın Maviş.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - ...yazılım üreten çocuklar olarak TEKNOFEST buluşmalarında bir araya gelip yaptıkları ürünleri sergiliyorlar. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) BİLSEM'lerde, bilim sanat merkezlerinde, Deneyap atölyelerinde, TÜBİTAK araştırma yarışmalarında binlerce öğrencimiz çok başarılı işler yapıyorlar.

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Size rağmen o çocuklar, size rağmen...

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - "Nereden nereye geldik?" diyenler, TEKNOFEST'lere, BİLSEM'lere, Deneyap atölyelerine ve TÜBİTAK yarışmalarına baksınlar. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Hatay'da çocuklar aç! Hatay'da çocuklar aç, okulları yok, güçlendirme yapamadınız.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Evet, bizim politikalarımızda eksiklikler olabilir, yanlış yaptığımız işler de olabilir, bunu millet takdir ediyor, yirmi iki yıldır takdir ediyor.

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Hatay'da önce okulları güçlendirin, okulları.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Hatamızla, eksiğimizle, fazlamızla, yaptığımız iyiliklerle bizi takdir ediyor, gereğini yapıyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

NERMİN YILDIRIM KARA (Hatay) - Emniyet Müdürlüğü kullanıyor daha okulları Hatay'da.

BAŞKAN - Buyurun.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Gereğini de her seçimde sandıklarda ortaya koyuyor.

SİBEL SUİÇMEZ (Trabzon) - Milletin takdiri ile kanun yapmanın ne ilgisi var? Doğruyu yapalım burada.

BAŞKAN - Arkadaşlar, dinleyelim hatibi.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli milletvekili arkadaşlarım, eğitimin her kademesinde çok sayıda iyileştirme yaptık. Bundan sonraki süreçte de eğitimle ilgili felsefemiz hiç değişmeden devam edecek. Bu ülkenin çocuklarını hak ettikleri düzeye çıkarana kadar eğitimde standartlarımızı artıracak her türlü iyileştirmeyi iktidarımızda yapacağız. Buna öncülük eden, buna rehberlik eden, bu ülkenin çocuklarına öz güven kazandıran ve bu ülkenin evlatları arasında ayrım yapmaksızın bütün eğitim sistemini bu ülkenin evlatlarına açan Sayın Cumhurbaşkanımıza da bize kazandırdığı bu perspektif için, bütçelerimizde eğitimi hep birinci yaptığı için...

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Ya, öğretmenler arasında ayrım yapıyorsunuz.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) -...ve en önemli kaynaklardan biri hâline getirdiği için de yüce milletimizin huzurunda teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Yani yirmi dakika teşekkür etmek için konuştun değil mi?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Sayın Başkanım, sadece teşekkür edeceğim.

BAŞKAN - Buyurun.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Düzenlemenin öğretmenlerimize, eğitim sistemimize, öğrenci ve velilerimize hayırlı olmasını diliyorum.

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Hiçbiri kabul etmiyor; öğrenci istemiyor, öğretmen istemiyor.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Çok geniş istişare ve müzakerelerin sonucu olarak Türkiye Büyük Millet Meclisine sunduğumuz bu düzenlemede emeği geçen Sayın Bakanımız Yusuf Tekin Bey'e, önceki dönem Bakanımız ve Komisyon Başkanımız Sayın Mahmut Özer'e, Bakan Yardımcımız Kemal Şamlıoğlu'na, Bakanlık bürokratlarımıza, Komisyon üyelerimize, benimle birlikte imzacı olan Sivas Milletvekilimiz Rukiye Toy ve Konya Milletvekilimiz Latif Selvi Bey'e...

İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Cumhurbaşkanına da teşekkür et, yoksa işin zor olur.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) -...ilk Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun imzacısı olan Konya Milletvekilimiz Orhan Erdem Bey'e ve katkı veren bütün milletvekillerimize, sivil toplum kuruluşlarımıza teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Niçin teşekkür edeceğiz? Nazım Bey, hayır, hayır, 1 milyon atanmayan öğretmen yaptığınız için mi teşekkür edeceğiz?

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, muhalefet zaman zaman diyor ki: "Noktasını değiştirmediniz, virgülünü değiştirmediniz." Biz müzakereler yapıyoruz, bu müzakerelerin sonucunda arkadaşlarımızın da katkısıyla değiştirdiklerimiz de oluyor, noktası da virgülü de değişebiliyor. Elbette ki gönlümüz daha geniş bir uzlaşma zemini olsun ister ancak siz muhalefetsiniz, biz iktidarız; bunu da saygıyla karşılayacaksınız.

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Siz farkında değilsiniz, siz de aynı yerdesiniz.

MURAT EMİR (Ankara) - Şimdilik, şimdilik.

MUSTAFA ADIGÜZEL (Ordu) - Bundan büyük travma yaratamazsınız millî eğitimde.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Hepinize saygılar sunarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)