GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:100
Tarih:09.07.2024

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU SÖZCÜSÜ NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; öncelikle sorularıyla katkı veren bütün milletvekili arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Başkanım, ben soruma cevap alamadım.

BAŞKAN - Arkadaşlar, salonda uğultu var. Komisyon sorularınıza cevap veriyor, lütfen dinleyelim.

Buyurun.

MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU SÖZCÜSÜ NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Burada birkaç arkadaşımızın, daha doğrusu bütün milletvekili arkadaşlarımızın sorularına süre içerisinde mümkün olduğu kadar cevap vermeye çalışacağım.

Şimdi, uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik uygulamasını getirmek suretiyle öğretmenler arasında bir hiyerarşi oluşturulduğuna dönük bir eleştiri geldi. Baştan bu yana 2022'deki düzenlemede de bunu vurguladık, şimdi de aynı şeyi söylüyoruz. Burada oluşturulan bir dikey hiyerarşi değil, sadece yatay bir kariyer hiyerarşisidir, dolayısıyla öğretmenlerimiz arasında bir dikey hiyerarşi oluşturulmamaktadır, mesleki gelişimleriyle ilgili bir düzenleme yapılmaktadır.

Pedagojik formasyonu olmadan çalıştırılan öğretmenlerle ilgili bir arkadaşımızın bir değerlendirmesi oldu. Şunu yine ifade etmek istiyorum: Aslında Öğretmenlik Mesleği Kanunu'muzla getirilmeye çalışılan Millî Eğitim Akademisi tam da biraz önce Genel Kurul görüşmelerinde de söylediğimiz gibi öğretmenlerimizin mesleğe daha hazır hâle gelmelerini, böylelikle eğitim süreçlerine, eğitim öğretim süreçlerine daha fazla katkı sağlamalarını amaçlamaktadır, dolayısıyla biraz önce bu soruyu tevcih eden arkadaşımızın kaygılarını gidermek amacıyla Öğretmenlik Mesleği Kanunu ve Millî Eğitim Akademisi getirilmektedir.

Yine, öğretmen akademisiyle ilgili gelen bazı sorular var, onlarla ilgili de cevaplar vermeye çalışacağım.

Millî Eğitim Akademisi, Bakanlığa bağlı idari bir birim olarak yapılandırılmaktadır. Akademi, yükseköğretim kurumu niteliği taşımamaktadır. Umuma hizmet veren bir eğitim kurumu değildir. Akademi, sadece atama kararı verilen, kontenjan sınırlılığında öğretmen adaylarını meslek öncesi mesleğe, kuruma hazırlayan bir yapı olarak düşünülmüştür. Akademide yükseköğretim kapsamında herhangi bir eğitim yapılmamakta ve bu eğitim sonucunda herhangi bir diploma veya buna benzer bir belge verilmemektedir; dolayısıyla, Anayasa'da yükseköğretim kurumlarına verilen yetkilerin gasbı ya da devri gibi bir durum söz konusu değildir.

Ayrıca, dünyada benzer uygulamalar birçok ülkede vardır. Mesleğe hazırlık sürecinin önemli bir parçası öğretmen akademileri ve öğretmen akademilerindeki uygulamaların önemli bir parçası da öğretmenlik uygulamalarıdır.

Bakın, biraz önce de konuşulduğu gibi, dünyada birçok ülkede Türkiye'deki uygulama saatinin çok üzerinde bir uygulama saati ortaya konulmaktadır. Biz, akademi eğitiminde en az bir dönem uygulamayla uygulama saatini dört yüz yirmi saate çıkarmayı hedefliyoruz; böylelikle, öğretmenlerimizin, teorik eğitimin yanı sıra, uygulama eğitimlerinin daha da güçlendirilmesini hedefliyoruz.

Aynı şekilde, Millî Eğitim Akademisine benzer öğretmen akademisi uygulamaları, dünyanın başka ülkelerinde de vardır ve bu uygulama örnekleri de bu çalışma yürütülürken dikkatle incelenmiştir. Bazı ülkelerde öğretmen yetiştirme enstitüleri, bazı ülkelerde öğretmen akademileri, bazı ülkelerde de bu isim ve adla olmasa bile benzer içerik ve benzer özle uygulamalar vardır; dolayısıyla, bu çalışma yapılırken bu uygulamalar dikkatle incelenmiş ve bu uygulamalardan da yararlanılmıştır.

Ayrıca, biraz önce de ifade ettiğim gibi, sadece mesleğe hazırlık çalışması içeren bir idari yapıdan bahsediyoruz. İçerisinde öğretmen arkadaşlarımızın geldikleri fakültelere göre öğrenim sürelerinin on ay ile on dört ay arasında değişeceği, teorik ve uygulamalı eğitimlerin yer alacağı ve teorik ve uygulamalı eğitimlerin sonucu olarak objektif seçme kriterlerinin, ölçme kriterlerinin uygulanacağı, böylelikle de öğretmen adaylarımızın meslek öncesi mesleğe en iyi şekilde yetiştirilecekleri bir süreci amaçlıyoruz.

Öğretmen Akademisinin maliyetiyle ilgili soru soran arkadaşlarımız oldu. Millî Eğitim Akademisi, mevcut Hizmet İçi Enstitülerinin dönüşümü sağlanarak yeni bir maliyet oluşturmaksızın mevcut binalar kullanılmak suretiyle değerlendirilecektir. Ayrıca, biliyorsunuz Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğümüz var, 1 Ocak 2025'te Millî Eğitim Akademisinin devreye girmesiyle birlikte Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğümüz lağvedilecek ve hem Genel Müdürlük personeli hem de enstitü personeli Akademiye aktarılacaktır. Bu açıdan yeni bir maliyetin oluşmaması dikkate alınarak değerlendirme yapılmış ve bu çerçevede bir hazırlık çalışması yapılmıştır.

Bazı milletvekili arkadaşlarımızın sorduğu, daha doğrusu söz alan milletvekili arkadaşlarımızın ifadeleri kanunun içeriğiyle çok ilgili olmadığı için onlara cevap verme imkânı ne yazık ki burada bulamıyorum, onun için soru soran arkadaşlarımızın sordukları sorulara tespit edebildiğim ve kanunun içeriğiyle ilgili olduğunu düşündüğüm çerçeve içerisinde cevap vermeye çalıştım.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.