| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 104 |
| Tarih: | 17.07.2024 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 156 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Görüştüğümüz kanun teklifi kamuda tasarruf ve verimlilik sağlanmasına ilişkin düzenlemelerden oluşmaktadır. Hatırlanacağı gibi, 13 Mayıs 2024 tarihinde Hükûmet tarafından Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi açıklanmıştır. Açıklanan paketin temel amacı, kamu harcamalarının belli kurallara bağlanması, tasarruf ve verimliliğin artırılması olarak ifade edilmiştir.
Esasen kamu kaynaklarının her zaman tasarruf bilinciyle kullanılması gerektiği açıktır. Bununla birlikte, yaşanan bazı gelişmeler bu alanda daha geniş bir çerçevede ve daha güçlü adımlar atma ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bunlardan birincisi, geçen yıl yaşadığımız asrın felaketi deprem afetinin yaralarının süratle sarılma ihtiyacı, ikincisi ise pandemi sonrası tüm dünyanın gündemi hâline gelen enflasyonla kararlı şekilde mücadele etme iradesidir.
Kamuda tasarruf, bütçe harcamalarında disiplin ve kamu yatırımlarında verimlilik esaslı harcama tedbirlerinden kanun gerektirmeyen hususlara ilişkin Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 17 Mayıs 2024 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanmıştır. Görüştüğümüz kanun teklifinde ise yasal düzenleme gerektiren bazı konulara yer verilmektedir:
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde, uygulanan ekonomi programıyla da uyumlu olarak mali disiplini güçlendirmek ve kamu kaynaklarının azami tasarruf prensipleri doğrultusunda kullanılmasını sağlamak üzere düzenlemeler yapılmaktadır. Buna göre, ihtiyaç fazlası kamu taşıtlarının ekonomiye kazandırılması için Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca tasfiyesinin sağlanması, il özel idareleri aracılığıyla gerçekleştirilen yatırımlar karşılığı yapılan kaynak transferlerinin hak ediş raporlarına bağlanması, hangi statüde olursa olsun kamu görevlilerinin yönetim kurulu ve benzeri görevler nedeniyle alacağı ücrete üst sınır getirilmesi öngörülmektedir. Ülkemize doğrudan yatırım kapsamında yatırımcılarla yapılan sözleşmeler damga vergisinden istisna edilmekte, öngörülen şartları taşıyan hibrit elektrikli araçların ÖTV oranları düşürülerek bu alandaki yatırımların teşvik edilmesi amaçlanmaktadır.
Bir başka önemli düzenleme ise nüfusa göre genel bütçeden yapılacak pay dağılımında, deprem sebebiyle nüfusu azalan belediyelerin deprem öncesi nüfuslarının esas alınmasına ilişkindir. Bu şekilde, depreme maruz kalmış illerimizin genel bütçeden alacakları payın azalmaması ve bölgenin imarının aksamaması hedeflenmiştir.
Teklifte, ayrıca, enerji arz güvenliğini sağlamak, kaçakçılığı ve vergi kaybını önlemek amacıyla akaryakıt ikmalinin bayilik lisansı ve yeterli donanımı olan akaryakıt istasyonları dışında yapılamayacağı hükme bağlanmaktadır.
Diğer yandan, kanun teklifinde, Maliye teşkilatındaki değişiklikler doğrultusunda personelin özlük haklarına, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen Türk Standartları Enstitüsünün gelirlerine, yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı kadrolarına, BOTAŞ'ın mal ve hizmet alımlarına yönelik hükümler yargı kararına uygun olarak yeniden düzenlenmektedir.
Kanun teklifinde, sürecin etkin bir şekilde yürütülebilmesini teminen tasarruf tedbirlerine aykırı hareket eden kamu görevlilerine disiplin hükümleri çerçevesinde yaptırım uygulanacağı da hükme bağlanmaktadır.
