Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 105 |
Tarih: | 18.07.2024 |
CHP GRUBU ADINA HASAN ÖZTÜRK (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, ekranları başında bizleri izleyen değerli vatandaşlarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tabii, Togg'u hayal etmek güzel, Bursa'da olması doğru ve güzel ancak dünya otomotiv sektöründeki büyük rekabeti, piyasayı bilmeden, çok kâr marjlarıyla dünyanın devlerinin ortaklaştığı ve birleştiği büyük rekabetin olduğu piyasayı bilmeden "Hadi yapalım, 5 yiğit çıksın meydana." demekle olmadığını ve sürdürülebilir olamadığını görüyoruz aslında. Sözlerimin kesinlikle yanlış anlaşılmasını istemem, bizler yerli otomobilimiz Togg'un, yerli otomobil markalarının üretimine karşı değiliz dolayısıyla Togg'a da karşı değiliz. Yüksek teknoloji yatırımlarını önemsiyor, üretilen mal ve hizmetin değerini yükseltmeden emeğin değerinin yükseltilemeyeceğini de çok iyi biliyoruz. Tabii, TOGG'u kurarken, anlatırken, siyasete malzeme edip sokak sokak gezdirirken, aslında amacın hayal satıp ülkenin kötü yönetiminin önüne bir perde olarak Togg'u koymak olduğunu düşünüyoruz. Togg'u da siyasallaştırdığınızı ve Togg'u da AKP'lileştirdiğinizi düşünüyoruz. Togg'u oluşturan yerli üretimden dünya üreticisi olan yan sanayi ana üreticilerinin ülkemize katkısından hiç bahsetmeden sanki Togg tamamen AKP Hükûmeti döneminde doğmuş ve tüm unsurlarıyla yaratılmış gibi bir yaklaşımı da bu süreç içerisinde hep birlikte sergilediniz. Bugün Togg, yüzde 51 Türkiye'de üretilen yerli firmalarımız tarafından oluşturulmaktadır ama bunun yanında TOFAŞ Egea da yüzde 64 yerlilik oranına sahip ve yıllardır Türkiye'de üretilen bir aracımız.
Tabii ki yerli üretim ve yüksek teknolojinin kuluçka evresi önemli, buna yapılan yatırımlar da çok önemli ama bunun yanında yan sanayinin dünden bugüne geliştiğini de hiçbir zaman unutmamamız gerekiyor. TOFAŞ'ın, Renault'un, Beyçelikin, Orhan Holdingin, FARBA'nın, Marturun bu gelişimde çok büyük bir katkısı ve emeği var. Türkiye'nin yan sanayisini yok saymak anlamına geliyor bu anlaşma.
Tabii, geçtiğimiz günlerde, yine, finansman konusunda Bursa'nın ve otomotivin zor durumda olduğundan bahsettim. Gerçekten kendi öz sermayeleriyle Bursa, otomotivin göz bebeği olma noktasında yine büyük bir mücadele veriyor. TOGG kurulurken nasıl bir hedefimiz vardı? TOGG 1 milyon 200 bin metrekare arazi üzerinde, yılda 175 bin üretim hedefiyle kuruldu. Peki, bugün durum ne?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
HASAN ÖZTÜRK (Devamla) - 2024 yılında beş aylık üretimimiz 11.288 araç, 2023 yılında 19 bin araç yani günde 75 araç üretiyoruz. Dolayısıyla bu şartlarda sürdürülebilir bir üretimi ve kârlılığı sağlamak mümkün değil ve çok iyi biliyoruz ki bu 5 ortağın dışında, TOGG'un en büyük ortağı millettir, milletimizdir.
Bunun yanında, bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerle ilgili konuyu konuşuyoruz. Çinli bir otomotiv firmasının, BYD gibi bir dünya devinin Türkiye'ye gelmesinden bahsediyoruz. Dünyada 60 milyona yakın araç üretilirken bugün biz 20 bin civarında araç üretebiliyoruz. Otomotiv devlerinin Türkiye'ye yatırımı önemli ancak onların ürettikleri aracın Türkiye'de satışını desteklemek, bu kuluçka dönemindeki TOGG'u BYD'ye satmak demektir. Tüm bu gelişmelerden benim anladığım, bizim anladığımız; TOGG'u BYD'ye mi satacaksınız? Dolayısıyla tüm bunlar değerlendirilmeli, bu milletin Togg'a yaptığı yatırım göz önünde bulundurularak bu durumun gerçekleşmesi hâlinde milletin payı da hesaplanmalıdır.
Teşekkür ederim. (CHP ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)