Sayın milletvekilleri, Türkiye'nin, ekonomik ve siyasi olarak öne çıkmış, sosyal gelişimini, millî birliğini güçlendirmiş, küresel düzeyde etkili bir ülke olmasını sağlamak Milliyetçi Hareket Partisinin stratejik hedefidir. Bu doğrultuda, ülkemizin makroekonomik hedeflerini gerçekleştirmeyi de içerecek şekilde, kamu gelir ve harcamalarının kalitesini iyileştirmeyi ve kamu açıklarını kalıcı bir biçimde azaltmayı öngörüyoruz. Kamu harcamalarında etkinlik sağlanarak israf ve usulsüzlüğün önüne geçilmesini, daha az kaynakla daha fazla kamu hizmeti üretilmesini, kamu harcamalarının denetiminde fayda-maliyet analizini de kapsayan ve verimlilik ölçen yöntemlerin uygulanmasını gerekli görüyoruz. Bu anlayışla hazırlandığını değerlendirdiğimiz düzenlemeler kaynakların rasyonel kullanımına katkı yapacak, daha az bütçe açığı, kamu borçlanması ve faiz yükü ile daha az cari açığı mümkün kılacak, artan tasarruflar yatırım, üretim ve istihdama, eğitim, sağlık gibi öncelikli alanlara yönelecek, Türkiye'nin büyüme ve kalkınma hedeflerine ulaşmayı kolaylaştıracaktır. Milletimizin de önemli bir beklentisi olan kamuda tasarruf ve verimlilik bu konuda toplumsal bilincin artırılmasına da katkı sağlayacaktır.
Değerli milletvekilleri, küresel ekonominin karşı karşıya kaldığı durgunluk riskine ve yaşanan deprem afetine rağmen Türkiye ekonomisi birçok alanda emsallerine göre olumlu bir tablo sergilemiştir. 2023 yılında, yüzde 4,5 oranıyla AB ülkeleri arasında en çok büyüyen Türkiye ekonomisi 2024 yılı ilk çeyrek verilerine göre de yüzde 5,7 oranında büyümüş, millî gelirimiz 1 trilyon 158 milyar dolara ulaşarak önemli bir eşiği aşmıştır. Son açıklanan verilere göre, iş gücü piyasasındaki olumlu seyir sürmektedir. İşsizlik oranımız düşerken istihdamımız 33 milyona yaklaşmıştır. İhracatımız artmakta, dış ticaret dengesindeki iyileşme devam etmektedir. Yıllık dış ticaret açığı haziran ayında önceki yılın aynı ayına göre 31 milyar dolar azalmıştır. Yıllık cari açık mayısta 25,2 milyar dolarla 2022 yılı Haziran ayından sonraki en düşük seviyesine gerilemiştir. Cari açıktaki düşüşün yanı sıra olumlu dış finansman görünümü devam etmekte, dış borcun millî gelire oranı ise düşmektedir. Merkez Bankası rezervleri artmakta, rezerv yeterliliğimiz güçlenmektedir. Ülkemizin risk primi gerilerken yabancı yatırımcı ilgisi artmaktadır. 6 Şubat depreminin bütçe üzerindeki etkisi sürse de bütçe dengesini iyileştirmede önemli mesafe katedilmiştir. Haziran ayı enflasyon verileri, dezenflasyon sürecinin başladığına işaret etmektedir.
Tüm bu gelişmeler, uygulanan rasyonel politikalar sonucunda ekonomideki dengelenme sürecinin olumlu şekilde sürdüğünü göstermektedir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle sağlanan yönetim istikrarı ve etkin icra kabiliyeti, öngörülen programın kararlı bir şekilde uygulanabilmesini mümkün kılan en önemli unsur ve motivasyon kaynağı olmaktadır.
Milliyetçi Hareket Partisi milletimizin dertleriyle dertlenmekte, toplumsal sorunların kalıcı çözüme kavuşturulmasını siyasetinin ana konusu olarak görmektedir, bu doğrultuda vatandaşlarımızın beklentilerinin karşılanması için samimiyetle gayret göstermektedir. Parti olarak, üreten, istihdam yaratan, üretilen değerden herkesin adil pay almasını sağlayan bir sosyal refah düzeninin tesisi suretiyle milletimizin huzur ve refahını artırmayı, ülkemizin kalkınmasına katkı sağlamayı öngörüyoruz. Millî birlikle nice badireler atlatan, sorunların üstesinden gelen Türkiye'nin, Cumhur İttifakı'nın güçlü ve kararlı iradesiyle milletimizin huzur ve refah beklentilerini karşılamaya, Türkiye'yi küresel bir kudret hâline getirmeye muktedir olduğuna yürekten inanıyoruz. Cumhur İttifakı, FETÖ ve PKK başta olmak üzere her türlü terör örgütüyle amansız mücadelesini sürdürecek, hiçbir şer güç Türk ve Türkiye Yüzyılı'nın inşasına mâni olamayacaktır.
Bu düşüncelerle kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)